Revista  | 
01.06.2011 / 
Mariana Bleort
Galerie foto/video
2

Luna trecuta a avut loc la München expozitia internationala de transport si logistica, unde si-au prezentat produsele si serviciile peste 1.800 de companii din domeniu. Segmentul de logistica din Germania este primul care si-a revenit din criza economica si guvernul estimeaza o crestere anuala de 5-6% in urmatorii ani. Multi se tem, insa, ca piata isi revine, totusi, prea repede si va urma un nou declin. Asa ca, pana cand situatia se va stabiliza, nu indraznesc sa se lanseze in investitii in state precum Romania.
 


Unul dintre subiectele principale dezbatute la München a fost „Logistica verde“, deoarece, potrivit statisticilor la nivel european, pana in 2050 se va inregistra o crestere cu 80% a volumelor transportate pe distante lungi, astfel incat in Germania exista deja un plan care combina cresterea volumelor cu protectia mediului.
Pentru guvernul german, logistica verde inseamna optimizarea interfetelor, proiectarea mai eficienta a intregii retele de transport si facilitarea transportului intermodal. „Sustinem dezvoltarea unor standarde uniforme pentru calculul emisiilor de carbon ale serviciilor logistice si de transport nepoluante. Centrele de transport vor deveni hub-uri logistice care vor contribui la gruparea transportului si la reducerea numarului de livrari in orasele care sunt deja foarte poluate“, a explicat Peter Ramsauer, ministrul federal de transport.
In plus, nemtii se gandesc sa utilizeze camioane mai lungi, in ideea de a face mai putine curse si, astfel, de a polua mai putin.

Cresc transporturile pe cale ferata
Tot pentru a promova transportul mai putin poluant, UE si-a propus ca in urmatorii 15 ani numarul transporturilor efectuate pe cale ferata sa fie cu 80% mai mare. Vicepresedintele Comisiei Europene, Siim Kallas, a explicat ca proportia dintre transporturile efectuate pe sosea si cele pe cale ferata pe distante de peste 350 km ar trebui sa creasca cel putin cu 50% pana in 2050, astfel incat proiectul CE de a reduce emisiile de carbon sa poata fi indeplinit. Insa, pentru a creste volumele transportate pe cale ferata, este nevoie de mai multe investitii in acest sector.
Pana acum, cele mai multe guverne din centrul si estul Europei si-au concentrat investitiile in infrastructura rutiera. Un exemplu recent este cel al Poloniei, unde guvernul intentioneaza sa canalizeze 1,2 miliarde de euro din fondurile UE alocate pentru extinderea infrastructurii feroviare in drumuri, motiv pentru unele companii ce opereaza pe calea ferata se simt nedreptatite in comparatie cu cele ce opereaza pe cale rutiera, spunand ca nu le sunt create conditii egale de a concura pe piata de transport.
Comisia Europeana lucreaza in prezent la un set de reguli in ceea ce priveste politica in transporturi, reguli care urmeaza a fi publicate in curand. Taxarea costurilor externe in concordanta cu principiul „poluatorul plateste“ va insemna ca pe viitor pretul perceput de transportatorii individuali va reflecta cu adevarat costurile pe care acestia le cauzeaza, inclusiv in materie de poluare.

