Revista  | 
01.03.2012 / 
Cristiana Sandulescu

Sprinter City 77 este un model intermediar intre gama microbuzelor de oras si autobuzele urbane de capacitate medie, avand la baza un concept de microbuz, care poate transporta insa pana la 40 de pasageri. Spre deosebire de versiunile mai mici, Sprinter City 35, 65 si 65K, modelul testat are trei axe in loc de doua, in conditiile in care lungimea a fost crescuta cu aproximativ un metru fata de versiunea City 65, pentru a oferi spatiu mai larg la nivelul salonului pasagerilor. Vehiculul este inca in stadiu de prototip, iar Romania a fost a sasea tara unde a fost prezentat, la sfarsitul anului trecut.

 
Sprinter City 77 a fost proiectat pe baza modelului City 65, cu scopul de a oferi o capacitate mai mare de transport. Iar acum, cu 40 de locuri, dintre care 10 pe scaune fixe plus patru mobile, EvoBus a dezvoltat un produs care sa acopere intervalul dintre Sprinter City 65 si Citaro K. Consumul urban al vehiculului incarcat la capacitate si cu sistemul de aer conditionat pornit este de numai 18 l/100 km, potrivit reprezentantilor constructorului german, astfel ca economia de carburant este considerabila in fata autobuzelor clasice de 12 m lungime, care de multe ori sunt utilizate sub capacitatea lor in anumite momente din zi sau pe timp de noapte. Consumul interurban este de aproximativ 15 l/100 km.
Cel de-al saselea prototip Sprinter City 77 a fost adus in Romania la finalul anului trecut, fiind prezentat in caravana, alaturi de Citaro K, autoritatilor locale din Timisoara, Arad, Cluj-Napoca, Bistrita-Nasaud, Suceava, Iasi, Bacau, Tulcea, Galati, Brasov, Sibiu, Ramnicu-Valcea si Craiova. Vehiculul a fost disponibil si pentru un test-drive in Capitala, pentru care am ales traseul Piata Presei Libere-Arcul de Triumf-Piata Victoriei-Calea Victoriei-Calea 13 Septembrie-Piata Unirii-Piata Muncii-Bd-ul Theodor Pallady, cu oprire in apropierea iesirii din Bucuresti catre autostrada A2. Am avut posibilitatea, asadar, de a conduce in conditii diverse de trafic, iar centrul orasului a fost aglomerat chiar si la ora pranzului.

Trenul de rulare confirma asteptarile
Sprinter City 77 este echipat cu motor Mercedes-Benz de 163 CP, cel mai puternic propulsor care poate fi montat pe Sprinter, tocmai pentru ca vehiculul este mai lung decat toate variantele de utilitare ale gamei si are trei axe, pentru a distribui greutatea conform normelor legale. Dimensiunile sale sunt 8.700x2.155x2.875 mm (Lxlxh), inclusiv agregatul de aer conditionat amplasat pe plafon, care este disponibil ca echipare optionala.
Cutia automata de viteze este cea cunoscuta de pe Sprinter. Confortabila si bine sincronizata cu motorul, aceasta schimba treptele de viteza la 2.600-2.800 rpm, pentru a oferi soferului suficienta putere in trafic la viteze mici. Desigur, conteaza intensitatea cu care este apasata pedala de acceleratie, iar modul in care soferul exploateaza masina dicteaza si consumul de carburant.
In trafic, la volanul Sprinter City 77 te simti la fel ca la bordul oricarei utilitare Mercedes-Benz, manevrabilitatea fiind printre punctele forte. Pe langa faptul ca se preteaza transportului pe strazile inguste sau in zonele aglomerate din interiorul oraselor, Sprinter City 77 este recomandat si aplicatiilor din zona aeroporturilor sau din alte locatii ce impun conditii exceptionale. Trebuie mentionat insa ca usa a doua este amplasata in spatele celei de-a treia axe, astfel ca distanta de la aceasta din urma si pana la panoul spate este de 2.570 mm. Din acest motiv, soferul trebuie sa fie mai atent in virajele stramte sau atunci cand circula in zone aglomerate.
Din punct de vedere al sigurantei active, autobuzul este foarte bine echipat si inclusiv programul de stabilitate (ESP) este inclus in standard. De altfel, acesta vine odata cu sasiul. In plus, EvoBus monteaza retarderul, care este cuplat automat si pe pedala de frana si are martor pe bord, ca si sistemul de ingenunchere. De mentionat ca la bord au fost aduse mai multe modificari, fiind adaugati martori pentru toate functiile si sistemele specifice vehiculelor de transport calatori, respectiv pentru usi, iluminarea interioara etc.
Vehiculul prezentat era prevazut si cu sistem de navigatie, astfel ca soferul era informat in permanenta cu privire la pozitionarea masinii. Tot computerul de bord afiseaza temperatura exterioara, numarul de kilometri parcursi, precum si modul de conducere al cutiei de viteze (D, R, N sau P).

