Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Flexibilitatea, principala conditie la cursele de conventie

Dezvoltarea platformelor logistice si industriale in afara oraselor, coroborata cu lipsa fortei de munca, in special in anumite regiuni ale tarii, inclusiv Capitala, au determinat angajatorii sa includa in pachetul de angajare si serviciul de transport de acasa la locul de munca si inapoi. Cursele regulate speciale au devenit treptat unul dintre cele mai rentabile si stabile segmente de transport, in conditiile in care transportul national este „macinat” de piraterie si de instabilitate legislativa. Daca acum cativa ani tariful de transport era principalul criteriu in alegerea furnizorului, lucrurile au evoluat si la conventii, iar flexibilitatea a devenit unul dintre cele mai importante atuuri ale operatorilor de transport.
 

Kaufland a oferit transport pentru angajatii care lucreaza pe platforma logistica de la Ploiesti inca de la inceperea activitatii in locatia respectiva, mai exact din 2005, iar pentru angajatii de pe platforma din Turda din 2011. In prezent beneficiaza de transport aproximativ 1.000 de angajati, pe langa personalul celor doua platforme logistice fiind asigurat si transportul de la Ploiesti catre sediul central de la Bucuresti. Pe platforme serviciul de transport este oferit sapte zile din sapte, organizat in functie de orarul de lucru. La Turda se colaboreaza cu un singur transportator, in timp ce la Ploiesti se lucreaza cu doi. Se doreste insa cresterea numarului de furnizori, avand in vedere si volumele de calatori si nevoia crescuta de flexibilitate. „Cel putin in zona Turda nu am gasit prea multi carausi dispusi sa lucreze cu noi, avand in vedere specificul nevoilor noastre. Pretul negociat cu operatorii nu este cel mai important aspect, desi, desigur, atunci cand sunt mai multi furnizori, concurenta creste”, a explicat la Gala Tranzit Dan Paul Dehenes, directorul platformei de logistica Kaufland Turda.

Contracte pe perioada scurta, dar cu optiune de renegociere
Contractele de transport in acest domeniu se incheie pe un an, cu toate ca operatorii de transport ar dori sa poata sa aiba o predictibilitate mai mare, mai ales ca pentru multe contracte este necesara o achizitie de vehicule.
Desi se merge de regula pe perioada contractuala minima, Kaufland a mentinut acelasi furnizor de transport pe platforma din Turda inca de la inceput si doar la Ploiesti a venit, pe parcurs, un al doilea operator. „Ca principiu de organizare, cu orice furnizor nou se incheie pentru inceput un contract pe un an, urmand ca ulterior, dupa ce ne convingem de performante, sa putem discuta de doi sau chiar trei ani valabilitate pentru contracte, mai ales ca stim greutatea pe care o aduce in portofoliu un client precum Kaufland si cat poate ajuta acest lucru in momentul in care se contracteaza un leasing. La fel facem si cu furnizorii de transport de marfa. Si conteaza sa vedem disponibilitatea din partea partenerului nostru de transport in directia extinderii flotei si a cresterii calitatii serviciului oferit”, a explicat Dan Dehenes.
„Un transportator care intra intr-un contract cu Kaufland nu prea mai are loc si pentru alte contracte, din cauza sistemului foarte solicitant de lucru, intre orele 05:00 si 23:00, in doua schimburi, iar pentru platforma din Turda, spre exemplu, se parcurg peste 1.000 km/zi. In acelasi timp, in functie de volumele operationale si de varfurile de activitate, avem cereri «din scurt», in sensul in care prelungim sau amanam venirea autobuzelor, in asa fel incat angajatii sa nu aiba de suferit. Este important, asadar, ca furnizorul sa ne inteleaga business-ul si sa raspunda cu promptitudine solicitarilor noastre.”
Renegocierea anuala a contractului de transport, atata timp cat se mentine un nivel rezonabil de cost si un anumit confort, este o formalitate, arata si Alecsandru Mucenic, director general Ekol Logistics Romania. „Preferam sa avem un partener stabil, pe care sa ne putem baza. Avand in vedere specificul activitatii de logistica pot aparea situatii deosebite, preluarea angajatilor la alte ore decat cele stabilite initial. Si chiar vrem sa introducem schimbul II in depozit. Suntem foarte multumiti de furnizorul de transport, care foloseste autobuze moderne si confortabile.”
Ekol Logistiks Romania este un integrator de servicii logistice si de transport, cu o flota proprie de 230 de camioane de mare tonaj, pe care lucreaza 250 de soferi, al caror numar este in crestere. Si pentru acestia se cauta o solutie de transport catre si din Comunitatea Europeana. In momentul de fata se colaboreaza cu mai multi furnizori, insa se cauta o varianta mai bine organizata. Separat se ofera transport pentru cei aproximativ 100 de angajati care lucreaza la depozitul principal de 12.000 m2, din apropiere de Bucuresti, la km 23,5, dar si pentru cei de la depozitul din Timisoara. Principala provocare o reprezinta transportul personalului din depozit (in special in cazul locatiei de langa Capitala), pentru ca angajatii sunt adusi de la distante mari, chiar si de la 65 km departare. Pe langa subcontractare se folosesc si masinile proprii pentru transportul angajatilor si cel mai important factor – avand in vedere specificul activitatii – este flexibilitatea de care pot da dovada colaboratorii in acest serviciu.

