Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Constructorii isi reiau activitatea

Dupa un an-doi de pauza, constructorii au inceput incet-incet sa-si reia activitatea, proiectele amanate fiind readuse pe masa de discutie inca de la finele anului trecut. Este si cazul Remco, constructor olandez prezent in Romania inca din 1996, care a realizat pana in prezent peste 100 de proiecte, ce se intind pe aproape 500.000 m2. Remco detine „reteta internationala“ a proiectelor industriale, bazate pe functionalitate, si ofera garantia calitatii atat prin experienta dobandita in patru decenii de activitate, cat si prin asistenta post-executie. Toate detaliile fiecarui proiect se stabilesc inainte de a incepe lucrarile, astfel incat costurile suplimentare sa fie reduse la minimum.


Pe majoritatea constructorilor criza financiara i-a prins in plina derulare a lucrarilor la proiecte contractate inca din 2007-2008, astfel ca 2009 nu a fost un an prea rau pentru acestia.
In opinia directorului general Remco Romania, Jan F.J. van Vulpen, piata constructiilor de la noi va trebui sa mai astepte pentru revenirea din criza economica pana in 2012, atunci cand si conditiile de creditare vor fi mult mai bune. „In 2008 erau inca multe proiecte in executie, asa ca in domeniul constructiilor criza a venit cu o intarziere de circa un an sau un an si jumatate, dupa ce acestea s-au finalizat. 2010 a fost un an greu, 2011 va fi la fel, iar revenirea va avea aceeasi intarziere. Insa cred ca va fi o crestere sustinuta si nu un boom, cum a fost in anii trecuti.“
De curand, Remco a finalizat un proiect la Baia Mare, compania fiind in discutii pentru mai multe constructii industriale in tara noastra. Unul din proiecte este o fabrica de 10.000 m2 din FMCG, o extensie de 5.000 m2 pentru o companie din domeniul co-packaging si alta de 1.500 m2 din acelasi domeniu. In plus, este aproape de a semna un contract foarte mare in Africa, ce va fi coordonat de aici, cu parteneri romani.
Pentru anul financiar 2010, Grupul Remco a anuntat un profit total de 1,5-2 milioane de euro, similar cu cel obtinut in 2009, pentru 2011 fiind estimata o crestere cu 15-20%, in special datorita proiectelor pe care le are in afara tarii.
„Vrem ca in urmatorii ani sa avem o crestere organica, cu viteza si de maniera dictate de management, si nu de piata; in caz contrar s-ar putea distruge in cateva luni ce am reusit sa construim in cei peste 10 ani de cand suntem pe piata“, a explicat Van Vulpen.

40 de ani de experienta in constructii industriale
Un avantaj al Remco este experienta de 40 de ani pe care o are in domeniul constructiilor industriale pe piata europeana. Si, cum reprezentantii companiei au trecut acum 20-25 de ani in vestul Europei prin aceleasi dificultati si provocari pe care le traverseaza azi piata romaneasca, multe din solicitarile pe care le primesc aici le-au realizat deja pentru clienti similari in alte parti ale lumii. „Putem oferi clientului idei pe baza unor proiecte deja implementate, dar si diferite solutii adecvate propriilor lor nevoi. Cei interesati pur si simplu lasa o cerere de oferta la biroul nostru, iar noi proiectam investitia in functie de informatiile primite, utilizand experienta pe care o avem in mii de proiecte de constructii industriale la nivel european. Noi stim ca, in special in domeniile unde marginile sunt foarte stricte, trebuie sa dezvoltam un proiect bazat mai degraba pe functionalitate decat pe aspect“, a spus directorul general Remco Romania.
Grupul olandez are filiale in Polonia, Romania, Ucraina si Bulgaria, construind anual aproape 200.000 m2 de cladiri industriale.
Remco a intrat oficial pe piata romaneasca in 1996, pentru a-si deservi clientii olandezi ce urmau sa se stabileasca aici. Initial, constructorul de cladiri industriale a inceput sa importe din Olanda materialele aferente cladirilor, primele lucrari fiind realizate de o echipa autohtona, instruita in tara de origine a companiei, si supravegheate la inceput de specialistii olandezi.
Dezvoltarea pietei de la noi din 2003 a determinat compania sa caute noi solutii pentru dezvoltarea afacerii de aici, astfel luand fiinta Remco Romania, care a ajuns in prezent la peste 100 de proiecte, cu o suprafata de circa 500.000 m2. „Nu avem nevoie sa fim cei mai mari, dar vrem sa fim cei mai buni. Am venit in Europa Centrala si de Est pentru ca si economia s-a mutat in aceasta parte a lumii. Piata constructiilor se muta din vest in est, odata cu centrele de productie. Sunt multe companii in Olanda sau Belgia care aveau, de exemplu, cinci linii de productie, iar trei dintre ele s-au relocat intre timp in estul Europei“, a mai spus Jan F.J. van Vulpen.