Companiile germane pun tot mai mult accent pe logistica nepoluanta
BLG Logistics a fost, pana in 1998, un simplu operator portuar in portul Bremen. Pentru a se dezvolta, compania a decis sa activeze ca un provider international de servicii logistice pe trei segmente: depozitare de marfuri frigorifice, transport de containere - fiind unul dintre cei mai mari operatori din Europa, cu terminale maritime in mai multe porturi, dintre care sase la malul Marii Mediterane - si logistica de automotive (prin terminalele proprii, compania a manipulat peste doua milioane de vehicule inainte de criza, iar in prezent a ajuns la 1,5 milioane).
Activitatea BLG a crescut anul trecut cu circa 30%, dupa ce criza o redusese cu 27% pe segmentul de containere si cu circa 50% la automotive si la divizia de logistica. „In primele trei luni din acest an, cresterea de la divizia de containere a fost mai mare decat in 2008. Asa ca privim foarte optimist catre viitor“, a spus Norbert Naumenko, senior corporate adviser BLG Logistics Group.
In urma cu doi ani, compania isi anunta venirea in Romania, la Constanta, unde sa ofere servicii logistice pentru Dacia. „Probabil ca atunci existau unele discutii de colaborare cu Renault, care nu au avut un rezultat fericit. Noi ne stabilim in alte state in functie de cerintele clientilor, iar deocamdata in Romania nu avem niciunul. In schimb, ne dezvoltam foarte mult in Ucraina si Polonia.“
Fiege este al doilea provider logistic din Germania dupa DHL si al cincilea din Europa. Compania a avut o cifra de afaceri de 1,5 miliarde de euro si 20.000 de angajati in Europa si Asia. Prima jumatate a lui 2010 a fost la un nivel scazut de activitate, dar in a doua jumatate a anului s-a inregistrat o crestere de circa 15%. Astfel ca, in total, 2010 a fost un an bun, cu o crestere totala de circa 4% fata de 2009. „In perioada crizei nu am concediat angajati, ceea ce ne-a permis sa ne reluam activitatea imediat ce piata si-a revenit. Iar prima parte a lui 2011 a fost destul de buna. Noi vrem sa crestem mai mult decat piata. Astfel, daca piata va creste anul acesta cu 4-5%, noi vrem sa crestem cu 5-6% si cu siguranta in 2011 vom ajunge la nivelul din 2009“, a explicat Georg Spranger, director executiv Fiege Stiftung. Acesta a mai spus ca, in opinia sa, piata europeana de logistica este in crestere, insa trebuie acordata atentie si fiecarei tari in parte. Sunt state puternic industrializate, precum Germania sau Elvetia, care cresc, mai exista crestere si in sudul Europei, dar cea mai puternica este in Europa de Est, in state precum Cehia, Ucraina sau Polonia.“
Fiege lucreaza in Romania prin agenti, cu ajutorul carora efectueaza activitati de transport aerian si oceanic. „Acest lucru inseamna ca putem oferi acolo servicii de logistica, dar si de transport rutier, insa nu avem inca facilitati logistice in Romania. Totusi, in viitorul apropiat, Romania este, cu siguranta, o tinta pentru noi.“
Fiege a construit pentru Esprit un depozit complet automatizat in Germania, de 50.000 m2, ce a necesitat o investitie de 70 de milioane de euro si va fi gata la finalul acestui an. Depozitul va fi centrul european de distributie pentru Esprit.
Hamburger Hafen Logistik AG (HHLA) detine o cota de piata de 70% in portul Hamburg, iar principalul sau competitor este Eurogate. Portul din Hamburg beneficiaza din plin de cresterea economica din Germania, astfel ca HHLA a inregistrat in 2010 o crestere cu 19% a numarului de TEU-uri manipulate fata de 2009. Cresterea vine dupa ce, in perioada crizei economice, traficul de containere de aici a scazut cu 30%. „La nivelul de activitate din 2008 vom ajunge, probabil, in urmatorii ani, chiar daca suntem optimisti in ceea ce priveste 2011“, a explicat Mark Krumpel, purtatorul de cuvant al HHLA.
Cele mai multe marfuri venite in portul Hamburg au ca destinatie Europa de Est si Asia. Iar o crestere semnificativa a inregistrat si transportul de aici catre Cehia, Slovacia sau Ungaria, care au ajuns deja la nivelul din 2008.
Veniturile inregistrate de HHLA au crescut cu 3,8% anul trecut comparativ cu 2009, ajungand la peste un miliard de euro. Iar daca va continua cresterea economica, reprezentantii companiei se asteapta la venituri de circa 1,2 miliarde de euro in 2012. Cea mai mare crestere a volumelor pentru anul viitor se estimeaza sa fie pe relatia Asia, de 8-9%, urmata de Europa de Est, cu 4%.
Panalpina activeaza in domeniul transportului aerian si maritim si se afla de circa cinci ani pe piata romaneasca, unde detine cinci birouri. Pe viitor, compania are in vedere crearea unor produse proprii, adica transportul din Orientul Indepartat catre Romania, atat in containere, cat si in partide de marfa. „Vom lansa transportul nostru in cutii din Hong Kong sau Shanghai, principalele industrii din China, direct la Constanta, de unde le putem distribui la Bucuresti sau in alte directii. Oferim serviciile de transport pe mare si pe cale aeriana. Putem oferi si transport rutier la cererea expresa a clientilor, dar aceasta nu este activitatea noastra de baza“, a spus Thomas Mittermair, responsabilul Panalpina pentru estul Europei
Pe piata romaneasca, firma lucreaza deja cu nume consacrate din domeniul automotive. „Daca un client ne solicita, putem inchiria un depozit, dar altfel Panalpina nu va fi un mare investitor in Romania.“
Rhenus Logistics este prezent in sase locatii din Romania: Giurgiu, Constanta, Galati, Bucuresti, Pitesti si Deva. Activitatea principala este cea de expeditie pe camioane, cale ferata sau maritima, dar si transportul pe Dunare. La Giurgiu, Galati si Constanta, compania ofera servicii de manipulare a produselor din otel si a fertilizatorilor de agricultura, in combinatie cu activitatea de transport pe Dunare sau pe mare.
Pe viitor, compania este interesata sa aiba facilitati proprii in portul Constanta, unde acum colaboreaza cu diferite companii locale. „Dorim sa avem propriul depozit aici sau sa preluam o companie care are deja si facilitatile necesare pentru incarcarea si descarcarea vapoarelor. In plus, suntem in cautarea stabilirii unor noi facilitati portuare de-a lungul Dunarii“, a spus Schaeffer, director regional Rhenus Logistics pentru tarile de la Dunare. Astfel, in plus fata de Constanta, compania mai este interesata sa aiba facilitati proprii la Galati si Giurgiu, datorita industriei din aceste zone, dar si a potentialului pentru produse agricole. 
„Principala ruta este de la Constanta la Reinsburg, unde ducem multa marfa. Iar pentru import aducem la Constanta produse agricole, de exemplu, pentru export. 2010 a fost un an destul de bun pentru noi in Romania, desi, in general, statele din est isi revin ceva mai greu din criza economica. Anul trecut am avut o crestere atat a activitatii, cat si a cifrei de afaceri, de circa 20% fata de 2009. Pentru anul acesta suntem foarte optimisti, deoarece primele patru luni au fost mult mai bune decat cele din 2010, sunt mai multe marfuri de exportat, activitatea din port a crescut si credem ca tendinta va continua.“
In Romania, compania nu detine camioane proprii, ci lucreaza cu transportatorii de aici, cu care are contracte pe termen lung.
Cifra de afaceri a Rhenus Group a depasit 3,1 miliarde de euro. Compania are mai mult de 290 de locatii in intreaga lume si 17.600 de angajati.
Firma de transport agabaritic V.D. Vlist are in prezent 200 de camioane si trailere si cinci service-uri in Europa, unde sunt montate sau modificate circa 8.000 de excavatoare pe an. Pe partea de transport agabaritic, compania are multi clienti in China, India si America, de unde organizeaza curse catre Europa.
Criza a determinat V.D. Vlist sa paraseasca piata romaneasca, unde a stat aproape 10 ani. „In Romania, investitiile s-au facut mai ales cu bani din banci, iar cand acestea nu au mai acordat imprumuturi, multe proiecte au luat sfarsit. Asa ca nu mai aveam ce transporta, iar tot mai multe companii si-au cumparat trailere. Trebuia sa concuram cu 100 de camioane pentru cinci incarcari. Asa ca am decis sa inchidem filiala de acolo, dar poate ca vom reveni in cativa ani“, a explicat Martin van Dam, managing director V.D. Vlist. In opinia acestuia, piata isi revine mult prea repede si ar putea gasi companiile de transport fara suficiente vehicule. „Dar cred ca situatia se va stabiliza in cateva luni, dupa care va urma o crestere lenta.“

