Revista  | 
01.07.2012 / 
Beatrice Zavoeanu
Galerie foto/video
5

Statisticile furnizate de Forumul International de Transport (ITF) ce reuneste anual reprezentanti ai ministerelor de profil din peste 50 de tari din cadrul OECD (Organizatia pentru Cooperare Economica si Dezvoltare) au aratat ca, desi volumul investitiilor a crescut cu 30% in ultimii 15 ani, cota investitiilor in infrastructura de transport rutier s-a mentinut constanta, la 0,8% din PIB. In aceasta perioada tarile vest-europene au investit din ce in ce mai mult in infrastructura feroviara, in vreme ce esticii au pus accent pe drumuri. In 2009 investitiile au atins niveluri record in aceasta zona, insa situatia economica din 2010 a marcat declinul cu 11% al investitiilor,

in termeni reali, fata de anul precedent.

Cu toate ca investitiile in infrastructura sunt un factor cheie in ceea ce priveste performanta din transporturi, acestui domeniu ii lipsesc metodele standardizate pentru masurarea investitiilor. ITF a organizat un seminar international privind masurarea acestor date si a stabilit un grup de lucru care sa creeze un „manual de bune practici” pentru a intelege si cuantifica mai bine impactul investitiilor din transport asupra economiei.


Nivel record de 2% din PIB in 2009
Conform statisticii ITF, in Europa de Vest ponderea investitiilor din PIB a scazut constant de la 1,5% in 1975, la 1,2% in 1980. Diminuarea a continuat pana la 1% in 1982, dupa care, din 1990, nivelul a ramas in medie intre 0,8% si 1% in tarile din Europa de Vest. Doar Grecia, Spania si Portugalia au inregistrat cresteri semnificative fata de cotele medii, atingand valori cuprinse intre 1,6 si 2%. Si in America de Nord ponderea investitiilor s-a mentinut la un nivel constant (0,6% din PIB), pana aproape in perioada actuala, insa cele mai recente estimari indica o usoara crestere in 2009 si 2010, pana la 0,7% din PIB.
Ca atare, desi tinta este situata de ani buni la 1% din PIB, s-a constatat ca nevoile de investitii in infrastructura de transport depind de o serie de factori, ca vechimea si calitatea infrastructurii existente, relieful tarii si mai ales de frecventa transporturilor care depind, la randul lor, de sectoarele productive ale fiecarei tari.
Faptul ca ponderea din PIB dedicata infrastructurii de transport a avut tendinta de a ramane constanta in multe tari sugereaza ca nivelul de investitii este afectat si de alti factori, cum ar fi procedurile institutionale de alocare a bugetului sau de constrangerile bugetare. Impactul politicii guvernamentale se poate identifica usor, de exemplu, in Japonia, Australia si Noua Zeelanda, unde ponderea investitiilor in infrastructura a crescut cu 50%, in mare parte ca rezultat al ultimului plan cincinal de investitii.
Pe de alta parte, tendintele economiilor in dezvoltare si in tranzitie difera fata de cele ale tarilor occidentale. Astfel, cota investitiilor in infrastructura interna de transport in tarile din Europa Centrala

Comentarii (0)




Au mai ramas 1000 caractere

Comentariile vor fi publicate doar după moderarea acestora de către redactori. Nu vor fi publicate comentariile care conţin injurii, un limbaj licenţios, instigare la încălcarea legii, la violenţă sau la ură, precum şi acuzaţii fără acoperire. De asemenea, pentru o mai bună comunicare, vă rugăm să oferiţi o adresă de mail validă. Vă mulţumim!
Cancel or