Calitate pe o piata dictata de pret
Specializati in constructii industriale, reprezentantii companiei atrag atentia ca „pentru o cladire industriala, cel mai important aspect este functionalitatea proiectului, si nu neaparat aspectul acestuia“.
Astfel, una dintre cele mai frecvente greseli pe care le fac cei care doresc sa-si construiasca un parc logistic, o hala de service sau o hala de productie este abordarea traditionala a proiectului de constructii: contactarea unui arhitect, apoi organizarea unei licitatii pentru selectarea constructorului.
„Singura modalitate prin care se pot detasa constructorii consultati pentru un proiect deja realizat de un arhitect  este pretul cel mai mic. Din dorinta de a oferi pretul cel mai mic, acestia dau intelesuri diferite descrierii din proiect. Sunt doua tipuri de clienti: unii care gandesc numai in materie de pret, pe care vor sa il scada cat mai mult, iar acesta nu este genul nostru de client, si altii care considera constructia drept o investitie, pentru acestia din urma dorind sa lucram“, a explicat Van Vulpen.
Criza economica si, implicit, scaderea cererii pe piata constructiilor, corelata cu diminuarea proiectelor si bugetelor de investitii ale companiilor, au determinat constructorii sa scada mult pretul, fapt ce ar putea ajuta investitorii sa obtina inca tarife avantajoase. „Uneori companiile sunt atat de disperate incat incearca sa inchida un deficit prin crearea altuia nou. Nu exclud ca se pot obtine niste preturi foarte bune de la companiile aflate in dificultate, insa este foarte posibil ca, in timpul contractului, partenerul tau sa falimenteze.“

Orice detaliu este important
Preturile mici oferite de unele companii de constructii pot fi, de fapt, niste capcane pentru clienti, care la final se pot trezi ca au platit mult mai mult decat si-au propus. Si asta pentru ca multe detalii nu sunt discutate inainte de inceperea lucrarii, iar constructorii se pot prevala de aceste neclarificari, uneori cel mai mare profit al constructorului provenind din lucrarile suplimentare fata de contract si care, de multe ori, intarzie finalizarea cladirii. „Sunt companii de constructii care, in lupta pentru supravietuire, ofera pretul cel mai mic, preseaza pentru semnarea contractului si incep discutiile despre multe amanunte importante ale constructiei abia dupa aceea, astfel incat isi acopera costurile din lucrarile suplimentare“, sustine directorul general Remco Romania.
Acesta evidentiaza faptul ca Remco stabileste cat mai multe detalii ale proiectului inca din discutiile preliminare, astfel incat sa nu existe prea multe lucrari in plus fata de cele stabilite, lucru ce ajuta clientul sa aiba o imagine clara de la inceput asupra costului si continutului lucrarilor. Si, in plus, nici lucrarile nu sunt intarziate.
„Mereu spunem clientilor ca este mai bine sa prelungim discutiile cu 2-3 saptamani pentru a pune la punct toate detaliile investitiei. In constructii sunt multe costuri ascunse. Daca, de exemplu, zugravul vrea sa termine o camera, dar trebuie sa se opreasca pentru ca vrei sa mai pui doua becuri, acest lucru inseamna o intrerupere a procesului de lucru. De aceea vrem ca inainte de a ne apuca de treaba sa stim cat mai multe detalii despre procesul tehnologic desfasurat de client“, a explicat Van Vulpen. Acesta a admis ca modul de lucru al companiei olandeze este apreciat mai degraba de firmele „care au lucrat cu alti contractori si au avut experienta unei intarzieri de cateva luni a lucrarii si a unui extracost de 25%“.

