Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

In cel mai optimist scenariu, emisiile de CO2 in 2050 vor fi similare celor din 2015

Politicile actuale si cele stabilite pentru viitor privind reducerea emisiilor globale de CO2 din activitatea de transport la nivel mondial nu vor fi suficiente pentru a atinge tintele ambitioase ale comunitatii internationale privind clima, dupa cum se arata intr-un studiu al Forumului International de Transport (ITF).
In cel mai optimist scenariu, avand in vedere si continuarea cresterii puternice privind cererea de mobilitate, emisiile de CO2 din transport vor fi in 2050 inca la nivelul din 2015, de circa 7,5 giga-tone, potrivit previziunilor publicate in ITF Transport Outlook 2017.
 

Acest scenariu presupune deja ca noile tehnologii si schimbarile comportamentale conduc la reducerea cantitatii de CO2 emisa in raport cu distanta totala parcursa. In raportul ITF, in scenariul cel mai putin optimist, o dublare a transportului global va conduce la o crestere a emisiilor de CO2 de 60% intre 2015 si 2050, in pofida progresului tehnologiei. „E nevoie, pe de o parte, de accelerarea inovarii, iar pe de alta, de alegeri politice radicale pentru decarbonizarea transportului“, a spus Secretarul General al ITF José Viegas. „Tehnologia va furniza aproximativ 70% din reducerile posibile de CO2 pana in 2050. Restul va veni din realizarea in mod diferit a lucrurilor, in special acolo unde inca exista destul potential. E nevoie sa gandim mult mai adanc la lucruri precum mobilitatea comuna, schimbari in supply chains si chiar la noi moduri de transport.“
In cazul in care nu se vor adopta masuri suplimentare, emisiile de CO2 generate doar de transportul de marfa pot creste cu 160%, odata cu cresterea de trei ori a volumelor internationale de marfuri. Acest lucru se datoreaza in principal utilizarii crescute a transportului rutier, in special pe distante scurte si in regiuni fara legaturi feroviare, ca SE Asiei. Un factor cheie pentru dificultatea reducerii emisiilor de CO2 din transport pe termen lung este schimbarea structurii comertului global. Astfel, pe masura ce comertul se muta catre regiuni cu lipsuri in infrastructura feroviara si maritima, emisiile de gaze cu efect de sera vor fi aproape duble. Transportul de marfa pe rutele intra-asiatice va creste in mod particular puternic, cu 250% pana in 2050. Masuri operationale precum grupajele, optimizarea rutei sau relaxarea ferestrelor de livrare vor ajuta la atenuarea cresterilor emisiilor de CO2.
Mobilitatea urbana este o alta zona de ingrijorare. Utilizarea automobilelor in orase se pare ca se va dubla pana in 2050, odata cu cresterea rapida a economiilor emergente care trebuie sa faca fata cererii de mobilitate. Potrivit analizei ITF, orasele isi pot pastra numarul de masini la acelasi nivel din 2015 daca vor pune urgent in aplicare politici integrate de transport si de utilizare a teritoriilor, folosind un sistem de tarifare care sa incurajeze mobilitatea si accesibilitatea la transportul public. „Cu un mix de politici corecte, chiar si orasele cu crestere rapida vor putea oferi cetatenilor nivelul actual de mobilitate, dar intr-un mod mult mai sustenabil“, a notat Jari Kauppila, Head of Modelling&Statistics in cadrul ITF.

Articole similare

Ad