Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Un monovolum „sportiv“, cu echipari de lux

Cu ocazia sarbatoririi a 125 ani, Mercedes-Benz a lansat o editie speciala, care combina caracteristicile unui monovolum cu cele ale unei masini sport si echipari VIP. Viano Avantgarde Edition 125 se remarca prin performantele foarte bune la rulare, in conditiile mentinerii unui consum de combustibil rezonabil. Astfel, pe un traseu de 703 km pe ruta Bucuresti-Alba Iulia si retur, consumul mediu a fost de 9,8 l/100 km, in conditiile in care pe autostrada s-a mers cu 135-140 km/ora, iar portiunile cu doua benzi pe fiecare sens de pe Dealu Negru au fost exploatate la maximum pentru a depasi cozile de camioane.

 

Aspectul stralucitor al noului Viano Avantgarde Edition 125 frapeaza de la prima privire, fiind conturat de rotile din aliaj usor cu 16 spite, de carcasele exterioare ale oglinzilor, de culoare gri metalizat, cu lumini de semnalizare incorporate, de bara frontala si de marginea de jos a haionului, toate cu insertii cromate. Un plus de eleganta este dat de geamurile fumurii ale compartimentului pasagerilor si haionului. Vehiculul testat are caroserie neagra, dar este disponibila si versiunea argintie, ambele metalizate.
Performantele tehnice confirma asteptarile. Editia 125 este echipata cu un motor sportiv, OM 642 DE 30 LA, de 224 CP la 3.800 rpm, avand cuplu maxim de 440 Nm. Pentru cei care doresc un vehicul chiar si mai puternic poate fi comandat un motor pe benzina de 3,5 l, care dezvolta 258 CP, pentru o acceleratie impresionanta: vehiculul ajunge la 100 km/h in numai 10,4 secunde, viteza maxima fiind de 217 km/h. Motorul V6 de 3 l atinge 100 km/h in 9,1 secunde, cu o viteza maxima de 201 km/h.
Cutia de viteze automata, cu sase trepte plus marsarier, este valabila pentru ambele versiuni.
Din septembrie 2011, Viano este disponibil in standard cu pachetul BlueEfficiency, ce include un nou sistem de management al alternatorului, care converteste o parte din energia cinetica produsa in energie electrica, pe care o stocheaza in baterii. In acest fel, functionarea alternatorului poate fi restrictionata in anumite situatii (cum ar fi in timpul accelerarii), reducand presiunea asupra propulsorului. Alternatorul inteligent functioneaza independent si, in acelasi timp, imperceptibil. In plus, tehnologia BlueEfficiency reduce consumul de combustibil (8,5-8,6 l/100 km) si situeaza emisiile de CO2 la un nivel foarte scazut.

