CAMIOANE  | 
01.09.2011 / 
Marilena Matei

La aproape o luna de la lansarea oficiala, la Bruxelles, a noului Actros, am avut posibilitatea de a testa un exemplar cu motor Euro 6 de 450 CP pe soselele sinuoase dintre Malaga si Granada, cu rampe lungi de 8% si vai accentuate, pe care frana de motor „incinge” ventilatorul sistemului de racire si tot solicita folosirea indelungata a pedalei de frana. Primele impresii dupa conducerea noului Actros intaresc convingerea ca noua tehnologie Mercedes-Benz imbunatateste si mai mult confortul la rulare si stabilitatea, echipamentul modern si atractiv de la interior fiind si pe placul unui sofer foarte tanar, obisnuit cu joy-stick-uri si console video, Bluetooth, sonorizare performanta si alte gadgeturi hi-tech.

Cuplul motor maxim, livrat inca de la 900 rpm, si transmisia PowerShift 3 cu o viteza de reactie impresionanta la schimbarea treptelor de viteza cresc simtitor confortul la conducere, in paralel cu reducerea consumului de combustibil. Desi nerelevant din acest punct de vedere, ca urmare a traseului foarte dificil din jurul Granadei, mentionez totusi consumul inregistrat pe durata drive-testului - 47 l/100 km - pe un traseu de 101 km, parcurs cu o viteza medie de 55 km/h, ca urmare a faptului ca aproape 60% din traseu a fost format din dealuri si vai.

 
Dupa valva facuta cu decizia de a lansa versiunea Euro 6, cand Parlamentul European amana, din nou, legiferarea normelor Euro 6, noul Actros ofera o surpriza foarte placuta la primul test drive pentru presa. In afara de confortul interior adus foarte aproape de standardul autoturismelor Mercedes-Benz, manevrabilitatea noului „greu“ MB este cea care impresioneaza. Directia este mult mai ferma, volanul nemajucand in mainile soferului, care incepe sa „simta” mai bine contactul cu suprafata soselei in timpul condusului.
Intarirea directiei este dublata de imbunatatirea stabilitatii si suspensiei, gratie dezvoltarii unui nou sasiu, mai lat si cu suport la fel de larg pentru suspensie, care reduce considerabil balansul cabinei pe lateral, cat si fata-spate. Noul cadru al sasiului are acum o latime de 834 mm (fata de 744 la generatia anterioara), pentru mai multa stabilitate, dar si pentru a face loc suficient pentru motorul cu cilindri in linie si sistem mai complex de tratare a gazelor de evacuare necesar Euro 6.
Pe partea stanga a sasiului se gasesc si rezervorul de combustibil de 390 l din aluminiu si cel de AdBlue, de 60 l.

Suspensii noi pentru siguranta si confort sporite
Designul axelor este preluat de la vechiul model, dar controlul si suspensia au fost modificate, pentru a imbunatati siguranta si confortul in timpul mersului. Suspensia cu patru perne de aer si pistoane din plastic joaca un rol important in cresterea portantei si a stabilitatii. Dezvoltata de ContiTech, noua suspensie este mai usoara cu pana la 12 kg/axa, gratie arcurilor cu pistoane din plastic, cu volum interior sporit pentru cresterea confortului la rulare.
Suspensiile pneumatice cu pistoane din plastic sunt folosite de ani de zile la semiremorci, insa, in timp ce sistemele conventionale folosesc pistoane complet inchise, noile pistoane din plastic sunt deschise, ceea ce asigura un volum sporit. De asemenea, arcurile de tip „maneca“ ale suspensiei pneumatice ale cabinei ofera un confort optim la rulare.

