VANURI  | 
01.03.2012 / 
Marilena Matei

Nevoile logisticii urbane s-au schimbat mult in ultimul timp, astfel ca vanurile sub 3 t, un segment de nisa in urma cu 10 ani, au inceput sa se bucure de un succes tot mai mare. Vanzarile de aproape 700.000 de vehicule in fiecare an, cu posibilitati de crestere in viitor, au atras atentia Mercedes-Benz, care a decis sa se extinda si pe acest segment, lasat liber dupa ce a renuntat la Vaneo in urma cu 6-7 ani. Pentru a veni pe piata cu un produs convenabil, mai ales ca urmare a marjelor mici practicate pe acest segment, producatorul german a ales sa colaboreze cu Renault, care avea, in 2010, cand s-a decis inceperea proiectului „City Van”, un produs nou: Kangoo. Cu modificari la designul frontal si cel din spate - pentru a incadra modelul in familia de utilitare Mercedes-Benz - dar si la sasiu, axe, suspensii, motor si transmisie, noul van mic cu stea in trei puncte se pregateste de lansarea oficiala, care va avea loc in septembrie la IAA Hanovra, fiind testat dupa aceleasi proceduri ca si „fratii” mai mari: Vito si Sprinter. Noul Citan - nume derivat de la „city” si „titan” - simbolizeaza destinatia vehiculului - traficul urban - si robustetea, specifica acestui segment, exprimata de materialul dur de titan.

La inceputul lunii trecute, Mercedes-Benz a prezentat in premiera la Stuttgart cum va arata noul van din categoria utilitarelor usoare. Liniile fluide ale partii frontale si grila radiatorului sunt specifice familiei de comerciale Mercedes-Benz, in timp ce din lateral este evidenta silueta Renault Kangoo, model pe platfoma caruia este construit noul Citan. La interior, panoul de bord este destul de similar cu al modelului francez, forma volanului fiind specifica producatorului german.
Citan va fi disponibil ca furgon, masina de echipaj si combi, in mai multe variante de lungime si greutati. Se va pune accent pe versiunile cu ampatament mediu si lung, pe segmentul „scurt” vanzarile fiind foarte mici.
Vehiculul va fi oferit cu motorizari pe motorina si pe benzina cu un consum economic, fiind disponibil si pachetul „BlueEfficiency”. Se are in vedere si o varianta electrica, insa lansarea acesteia va urma dupa ce germanii vor trage primele concluzii in urma exploatarii celor 430 de Vito E-Cell, aflate in operare de anul trecut. Producatorul german considera ca piata nu este inca pregatita pentru vehicule electrice, achizitiile fiind facute mai mult „pentru marketing”, un vehicul-doua pentru brosura de companie, nefiind o optiune certa pentru o flota consistenta. Ca atare, desi are la dispozitie si sistemul Renault Kangoo ZE, reprezentantii Mercedes-Benz vor sa evalueze mai intai rezultatele obtinute pana acum si apoi sa se decida pentru lansarea versiunii electrice.
Nici motorizarile pe gaz nu reprezinta o solutie fericita pentru nemti, clientii fiind retinuti fata de acestea din cauza disponibilitatii reduse a sistemelor de alimentare.