Putere si agilitate
Motorul diesel este echipat cu sistem de racire a gazelor recirculate, catalizator si filtru de particule, si este ajustat dupa aceleasi „reguli” ca si cel al Sprinter: are o arhitectura cu injectie common-rail si alimentare cu turbina cu geometrie variabila, care combina eficienta cu promptitudinea raspunsului, imediat dupa apasarea pedalei de acceleratie. Puterea maxima este oferita inca de la 1.000 rpm pana la 4.000. De altfel, atunci cand se activeaza functia de kick-down, softul cutiei de viteze schimba treptele la 4.000 rpm, pentru a oferi soferului maximum de putere pentru efectuarea unei depasiri. (Iar zona „rosie“ incepe de la 4.100 rpm.) Astfel, la 150 km/ora, turatia motorului abia ajunge la 2.600 rpm, iar la 110 km/ora scade la 2.000 rpm.
Un alt aspect important privind accelerarea prompta prn comanda kick-down este faptul ca dureaza o secunda pana cand comanda este aplicata de soft-ul cutiei de viteze. Daca pedala se mentine apasata, atunci computerul intelege nevoia de accelerare si aceasta se face foarte rapid. Am apreciat puterea motorului si modul in care este valorificata mai ales pe Valea Oltului, unde conditiile de drum impun depasiri rapide, dar si pe Dealu Negru, unde a trebuit sa profitam la maximum de portiunile de drum cu doua benzi de circulatie pe fiecare sens, pentru a depasi „coada“ de camioane. Tot pe Dealu Negru am avut conditii excelente pentru a testa stabilitatea, dar si sistemul ESP, care intra in functiune atunci cand se constata o tensiune pe axa si actioneaza automat frana, pentru a indeparta pericolul potential.
Pe de alta parte, atunci cand se merge in conditii de trafic obisnuit, treapta de viteze se schimba la 2.000 rpm, iar in rampa, in jur de 3.000 rpm, intensitatea cu care este apasata pedala de acceleratie si inclinarea drumului dictand unitatii de control turatia la care sa schimbe treptele. La o viteza con-stanta, turatia motorului se mentine in jur de 1.200 rpm. Aceasta a fost si turatia inregistrata la o viteza de 60 km/h, in interiorul localitatilor.
In oras masina este foarte agila, avand un unghi de viraj optim, fapt confirmat pe stradutele inguste din Alba Iulia, unde am putut intoarce fara probleme. De altfel, suspensia confortabila a noului Viano a primit o structura cu caracteristici sportive pentru Avantgarde, pentru o manevrabilitate maxima. Plecarea de pe loc se face lin, controlat, iar daca pedala de acceleratie este apasata cu putere, asta nu face ca masina sa se miste mai repede. Dimpotriva, chiar se aude cum se supratureza motorul. Este o masura de siguranta pentru cutia de viteze automata si previne riscul unui accident.

Pachet complet de siguranta
In afara programului de stabilitate, Viano dispune de sistem de franare hidraulic, cu doua circuite si frane cu discuri pe ambele punti. Iar lampile pe frana sunt adaptive. Atat pe axa fata, cat si pe cea spate, este montata cate o bara stabilizatoare, iar suspensia este pneumatica si are functie de ridicare si coborare, astfel incat vehiculul sa negocieze fara problema orice situatie din trafic.
Farurile cu lampi bi-xenon lumineaza foarte bine, inclusiv in viraje, iar acest lucru l-am apreciat, pe drumul de intoarcere, cand se lasase deja intunericul. Aprinderea farurilor se poate face automat, la comanda senzorului de lumina. Iar un senzor de ploaie porneste si regleaza, similar, ritmul de functionare al stergatoarelor de parbriz.
Atat soferul, cat si pasagerul din dreapta au airbag frontal, iar daca centura de siguranta nu este cuplata se emite un semnal sonor.
Pentru a usura munca soferului la manevrele mai stranse, vehiculul este echipat si cu sistemul Parktronic (PTS). La drum lung se poate folosi si functia de cruise-control, utila in obtinerea unui consum de combustibil cat mai mic. Actionarea acesteia se face de la o maneta pozitionata in stanga volanului, in spatele celei pentru semnalizare.
Interior de lux
La interior, scaunele soferului si pasagerului beneficiaza de cotiera laterala spre interior si tapiterie din piele. Panoul de bord atrage privirile gratie luminii albe care contureaza instrumentarul de bord. La fel si pedalele din otel inox cu crampoane din cauciuc.
Pozitia soferului la volan este relativ comoda. Pernele din scaun sunt confortabile, dar lipsa cotierei pe partea stanga este resimtita la drum lung, deoarece portiera stanga nu este o solutie prea buna in cazul vehiculelor din aceasta clasa. Altfel, ajustarea pozitiei se face foarte bine.
Volanul este imbracat in piele, ca si maneta schimbatorului de viteze, iar insertiile metalice confera o nota de eleganta. In plus, volanul este multifunctional si se manevreaza usor, pe el regasindu-se comenzile pentru computerul de bord.
Vizibilitatea este buna atat inainte, cat si in oglinzile laterale retrovizoare. Acestea au fost modificate fata de versiunea anterioara a Viano, aria de acoperire fiind mai larga, cu suportii de prindere a oglinzii de caroserie micsorati. Iar in momentul in care usile se inchid, oglinzile se pliaza automat. De altfel, numeroase comenzi actionate electric sporesc confortul soferului si al pasagerilor. Un exemplu sunt usile culisante din spate, care se inchid/deschid automat fie de la butoanele de pe stalpi, fie de pe bord.

