Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Nu iti convine, pleci!

Cand vorbesti cu directorii firmelor de transport, cei mai multi spun ca soferii sunt o categorie de oameni aparte, care fura motorina, nu sunt atenti cu masina si nu depun eforturi sa obtina un consum mai mic. Insa atunci cand sunt intrebati soferii situatia pare sa fie cu totul alta si, desi sunt unii norocosi carora nu li se impune un consum, in cele mai multe companii camionul trebuie sa fie condus astfel incat consumul sa nu depaseasca anumite limite. Care sunt acestea si daca pot fi respectate am aflat de la cativa soferi care au curse diferite, pe intern sau international, cu consum normat sau neimpus.

 
Unul dintre soferi a declarat ca trebuie sa respecte un consum normat „dupa bunul plac al patronului, si nu dupa normele in vigoare“, deoarece, asa cum spune afirma acesta, „conduc un MAN Euro 4, iar in cartea tehnica scrie ca pe gol are un consum de 25 l/100 km, la care se adauga 0,5 l/t/100 km“. Soferul face curse numai in comunitate, Austria si Germania, si i se impun 31 l/100 km cu incarcatura medie de 24-25 t, in conditiile in care el obtine circa 33 l/100 km, iar diferenta este taxata de seful sau. Numai pentru ultimele doua luni petrecute in comunitate a fost astfel penalizat cu 250 de euro, suma oprita din diurna. „Consumul este calculat dupa ureche, fara a se tine seama de incarcatura sau de categoria de drum. Mergem pe autostrada, dar cum sunt autostrazile din Franta, Mont Blanc, Muntii Alpi etc.? Nu e drum drept, ca sa poti sa ai un consum mic, ci numai munti si zone dificile. Daca indraznesti sa spui ca rata de consum calculata nu este corecta, ti se spune simplu: «nu iti convine, pleci». Cand mi se opresc bani din diurna nu am cum sa ripostez, nu am banii necesari pentru a castiga vreun proces in instanta.“
Multi soferi sunt nemultumiti de faptul ca patronii se pare ca nu diferentiaza norma de consum in functie de regiune, de masina, de cursa etc. si nu tin cont de defectiunile camionului, cum ar fi, de exemplu, defectiunile comune la filtrele de motorina si ulei, care cauzeaza cresterea semnificativa a consumului. Ca urmare, unii soferi au spus ca „intr-o anumita masura, sunt avantajati cei care lucreaza la firme de transport administrate de fosti soferi de camion, deoarece acestia stiu cum functioneaza un camion si nu prea impun rate aberante de consum“.

Rulaj mare=consum marit
Consumul impus este dificil de respectat si din alt motiv. In general, desi este ilegal, soferii sunt platiti la kilometru. Deci, pentru a castiga mai mult, tendinta normala este de a merge mai mult, cu viteza mai mare, ceea ce, implicit, genereaza un consum mai mare. Si atunci intrebarea logica a soferilor este „cum sa fac kilometri multi cu consum mic la capacitate maxima?“
Acest lucru este dificil mai ales in tara noastra, unde drumurile sunt asa cum sunt, iar condusul economic cam iese din schema. De exemplu, unul dintre soferii cu care am discutat, care face curse interne, are un consum normat de 26 l/100 km, la care se adauga 0,35 l la tona de incarcatura. „Se poate scoate si consum bun, dar doar in momentul in care mergi regulamentar, cu viteza de maximum 80 km/h. Insa, daca pe mine ma suna dispecerul si imi spune ca trebuie sa ajung mai repede la descarcare, trebuie sa merg mai repede, deci consumul creste. Interesul unui sofer care e platit la kilometru e sa faca multi kilometri. Daca esti platit la zi nu ai niciun interes sa te grabesti. Intr-adevar, soferii platiti la zi scot consumuri bune. Depinde de politica firmei: am intalnit firme care dadeau 45 de euro la zi, si atunci nu e in interesul soferului sa mearga mai repede si sa riste, merge cu 70 km/h si face si consum bun“, a aratat unul dintre cei intervievati.
Un astfel de sofer, platit la zi, ne-a spus ca i-a fost normat un consum de 30 l/100 km, iar rezultatele ii sunt masurate la fiecare sfarsit de saptamana. La fel, si el spune ca nu depaseste aceasta limita, deoarece nu merge cu mai mult de 70 km/ora. Cele mai multe curse sunt spre Moldova, dar tot el spune ca „nu pot obtine 30 l/100 km in cursele spre Ardeal, deoarece trebuie sa trec muntii si cel mai mic consum pe care l-am obtinut cu aceeasi masina pe aceeasi directie a fost de 32 l/100 km.“

Consum la liber, dar din interes
Un alt „tipar“ de sofer este cel care lucreaza pe intern si care nu are consum impus. Cel cu care am vorbit era multumit de faptul ca nu i se impune un consum anume, dar era nemultumit de faptul ca mergea constant cu suprasarcina si trebuia sa se ascunda mereu de echipele de control. Asa ca patronului nu-i pasa ce consum obtine – 43 l/100 km sau, in cel mai bun caz, 40 l/100 km. Din acest motiv, soferul cu care am discutat a afirmat ca analizeaza ideea de a merge la alta firma de transport, dar nu una care sa monitorizeze consumul, deoarece, asa cum spune el, „in Romania nu poti obtine consumul dorit de patroni si te poti trezi cu rezervorul gol in camp pentru ca ti-a alimentat cu o cantitate fixa“.

Monitorizarea consumului ar clarifica lucrurile
In general, primul gand al patronilor firmelor de transport care nu au montate dispozitive de masurare a consumului, atunci cand observa ca un camion are un consum prea mare, este ca soferul a umblat la rezervor. Dar unul dintre soferii cu care am vorbit a afirmat ca, „in general, in Romania, daca soferul are salariu bun, este platit la timp si camionul pe care il conduce are sistem de monitorizare a consumului, nu mai ia motorina din rezervor. Dupa ce ca nu poti sa scoti consumul normat, doar nu iti sapi singur groapa!“ Sistemele de monitorizare a consumului au inceput sa fie cautate si in Romania, ba chiar sunt dorite si de multi dintre soferi, deoarece ei vor ca astfel sa se vada ca rezultatele obtinute de ei sunt cele reale si nu incearca sa isi insele angajatorii. Am vorbit cu un astfel de sofer care a condus un camion echipat astfel si care ne-a spus ca acest lucru chiar nu l-a deranjat deloc si nu i s-a intamplat niciodata ca cifra declarata de el pe foaia de parcurs sa nu fie aceeasi cu cea reiesita din analiza sistemului. El a adaugat ca „sunt soferi care au salariu pe cartea de munca de 700-800 de lei, 12 euro la fiecare 100 km si 25 de euro diurna pe zi. La un astfel de salariu nu iti mai vine sa scoti motorina din rezervor. Salariile mici sunt motivul pentru care soferii umbla la rezervor.“          

Articole similare