Sisteme telematice impotriva hotilor
Un alt subiect dezbatut la München a fost cel al telematicii, avand in vedere faptul ca numarul aplicatiilor unde se foloseste a crescut enorm in ultimii ani. Integrarea inteligenta a diferitelor aplicatii de telematica in combinatie cu datele valabile on-line permite utilizatorilor sa reactioneze in timp real la schimbari neprevazute. In serviciile de livrare, ultimul raport de trafic si comenzile pe termen scurt pot fi incorporate in programul zilnic, iar statusul flotei si al incarcaturii poate fi monitorizat. In cadrul targului de la München s-a organizat un forum cu titlul „Aplicatiile telematice pentru transportul de marfuri periculoase“, unde s-a discutat despre dezvoltarea unei tehnologii pe baza de satelit si de dispozitive telematice modulare pentru transportul bunurilor periculoase si pentru serviciile de salvare. Specialistii germani de la Fraunhofer Projektzentrum sunt angajati in cateva proiecte menite sa creasca siguranta in transportul marfurilor periculoase.                      
 Acestia vor sa dezvolte o tehnologie care poate fi folosita la localizarea si identificarea fiecarui camion de transport ADR. Aplicatiile nu includ numai monitorizarea proceselor de transport, ci si protectie impotriva hotilor si a atacurilor teroriste.

