Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Viraje sigure intre diferite zone de pe piata

In momentul in care exporturile Romaniei si implicit tarifele de transport au scazut foarte mult, unele firme s-au orientat de la international catre zona intracomunitara. Astfel a procedat si compania prahoveana Exclusive Car, care, pentru a evita plafonarea, dar si pentru a cauta o nisa mai buna de rentabilizare, la fiecare 4-5 ani a cautat o alta piata. Ca urmare, dupa primul ciclu dedicat transportului intern si un al doilea focusat pe international, acum orientarea este catre transport intracomunitar. Mai mult, compania a virat de la marfurile cu prelata catre cele frigorifice si congelate, care, desi reprezinta o nisa mai restrictiva, ii poate aduce satisfactii financiare mai mari si mai ales stabilitate.
 

Toate aceste abordari s-au reflectat si in rezultatele financiare obtinute de companie in ultimii doi ani. Potrivit datelor publicate de Ministerul Finantelor, din 2015 in 2016 compania s-a confruntat cu reducerea, aproape la jumatate, a profitului net, de la 563.653 de lei in 2015 la 291.396 de lei anul trecut. „Contractarea este cauzata in principal de investitii, dar si de scaderea marjelor, in conditiile evolutiei negative a tarifelor la export de anul trecut“, a punctat Catalin Capraru, administrator Exclusive Car, mentionand ca asta l-a si impulsionat sa se orienteze catre transport de nisa, frigorific.
Cifra de afaceri a companiei s-a mentinut anul trecut aproape la nivelul din 2015, ajungand la 10,8 milioane de lei (fata de 11,1 milioane de lei), insa datoriile au ajuns la 7,33 milioane de lei, dupa 4,65 milioane de lei in 2015. „Majorarea vine ca urmare a achizitiei a opt camioane in leasing, pentru innoirea parcului“, a explicat Catalin Capraru, care considera, optimist, ca o companie poate fi profitabila doar din activitatea de transport. „Ne asteptam la o crestere de 50% anul acesta, cel putin ca volum. Primele trei luni nu au fost prea bune, insa de la sfarsit de aprilie piata s-a miscat foarte bine.“

Pregatiti pentru „emigrare“ in Austria
Ca pentru orice manager, mai ales care nu a avut nicio legatura cu domeniul transportului, inceputul a fost dificil, reusind cu greu sa dea de lucru singurului camion cumparat in 2007. Insa contractul cu Romaqua Group pentru transport intern a ajutat compania sa creasca, ajungand in patru ani la opt camioane. „In 2011 am hotarat ca trebuie sa schimbam ceva, pentru a nu ne plafona, si am iesit cu toate camioanele la extern, tur-retur. Anul trecut, in aceeasi idee, le-am trecut la intracomunitar, in mare parte, iar anul acesta in proportie de 100%. Acum efectuam transport specializat, frigorific“, a explicat Catalin Capraru, completand: „din cauza reducerii exporturilor, dar si a concurentei neloiale si a pretentiilor tot mai mari ale clientilor care ofera preturi mici, am decis sa ne mutam definitiv din Romania partea de transport. Mai mult, ne gandim sa ne deschidem filiala in Austria, unde deja am achizitionat un teren. Astfel am lucra pe alt pret, la o medie de profit de minimum 7-8%, in loc de 3-5% in Romania, iar salariatii, care ar fi tot romani, ar fi mult mai motivati.“
Pentru transport international tariful a fost in medie de 0,85 euro/km tur-retur, incluzand aici si dislocari si grupaje. „Circa 80% din curse se desfasurau pe baza de contracte, completarile fiind facute cu ajutorul burselor. Daca efectuam export, de exemplu, in Germania, si import din Cehia, incercam sa acoperim cu marfa si deplasarea intre cele doua tari. Doar daca aveam vreo urgenta sau termene limita acceptam sa mergem pe gol.“ Insa in transportul international la un moment dat a aparut un deficit accentuat la export, compania apeland in acest caz, pentru retururi, la colaboratori. „Astfel am riscat foarte mult, pierzand clienti si contracte. Este si motivul pentru care evitam sa mai facem afaceri cu firme romanesti. De asemenea, nu participam la licitatii, pentru ca 80% din clientii din Romania se axeaza pe pretul oferit de cei din Bulgaria si Polonia, nu pe calitate. Mai mult, este dificil sa accesezi contracte fara relatii si spaga“, a punctat administratorul companiei din Baicoi, subliniind ca, din aceste motive, in transportul international 60-70% dintre partenerii firmei erau externi. „Incercam sa ne pastram clientii de la cursele tur-retur, insa tot mai greu gasim parteneri cu camioane corespunzatoare si soferi seriosi.“
Tarifele in Comunitate depasesc 1 euro/km, acestea mentinandu-se constante in ultimii doi ani. Exclusive Car acopera aproape toata Europa, mai putin Franta, Spania si NE Europei, predominante fiind cursele Germania (Hamburg) – Italia (Catania), Austria-Danemarca, Austria-Italia si cele din vest catre Grecia.

