CAMIOANE  | 
01.08.2011 / 
Petronela Badescu

Asa cum ati putut citi in numarul trecut al revistei, Mercedes-Benz a lansat, la sfarsit de iunie, la Bruxelles, noul Actros, complet modificat si disponibil standard cu motor Euro 6 si optional cu Euro 5. Este vorba de un camion mai economic in primul rand datorita reducerii cu 6-7%, respectiv 3-4% a consumului de carburant inregistrat de noul motor Euro 5, respectiv Euro 6, fata de modelul actual, aspect pe care producatorull-a si demonstrat cu ocazia testului comparativ „Record Run 2011“, organizat intre 26 iunie si 2 iulie, pe ruta Rotterdam-Szczecin si retur parcursa de mai multe ori (circa 10.000 km).
 

Protagonistii au fost doua Actros 1845 LS noi, unul Euro 5 si unul Euro 6, si modelul actual Actros 1844 LS MP3, campion al consumului de combustibil in „formula Nardo“, si care detine, din 2008, recordul curent si un loc in Guinness Book pentru cel mai mic consum de carburant si cea mai mare economie de CO2 realizate de un camion de serie si confirmate in conditii de laborator la circuitul italian de curse din Nardo.

Cele doua Actros noi sunt identice din punct de vedere al ampatamentului - 3.700 mm, fata de 3.600 modelul actual - puterii motorului - 449 CP la 1.800 rpm, cu un cuplu maxim de 2.200 Nm la 1.100 rpm, fata de 435 CP la 1.800 rpm si un cuplu maxim de 2.100 Nm la 1.080 rpm - transmisiei - G 211-12 Powershift 3, fata de Powershift 2 - si cabinei - StreamSpace cu adancime de 2.500 mm, in timp ce modelul actual avea cabina L.
Cele trei camioane nu aveau anvelope single si retarder, iar la ele erau atasate semiremorci standard, complet incarcate - 40 t greutate totala - care se roteau pe vehicule, pentru a elimina, pe cat posibil, diferentele cauzate de comportarea diferita la rulare. Baza statistica pentru efectuarea comparatiei a fost compusa din sase cicluri complete de sofat.

Peste 800 km pe autostrada
Traseul a fost in majoritate plat, a traversat trei tari, a durat circa 12 ore pe un sens si a inclus peste 800 km de autostrada. Imediat langa Rotterdam se intra pe A20, unde un indicator luminos anunta ca acolo nu sunt congestii in trafic. Testul continua pe A12 si apoi pe A1, una dintre cele mai importante axe care leaga porturile Rotterdam si Hoek van Holland de estul Europei si care incepe la est de Amsterdam si merge pana la granita cu Germania, unde se ajunge dupa circa 200 km parcursi prin Olanda.
In Germania insa prima parte a traseului a fost pe A2, una dintre cele mai aglomerate autostrazi din aceasta tara - desi are sase benzi - traversata de pana la 120.000 de vehicule pe zi. Prima oprire a fost in zona de servicii dintre Hanovra si Brunswick, considerata printre primele 10 din tara din punct de vedere al calitatii.
Pe masura ce te apropii de capitala Germaniei, traficul pe A10 devine tot mai aglomerat, dupa care camioanele intra pe centura Berlinului, de 196 km, cea mai lunga centura-autostrada din lume.
Testul se incheie cu o ora pe A11 pana la granita cu Polonia, urmata de 20 km pe DN13 pana la Szczecin.

Sub ochii vigilenti ai expertului Dekra
Competitia a putut fi urmarita online, iar datele referitoare la consum au fost actualizate zilnic, pentru a face posibila urmarirea progresului testului. De inspectarea si cantarirea vehiculelor inainte de start, dar si de supravegherea realimentarii de pe parcurs si de la final, a sigilarii rezervoarelor de combustibil si a evaluarii consumului, s-a ocupat un expert Dekra, Jens Lohmann, care a notat atat cantitatile, cat si temperatura la care s-au facut alimentarile, si care are impact asupra volumului. De altfel, era singura persoana care putea indeparta sigiliile si pune altele. In ceea ce priveste masuratorile si valorile obtinute, Jens Lohmann recunoaste ca nu sunt niciodata exacte, dar ca deviatiile sunt minore si „rolul nostru este de a le mentine la un nivel cat mai scazut, la a treia zecimala de dupa virgula“.
Viteza medie cu care s-a mers a fost de 77,5 km/h, iar cei 12 soferi profesionisti - nu traineri MB - care s-au rotit la volanul celor trei camioane au condus anticipativ, dar avand ca preocupare principala, asa cum declara reprezentantii companiei, nu reducerea consumului, ci adaptarea la conditiile de trafic normal, in special la aglomeratia de pe unele autostrazi.

Rezultate chiar mai bun decat cele declarate de MB
Testul a demonstrat ca noul Actros este cel mai eficient camion din toate timpurile din punct de vedere al consumului de carburant, depasind chiar si valorile declarate de reprezentantii Mercedes, deoarece masuratorile Dekra au indicat reduceri de 7,6% in cazul noului Actros Euro 5 si de 4,5% in cazul modelului Euro 6, comparativ cu actualul Actros 1844. Concret, acesta din urma a inregistrat, de-a lungul a 10.003 km, un consum mediu de 27,1 l/100 km, modelul nou Euro 6 a mers 10.033 km cu 25,9 l/100 km, iar modelul nou Euro 5 a avut nevoie, pentru cei 10.020 km, de 21,1 l/100 km.
Carburantul reprezinta circa 25% din costurile de transport, astfel ca, daca luam in calcul diferentele declarate de MB - 6-7% in cazul Euro 5 si 3-4% la Euro 6 - la un parcurs de 130.000 km/an si un pret al motorinei de 1,10 euro/l, se realizeaza economii de 11.800, respectiv 5.800 de euro in patru ani.
Semnificative sunt si costurile cu intretinerea/reparatiile: 11% din cheltuielile totale ale unei firme de transport. Iar noul Actros promite si aici o reducere de 6% fata de modelul actual.                                           

Comentarii (0)




Au mai ramas 1000 caractere

Comentariile vor fi publicate doar după moderarea acestora de către redactori. Nu vor fi publicate comentariile care conţin injurii, un limbaj licenţios, instigare la încălcarea legii, la violenţă sau la ură, precum şi acuzaţii fără acoperire. De asemenea, pentru o mai bună comunicare, vă rugăm să oferiţi o adresă de mail validă. Vă mulţumim!
Cancel or