Pretul nu mai este principalul criteriu de selectie
Cursele de conventie s-au caracterizat intotdeauna printr-un tarif cat mai mic cerut de beneficiar. Este clar insa ca tot mai multi angajatori pun pret pe flexibilitate, alaturi si de alte criterii, cum ar fi minimum de confort al vehiculelor. High Tech Tecnosky nu a solicitat neaparat vehicule noi, insa a pus conditii referitor la siguranta serviciului contractat, a subliniat Ciprian Scrob, director High Tech Tecnosky, o companie de productie cu sediul in Gilau, in apropiere de Cluj. Lipsa fortei de munca face ca angajatii sa fie adusi si in acest caz de la distante mari. „Ne-am axat pe cresterea numarului furnizorilor de transport de conventie, astfel ca in prezent colaboram cu patru companii de profil. Sunt perioade ale anului in care numarul angajatilor poate creste si cu 20% si se lucreaza intr-unul, doua sau trei schimburi, astfel ca trebuie sa putem adapta rapid serviciul de transport”, a precizat Scrob.
Kaufland nu solicita o anumita configuratie a vehiculelor, care sa necesite investitii suplimentare din partea carausilor. „Desigur, ne dorim ca autobuzele sa fie echipate cu aer conditionat, sistem etans de inchidere a usilor etc., astfel incat sa ofere conditii optime de calatorie. Mai ales ca angajatii petrec un timp destul de mare la bordul vehiculelor, in functie de distanta de parcurs pana la ei acasa. In urma cu cativa ani ne numaram printre beneficiarii care puneau pretul de transport pe primul plan, dar acum orice angajator care se respecta, avand in vedere penuria de forta de munca din Romania, trebuie sa ofere lucratorilor sai un minimum de confort din toate punctele de vedere si inclusiv la serviciul de transport. Sigur, conteaza pretul si trebuie sa ne incadram in bugetul stabilit, insa trebuie gasit un echilibru intre pret si calitate. Transportul in cont propriu nu este o alternativa, avand in vedere costurile si logistica suplimentara pe care le presupune. Imi este teama sa nu fim nevoiti la un moment dat, in functie de conditiile de pe piata, sa ne cumparam propriile autobuze si sa manageriem singuri componenta de transport. Pentru ca din punct de vedere economic transportul in cont propriu nu este o solutie pentru noi”, este de parere directorul Kaufland.
Ekol Logistiks pune pret pe calitatea serviciului de transport oferit angajatilor, iar carausul a investit in camioane moderne Euro 6 (numai in 2016 au fost cumparate 150 de unitati). „Ne dorim sa avem colaboratori care lucreaza in acelasi mod cu noi si am cerut autobuze noi pentru cursele de conventie, intrucat si componenta de transport se incadreaza in conditiile de munca oferite angajatilor”, a precizat Alecsandru Mucenic.
Fluctuatia pretului combustibilului este unul dintre elementele ce pot determina o renegociere a tarifului de transport stabilit initial. Aceasta mai poate avea loc pe perioada derularii contractului in momentul in care se produc schimbari fata de datele initiale – cresterea numarului de angajati transportati, adaugarea de noi locatii de unde trebuie adusi acestia etc.

Articole similare