Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Este nevoie de reglementare

Transportul in regim expres a atras numeroase firme prin preturi bune si lipsa unor reguli la fel de stricte ca la transportul cu vehicule de peste 3,5 t. Aici prioritar este timpul de tranzit, iar daca respectivele curse sunt eficientizate si cu alte una sau doua livrari deja sunt mai rentabile decat cele cu vehicule grele. Chiar si o amenda pentru supragreutate este aici mai mica decat un transport cu doua masini. Cele mai multe astfel de transporturi sunt efectuate pentru clientii din automotive, care sunt insa tot mai atenti la calitatea partenerilor. Astfel, specialistii din domeniu spun ca se simte nevoia unor reglementari mai clare in cazul acestui gen de transport, iar soferii sa fie nevoiti sa cunoasca macar regulile de baza din transport, cum sunt cele de ancorare a marfii. In schimb, aplicarea Regulamentului 561 la transportul expres ar putea insemna falimentul multor companii cu flote sub 50 de vehicule, deoarece o parte substantiala din marfa de expres va fi preluata de marile companii de logistica ce pot oferi preturi mai bune, dar si timpii de tranzit ceruti de clienti, printr-o retea de huburi bine pusa la punct.
 

Atlas Spedition este o companie tanara, infiintata in iunie 2016 de Bruno Clenciu, Flavius Zaharia si Hans Schuller, in colaborare cu firma Atlas Imobiliare. Compania a inceput cu activitatea de transport expres, iar apoi, de la jumatatea anului trecut, s-a axat mai mult pe transport cu camioane. In prezent, Atlas Spedition detine cinci camioane si doua Ford Transit. Planurile companie includ o crestere a flotei anul acesta cu circa noua autotractoare si doua vanuri.
In prezent, insa, activitatea principala este de casa de expeditii, iar cele mai multe curse contractate sunt pentru clientii din domeniul automotive care au nevoie de transport expres. Cursele sunt efectuate prin intermediul parcului auto detinut de Atlas Imobiliare din Alba Iulia, dar si prin reteaua proprie de subcontractori. Circa 10% din activitatea companiei este de transport in regim de grupaj.

Pretul la transportul expres depinde de traseul ales…
Desi costurile au crescut la transportul expres, nici pe acest segment nimeni nu a reusit sa creasca tarifele. La calculul pretului de transport se ia in considerare numarul de kilometri pana la destinatie, dar si alte costuri pe anumite variante de drum. Astfel, la o solutie de transport, compania ofera doua variante de pret, una care include eventualele autostrazi si alta pe drumurile nationale. Pentru un traseu realizat pe drumurile nationale se calculeaza o medie a vitezei de 65 km/h, iar pentru cel facut cu preponderenta pe autostrazi media este de 85 km/h. Astfel ca, desi in varianta pe autostrada costul este mai mare din cauza taxelor, timpul de tranzit e mai mic decat in cazul variantei pe drumuri nationale. Sunt si clienti care solicita doi soferi pe masina, caz in care se plateste un supliment de viteza si de consum. In general, pe masinile Atlas Spedition merge doar cate un sofer. „Am avut si doi soferi pe o masina, insa doar atunci cand unul dintre ei a vrut sa invete. Dar nu trimitem doi soferi pe cursele scurte tur-retur din Comunitate.“
Costurile care au crescut in cazul transportului expres sunt cele cu salariile soferilor, diurna si combustibilul. Daca pentru camioane compania cauta in special soferi cu experienta, pentru dube recurge si la instruirea soferilor disponibili. Ei insa trebuie sa cunoasca o limba de circulatie internationala pentru a se putea descurca la incarcare sau descarcare.
Anul acesta Atlas Spedition a adaptat salariile angajatilor la noua legislatie. „Soferii care fac international primesc salariu si diurna, impreuna atingand chiar si 2.300 de euro pe luna. Costurile tot cresc, dar preturile sunt la acelasi nivel.“
Eficienta unui transport expres depinde de numarul de kilometri comparativ cu pretul oferit. Astfel ca unele curse pot fi eficiente chiar si la o medie de 15.000-16.000 km/luna daca obtin un pret bun, sau mai putin eficiente chiar daca ajung la o medie de 20.000 km/luna, daca obtin preturi mai mici. Vehiculele Atlas Spedition au ajuns la o medie de circa 21.000 km/luna.
Potrivit lui Bruno Clenciu, in ultima perioada au inceput sa apara si transporturile in regim semiexpres, care se refera la un timp limita de ajungere din punctul A in punctul B. „Am avut de transportat un plic pe circa 800 km, dar care a fost platit ca transport exclusiv.“

