Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Anvelopele, etichetate ca si electrocasnicele

De la 1 noiembrie 2012, alegerea unei anvelope va fi mai usor de facut deoarece intra in vigoare regulamentul CE 1222/2009, care prevede etichetarea pe clase energetice. Astfel, cumparatorul va avea la indemana un instrument de informare viabil si va sti exact ce cumpara. Parlamentul European a adoptat acest regulament inca din noiembrie 2009, asa ca producatorii au avut suficient timp la dispozitie sa se adapteze noilor norme si unii dintre ei au inceput deja sa livreze anvelope etichetate. Se spera ca acest regulament va face o selectie a anvelopelor si le va elimina de pe piata europeana pe cele de calitate indoielnica, dar care atrag cumparatorii neinformati si care se uita doar la pret.

 
Noile etichete seamana cu cele care se lipesc pe electrocasnice si care arata eficienta energetica a produsului. In cazul etichetelor pentru anvelope sunt urmarite trei elemente: aderenta pe suprafata uda, rezistenta la rulare care influenteaza consumul de combustibil si emisiile de zgomot. In cazul primelor doua criterii, clasificarea se face pe sapte clase de eficienta, de la A la G (aceasta din urma fiind cea mai slaba). In cazul nivelului de zgomot emis la rulare, s-a dezvoltat o gradatie pe trei randuri bazata pe valoarea zgomotului produs in decibeli. Motivul pentru care s-a introdus etichetarea zgomotului este reducerea costurilor UE pentru sanatate bazate pe poluare fonica.
Noua legislatie se va aplica in cazul anvelopelor pentru autoturisme si SUV-uri, camionete si camioane, dar nu si la anvelopele pentru masini de curse sau de epoca sau la anvelopele resapate.
Fiecare stat membru trebuie sa organizeze monitorizarea si sa impuna penalitati in caz de neconformare si, in acest sens, in Romania, Ministerul Economiei a elaborat deja un proiect de hotarare de guvern pentru aplicarea regulamentului CE 1222/2009.
In functie de tipul de drumuri pe care urmeaza sa circule, transportatorii pot urmari in mod diferit performantele anvelopei. Astfel, in cazul rularii pe autostrada, ei vor acorda o mai mare atentie rezistentei la rulare, deoarece aceasta linie de produse este imbunatatita foarte mult in ceea ce priveste economia de combustibil. In cazul transportului regional, importante sunt rezistenta la rulare si aderenta la calea de rulare uda, deoarece linia respectivelor anvelope este destinata consumului redus de combustibil si distantelor scurte de franare.

Economii vizibile cu anvelopele din clasa A
Conform specialistilor Michelin, diferenta de consum de carburant intre un vehicul echipat cu anvelope clasa A si unul cu anvelope de clasa G este de circa 0,5 l/100 km, aproximativ 80 l de carburant economisit/an (la 15.000 km/an) adica peste 100 de euro economisiti anual la motoarele pe benzina (la un pret al carburantului de 1,30 euro/l). Aceasta reprezinta nu doar o economie semnificativa de carburant, ci si un mare beneficiu asupra mediului, deoarece nivelul emisiilor de CO3 este redus cu 12 g/km.
Diferenta dintre anvelopele de clasa A si cele de clasa F in ceea ce priveste siguranta (clasa G nu va fi folosita pentru performantele privind siguranta), masurata conform distantei de franare pe carosabil umed, este de mai mult de 10 m.
Cand vorbim de consumul de combustibil, efectul poate varia intre vehicule si poate fi influentat de modul in care sunt conduse, de incarcarea lor si chiar de conditiile de drum. Insa diferenta dintre clasa G si A pentru un set complet de anvelope ar putea reduce consumul de carburant cu peste 7,5% in cazul camioanelor.
„Anvelopele Michelin, ce fac parte din categoria premium, integreaza in acelasi timp trei calitati majore: siguranta prin reducerea distantei de franare, economie de combustibil si longevitate mai mare. Toate aceste trei caracteristici sunt traduse in economisirea reala in buzunarul consumatorului, in protectia mediului inconjurator si in siguranta rutiera.Ne bucuram ca si consumatorii romani au inceput sa inteleaga diferenta dintre economiile reale si cele false.
Consumatorul roman a devenit un  consumator european in termen de exigente si a inceput sa ceara produse ce respecta cele mai inalte standarde de calitate“, considera Alina Ghica, director de marketing Michelin Romania si Balcani