O pozitie mai buna la volanul Actros 4
De altfel, intreaga cabina este dezvoltata de la zero, pozitia soferului parand mai inalta, datorita adancirii parbrizului si a geamurilor laterale, pentru a permite o vizibilitate cat mai buna in fata cabinei, precum si montarea noilor oglinzi mai lungi si mai late, solicitate de noile reglementari europene.
Daca si inainte posibilitatile de ajustare a scaunului soferului erau multiple, acum inginerii Mercedes-Benz au introdus o multime de noi posibilitati de inclinare, umflare a pernelor pentru suport lombar si masaj sau suport al umerilor.
De asemenea, volanul poate fi acum pozitionat mai confortabil la inaltimea/inclinarea dorite, prin plasarea butonului de deblocare a volanului in podea, deasupra locului folosit de regula pentru odihnirea piciorului stang, ceea ce face posibila apucarea volanului cu ambelor maini.
Fara a trece in revista posibilitatile numeroase de depozitare si echiparile optionale deja mentionate in articolul publicat in numarul din iulie al revistei Tranzit, as mai puncta, la nivelul noutatilor observate imediat din postul de conducere, instrumentarul de bord schimbat, cu contururi metalizate si computer de bord imbunatatit, cu meniu operat de la nivelul unor butoane dispuse pe volan, cu simboluri similare PC-urilor.
Volanul ramane la fel de mic si usor de manevrat, in timp ce pozitionarea schimbatorului de viteze pe aceeasi maneta ca si frana pe decompresie este mult mai inspirata fata de vechiul buton situat in prelungirea cotierei scaunului soferului. Si, chiar daca volanul este mic, aglomerarea tuturor functiilor importante pe acesta nu pune probleme in actionarea fiecareia dintre ele. Butoanele de actionare a Cruise-Controlului, limitatorului de viteza sau a sistemului Active Brake Assist (acum de generatia a doua) - care masoara viteza de deplasare a vehiculului din fata si distanta fata de acesta si franeaza automat camionul atunci cand se apropie periculos de vehiculul care se deplaseaza in fata sa - se pot reactiva automat prin apasarea butonului de rememorare, iar viteza se poate creste/reduce corespunzator de la butoanele de „+“/„-“.

47 l/100 km pe traseu de dificultate 6,6
Echipa de teste a Mercedes-Benz a pregatit un traseu foarte dificil pentru noul varf de lance al producatorului german: 101 km de drum de munte, cu vai, dealuri si tot atatea curbe, poduri de pe care poti zari peisaje de vis si o portiune de autostrada. Asta fara sa mai amintim ca temperatura la sfarsit de iulie in aceasta regiune se situeaza undeva la 38-40oC. Noroc ca ne-am trezit mai devreme si am prins doar la intoarcere, cand eram deja pe autostrada, traficul extrem de aglomerat al regiunii Granadei pe timp de vacanta.
Astfel, 30% din traseu a fost reprezentat de rampe si tot atatea vai, ceea ce a permis deplasarea cu o viteza medie de 55 km/h. Pe acest traseu dificil, cu drumuri foarte inguste pe alocuri, cu curbe sinuoase si chiar portiuni in lucru (desi cele mai multe drumuri din Spania au fost recent construite), consumul mediu a fost de 47 l/100 km, in conditiile unei greutati de 38 t. Trebuie mentionat ca am avut la dispozitie un tractor echipat cu noul motor  Euro 6 de 12,8 l si arhitectura cu sase cilindri dispusi in linie, care dezvolta o putere maxima de 450 CP si un cuplu maxim de 2.200 Nm.
Dificultatea drumului e evidentiata si de FleetBoard, care a aratat utilizarea franei de motor pe circa 28% din intregul traseu, dublata adeseori de frana de serviciu, ca urmare a pantelor foarte inclinate, care necesita o putere de franare mai mare decat poate asigura motorul de 450 CP. Astfel, pe langa temperatura ridicata, utilizarea prelungita a franei de motor a pus la grea incercare coolerul noului Actros.
De altfel, chiar capacitatea mare de racire a motorului Euro 6, care foloseste si SCR, dar si EGR, au dorit oficialii Mercedes-Benz sa puna in evidenta prin alegerea traseului din sudul Spaniei, unde aproape toti producatorii de camioane isi testeaza noile generatii de motoare Euro 6. Versiunea testata a fost configurata cu un raport de transmisie catre axa spate de 2,533, propice relieful urmat.

