Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Eficientizarea, principala preocupare

Daca 2008 a fost un an spectaculos pentru furnizorii de echipamente de depozitare, urmatorii doi au fost devastatori pentru cei implicati in domeniul logisticii, indiferent de zona geografica, poate mai putin in Asia. In aceste conditii, clientii s-au aratat reticenti in a investi in solutii noi si complexe de depozitare si cea mai mare parte a bugetelor a fost alocata solutiilor de eficientizare a activitatii. Ca atare, si furnizorii de echipamente si solutii de depozitare care s-au adaptat rapid acestei tendinte au putut trece mai usor peste perioada dificila. SSI Schaefer a adus pe piata in acesti doi ani multe astfel de solutii, o parte dintre ele fiind prezentate la CeMAT.

Chiar motto-ul companiei la targ, „O lume a eficientei“, a demonstrat aceasta reorientare. Standul SSI Schaefer, unul dintre cele mai mari, de 2.100 m2, a adapostit o multitudine de sisteme si solutii, de la rafturi la echipamente de manipulat, conveioare si tehnologii de picuire, pana la WMS si sisteme de monitorizare a depozitului.

Dupa explozia remarcata in 2008 au aparut doi ani de criza la nivel mondial. Singura zona care nu a suferit prea mult a fost cea asiatica, guvernata de un sistem financiar destul de putin influentat de cel al puterilor care au intrat in criza, precum America de Nord si Europa, piete intr-o corelatie puternica din punct de vedere financiar.
Pentru SSI Schaefer, la nivel de grup, pierderea de volum a fost relativ mica, datorita strategiei pe care a aplicat-o. Astfel, investitiile, preluarile, produsele noi de eficientizare au fost singura sansa de a putea rezista cu bine pe perioada crizei. Companiile de logistica si-au redus investitiile, insa nu le-au exclus total si au mizat mai mult pe eficientizarea proceselor logistice si a solutiilor deja detinute. Unele sisteme au putut fi eficientizate si printr-un upgrade. Cand s-a optat pentru o solutie SSI Schaefer, sistemul dinainte a fost inlocuit si s-au creat zone noi in depozit, cu fluxuri noi. Chiar daca pe piata cererea pentru second-hand a crescut, datorita pretului mai mic, SSI Schaefer nu este activa pe acest sector si nici nu realizeaza operatiuni de upgradare sau modernizare a sistemelor competitorilor.
SSI Schaefer Romania nu activeaza doar pe piata romaneasca, ci, datorita cunostintelor si activitatii derulate, in special pe partea de software, in zona WMS, a activat pe multe alte piete. „As putea spune ca ne-am miscat ca si criza. Am inceput cu proiecte nord-americane, ne-am dus pana in Asia, am revenit in Europa si recent am inceput proiecte interesante si mari pe piata nord-americana, unde nu neaparat ca a trecut criza, dar companiile au realizat ca nu mai trebuie sa astepte ca sistemul economic sa isi revina singur. Am observat si in America, dar mai ales in Romania, unde situatia este mai acuta, ca exista o teama de a investi si ca se asteapta ca aparatele guvernamentale si administratiile sa ajute la ridicarea volumului de vanzari. Pe alte piete s-a remarcat necesitatea investitiilor chiar daca au fost mai reduse decat in alti ani. Au realizat ca nu trebuie neaparat sa investeasca in ceva nou, ci in eficientizare, intr-un retrofit care sa le aduca beneficii pe termen scurt“, a explicat Marius Nicoras, director general SSI Schaefer Romania.
Pentru SSI Schaefer, 2011 a inceput foarte promitator pe toate planurile, inclusiv pe piata romaneasca, unde s-au finalizat discutiile pentru cateva proiecte, cu clienti vechi, dar si noi. Totusi, „cei mai receptivi au fost clientii deja existenti in portofoliu, care au realizat ca prin implementarea solutiilor SSI Schaefer activitatea lor chiar a fost eficientizata. La ora actuala, criteriul esential pentru o investitie este perioada de amortizare a acesteia”, a apreciat Marius Nicoras.

