CAMIOANE  | 
01.04.2011 / 
Marilena Matei

A fi designer de camioane nu este deloc la fel de stralucitor ca a desena haine sau bijuterii. Libertatea de creatie este mult restransa de prevederile legale - care impun dimensiuni maxime de 2,25x2,55x4,00 m (Lxlxh), respectarea, in curand, a normelor Euro 6 si a tot felul de conditii de siguranta, de eficienta, dar si de confort. Designerul de camioane trebuie sa jongleze intre „forma” si „functionalitate”, cea din urma fiind intotdeauna prioritara. Fara a spune prea multe despre noua sa generatie de camioane grele, asteptata la sfarsitul acestui an, Mercedes-Benz a invitat cativa jurnalisti europeni la centrul sau de design de la uzinele Sindelfingen, pentru a vedea care sunt tendintele in proiectarea viitoarelor cabine.

Mai mult decat atat, jurnalistii au fost provocati sa intre in pielea unui designer de camioane si sa traseze liniile unui model nou, care sa raspunda tendintelor viitoare.

Procesul de design e unul de lunga durata. De la prima schita trasata pe hartie pana la intrarea in productie trec aproape patru ani, iar pana ce seria respectiva iese din programul de productie si se face trecerea de la un vehicul rulat la unul clasic mai trec 20. Aceasta inseamna ca cei ce lucreaza pentru noile generatii de cabine care urmeaza sa fie lansate anul acesta trebuie sa le faca sa raspunda nevoilor soferilor de camion din 2020-2030.
Esenta designului sta insa in competitia dintre forma si functionalitate. De cele mai multe ori, functionalitatea este prioritara, dar adevarata arta a designului consta in realizarea functionalitatii in cea mai atractiva forma posibila. La Mercedes-Benz, designerii de autoturisme si de camioane lucreaza in acelasi centru, pentru ca toate produsele unui brand trebuie sa exprime vizual aceleasi valori. Designul exterior trebuie sa-l emotioneze pe privitor, care va recunoaste dintr-o privire marca. Daca un camion nou trebuie sa includa linii moderne, din care sa razbata tendintele viitoare, in acelasi timp trebuie sa existe elemente care sa-l conecteze la traditia brandului, astfel incat un camion Mercedes-Benz sa fie recunoscut si in lipsa stelei.
Pentru a proiecta camionul de maine, designerii trebuie sa cunoasca actualele nevoi ale soferilor si sa incerce sa le translateze in raspunsuri viitoare. O sursa de inspiratie o reprezinta si designul autoturismelor MB, unii dintre proiectanti fiind implicati si acest segment.

Reguli de design
Camionul trebuie sa indeplineasca o multime de cerinte legale, unele dintre ele punand frau imaginatiei proiectantului. Un exemplu in acest sens este volumul ridicat de aer pentru racire necesar pentru motoarele Euro 6, care va afecta aspectul camioanelor. De asemenea, trebuie tinut cont de faptul ca un camion nu este un model „izolat”, ci trebuie sa se inscrie armonios intr-o intreaga gama de versiuni: cu cabina scurta, medie sau lunga, plata sau inalta, cu latimi diferite etc., iar toate acestea trebuie realizate cu un procent ridicat de componente comune. De obicei, se proiecteaza cabina cea mai mare, care va fi produsa in numarul cel mai mare de exemplare, de la care se dezvolta toate celelalte versiuni.
Actros este un exemplu al cerintelor si posibilitatilor din designul de camioane. Lansat in urma cu 15 ani, a mai primit imbunatatiri de-a lungul timpului, astfel incat atractivitatea fata de client si sofer sa nu dispara. Totusi, cabina „black and white” a unui model de camion se amortizeaza intr-o perioada de timp mai lunga decat in cazul autoturismelor. Orice modificare se face cu costuri substantiale. Tocmai de aceea, panourile de metal folosite la caroserie incearca sa pastreze un aspect cat mai neutru al cabinei, asa incat sa nu reprezinte un obstacol mai tarziu la dezvoltarea gamei de modele, care trebuie sa pastreze o linie coerenta a designului.
Focusul la camioane este pe longevitate, fiabilitate, economie si siguranta, mai putin pe tendinte la moda, susceptibile sa fluctueze de la an la an. Proiectantii au la dispozitie o „cutie” cu dimensiuni restrictionate la 2,25x2,55x4 m (LxlXh).
Spatiul ramas la dispozitie trebuie sa ofere un confort cat mai bun soferilor, dar si un cost cat mai acceptabil pentru posesorii de flote. Atractivitatea are si ea rolul ei, pentru ca, daca soferului nu-i place cum arata camionul, nu va avea grija de el si costurile de intretinere vor creste.