O altfel de bursa
Un alt tip de bursa de transport a fost prezentat la München de firma germana Transporeon, ce activeaza din 2000 si ofera o platforma disponibila in 16 limbi, inclusiv romana. Aceasta permite expeditorilor sa lucreze doar cu transportatorii agreati, carora le pot trimite toate comenzile de transport pe care le au si, astfel, expeditorii pot gasi cea mai buna solutie de transport. „In trecut, comunicarea se baza pe telefon sau fax, iar expeditorii cautau cei mai buni transportatori pentru marfa lor. Pentru un singur transport acestia trebuia sa sune mai multe firme, ceea ce insemna timp pierdut. Iar in transport, cu cat astepti mai mult, cu atat pretul creste. Asa ca este foarte important sa reactionezi rapid“, a explicat Volkert Gasche, directorul de vanzari pentru Germania si Elvetia al Transporeon.
Pe de alta parte, transportatorii au acces la toate cursele expeditorilor cu care lucreaza, astfel ca vor putea trimite la incarcare camionul cel mai apropiat, evitand kilometrii pe gol. Insa, pentru a putea avea acces la aceste curse, transportatorii trebuie sa aiba agrearea cel putin a unei case de expeditii de la care vor primi cursele. Toti transportatorii sunt legati in sistem printr-o singura interfata.
La targul de luna trecuta, Transporeon a prezentat o noua optiune disponibila pentru transportatori, respectiv aceea de programare a orei de incarcare, pentru a evita timpii de asteptare.
„In Germania, aproape toate camioanele ajung la incarcare la ora 1 sau 2, insa nu este posibil sa le incarci pe toate in acelasi timp. Astfel incat se creeaza timpi de asteptare care inseamna costuri suplimentare. Acum, expeditorul transmite comanda catre sistemul nostru, gaseste transportatorul potrivit, semneaza documentele de transport. Apoi, transportatorul poate seta timpul de incarcare cu un click dat pe comanda din sistem. Iar acest lucru ajuta si expeditorii, care vor sti exact cand le va veni camionul la incarcare. Pe aceeasi interfata, transportatorul poate trimite expeditorului si informatii cu privire la statusul marfii.“
Expeditorii care doresc sa foloseasca aceasta platforma vor trebui sa achite costurile de implementare, iar transportatorii platesc cate o taxa pentru fiecare utilizare. „Insa toate aceste taxe sunt recuperate din eficientizarea pe care o ofera platforma. De exemplu, jumatate de ora de asteptare la incarcare inseamna pentru un camion un cost de 25 de euro, iar folosirea modulului de programare la incarcare este doar 1,50 euro.“ Deoarece multi expeditori folosesc modulul de planificare a transportului din SAP, acum comenzile pot fi introduse direct in acest sistem, fara a mai fi nevoie ca acestea sa se adapteze programului Transporeon.

Nemtii sunt atenti la angajari
Piata germana are tot mai multa nevoie de specialisti in logistica, astfel ca in cadrul targului de la München s-a desfasurat si un forum pentru studenti. Aici, companiile de logistica din Germania au explicat care sunt calitatile pe care le urmaresc la candidati. Cei mai multi manageri cauta persoane tinere, care au deja experienta pe piata internationala, poseda o buna capacitate de comunitare, dar si spirit de echipa. In plus, acestia studiaza atent personalitatea candidatului.

Transportatorii din Belarus sufera de lipsa CEMT-urilor
In Belarus sunt circa 1.100 de companii de transport international, cu aproape 9.000 de camioane, si mai exista o serie de transportatori mici care fac transporturi directe numai cu statele vecine. Desi cele mai multe companii de aici au fost afectate de criza economica, doar cateva firme mici au dat faliment. Incurajate de scaderea taxelor, anul trecut s-au infiintat noi companii de transport, astfel ca acum situatia este la fel ca inainte de criza. Pentru a se infiinta, companiile de transport trebuie sa dispuna de o capacitate financiara similara cu cea impusa in UE, iar 15% din flota trebuie sa fie detinuta de operator.
Transportatorii de aici au reusit sa creasca preturile cu 10-20% in functie de destinatie. Cele mai multe curse ale companiilor de aici sunt facute catre Rusia, astfel incat depind de numarul limitat de CEMT-uri libere pentru aceasta destinatie. Insa acestia mai sunt interesati si de state precum Italia sau Spania, dar si de tranzitul tarii noastre catre Bulgaria sau Turcia. „In fiecare an facem schimb de autorizatii cu Romania, asa ca avem suficiente. In schimb, ducem lipsa de autorizatii de Italia. Dar cele mai multe probleme le avem cu CEMT-urile de Rusia, deoarece majoritatea transportatorilor nostri lucreaza cu Rusia“, a explicat Ana Kuzmenkova, reprezentanta asociatiei transportatorilor din Belarus.

Comentarii (0)




Au mai ramas 1000 caractere

Comentariile vor fi publicate doar după moderarea acestora de către redactori. Nu vor fi publicate comentariile care conţin injurii, un limbaj licenţios, instigare la încălcarea legii, la violenţă sau la ură, precum şi acuzaţii fără acoperire. De asemenea, pentru o mai bună comunicare, vă rugăm să oferiţi o adresă de mail validă. Vă mulţumim!
Cancel or