Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Curierat la baza, logistica per total

Piata romaneasca de logistica a trecut prin mai multe schimbari bruste in ultimii ani. Dupa o crestere sustinuta in 2007 a urmat o cadere brusca in 2009, iar de la sfarsitul lui 2010 si-a revenit usor si volumele de operatiuni si incasarile companiilor din domeniu au inceput sa se rotunjeasca, dand sperante operatorilor. Cei care au stiut sa se adapteze la noile cerinte de pe piata au reusit sa faca fata acestor schimbari. Asa s-a intamplat si cu TCE Holding, care de la activitatea de baza de curierat a dezvoltat alte linii de business ce au completat portofoliul, ajungand sa ofere servicii complete de logistica.
 

Dupa o perioada grea marcata de volume scazute si facturi neincasate care au avut ca rezultat intrarea in insolventa a TCE Logistica, holdingul si-a revenit, chiar daca banii pierduti in 2009 au ramas in multe dintre cazuri nerecuperati nici acum. Multe dintre „tepe“ au venit din activitatea de transport si, daca pana in 2009 compania nu inregistrase niciun incident de plata, de la acel moment hartiile prin care era instiintata ca unii dintre clienti au dat faliment au inceput sa curga.
Anul trecut, TCE Holding a raportat un rulaj in valoare de 21 milioane de euro, fata de 19 milioane, cat se inregistrase in 2010. Toate liniile de business au crescut, dar cele mai importante cresteri au fost la transport international si servicii postale. Pentru anul acesta, avand in vedere ce se intampla cu economia la nivel mondial, se estimeaza ca TCE Holding va avea o crestere de 13-14%.
Daca in 2009 piata de curierat a scazut cu 30%, anul trecut a inregistrat o crestere de 10% fata de 2010, acelasi procent fiind estimat si pentru 2012. In 2011, compania a avut aproape doua milioane de expeditii, in crestere fata de anul precedent.
Un motor de crestere a pietei a fost comertul online, segment pe care TCE nu este un nume foarte puternic. Insa aceasta este o directie de dezvoltare pe care se va pune accent deoarece, in comparatie cu comertul traditional, se crede ca cel online va creste foarte mult si repede.
Curieratul a ramas pentru TCE Holding profitabil chiar daca tarifele de pe piata sunt foarte scazute in raport cu costurile. „Daca pe partea de transport abordarea tarifelor este mai corecta, tarifele in curierat sunt in continuare foarte de mici in comparatie cu cele pentru cargo, care sunt cat de cat acceptabile. In 2006-2008 preturile erau bune si cine voia sa faca treaba statea pe niste tarife de bun simt. Bineinteles ca si atunci erau diverse firme mari care aveau tarifele foarte jos, dar din 2009, de cand toti clientii au inceput sa puna presiune pe costuri, valorile sunt incredibil de scazute. Sunt si curierii mici care dintotdeauna au avut tarife foarte mici, si acum e la fel. Daca anul trecut nu au fost falimente rasunatoare, in 2012 astept cateva, deoarece sunt multe firme care nu mai pot merge asa in continuare. Daca estimam o valoare a pietei de curierat in jur de 200 de milioane de euro, noi avem o cota de piata de circa 7% si suntem pe locul trei in materie de coletarie domestica“, declara Sorin Sofian, CEO TCE Holding.
Ca in orice industrie care presupune si folosirea de vehicule, pretul carburantului reprezinta o mare parte a costurilor. E adevarat ca indicele de carburant, pe care l-a introdus si TCE acum cativa ani, poate ajuta la cresterea tarifelor, dar, asa cum declara Sorin Sofian, „el nu e la nivelul la care ar trebui sa fie, acum este de 35%. Il tinem plafonat, nu il putem creste mai mult pentru ca cifrele mari ii sperie pe clienti. Cea mai mica valoare a fost inregistrata prin 2009, de 16%.“