Inovatie vs. identitatea brandului
Camioanele Mercedes-Benz sunt proiectate de la interior spre exterior, chiar daca linia exterioara este influentata de ratiuni economice sau de aerodinamica. Daca un camion de cursa lunga trebuie sa exprime putere (dar nu intimidare!) si stabilitate, cele de distributie, care circula mai mult in oras, trebuie sa aiba un aspect placut, deoarece acceptanta sociala este mai importanta aici.
O caracteristica distinctiva a unui camion o reprezinta „fata” sa. Cele mai importante elemente sunt aici steaua, grila radiatorului si farurile. Pe de alta, parte camioanele trebuie sa respecte caracteristicile pietei pentru care sunt construite. De exemplu, designerii Mercedes-Benz, Freigtliner si Mitsubishi Fuso pot colabora in dezvoltarea de componente, dar fiecare va pastra elementele de design specifice regiunii respective. Chiar daca Actros se vinde in mai multe regiuni de pe glob, el nu va fi niciodata un produs universal.
Camion european, noul Actros va trebui sa indeplineasca cerintele Euro 6, designul sau fiind influentat de noile tehnologii, dar, foarte important, si de aerodinamica, in scopul de a reduce consumul de combustibil si emisiile de CO2. Noile camioane Mercedes-Benz vor fi testate mai strict in tunelul de vant, iar unghiul de inclinare al cabinei, fluxul de aer rece in vehicul, bara de protectie sau detalii precum carcasele oglinzilor exterioare vor avea nevoie cu siguranta de optimizari din punct de vedere aerodinamic.

Sase faze de dezvoltare de la schita la produs
Centrul de design al camioanelor Mercedes-Benz este localizat intr-o aripa a fabricii din Sindelfingen, unde designerii lucreaza mai bine de patru ani de la colectarea primelor idei la productia de serie.
Succesul in designul industrial nu vine, de regula, din idei stralucite, ci este mai degraba rezultatul unei munci de combinare a cerintelor legislative, tehnice si de design.
Totul incepe de la colectarea ideilor si schitarea lor pe hartie. Proportiile adeseori blurate in schite trebuie sa prinda contur in cea de-a doua faza a conceptiei unui camion, cand desenele bidimensionale aprobate se dezvolta trimidensional. Studiul de design e adus apoi pe „Powerall”, un ecran de proiectie urias care permite analiza detaliata, din diverse unghiuri.
Faza a cincea reprezinta sculptarea modelului desenat in clei. Initial se face un model la scara 1:4, iar mai apoi se construieste un model la scara 1:1 din lemn si spuma, cu un strat superficial de clei de 30-40 mm grosime. Acesta este prezentat conducerii Daimler Trucks pentru analiza. Tot in aceasta faza trebuie prezentate si modelele derivate de la noul camion. In urmatoarea faza este construit un model la dimensiuni reale cu suprafata vopsita cu rasina sintetica, care ofera o impresie reala a designului.
Dupa ce trece de aprobarea consiliului de administratie, modelul intra in etapa denumita „design freeze”. Unele detalii pot fi inca modificate la sugestia echipelor de productie si testare. Practic, aceste sase faze necesita aproape 24 de luni de munca. Inca pe atat este nevoie pentru ca proiectul sa intre in productie. Acum incepe procesul de elaborare a designului structural, se procura echipamentele de productie si testare si se stabileste procesul de productie. In aceasta faza se optimizeaza lipsurile caroseriei si sunt examinate rezultatele tuturor detaliilor.
Intalnirile specialistilor de design se muta acum la uzina, fiind stabilite domeniile de utilizare si pozitionarea modelului. Modul in care noul camion este perceput este, de asemenea, important. Se ofera imagini schitate ale noului model unor operatori de transport si soferi selectati, care sunt chestionati asupra impresiei pe care le-o trezeste noul model, uneori in comparatie cu imagini ale unor modelele concurente.

