Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Atentie la presiune si geometrie!

In Romania, cheltuielile cu carburantul tind sa atinga jumatatea costurilor unei companii de transport. In schimb, anvelopele reprezinta doar in jur de 2% din costuri. Avand in vedere diferenta mare dintre aceste doua cifre, pentru unii e greu de crezut ca o atentie sporita acordata anvelopelor ar reduce semnificativ consumul de combustibil. Cu ocazia caravanei Renault Trucks Optifuel, organizate in parteneriat cu Michelin, la Sibiu, in perioada 13-15 aprilie, reprezentantii Michelin au aratat cum aspecte „neglijabile“, ca alegerea corecta a anvelopei, presiunea si geometria rotilor, pot reduce cheltuielile cu carburantul. Cu aceeasi ocazie au fost prezentate si avantajele gamelor Michelin X Energy™ SaverGreen si X Multiway 3D.

 
Consumul de carburant datorat anvelopelor poate fi direct influentat printr-un management corect al presiunii si geometriei, la toate axele, inclusiv la semiremorci.
Un pneu mai putin umflat, deci mai usor deformabil, opune o rezistenta mai mare decat unul umflat corect, consumand carburant in plus si uzandu-se mai repede. La o subpresiune de 30% fata de valoarea corecta, consumul creste cu 0,4 l/100 km pentru un ansamblu autotractor si semiremorca cu cinci axe.
„Exista anvelope Michelin care pot fi incarcate pana la 8 t, datorita tehnologiei care sta la baza constructiei carcasei. Dar, chiar daca o anvelopa ar suporta mai mult de 8 t, nu poate fi folosita daca nu exista acceptul producatorului de camioane. Michelin are un tabel simplu care determina cum trebuie ajustata presiunea in functie de sarcina vehiculului, dar si care este viteza maxima cu care trebuie sa mearga camionul in acest caz. In cei cinci ani de experienta pe care ii am in relatia cu transportatorii, am observat ca nimeni nu respecta nivelul presiunii in pneuri recomandat de producatori. Toata lumea vrea sa incarce mult, pentru ca plata se face la tonaj, nu la kilometru“, este de parere Ciprian Martin, responsabil tehnic anvelope camion si agricole in cadrul Michelin ROBA.
Si geometria este foarte importanta pentru consumul de carburant. In functie de uzura care apare la anvelopele montate pe una din axele ansamblului, se poate deduce daca exista probleme cu geometria. De exemplu, la un dezechilibru pe axa de directie de 5 mm, si inca 10 mm la axa semiremorcii, va rezulta o rezistenta la rulare cu 5% mai ridicata, ceea ce duce la un consum mai mare cu 0,4 l/100 km decat o medie de 33 l/100 km.

Aceleasi performante, la jumatate de cost
Atunci cand anvelopa este foarte uzata, suprafata de contact cu asfaltul este prea mare, amprenta ramanand aceeasi si de aici reiesind un consum crescut de carburant. Prin recanelare – refacerea profilului – aceasta zona de contact este micsorata, forta de frecare este redusa si, automat, consumul de carburant scade, asta pe langa multe alte beneficii (aderenta mai buna, durata de viata mai mare a anvelopelor).
Prin recanelare si resapare se imbunatateste randamentul kilometric al anvelopelor si se mentin performantele acestora. Solutiile implementate de Michelin maresc durata de viata a pneului cu un coeficient de 2,5 si reduc consumul de materii prime cu 70-75%. Si, ceea ce se stie mai putin, ambele procese mentionate genereaza economii substantiale de carburant.
Recanelarea si resaparea, alaturi de anvelopa noua, reprezinta cele patru vieti ale anvelopei Michelin. Folosindu-le pe toate, rezulta o economie substantiala in costurile de exploatare.
„Anvelopele Michelin recanelate si resapate REMIX au acelasi randament kilometric, numai costurile difera. De exemplu, la o anvelopa REMIX, costurile reprezinta 50-55% comparativ cu o anvelopa noua“, a precizat Ciprian Martin.
Insa la fel de importanta este si siguranta. Anvelopa Remix presupune reconstructia pneului in intregime, inclusiv flancul, nu se lipeste o banda de rulare pe flanc, ci este pusa in aceeasi cuva si vulcanizata ca o anvelopa noua, mai ales ca se foloseste tot o banda de rulare Energy Savergreen. Remix este singura anvelopa resapata care poate fi recanelata. In constructia ei se adauga un cauciuc special, sub banda de rulare.