Bord cochet si ergonomic in acelasi timp
Pe display-ul din spatele volanului se pot afisa diferite informatii privind calatoria, inclusiv numarul de kilometri parcursi de la start, timpul efectiv de condus, viteza medie de deplasare si consumul mediu. Se mai poate afisa consumul instantaneu, numarul de kilometri ce mai pot fi efectuati cu motorina din rezervor, dar si temperatura exterioara, ora si modul in care se afla cutia de viteze (P – parcare, R – marsarier, N – neutru, D – inainte).
Pozitionarea schimbatorului de viteze, usor de manevrat, este foarte buna, la fel ca la celelalte vanuri din familia Mercedes-Benz. Iar pentru trecerea dintr-un mod de condus intr-altul trebuie apasata pedala de frana.
Ca spatii de depozitare, pe fiecare dintre cele doua usi sunt buzunare largi, cu forma dedicata pentru a transporta o sticla de 2 l in pozitie dreapta, iar in partea centrala a bordului, jos, este un compartiment de forma patrata, unde se pot pune o geanta sau o borseta. Langa schimbatorul de viteze, inspre scaunul din dreapta, se gaseste un suport retractabil pentru pahar, pozitionat astfel incat sa nu incomodeze nicio operatiune pe care ar putea-o face soferul. Nu in ultimul rand, pe bord, se gaseste si un spatiu de depozitat acte, cu capac. Controlul pentru sistemul de clima este chiar sub acesta si ofera posibilitati multiple de reglare. Un mic display arata temperatura setata, intensitatea acesteia si reglarea directiei curentilor de aer. De precizat ca sistemul automat de control al climei Thermotronic este foarte eficient si functioneaza separat pentru partea din fata si zona pasagerilor.
Urmeaza, de sus in jos pe bord, butoanele de actionare electrica a usilor, a haionului, sistemul de inchidere centralizata, butonul de dezactivare a ASR, precum si spalatorul pentru luneta, comanda pentru dezaburirea geamurilor si incalzirea scaunelor fata.
In stanga volanului se gaseste butonul de pornire/oprire a farurilor, precum si un buton care cupleaza DVD-ul. Sistemul audio este foarte performant si include un display multifunctional si telefon.
La nivelul plafonului, deasupra zonei centrale, este amplasat sistemul de comanda a aerului conditionat pentru partea din spate a vehiculului si luminile de interior. Cele doua parasolare au oglinda si lumina.

Pasageri VIP
Pasagerii au la dispozitie patru scaune individuale, si ele acoperite cu piele, cu suport lateral. Acestea sunt montate pe sina, pot fi mutate in praguri de cate 25 mm si dispun de tetiere si cotiere ajustabile. Insertiile din piele de pe panourile laterale si liniile decorative sportive fac ca interiorul Viano Avantgarde Edition sa fie cu atat mai interesant. Iar masutele pliabile si lada frigorifica ofera toate conditiile pentru pasageri.
Pentru a preveni caderea bagajelor la deschiderea haionului, designerii Mercedes-Benz au gandit o plasa speciala, gri, in ton cu interiorul masinii. In plus, spatiul de bagaje are iluminare separata.
Pretul pentru modelul Viano testat este de 46.190 de euro plus TVA, dar pretul de baza incepe de la 38.768 de euro plus TVA. Garantia este de doi ani de la data primei inmatriculari, iar intervalele de service sunt recomandate prin sistemul ASSYST. Intervalul de baza pentru schimbul de ulei este orientativ, de 30.000-40.000 km, fiind calculat in functie de mai multi factori: calitatea uleiului, continutul de biodiesel etc.
Masina este disponibila din iulie anul acesta si pentru clientii din Romania.

Articole similare

Ad