In Romania nu se cer solutii complexe de depozitare
In Romania, piata farmaceuticelor, automotive, cea de piese de schimb, sunt cele care dicteaza volumele de solutii si echipamente de depozitare. De aceea, produsele din portofoliul SSI Schaefer care pot fi implementate in Romania sunt specifice acestor segmente.
„Ne-am dori sa putem implementa, de exemplu, un sistem de depozitare automatizat cu paleti, dar momentan raportul performanta-cost de pe piata nu este favorabil unei astfel de solutii“, a aratat Marius Nicoras.
Criza a lasat urme adanci pe piata, iar SSI Schaefer Romania se confrunta cu greutatea de a incasa sumele restante de la clienti. Pentru unii s-au facut si cate trei reesalonari, deoarece s-a considerat ca fortarea lor catre insolventa nu ar ajuta pe nimeni.
Chiar daca problemele clientilor sunt de inteles, avand in vedere situatia de pe piata, pentru unii dintre ei, din pacate, solicitarea de reesalonari si prelungirea termenelor de plata au devenit o obisnuinta.

Solutii de avangarda pentru industria pharma
Pentru companiile din sectorul farmaceutic, cea mai costisitoare parte din tot lantul intralogistic din depozit este verificarea. Trebuie sa existe un anumit numar de persoane care sa indeplineasca aceste sarcini, dupa ce volumul de produse care trebuie verificate a fost strans de sisteme automate de picking si livrare. La un moment dat, pentru verificare nu a existat niciun sistem propice si astfel lantul intralogistic se oprea sau era incetinit din cauza acestui proces.
De aceea, SSI Schaefer a promovat la CeMAT 2011 Order Verifier. In cadrul acestui sistem, dupa finalizarea operatiunilor de picking, cutiile cu produsele picuite intra intr-un spatiu de verificare. Aici, marfa este descarcata pe un conveior care se misca relativ repede, pe ultima parte a benzii ajungand chiar la o viteza de 2,5 m/s.
Sistemul include o serie de elemente deosebit de ingenioase. De exemplu, piesele de ghidaj sunt montate aproape transversal, la inceput incidenta este mai mare, apoi ceva mai fina, scopul fiind de a individualiza produsele de pe rampa.
Identificarea se realizeaza cu ajutorul unui sistem care fotografiaza produsul incat sa identifice codul de bare. Evidenta este foarte sigura deoarece se realizeaza fotografii fiecarui produs din comanda. Acestea sunt salvate intr-o baza de date, pentru fiecare colet. Se inregistreaza totodata ora si data la care cutia respectiva a fost verificata, astfel fiind posibila urmarirea exacta a fiecarui produs.
La 2,5 m/s, performantele sistemului permit sa fie identificate 6.000 de produse pe ora.
Un alt model foarte bine primit pe piata produselor pharma este A Frame, lansat in 2009, un sistem prin care se face dispensia produselor. Acest sistem s-a extins pana si pe piata produselor din tutun, fiind adaptat si pentru pachete de tigari, dar si pentru cartuse.

Un lucru mai interesant la el este pick-cardul. 
 Pickingul poate fi combinat cu pick-by-voice sau picuire clasica cu terminale mobile.
Are baterie incorporata care sustine sistemul de iluminare, comunicarea realizandu-se wireless si, bineinteles, este si foarte economic.
Spatiul trebuie exploatat la maximum
Exploatarea la maximum a spatiului de depozitare este o preocupare constanta a logisticienilor, de aceea oferta de sisteme de depozitare eficiente este destul de mare pe piata. Astfel de produse a prezentat si SSI Schaefer cu ocazia CeMAT, printre care sistemele ELX si ESX.
Lansat in premiera cu ocazia targului, ELX este un sistem de depozitare de tip arhiva, dar comandat electric in comparatie cu sistemele clasice de pe piata, actionate printr-o manivela – insa acestea nu prea mai sunt de actualitate. ELX, in schimb, este de avangarda, desi conceptul principal nu se schimba, fiind diferit de predecesoarele sale, deoarece culoarul va putea fi deschis numai cu ajutorul unui RFID. Pentru siguranta, in momentul in care operatorul iese de pe culoar, acest lucru trebuie confirmat.
O alta modificare este consumul electric, care a fost redus cu circa 20%.
ESX este un sistem de rafturi mobile, destinat depozitarii paletilor. Rafturile sunt instalate pe niste carucioare care circula pe sine. Acest sistem a fost cel mai bine primit in sectorul depozitarii frigorifice, la temperaturi de la -28 la -22oC, pentru ca acolo trebuie eficientizat costul per palet. Astfel de constructii se pot inalta chiar si pana la 20 m, asa cum este cazul unui proiect in Marea Britanie pentru un furnizor de logistica. Inaltimea medie pentru astfel de solutii este de 12-14 m. Viteza de deplasare a rafturilor mobile pentru a oferi culoar de acces la marfa nu este mare, astfel ca solutiile de acest gen sunt orientate pentru modelul de business in care performanta de livrare-stocare nu este cel mai important criteriu.
Cine intentioneaza sa opteze pentru un astfel de sistem de rafturi trebuie sa aiba in vedere ca de la inceput depozitul trebuie construit in acest sens, pentru ca sinele pe care se deplaseaza caruciorul trebuie montate inainte de a turna placa. Daca s-a turnat placa, aceasta ar trebui sparta pentru montarea sinelor, dar nu se mai garanteaza un nivel calitativ inalt.
Avand in vedere faptul ca rafturile sunt montate pe carucioare, ele trebuie sa fie putin mai rigide fata de cele clasice montate in podea. Modul in care se disperseaza fortele este altul, si atunci sistemul este mai rigid decat rafturile clasice pentru aceleasi greutati. In cazul in care cadrele nu sunt suficient de solide, se monteaza diverse elemente de contra-vantuire suplimentare fata de rafturile clasice. De regula, traversa nu sufera mari modificari, dar cadrul poate fi schimbat.