Fortat, clientii si-au schimbat cerintele
Implementata ca o dezvoltare a serviciilor de curierat, distributia de paleti in 24 de ore a avut un real succes in industria de dinainte de criza. Clientii pregateau pentru livrare partide de marfa din ce in ce mai mari si cereau termen de livrare cat mai scurt. Cererea pentru acest serviciu a scazut foarte mult in 2009, cand clientii si-au analizat costurile si au spus ca este prea scump, nu au mai cerut livrari in 24 de ore, ci au optat pentru un serviciu mai ieftin, cu livrare in 48-72 de ore.
„Clientii si-au dat seama ca nu intotdeauna aveau nevoie de livrare in 24 de ore, puteau apela si la livrari in 48-72 de ore. Pana atunci noi nu prea aveam curse internationale, dar, dupa ce am sesizat aceasta trecere, si avand si resursele necesare si posibilitatea de a incheia niste parteneriate, am trecut pe aceste servicii si acum suntem deja destul de cunoscuti in materie de timpi de tranzit si tarife, chiar daca nu avem inca volume extraordinare“, a aratat reprezentantul TCE Holding, care a mai adaugat ca „cererea pentru distributie de paleti in 24 de ore a inceput din nou sa creasca, acum nici nu se compara cu ceea ce era in 2007 si 2008. Revenirea la acelasi nivel nu se va intampla prea curand, deoarece clientii analizeaza atent costurile si incearca sa nu apeleze prea des la livrari in 24 de ore.“
Distributia la hypermarketuri este un segment foarte important pentru TCE, piata pe care compania este foarte cunoscuta. Si aici cererea scazuse mult, dar acum incepe sa isi revina.
„Asteptam de mult sa creasca si concurenta pe acest segment, livrare in 24 de ore din/in orice punct din Romania faceam doar noi. Acum au aparut firme care fac asta, dar noi avem avantajul retelei de curierat si acoperim toata tara, noi ridicam marfa din comune, de la fabrici mici, doar paleti, si o distribuim oriunde in tara. E mai usor sa faci distributie in 24 de ore din Bucuresti, aici sunt volume mari, sunt firme care de-a lungul timpului si-au construit retele, linii directe, dar nu au plecari zilnice cum are TCE“, a aratat Sorin Sofian.
Din punctul de vedere al cerintelor, distributia de paleti in 24 de ore seamana foarte mult cu activitatea de curierat, dar firmele de curierat nu prea o deruleaza.
Anul trecut, TCE Holding a manipulat 140.000 de paleti ca parte a acestui serviciu, fata de 220.000 in 2007, cand acest serviciu era la foarte mare cautare, dar in continuare sunt furnizori de mass-market care cer livrare in 24 de ore si care au livrari zilnice.

Externalizarea ar mari piata de logistica
Activitatea de logistica pe care o deruleaza TCE Holding prin intermediul TCE Logiplus a venit ca o consecinta logica a abordarii transporturilor cu livrare in 24-72 de ore. Dar, in cazul acestor transporturi, a aparut si nevoia de spatii de depozitare si manipulare. Marele beneficiu pentru unii clienti este sa aiba un singur partener de discutii pentru depozitare, transport etc. Si, in general, clientii de servicii de logistica ai TCE sunt clienti si pentru transport si distributie. Dar activitatea de logistica s-ar dezvolta mai mult daca piata ar fi mai mare, iar acest lucru s-ar intampla daca externalizarea ar fi mai acceptata. „In momentul de fata, un furnizor de servicii logistice are doua alternative: sa ia clientul de la alt operator sau sa castige un client care isi face logistica singur, si bataia aici se da in general“, a explicat Sorin Sofian.
In principiu, criza accelereaza externalizarea pentru ca foarte multi se gandesc acum sa externalizeze, mai serios decat o faceau pe vremuri, cand le convenea sa lucreze cu oameni din interior pe diverse segmente de logistica. Dar inca sunt multi care, chiar si asa, cu criza, au probleme in a externaliza. Nu cred ca rata de externalizare de pe piata de logistica depaseste 30%. In Europa cifra ajunge la 70-80%, in America este cea mai mare cifra. Poate ca reticenta fata de externalizare porneste in primul rand din trecut: daca ai invatat pe vremea comunista ca poti sa faci orice singur este foarte greu sa te gandesti sa lasi pe altcineva. Trebuie sa treaca niste ani si usor externalizarea va fi mai acceptata. Cei care nu agreeaza externalizarea in realitate nu vad costurile pe care le au deruland activitati de transport si logistica, activitati care nu sunt de baza, ci auxiliare. De multe ori ei calculeaza doar soferul, motorina etc., nu si celelalte costuri. Teoretic, unii producatori au impresia ca in afara de a produce stiu foarte bine sa si depoziteze, sa si transporte. Bineinteles ca au si ei niste procese dezvoltate, au invatat din propria experienta. Daca opereaza propriul depozit au impresia ca nu au costuri cu acea cladire. Numarul persoanelor care raspund astfel a scazut deoarece companiile de logistica incearca sa educe piata, externalizarea e in crestere, dar tot la un nivel extrem de scazut“, considera directorul TCE Holding.
Un mod de externalizare care a „produs“ unele dintre firmele de logistica de acum este desprinderea diviziilor de transport si logistica din firmele-mama. Numai ca desprinderea din firma nu este de ajuns, ci trebuie gasiti si alti clienti, pentru ca altfel nu au facut decat sa separe foarte clar niste costuri. Si TCE a aparut la fel, din grupul RTC, dar, daca in 2005 serviciile pentru RTC reprezentau 40% din rulajul TCE, acum ponderea este de maximum 10%.