Confort pentru sofer si pasageri
Vizibilitatea in trafic este foarte buna, datorita celor doua oglinzi exterioare mari, fractionate, care ajuta soferul sa observe si axele spate. Accesul la volan se face pe partea stanga, iar usa este cea clasica de Sprinter, cu compartimente generoase de depozitare, unde poate incapea si un PET de 2 l.
Pe bord, in zona centrala, se gasesc comenzile pentru deschiderea usii duble de la mijloc, butonul pentru functia de ingenunchere, precum si cel de ridicare si coborare a caroseriei. Axa spate este pe suspensie pneumatica si are optiunea de ridicare (pentru a trece peste anumite obstacole) sau de coborare (pentru a imprima mai multa aderenta axei motoare).
Parasolarul are actionare manuala si este dintr-o bucata. Oglinda pentru interior este montata in partea dreapta, iar in apropiere de aceasta se gaseste o cutie multifunctionala, care cel mai des este folosita pentru montarea aparatului de taxare.
Interiorul este spatios si luminos si toata zona vitrata este marita pentru a da senzatia de spatiu. Sistemul de clima este special pentru un autobuz de capacitate medie, cel clasic de pe Sprinter fiind insuficient. Comenzile pentru actionarea acestuia sunt montate pe bord, in zona centrala.
Scaunele, aceleasi standard de pe Citaro urban, sunt montate pe platforme care fac ca pozitia pasagerilor sa fie suficient de inalta si ei sa aiba vizibilitate foarte buna in afara.
La interior sunt amenajate doua zone dedicate transportului persoanelor cu dizabilitati, cu rampe pentru accesul carucioarelor cu rotile la ambele usi.
Sprinter City 77 are podea coborata pe intreaga suprafata, in loc de zone cu podea coborata intre axe, cum este cazul altor microbuze destinate transportului urban. Iar inclinatia este de circa 7,5%. Usile de acces au foi duble atat in fata, cat si in spate, iar rezervorul de combustibil are capacitate de 100 l, cu 25 l mai mult decat la versiunea 65.
Inaltimea la urcare este de 340 mm la ambele usi, iar atunci cand functia de kneeling este activata scade pana la 250 mm.
Vehiculul este foarte bine configurat si construit dupa un sistem modular: scaunele sunt montate pe sine si, daca se doreste, in plus fata de cele 10 se mai pot monta o   bancheta de trei scaune sau o alta de doua. Maximum pot fi puse 18 scaune.
EvoBus ia sasiurile Sprinter cu cabina de la Düsseldorf, si pastreaza doar cabina, pentru ca sasiul este reconstruit. Astfel, pentru a putea indeplini functia de ingenunchere, a fost schimbata partea hidraulica si amortizorul fata, in locul acestuia fiind folosit acum un amortizor special.
Suprastructura este construita din panouri din fibra de sticla, pentru a fi cat mai usoara, cu structura laterala ranforsata, pentru rezistenta la impact, si plafon intarit. Trapa de la nivelul plafonului este manuala si are rol de iesire de siguranta, iar optional se poate comanda si o varianta electrica.

Pretul ramane punctul „slab”
Sprinter City 77 este inca in stadiul de prototip, iar modelul adus ca demo este cel de-al saselea construit. Vehiculul a fost in teste pana la inceputul lui 2012 la diferiti clienti din Germania, iar din primavara va putea fi comandat la un pret de 155.000 de euro fara TVA, la care se vor adauga circa 10.000 de euro in momentul in care si axa a treia va fi viratoare. Oricum, la testul efectuat in Bucuresti, fara a fi pusi in situatia de a lua viraje foarte stranse, faptul ca a treia axa este fixa nu a incomodat deloc.
„EvoBus Romania a mai avut o actiune in urma cu doi ani cu Sprinter City 65 si, desi principalul impediment a fost pretul, au existat tentative de achizitie a vehiculului. In unele cazuri a mai fost implicat si factorul politic, decisiv la cumpararea de autobuze urbane. Acum, cand traficul este foarte aglomerat, iar in multe orase circulatia in centru este restrictionata pentru autoturisme si autobuze urbane de mare capacitate, aceste vehicule raspund unei cereri specifice din piata. O alta posibila destinatie a Sprinter City 77 este transportul pe timp de noapte“, a explicat Stefan Weigel, responsabil de vanzari pentru autobuze urbane in cadrul EvoBus Romania.
Caravana Sprinter City 77 de la sfarsitul lui 2011 a trezit interesul companiilor de profil, pretul fiind, din nou, cel mai mare impediment, mai ales ca regiile autonome se confrunta cu restrictionari ale bugetului.

Comentarii (0)




Au mai ramas 1000 caractere

Comentariile vor fi publicate doar după moderarea acestora de către redactori. Nu vor fi publicate comentariile care conţin injurii, un limbaj licenţios, instigare la încălcarea legii, la violenţă sau la ură, precum şi acuzaţii fără acoperire. De asemenea, pentru o mai bună comunicare, vă rugăm să oferiţi o adresă de mail validă. Vă mulţumim!
Cancel or