O alegere dificila intre vehicule SH+service propriu si vehicule noi
Parcul companiei prahovene este alcatuit din 25 de autotractoare MAN si 21 de semiremorci Schmitz echipate cu agregate Thermo King si Carrier. „Toate vehiculele au fost achizitionate second-hand de la MAN Germania, avand o vechime de maximum cinci ani (circa 500.000 km parcursi), cu cabine si motoare identice, EEV (Euro 5). Si, daca anul trecut am achizitionat cu 30.000 de euro o masina, anul acesta am cumparat-o pe aceeasi si cu 25.000 de euro. Oricum, dupa maximum doi ani si jumatate le vindem si achizitionam altele, in leasing financiar, cu o dobanda de 3%“, a punctat Catalin Capraru. Acesta a explicat ca in 2011 a achizitionat si un vehicul nou, insa castigul in consum a fost mic, de 2 l/100 km. „Acum lucrurile s-au mai schimbat pentru ca tehnologia camioanelor noi ne aduce o diferenta de 4-5 l/100 km, iar achizitia ar putea deveni rentabila la o medie pe flota de 13.000 km/luna parcursi. Am inceput sa testam doua marci si cel mai probabil ne vom opri asupra noului model de la Scania. Iar daca vom trece spre vehicule noi intr-un an vom schimba intreaga flota.“ Administratorul companiei insa nu se gandeste sa extinda parcul auto, chiar daca sunt volume disponibile pe piata, de teama de a nu putea oferi acelasi nivel de performanta, in principal din lipsa pregatirii soferilor.
Achizitia de vehicule second-hand de pana acum este justificata si de existenta unui service propriu care deserveste si terti. Cu atat mai mult cu cat camioanele ajung la sediu o data pe luna, in drumul lor spre Bulgaria-Grecia. „Daca trecem la vehicule noi nu mai e rentabil un service propriu, mai ales intr-o zona in care s-au deschis foarte multe ateliere. Oricum, in activitatea de service exista si foarte multe pierderi, pe langa investitia initiala si cea in stocuri si personal calificat. Insa faptul ca putem rezolva rapid o problema este marele avantaj.“ Pe de alta parte, interventiile pe traseu sunt facute pe baza contractului cu MAN si cu furnizorii de agregate. „De obicei problema nu este la camion, ci la agregat, mai ales ca in ultimii ani temperaturile foarte ridicate au solicitat suplimentar agregatele. De curand am avut un caz de deteriorare a marfii pe drum. Din cauza defectarii unui senzor strugurii nu au mai fost transportati la 3 OC, ci la temperaturi mult mai scazute, avand ca rezultat congelarea paletilor in partea superioara“, a exemplificat Catalin Capraru.
Semiremorcile echipate cu agregate Carrier sunt utilizate in special pentru marfuri refrigerate (legume si fructe), in vreme ce agregatele Thermo King (SLX E 400), ce echipeaza 10 unitati, se preteaza mai bine pentru transportul marfurilor congelate (-25 OC).
Intreaga flota este monitorizata prin sisteme furnizate de WebEye.