Motor si transmisie Renault cu tuning german
Oficialii Mercedes-Benz au tinut sa evidentieze comportamentul de conducere si calitatea Citan, care sunt la acelasi nivel ca in cazul Vito si Sprinter, chiar daca noul model va fi produs in fabrica Maubeuge a Renault, pe aceeasi platforma si linie de productie ca Renault Kangoo. Mercedes-Benz a construit insa un centru propriu de diagnoza in cadrul fabricilor Renault, inspectorii de calitate fiind angajati si instruiti de Mercedes-Benz.
Citan va fi echipat cu motorizari diesel Renault de 75 si 90 CP, la care MB a modificat softul pentru a adapta raspunsul motorului la apasarea pedalei de acceleratie. Sistemul de aprindere este clasic Renault, modificarile fiind facute doar la soft, nu si la constructia motorului, care are aceleasi componente si arhitectura de la Kangoo.
Si cutia de viteze este tot de la Renault, insa nemtii au facut cateva modificari la ambreiaj, deoarece Mercedes-Benz are o alta conceptie referitoare la comportamentul dinamic si raspunsul masinii.
Functiile de control si materialele la interior sunt de acelasi nivel de calitate ca al celorlalte vanuri Mercedes-Benz, iar siguranta este garantata de oferirea ESP ca dotare standard. Noul van a fost dezvoltat si testat dupa aceleasi standarde ca si fratii lui mai mari, iar oficialii germani sustin ca nu este cu nimic mai prejos decat acestia.
Intervalele de service vor fi adaptate la standardele Mercedes-Benz, iar service-ul motoarelor se va face numai in reteaua producatorului german. Potrivit reprezentantilor acestuia, dealerii sunt foarte incantati sa aiba in portofoliu acest nou produs, care ii poate ajuta sa creasca vanzarile atat in showroom, cat si in service, mai ales ca activitatea in service-uri a cam scazut in ultimii ani.

Un parteneriat benefic pentru ambii producatori
Pentru a nu repeta greselile facute cu Vaneo - principala fiind constructia pe platforma unui autoturism - Mercedes-Benz a preferat colaborarea cu unul dintre producatorii consacrati pe acest segment. In cele din urma a fost ales Renault, cu care producatorul german a mai initiat o colaborare in vederea dezvoltarii unor motoare de capacitate mica.
S-a mers astfel pe constructia unui vehicul pe platforma Kangoo, pe care inginerii germani au adus modificari la sasiu, suspensie, design, motor, transmisie si calculatorul central, astfel incat Kangoo-ul cu stea Mercedes sa apartina familiei de utilitare MB.     
Dar principalul motiv pentru colaborarea cu Renault a fost nevoia de a iesi pe piata cu un model cat mai ieftin, pe un segment foarte sensibil la pret. De altfel, nu este singura colaborare pe acest segment, Citroën-Peugeot-Fiat si, mai nou, Fiat-Opel, dandu-si mana pentru a-si completa gama de utilitare cu modele mici.
Linia de asamblare va fi aproape identica cu cea a Kangoo, insa vor fi si statii exclusive in care vor fi montate anumite subansamble MB. Furnizorii de piese sunt aceiasi ca la Renault, dar sunt si alte componente dezvoltate special pentru Citan.
Colaborarea cu francezii a inceput in 2010. Acordul de cooperare nu vizeaza doar echiparea cu motoare Renault, insa este posibil in viitor ca si Renault sa-si echipeze masinile sale cu motoare Mercedes-Benz.
Segmentul vanurilor mici, care pana in 1990 era de nisa, a atins acum aproape 700.000 de unitati pe an, iar Mercedes-Benz vizeaza 4-5% din aceasta piata, mai ales ca nemtii promit un pret atractiv pentru noul Citan.
Citan va fi lansat oficial in septembrie la salonul de vehicule comerciale de la Hanovra, iar livrarile vor incepe la scurt timp dupa aceea.
Clientii vizati sunt firme de constructii si de uz orasenesc, furnizori de servicii, comercianti, mici producatori si curieri. Clientii de vanuri mici sunt in general companii mici cu pana la 10 angajati si cu o flota medie de trei vehicule.

Comentarii (0)




Au mai ramas 1000 caractere

Comentariile vor fi publicate doar după moderarea acestora de către redactori. Nu vor fi publicate comentariile care conţin injurii, un limbaj licenţios, instigare la încălcarea legii, la violenţă sau la ură, precum şi acuzaţii fără acoperire. De asemenea, pentru o mai bună comunicare, vă rugăm să oferiţi o adresă de mail validă. Vă mulţumim!
Cancel or