Ergonomie pentru performante crescute
In aprilie, SSI Schaefer a preluat compania Handler A/S, un producator foarte important de pe piata daneza. Prin aceasta preluare, SSI Schaefer si-a completat oferta cu LogiMat, un produs de mare succes pe piata scandinava, unde, din 10 lifturi verticale, opt sunt de acest tip. Astfel, SSI Schaefer concureaza foarte puternic pe piata lifturilor verticale. Compania avea deja in portofoliu un sistem similar, PickoMAT, diferenta fiind ca PickoMAT poate fi configurat intr-o varianta mai lata si are si o mini-furca, pe cand in cazul LogiMAT, tavile se deplaseaza numai pe verticala.
LogiMAT este foarte eficient din punct de vedere al performantelor, al spatiului ocupat, dar si in ceea ce priveste ergonomia. Sistemul se bazeaza pe o roata dintata care deplaseaza tavile in sus si in jos si este foarte simplu din punct de vedere al costurilor, al mentenantei si fiabilitatii, are o durata de viata foarte mare, este realizat din otel, deci foarte rezistent. Latimea tavilor pleaca de la 1.600 mm si poate ajunge la 4 m, fiecare tava suportand o greutate de 215-900 kg.
Un avantaj semnificativ in operarea unui astfel de sistem este ergonomia. Cu ajutorul unui computer industrial, lucratorul poate manevra foarte usor sistemul, exista comenzi foarte simple pentru operatiuni cum sunt alimentarea tavilor sau picking. In plus, sistemul ofera date foarte exacte cu privire la continutul tavilor. Pentru picuire, un fascicul laser indica exact din ce locatie trebuie preluat produsul dorit.
O alta functie deosebit de importanta din punct de vedere al ergonomiei este aceea ca sistemul aduce tava la nivelul lucratorului, care nu trebuie sa urce pe ceva ca sa ajunga la inaltimi mai mari si nici nu trebuie sa se aplece.
LogiMAT se bazeaza pe cel mai confortabil principiu, „goods to man“ si reduce timpii de deplasare a operatorului chiar si cu 70%. De asemenea, picuirea se face de 6-10 ori mai repede datorita proceselor automate. Acest sistem, primit foarte bine pe segmentul automotive, poate fi folosit nu numai pentru depozitarea produselor care nu au nevoie de conditii speciale de temperatura, ci si pentru frigorifice. In acest caz, panourile trebuie inlocuite cu unele izolatoare, si se monteaza si un mic dispozitiv de refrigerare. Avantajele sunt multiple: muncitorul poate lucra mai mult timp, deoarece temperatura ambientala ii permite acest lucru, iar cand are nevoie de produse refrigerate doar deschide spatiul de depozitare si le preia.