Inovatii pentru performante ridicate
In timp, Michelin a investit mult in cercetarea si dezvoltarea unor anvelope care sa contribuie la reducerea consumului de carburant. Astfel, in anii '90 s-a lansat gama A, urmata de A Energy si, de curand, de X Energy Savergreen.
Anvelopele Michelin Energy Savergreen contin amestecuri de cauciuc care ofera o rezistenta scazuta la rulare. Aceasta gama are pneuri pentru fiecare axa, tractor plus semiremorca, destinate transportului pe distante lungi, pe autostrazi.
„Imaginati-va 6,5 milioane de tractoare, remorci si autocare din Europa echipate cu astfel de pneuri. Acestea ar genera o economie anuala echivalenta cu 400 de petroliere de 20.000 t. Un transport eficient inseamna profitabilitate. Atata timp cat se folosesc anvelope cu o durata de viata mult mai mare, rezulta un cost pe kilometru scazut, deci se obtine profit. In urma unui test realizat in Franta, de catre TÜV SÜD Automotive, in care anvelopele Savergreen au fost comparate cu marcile concurente de pe piata, s-a observat ca se poate economisi 1,7 l /100 km“, a aratat Ciprian Martin.
Pentru a dezvolta aceste anvelope au fost aplicate tehnologii inovatoare care cresc performantele fata de generatia anterioara. Astfel, s-a folosit un amestec de cauciuc Energy ce asigura o mai buna flexibilitate a flancului, acelasi amestec care se foloseste pentru banda de rulare si care da rezistenta mica la rulare, la fel si in zona talonului. Aceasta sectiune este supusa celor mai mari tensiuni, tot aici aparand si cea mai puternica incalzire.
Totodata, la orice anvelopa, in constructia unei carcase, se foloseste cord metalic, iar inovatia Michelin presupune introducerea unui fir continuu de otel de 400 m in constructia carcasei. Se obtine un contact mult mai bun cu solul, reducerea consumului de carburant, o durata de viata mai mare, o incarcare mai mare etc.
Cordul carcasei este mult mai flexibil si, impreuna cu flexibilitatea crescuta a flancului, contribuie la scaderea temperaturii din anvelopa, deci si a consumului de carburant.
Toate anvelopele Michelin Energy Savergreen sunt fabricate in uzine certificate ISO, ceea ce atesta faptul ca ele economisesc carburant si, implicit, reduc si emisiile de CO2.

X Multiway 3D, o anvelopa polivalenta pentru orice tip de drum
Tipul de transport desfasurat este o conditie esentiala atunci cand vine vorba de alegerea celor mai potrivite anvelope. Chiar daca dimensiunea poate fi aceeasi pentru urban si international, profilul trebuie analizat cu atentie. De exemplu, in cazul Michelin, daca o anvelopa Energy este folosita pentru transportul urban, si nu pentru tipul de transport pentru care este special configurata, flota nu va beneficia de avantajele acesteia. Dar in 2011 producatorul francez a lansat o gama de anvelope polivalente, X Multiway 3D, care pot rula pe orice tip de drum, inclusiv autostrazi, in orice conditii meteorologice si pe orice tip de vehicul.
Inovatia consta in designul profilului. In afara de lamelele tridimensionale autoblocante, apar si constructiile numite „picatura de ploaie“, care, prin rulare, se transforma in noi canale, profilul se regenereaza, rezultand astfel performante ridicate pe toata durata de viata a anvelopei in ceea ce priveste aderenta si tractiunea.
De asemenea, in profil exista niste orificii care, atunci cand anvelopa parcurge o suprafata uda, se umplu cu apa, lasand anvelopa sa calce perfect pe sosea si evitand acvaplanarea. Apoi anvelopa ruleaza si apa este eliminata.
Aceste pneuri nu inlocuiesc Energy Savergreen, chiar daca pot fi folosite si pe autostrada.
Michelin Multiway 3D ofera aderenta crescuta in conditii meteorologice dificile, pe orice tip de carosabil, randament kilometric foarte bun atat pe drumurile nationale, cat si regionale, siguranta in exploatare si resapabilitate.
In urma testelor realizate cu aceasta anvelopa s-a observat ca primele semne de uzura neuniforma apar dupa 250.000 km parcursi. Gama Multiway va fi lansata oficial in Romania la inceputul lui iunie.
Anvelopa 3D poate fi folosita si in constructii, dar pentru masinile care intra in santier in pondere redusa, de circa 3%, iar drumul este amenajat. Nu este o anvelopa off-road, deci nu poate fi folosita pentru drum accidentat cu risc mare de penetrare. In aceste cazuri se poate folosi XDY3.       

Articole similare

Ad