Etichetarea produselor din stoc, marea problema a distribuitorilor
Aceasta masura nu-i va afecta foarte mult pe distribuitorii de anvelope de la marii producatori, pentru ca ei deja au inceput sa livreze anvelope etichetate. Dar in aplicarea acestui regulament apare o problema: situatia anvelopelor de pe stoc.
„Distribuitorii nationali de anvelope, implicit si noi, au pe stoc pneuri fabricate in 2011 si chiar 2010. Vom analiza cu producatorii lor (Michelin, Bridgestone, Goodyear, Pirelli, Continental) si vom vedea cum ne vor asigura retroactiv etichete pentru anvelopele din stoc, astfel incat, la data limita, 1 octombrie 2012, sa le avem pe toate etichetate“, explica Denis Dutescu, brand manager Binar Impex.
De obicei, comenzile pentru anvelopele de vara pentru anul urmator sunt lansate in decembrie, iar stocurile sunt constituite in ianuarie-februarie, asa ca de cele mai multe ori stocurile sunt destul de mici atunci cand incepe sezonul anvelopelor de iarna. „In orice caz, cred ca vom fi putin mai prudenti in aprovizionarea cu anvelope de vara, astfel incat sa ne asiguram ca atunci cand intra legea in vigoare nu mai avem stocuri din acestea“ a afirmat Carol Teodorescu, manager Autogroup Anvelope.

Eticheta poate justifica diferenta de pret dintre anvelope
Noile norme europene privind etichetarea anvelopelor sunt benefice atat pentru consumatori, cat si pentru comercianti. Ei au acum la indemana mijloace prin care pot justifica diferentele de pret intre diferite tipuri si marci de anvelope.
In opinia lui Denis Dutescu, „beneficiul etichetarii este ca vom cunoaste mai bine parametrii anvelopei. Vom sti de ce o anvelopa este mai ieftina si alta, mai scumpa. Dar o anvelopa scumpa si una ieftina sunt la fel in fata multora din cei care le cumpara, un produs negru, rotund si cu o «gaura la mijloc in care se baga janta». Pe viitor o sa avem mai multe informatii despre anvelopa (scrise pe eticheta), dar o sa avem si bani sa o cumparam? La fel este si la frigidere, toate au eticheta (si cele scumpe, si cele mai ieftine), dar eu am bani sa cumpar frigiderul scump?“
Totusi, Dragos Beldica, manager Rotis Lux, considera ca „preturile pentru anvelopele fabricate de producatorii consacrati nu vor fi modificate, in schimb, daca producatorii non-EU vor dori sa ramana pe piata europeana, vor trebui sa ridice standardul de fabricatie si in mod logic si pretul anvelopelor va creste. In final consider ca pretul anvelopelor care vor ramane pe piata va fi apropiat de cel al marcilor producatorilor consacrati.“ Dragos Beldica a mai adaugat ca „numarul producatorilor la nivel mondial nu va scadea, deoarece normativele se aplica numai la nivelul UE. Probabil se vor modifica fluxuri, producatorii care nu vor fi capabili sa se alinieze noilor norme vor dirija anvelopele catre alte piete.“
In aceste conditii, un aspect de interes e modul de abordare a clasificarii din perspectiva pretului la raft. „Va fi interesant de urmarit cum va evolua diferenta de pret dintre clasele anvelopelor: daca diferenta de pret dintre ele va creste, probabil ca nu vor fi schimbari majore in atitudinea cumparatorului. Dar daca se va incuraja comercializarea celor de clase mai bune prin anumite mijloace, astfel incat diferentele de pret dintre clasele de calitate ale anvelopelor sa scada, atunci ma astept ca din ce in ce mai multi clienti sa se indrepte catre segmentul mediu sau premium“, considera managerul Autogroup Anvelope.

Articole similare

Ad