Eficientizare cu costuri mici
Acolo unde clientul nu a dorit sisteme deosebit de complexe, SSI Schaefer a propus solutii mai simple si mai ieftine, dar care ofera performante ridicate si eficientizeaza activitatea. Doua astfel de sisteme au fost prezentate si la CeMAT.
Auto Cruiser este un sistem de transport de cutii, asemanator unui conveior, numai ca are o configuratie mai simpla. Transportul se face cu ajutorul unor „navete“ simple, alimentate cu baterii, care pot sustine cutii cu greutati de pana la 30 kg.
Acest sistem de transport poate fi folosit in special pentru rute directe, de distanta medie, pentru operatiuni repetitive si nu foarte complicate. Nefiind la fel de complex ca un conveior, Auto Cruiser poate fi implementat cu cheltuieli destul de mici. Toata infrastructura este mult mai ieftina fata de conveioare, nu e nevoie de role sau de motorase electrice. Cutiile au senzori, daca lucratorul pune mana in fata, acestea se opresc.
Prin folosirea acestui sistem, costurile pentru transportul intern este redus cu pana la 50%, iar consumul de energie, cu peste 80%.
Versiunea standard Auto Cruiser costa mai putin de o treime in comparatie cu un conveior conventional pe aceeasi lungime. Daca se iau in considerare investitia mica, instalarea facila, costurile mici de intretinere si flexibilitatea, acest sistem poate fi amortizat in foarte scurt timp.
Pick@work este un post de lucru care presupune si existenta unui display care ii arata muncitorului, pas cu pas, care sunt etapele asamblarii unui produs, dar si ce piese ii sunt necesare. Avantajul acestui post de lucru este ca muncitorul are tot timpul la indemana toate piesele de care are nevoie, nu este nevoie de o banda transportoare care sa i le aduca. De asemenea, este incorporat si pick-by-light, care permite realizarea unei picuiri mai usoare. Dupa finalizarea ansamblului, muncitorul confirma acest lucru pe display, dupa care urmeaza o alta comanda.

Ingeniozitate si la produsele uzuale
Tot cu ocazia CeMAT, SSI Schaefer a prezentat si cele mai eficiente cutii si containere.
Ecotech a primit distinctia „Produsul anului 2011“ din partea asociatiei industriilor producatoare de semi-finite si alte produse de consum din Germania. Elementul inovativ al acesteia este dispozitivul de deblocare a unei sectiuni de pe laterala. Se creeaza astfel un orificiu care permite ca, pentru preluarea unui produs din cutie, aceasta sa nu mai fie scoasa din raft. Se apasa butonul, sectiunea respectiva se deschide, muncitorul baga mana in cutie si scoate produsul dorit.
Este o inovatie simpla, deloc costisitoare si care ajuta foarte mult. S-au dezvoltat si containere pe baza aceluiasi principiu, acestea din urma fiind foarte folositoare in industria automotive. Este vorba de ELB (Euro light container), care permite accesul din toate partile, datorita aceluiasi mecanism de inchidere/deschidere. In functie de dimensiunile bazei, se pot transporta greutati de 20-50 kg.
O alta varianta este ECOfresh, folosita pentru depozitarea alimentelor. Peretii acesteia au gauri, atat pentru vizibilitate, cat si pentru o curatare mai eficienta.
Aceste cutii sunt flexibile, dar in acelasi timp rezistente la presiuni foarte mari atat din lateral, cat si superioare. ECOfresh este mai pliabila decat ECOtech, motivul fiind faptul ca la ECOtech mecanismul de inchidere/deschidere foloseste mai mult spatiu. Deoarece a fost redus consumul de materii prime, in speta plasticul, pretul pentru o cutie de 600x400x300 ar putea sa coboare sub 10 euro. Pentru a completa portofoliul de macarale, in 2009, SSI Schaefer a lansat macaraua pentru cutii, SMC, Schaefer Miniload Crane. Pana atunci accentul se punea mai mult pe macaralele pentru paleti, dar, avand in vedere dinamicitatea pietei, s-a dorit concentrarea si pe segmentul cutiilor. Acest produs a fost prezentat si la CeMAT, chiar daca nu era o noutate absoluta, pentru ca oricum intre 2008 si 2011 piata nu prea s-a miscat.
De la lansare s-a ajuns deja la a treia versiune care sa permita performante mai mari in ce priveste greutatea manipulata, viteza de operare si posibilitati de depozitare.
Exista variante cu o singura furca sau cu doua, iar pentru cele mai inalte s-a introdus un pendul care sa ajute la obtinerea unui echilibru foarte bun. Se poate merge pana la 21 m inaltime, cea mai mare latime fiind de 6 m, si poate transporta pana la 100 kg la o singura cursa. De regula, sistemul permite transportul a pana la doua cutii in adancime si furca e telescopica, poate sa depoziteze sau sa scoata cutii de la al doilea nivel.