EcoRoll face minuni in planul consumului
Transmisia PowerShift 3, adaptata la noua generatie de motoare Euro 6, ofera posibilitatea configurarii schimbului treptelor de viteze „Economy“ sau „Power“. Modul „Economic“ schimba treptele de viteza intre 1.200 si 1.300 rpm, in functie de relief si viteza de deplasare si mentine acul turometrului intre 1.000 si 1.100 rpm, pentru un consum cat mai mic de combustibil.
Strategia de schimbare a vitezelor in modul automat s-a schimbat in directia diminuarii consumului de combustibil: viteza de schimbare a treptelor este mai mare, iar cuplul maxim se atinge de la 900-950 rpm. In plus, apasarea pedalei de acceleratie pana la intrarea in functiune a turbinei (kick down) nu este posibila atunci cand camionul este configurat cu transmisie pe modul „Economy“, instalat standard. In acest mod, functia EcoRoll (de rulare libera, care intra in functiune de indata ce ridici piciorul de pe pedala de acceleratie si masina inainteaza din inertie) nu poate fi dezactivata, iar viteza maxima este limitata la 85 km/h.
Dimpotriva, modul „Power“ pemite folosirea pedalei kick down si schimbul treptelor de viteze la turatii mai ridicate - 1.400-1.500 rpm - pentru o viteza mai mare de urcare a rampelor si o putere de tractiune sporita. Consumul de combustibil, insa, este destul de ridicat, mai ales la versiunile cu motor Euro 6, care consuma cu circa 3% mai mult decat cele Euro 5, tot cu cabina noua.
Practic, computerul cutiei de viteze analizeaza forta cu care este apasata pedala de acceleratie: daca soferul apasa cu putere si brusc pedala de acceleratie, softul cutiei de viteze interpreteaza acest comportament ca o nevoie de putere si atunci schimba automat o treapta in minus, in timp ce, daca soferul apasa constant pedala de acceleratie, fara o forta prea mare, PowerShift tine treapta de viteza neschimbata o perioada mai lunga, pana cand fie turatia creste pana spre 1.300-1.400 rpm fie, dimpotriva, scade sub 900 rpm.
Oferit standard pe noul Actros, FleetBoard a mai aratat in urma testului de la Malaga un procent de utilizare a functiei EcoRoll pe 32% din totalul distantei de test.
Nici EcoRoll-ul nu a fost folosit la capacitate, ca urmare a unui camion care se deplasa prea incet in fata noastra pe serpentine si pe care nu il puteam depasi.
Noua versiune de FleetBoard dezvoltata pentru noul Actros mi-a acordat cu generozitate nota 9,4 la condus, gratie unui 9,9 surprinzator la condus anticipativ. In schimb, franarea a fost defectuoasa, ca urmare a faptului ca modelul testat nu era echipat cu Retarder, iar cele trei trepte ale franei de motor nu faceau fata pantelor accentuate si trebuia sa folosesc frecvent pedala de frana, manevra „amendata” drastic, in general, de FleetBoard. Frana de decompresie are o putere maxima de 544 CP, suficient pentru a face fata cu succes pe vaile line, insa pe pantele accentuate este de preferat eficienta retarderului pe apa, oferit optional, cu cuplu de franare de pana la 3.500 Nm sau 750 kW.
Gradul de dificultate a traseului este dat de inclinarea rampelor (adesea de 8%) - 7,1 - greutatea medie (38 t - 18 t greutate proprie si 20 t incarcatura) - 9,5, numarul de opriri si trafic.
Camioanele de test au fost toate setate pe modul „Economic“. Chiar si asa, insa, traseul urmat nu a permis un consum mai redus de 47 l/100 km, stilul de condus in conditiile inregistrarii acestui consum fiind apreciat de FleetBoard cu nota de 9,2. Noul Actros va fi lansat in Romania, in octombrie.    

Comentarii (0)




Au mai ramas 1000 caractere

Comentariile vor fi publicate doar după moderarea acestora de către redactori. Nu vor fi publicate comentariile care conţin injurii, un limbaj licenţios, instigare la încălcarea legii, la violenţă sau la ură, precum şi acuzaţii fără acoperire. De asemenea, pentru o mai bună comunicare, vă rugăm să oferiţi o adresă de mail validă. Vă mulţumim!
Cancel or