Soferii, cu bune si cu rele
In structura costului/km al companiei salariul reprezinta minimum 15-20%, dat fiind faptul ca, incepand de anul trecut, venitul (salariu+diurna) mediu al soferilor a crescut constant, de la 2.000 la 2.500 de euro. Urmeaza costurile cu motorina, compania alimentand pe extern preponderent in Ungaria, Austria si Belgia, de la Shell, iar pe intern pe baza contractului cu Oscar Downstream.
In prezent Exclusive Car are 40 de angajati, din care 30 sunt soferi. In ultimul an s-au facut angajari, activitatea de intracomunitar solicitand documente si volume diferite de munca, mai ales pe transport frigorific. Mai mult, anul trecut a fost angajata o persoana care se ocupa de toate actele specifice fiecarei tari in parte (Austria, Germania, Franta), pentru fiecare angajat, primind in acelasi timp si ajutorul, pe parte legislativa, oferit de Centrul de Consultanta Rutiera CECOR. „Organizam cursele astfel incat sa nu efectuam repausul saptamanal normal in Belgia sau Franta. In Germania, daca este nevoie, il facem la hotel, insa clientii suporta cheltuielile“, arata Catalin Capraru, completand: „majorarile de taxe impuse de unele tari le-am putut regasi, chiar daca nu in totalitate, in pretul final. Insa majorarea exagerata a RCA nu a putut fi acoperita, nici macar partial, de clienti.“
Circa 20% din soferii companiei fluctueaza intr-un termen foarte scurt. Dupa ce s-au restrans posibilitatile de selectare pe baza de recomandari a celor din zona care nu au avut fluctuatii dese de la o firma la alta, angajarile s-au facut din toata tara. „Cand efectuam curse tur-retur erau mai potriviti cei din zona care veneau acasa. Acum 80% din angajati sunt din toata tara. Chiar daca salariul este foarte bun, cei mai multi se feresc sa mearga la intracomunitar, de unde revin acasa la minimum patru saptamani. Schimbul se face fie la sediul firmei, fie in zona Calafat-Vidin, atunci cand destinatia finala este Grecia.“
In parcul auto nu exista in prezent masini pentru echipaj, deoarece termenele cerute nu sunt atat de stricte. In plus, sunt greu de gasit soferi in general, cu atat mai mult soferi care sa accepte sa mearga in echipaj. „Am testat un camion cu doi soferi si am realizat doar 2.000 km peste media pe care o parcurgeam cu un singur sofer. Ca urmare, am renuntat“, a spus reprezentantul companiei. Acesta puncteaza ca nu angajeaza soferi fara experienta, din cauza fluctuatiei actuale. „Nu ne permitem sa ii instruim si apoi sa plece. Ar insemna sa ii suprasolicitam fizic si psihic pe cei vechi, dandu-le pe mana pe cei neexperimentati.“ Mai mult, Catalin Capraru este de parere ca legislatia ar trebui modificata astfel incat sa i se permita firmei sa opreasca o garantie la angajare. „Daca soferii primesc vreo amenda din vina lor, nu ne putem recupera banii decat in instanta. Iar aici suntem pierzatori din start.“
De cealalta parte, administratorul companiei prahovene intelege si problemele cu care soferii se confrunta adesea, mai ales in strainatate. „Soferii sunt tratati foarte urat la incarcari si descarcari, in circa 80% din cazuri acestia asigurand si descarcarea/incarcarea marfii“, a explicat Catalin Capraru. El a amintit si problemele reiesite din recuperarea paletilor, precizand ca anul trecut Exclusive Car a inregistrat o pierdere de 3.500 de euro numai din paleti.

Articole similare