Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Tarifele pentru serviciile de transport si logistica vor creste. Nu insa si profiturile.

In revistele de decembrie, atat Tranzit, cat si Logistica, veti gasi o multime de interviuri si anchete care iau in discutie rentabilitatea si posibilitatea ca producatorii si retailerii sa se confrunte in 2013 cu tarife mai ridicate la serviciile de transport si logistica.
Cauzele sunt multiple. Pe partea de transport, numarul de camioane disponibile de pe piata e tot mai mic. Transportatorii romani care pe vremuri nu ieseau decat rareori la international au prins gustul tarifelor mai ridicate de la intracomunitar, mai ales ca exista o lipsa de capacitati de transport si in vestul Europei.

In tarile nordice, de pilda, carausii autohtoni si-au descoperit pragul de rentabilitate folosind combinatiile de 25,25 m lungime, dar care nu sunt acceptate decat pe teritoriul tarilor nordice. Astfel, pentru transporturile dintre Nord si Vest, casele de expeditii din Danemarca, Suedia sau Norvegia comanda tot mai multe curse transportatorilor estici, iar romanii au prins si ei destule contracte bune pe aceste relatii. La fel, nemtii care livreaza catre nordici.
In conditiile migrarii capacitatilor de transport si a fortei de munca din domeniu catre tarile mai „calde” (din punct de vedere al tarifelor), presiunea pe camioanele ramase sa faca intern va creste si este imposibil sa nu aiba ca efect cresterea tarifelor de transport, cel putin in perioadele de varf – vara, inainte de Sarbatori si, dupa cum au observat unii dintre logisticieni, chiar spre final de luna, cand incep toti retailerii sa-si refaca stocurile.
In acelasi timp, pretul motorinei va suferi o noua crestere in Romania la inceputul lui 2013, ca urmare a cresterii accizei la nivelul celei din toate tarile UE, ceea ce ar putea determina o reorientare a carausilor catre alte tari de prin apropiere pentru a alimenta cu motorina. Taxele si impozitele sunt asteptate, de asemenea, sa creasca, astfel ca tarifele de transport nu vor mai putea ramane la acelasi nivel.
Iar precedentul edy va netezi relatiile dintre transportatori si beneficiari in sensul negocierii unor tarife care sa asigure furnizorilor de transport si logistica macar acoperirea tuturor costurilor.
Un scenariu posibil in cazul scaderii drastice a capacitatii de transport, si mai ales a celei ieftine, il reprezinta revenirea marilor producatori la modelul de lucru prin propriile case de expeditii, pentru a putea face contracte cu firmele de transport pe termen lung – 1-3 luni (mai ales in cazul produselor sezoniere). In aceste conditii, casele de expeditii de profesie vor fi puse intr-o situatie dificil de manageriat, deoarece pe de-o parte se vor confrunta cu lipsa de camioane din piata, iar pe de alta parte clientii vor continua sa ceara plata curselor numai la „kilometru plin”.
Tocmai de aceea, cativa logisticieni si retaileri ar putea fi tentati sa-si cumpere capacitati proprii de transport, chiar daca piata a aratat in ultimii ani ca e mai ieftin sa lucrezi cu subcontractori. Dar, daca „balta nu mai are peste”, e posibil sa se ajunga si la flote proprii…
Un alt scenariu este orientarea catre feroviar. Chiar daca timpul de transport este mai mare, pentru anumite companii, cu volume mari de marfa, trenul poate deveni o optiune, tot mai multi investigand aceasta posibilitate.
Planificarea va reprezenta un factor-cheie pentru reducerea tarifelor de transport, mai ales daca unii retaileri si producatori vor avea „inspiratia” sa comande curse in perioadele mai „linistite”, cand nu se inghesuie toti comerciantii sa caute marfa. Chiar daca vor creste tarifele, profitul nu se va aduna in aceeasi masura in buzunarul firmelor de transport si logistica, deoarece 2013 va fi un an de investitii, absolut necesare pentru a tine afacerile in derulare. Si, cum nu s-au mai facut de mult investitii, tarifele mici de pana acum fiind mentinute gratie echipamentelor cumparate de demult, tot ce s-a strans in anii buni (2010-2012) se va duce pe reinnoiri de flote si echipamente, depozite noi, implementari de softuri si training de personal.
Tocmai de aceea, in prag de Sarbatori, va urez tuturor sa va negociati bine contractele pe 2013, atat cu beneficiarii, cat si cu furnizorii, caci va fi un an de semnat contracte. Craciun fericit si un An Nou cat mai bun!

Articole similare

Ad