Solutii scumpe, dar foarte eficiente
Cu ocazia CeMAT, SSI Schaefer a prezentat si cateva dintre cele mai complexe sisteme.
Un exemplu este Robo Pick, care la LogiMAT a fost premiat drept cel mai bun produs. La ora actuala, in cadrul procesului de picking obisnuit, produsul este vizualizat, preluat si pus in carucior. Acest sistem face acelasi lucru. Sistemul identifica produsul (nu sub forma de fotografie, ci tridimensional), focusul nefiind pe cutie, ci pe produsele din interior. Cel care trebuie picuit este marcat cu rosu pe display. Vine cutia, robotul intinde bratul si, cu ajutorul unui dispozitiv de tip ventuza, aspira marfa. Evident, exista niste limitari in ceea ce priveste dimensiunile si greutatea. Robo Pick identifica dimensiunile produsului picuit si astfel se regleaza si adancimea la care coboara bratul, astfel incat sa nu zdrobeasca produsul.
Robotul poate face picuire simultana pentru mai multe comenzi. Daca un anumit tip de produs este necesar pentru doua comenzi, de exemplu, atunci cand vine cutia cu produsul respectiv, preia cate un produs si il pune pe linii diferite, in functie de comanda. La sfarsit, cand s-a completat o comanda, in recipient exista un sistem care deschide o trapa si varsa bunurile pe o banda transportoare de unde marfa se duce intr-o alta cutie si este dusa la destinatie.
Produsul deja a fost vandut unui client din Brazilia, cel mai mare furnizor de produse cosmetice.
Soft Fall este un sistem care permite transportul de la inaltime, foarte simplu, folosind doar puterea aerului. Cutia iese de pe sistem, cele doua placi care inca o sustin ii dau drumul si este prinsa intr-un fel de vacuum, se sufla de jos aer care sa poata sa reduca viteza de cadere, iar la sfarsit este eliberata pe un conveior conventional. Acest sistem este mult mai ieftin decat un lift normal care sa coboare cutiile de la inaltime si poate fi folosit pentru stivuirea cutiilor.
De regula, daca se folosesc cutii conice, el va permite sa le stivuiasca pe cele goale si ulterior sa le elibereze deja stivuite. Este un produs lansat recent, dar exista deja implementari.
Orbiter este format dintr-un mecanism de ridicare si transport care functioneaza dupa principiul similar al unei macarale, ce permite ridicarea si transportul unui palet cu ajutorul unui sistem de culisare. La rafturile obisnuite s-a adaugat un profil Sigma care permite transportul paletului printr-un canal. Unitatea care face ridicarea si depozitarea paletului ajunge in statia din capatul randului, dock-station, care reincarca. Sistemul functioneaza pe baterie, avand suficienta autonomie pentru operatiunile de ridicare, coborare si deplasare. Prin folosirea lui, intre rafturi nu e nevoie de culoar, deoarece accesul se face numai frontal. Aceste dispozitive pot fi mutate de pe un nivel pe celalalt, folosind un simplu stivuitor. Daca se doreste o performanta mai ridicata a intregului sistem, se pot adauga oricand noi unitati.
Sistemul e lansat de doi ani si exista deja foarte multe instalari, aplicandu-se principiului de operare LIFO, dar si FIFO.
Un alt sistem lansat la CeMAT, Fulfilment Factory, gandit pentru piata produselor textile, este un conveior pentru umerase care permite manipularea individuala a produselor. Solutia este in curs de patentare si poate fi folosita atat pentru livrari B2B, cat si B2C. Prin acest sistem se permite abordarea ambelor principii in aceeasi locatie, lucru binevenit mai ales ca, in prezent, in majoritatea cazurilor, exista depozite diferite pentru B2B si B2C.

Articole similare

Ad