Directie noua de business
De la sfarsitul anului trecut, TCE Holding a preluat o franciza Reisswolf, care a facut parte din RTC. Aceasta are ca activitate distrugerea de arhive si documente. Este un concept relativ nou pe piata romaneasca, iar CEO-ul companiei considera ca va fi mult de lucru. Exista niste activitati care, prin natura lor, implica fluxuri de informatii secrete.
Un exemplu in acest sens sunt bancile, care si in Romania (tara noastra fiind membra UE a preluat legislatia europeana in domeniu) sunt obligate sa distruga arhiva in mod specializat, nu sa o arunce la gunoi sau sa o dea la topit.
Noua firma din cadrul TCE are un utilaj care distruge documentele, le transforma in bucatele foarte mici, astfel incat informatia sa nu mai poata fi reconstituita. Angajatii companiei sunt cei care se duc si preiau documentele si, in unele cazuri, atunci cand e vorba de unele foarte importante, tot acest proces este supervizat de un reprezentant al clientului. Si producatorii de tichete de masa trebuie sa distruga retururile de tichete in mod certificat. Sunt clienti care au inteles acest lucru, unii sunt obligati de firmele-mama din Europa.
Acest proces poate fi aplicat si pentru CD-uri, DVD-uri, hard-disk-uri etc.

2012, un an de schimbare
In 2012, investitiile TCE se vor indrepta spre dezvoltarea softului care, de altfel, este continua, si spre trainingul pentru personal, mai ales ca in perioada de criza nu se mai investise atat de mult.
Tot anul acesta se analizeaza schimbarea modului de lucru si eventualele eficientizari. Sunt mai multe optiuni disponibile. O directie ar fi separarea mai clara a fluxurilor de marfuri urgente si neurgente, care acum sunt oarecum mixate. Un alt proiect este schimbarea modului actual de lucru cu un hub central si trecerea la un sistem cu mai multe puncte importante. Locatiile analizate sunt Cluj, Bacau, Sebes, Valcea, Bucuresti, Buzau si Brasov. Astfel, s-ar lucra pe o retea care ocoleste centrul tarii, dar hotararea definitiva va fi luata in functie de volume.
O alta masura de eficientizare care va fi aplicata in 2012 este externalizarea activitatii de transport pe partea de curierat. Procesul de subcontractare a acestor servicii a inceput din 2009 pentru diferite rute sau chiar judete si in 2012 va fi finalizat. Doar zona Capitalei va fi deservita cu masinile si oamenii proprii. In prezent, TCE lucreaza cu o flota de circa 300 de masini si curieri, dintre care doar 130 de vanuri sunt proprietatea companiei.
Aceasta strategie de lucru este normala in cazul firmelor de curierat. Oricum, avand in vedere economia actuala, cand lucrurile nu sunt foarte clare si se pune o mare presiune pe costuri si tarife, externalizarea este o modalitate optima de eficientizare.              

Articole similare

Ad