… si se poate eficientiza cu o marfa de grupaj
Pretul pentru grupaj este calculat in functie de greutatea marfii si distanta la care trebuie dusa. De obicei, calculul incepe cu pachetul cel mai bine platit, cum este cel semiexclusiv, si apoi se face consolidarea masinii pentru grupaj. Insa grupajul cu mai mult de 2-3 incarcari pe masina este mai greu de eficientizat. „Uneori am reusit sa combinam transportul de grupaj cu cel expres, atunci cand aveau acelasi traseu si se putea respecta timpul de transport.“
Un alt exemplu in care cele doua se pot combina si unde pot castiga clientii din ambele tipuri de transport este atunci cand o marfa foarte urgenta care pleaca din Spania in Franta este combinata cu o marfa mai putin urgenta din Spania in Germania, aceasta din urma plateste doar diferenta de pret care sa acopere kilometrii efectuati in plus, iar clientul de grupaj iese mai ieftin. „Pe o distanta egala, transportul in regim de grupaj va fi intotdeauna mai scump decat cel expres, deoarece acesta implica mai multe opriri si mai multe manipulari de marfa, insa aici clientii platesc doar locul pe care il ocupa in masina. Daca am fi avut o paleta mult mai larga de clienti, probabil ca ar fi fost mai eficient sa facem grupaje, dar in prezent pentru noi este mai rentabil sa facem transport expres.“
Cele mai multe transporturi expres se fac pentru industria automotive in Germania, Spania, Anglia sau Franta.

Supragreutatea, o practica la masinile mici
Desi transporturile in regim expres nu se supun acelorasi reguli precum cel cu masini de peste 3,5 t, si acest tip este vizat de controale. Cele mai multe sunt, insa, in Germania, unde autoritatile le cer soferilor foile de somn pe care sunt obligati sa le completeze zilnic, altfel sunt pasibili de amenda. „In general, in aceste transporturi nu se respecta timpii de odihna ai soferilor din cauza tranzitelor impuse de clienti. Noi am incercat sa ii respectam, deoarece nimeni nu poate sa conduca 1.000 sau chiar 2.000 km fara sa se odihneasca. Clientii cu care lucram au inteles si au acceptat acest lucru.“
Masinile companiei sunt dotate cu paturi rabatabile in partea de sus a cabinei. „Din pacate, atunci cand vehiculul este plin, iar paletii sunt mai inalti de 1,5 m, patul nu mai poate fi pliat, dar acest lucru nu se intampla des.“
Alte controale vizeaza greutatea vehiculelor. Clientii din domeniu au tendinta sa declare o alta greutate decat cea reala si incarca si cu 400 kg in plus, dar isi asuma intotdeauna eventualele amenzi. Cele mai frecvente sunt de 45-90 de euro, deoarece depasirile nu sunt foarte mari, dar pot ajunge la 300-400 de euro. „De obicei, depasirile sunt de circa 200 kg, iar amenda este intotdeauna mai mica decat pretul transportului. Din circa 15 masini este posibil ca una sa fie amendata si atunci este mai eficient sa plateasca amenda decat sa fie trimise de fiecare data cate doua masini. Au mai fost cazuri in care s-a cerut un transbord si atunci am trimis un alt vehicul care a preluat surplusul de marfa. Dar, din pacate, orice surplus de greutate creste si costurile de intretinere ale masinii, pe care si le asuma firma de transport.“

Articole similare