Materiale de calitate la preturi avantajoase
Unul din avantajele volumului crescut al contractelor in constructii este pretul redus la care compania poate achizitiona materialele necesare executarii lucrarilor. Grupul Remco detine contracte incheiate cu diversi furnizori de materiale de constructii, cu pret ferm pentru toate filialele companiei. „Nu exista compromiteri ale calitatii si mereu avem un raport pret-calitate competitiv. Sunt cazuri in care, pentru un pret mai mic, oamenii pericliteaza calitatea constructiei. Si, chiar daca la inceput cladirea arata bine, dupa circa trei ani incepe sa se deterioreze din cauza calitatii materialelor pe care subcontractorul a fost nevoit sa le foloseasca din cauza tensiunii contractuale“, a avertizat Van Vulpen.
Potrivit reprezentantului Remco Romania, calitatea materialelor de pe piata romaneasca este la acelasi nivel ridicat din restul Europei, deoarece cei mai multi producatori locali sunt de fapt filiale sau chiar fabrici de marca din vestul Europei.
Costul otelului si al altor componente de constructii din Romania este la nivelul pietei europene si este chiar posibil sa creasca dupa revenirea industriei.
Doar pretul manoperei in Romania este inca mai scazut in comparatie cu alte tari europene. Potrivit reprezentantului Remco Romania, o constructie ridicata in tara noastra poate ajunge la un cost cu 60% mai scazut decat al uneia similare din alt stat european, gratie manoperei mai ieftine. In schimb, din cauza conditiilor climatice si seismice de aici, se utilizeaza mai mult otel. „In Olanda, de exemplu, avem aceleasi conditii de ninsoare in toata tara, dar patru arii diferite de vant. Romania este insa impartita in sapte zone cu actiune diferita a vantului, zapezii, cutremurelor si ninsorii. Asta inseamna ca, desi o cladire de la Craiova arata identic cu una de la Iasi, cea care este intr-o zona de risc mai mare necesita o cantitate mai mare de otel. Proiectantul trebuie sa cunoasca aceste conditii, dar si autoritatile sunt obligate sa verifice daca s-a tinut cont de ele atat inainte sa autorizeze constructia, cat si pe parcursul executiei lucrarii“, a precizat Jan F.J. van Vulpen.

Garantie pentru calitate
Structura grupului Remco presupune organizatii constituite la nivel de tara. Astfel ca, daca pe plan international compania are 120 de angajati, in Romania are doar 10. Remco lucreaza insa cu parteneri atent selectati cu care are, de obicei, o relatie de lunga durata. „Daca avem o lucrare la Iasi, folosim aceiasi subcontractori care au lucrat pentru noi si la Timisoara sau Oradea. Nu cautam varianta cea mai ieftina de pe piata la fiecare proiect. Echipa cu care lucram aici o luam, uneori, si la proiecte pe care le avem in afara tarii. Stim la ce sa ne asteptam de la ei, iar ei stiu ca noi ii platim la timp. Aceasta este o modalitate de a pastra calitatea pe termen lung“, sustine directorul general Remco Romania.
Companie puternica din punct de vedere financiar, Remco ofera clientilor sai garantii pentru lucrarile realizate, printre care si garantii pentru platile in avans efectuate de clienti, astfel incat, daca nu realizeaza ce s-a angajat prin contract, clientul isi poate recupera banii de la banca, lucru valabil si in perioada de garantie, dupa finalizarea lucrarilor. „Normal ca noi ne dorim ca factura sa fie platita integral pana la livrarea proiectului, dar oferim o garantie financiara de pana la 2% din suma investita pentru a oferi siguranta clientilor ca isi pot recupera banii daca nu ne indeplinim sarcinile din perioada de garantie. Ca urmare, noi ne protejam clientul de la inceputul investitiei pana la sfarsitul perioadei de garantie. Chiar si atunci cand nu ne mai leaga nicio prevedere legala, intervenim daca apare vreo problema legata de lucrarile executate de noi. Pe piata sunt multi cow-boy care nu ofera garantie, pentru ca nu mai au buget. Atat noi, cat si subcontractorii nostri ne asumam penalitati prin contract, ca semn al increderii in munca noastra.“
Este evident ca un nivel ridicat al calitatii se traduce in preturi corespunzatoare ale lucrarilor.
Reprezentantii Remco sustin ca ar fi avut un succes mai mare pe piata daca ar fi coborat preturile, insa acest lucru ar fi afectat calitatea lucrarii. „Au fost clienti pe care i-am pierdut din cauza pretului. Dar dupa finalizarea lucrarii ne-au spus ca ar fi fost mai bine daca lucrau cu noi“, a conchis directorul general Remco Romania.                  

Articole similare

Ad