Editiile limitate testeaza piata
Dupa ce noul camion incepe sa iasa de pe linia de productie, munca de design continua cu dezvoltarea unor noi elemente, care vor fi schimbate pe viitor cu prilejul unor face-lifturi sau al dezvoltarii unor modele speciale, serii limitate etc.
Dupa prezentarea sa in premiera in 1996, Actros a suferit modificari importante la aspectul interior atat in 2003, cat si in 2008. De asemenea, a mentinut interesul pentru modelul sau de top prin lansarea unor modele speciale, cum ar fi „Black Edition” (2004), a carui grila a radiatorului a fost conceputa ca o textura de diamant, sigla Mercedes-Benz fiind pozitionata in mijloc ca o sculptura. Barele de crom stanga/dreapta evoca liniile grilei ovale din anii '50. Carcasele oglinzilor exterioare placate cu crom contrasteaza placut cu vopseaua neagra metalica, iar spoilerul din spate are un design similar cu cel care echipeaza modelul standard al Actrosului lansat in 2008.
Un alt studiu lansat un an mai tarziu, „Cruiser”, ofera un detaliu din interiorul luxos promis de camioanele viitorului, cu faruri pe LED, spoiler spate adoptat de la „Black Edition”, ca si flapsurile oglinzilor, ce sporesc stilul, dar incorporeaza si semnalizatoarele laterale.
„Space-Maxx” a fost cuvantul de ordine pentru Actros in 2006. Studiul a introdus noi dimensiuni ale ideii de spatiu al unei cabine de camion: accentul a fost pus pe crearea unui interior care seamana tot mai mult cu sufrageria proprie, oferind o atmosfera relaxanta pe timpul pauzei de odihna. Exteriorul Actros a impresionat prin vopseaua alb metalizata si elemente de crom si inox. Grila radiatorului, spoilerul spate si alte elemente aveau originea tot in „Black Edition”.
In 2007 a venit randul Actros „Truck’n’Roll”, expus la RAI Amsterdam. Modelul a mizat pe o pictura cu motive din vestul salbatic si accesorii din inox cu aceeasi tema, de la grila din fata pana la tevile de evacuare, continuata pe ambele laturi pana la bara din spate.
In 2008, Mercedes-Benz expune o alta editie limitata, „Black Liner-White Liner”, stilizata in 2010 cu vopsea alb-diamant si negru metalizat, cu doua dungi verticale late gri. „Black Liner” este echipat cu oglinzi exterioare cu carcase cromate, trepte din inox si faruri cu carcase in crom, in timp ce la „White Liner” toate aceste detalii erau vopsite in negru.
Camioanele de expozitie si modelele speciale sunt menite sa testeze gustul publicului. De aceea, unele detalii sunt special exagerate si provocatoare, obisnuind clientii cu dezvoltarile viitoare.

Design integrat din 1950
Mercedes-Benz a construit primul camion cu motorul sub cabina la mijlocul anilor '50. In locul traditionalei capote cu grila radiatorului montata pe stea, aceste camioane aveau ca element distinctiv o grila ovala, cu elemente stilistice adoptate de la masinile de curse 300SL. Grila includea si farurile rotunde, iar steaua cromata luase pozitia centrala, care se regaseste si in prezent. Grila ovala a continuat sa fie elementul distinctiv si la noile modele, de la L319 van, lansat in 1956, la camionul cu „nas” scurt, introdus in 1959.
Anii '60 au fost tributari formelor patratoase, care au influentat toate produsele Mercedes-Benz, de la autoturisme la vehicule comerciale. Grila ovala a fost inlocuita de una rectangulara, care a continuat sa includa farurile la segmentele usoare si medii, in timp ce la grele farurile au fost mutate in bara de protectie. Acestea au fost caracteristicile „Noii Generatii” (NG) de camioane, introduse in 1973. Silueta in forma de sageata, cu parbrizul inclinat, avea menirea de a oferi camionului un aspect mai putin dur. NG a introdus pentru prima oara spoilerele si deflectoarele de vant, cabina pentru transportul pe distante lungi fiind inaltata in trepte succesive. Generatia NG a cunoscut cateva dezvoltari intermediare, printre care si seria SK, „Magarusul” (foto jos), lansata in 1988.
Abia dupa 20 de ani, in 1996, NG a fost inlocuita cu Actros, primul camion Mercedes-Benz care purta un nume. In 1988, SK a introdus geamurile laterale cu linie ascendenta pe care au imprumutat-o de la vanuri (generatia T1 o avea din 1977). Aceasta linie a ramas un element stilistic definitoriu pana in prezent, preluat de camioanele din gama usoara LN in 1983 si mentinuta la succesorul sau, Atego, apoi la T2/Vario in 1986, pana la Actros in 1996, Econic din 1998 si Axor in 2001.
Odata cu Atego, in 1998, steaua iese din conturul grilei, element preluat imediat de noul Sprinter. Bara de protectie mai proeminenta, forma in V a grilei radiatorului si continuarea ei inspre partile laterale sunt elemente care dau o linie comuna seriilor Atego si Actros

Comentarii (0)




Au mai ramas 1000 caractere

Comentariile vor fi publicate doar după moderarea acestora de către redactori. Nu vor fi publicate comentariile care conţin injurii, un limbaj licenţios, instigare la încălcarea legii, la violenţă sau la ură, precum şi acuzaţii fără acoperire. De asemenea, pentru o mai bună comunicare, vă rugăm să oferiţi o adresă de mail validă. Vă mulţumim!
Cancel or