Revista  | 
01.12.2011 / 
Mariana Bleort
Galerie foto/video
2

Unul din panelurile de discutii de la conferinta de la Timisoara a evidentiat importanta si potentialul orasului
si ale zonei de vest a tarii in atragerea investitorilor si, implicit, in dezvoltarea activitatii de logistica si transport de aici. Evident, cea mai mare piedica in calea companiilor din domeniu este stadiul precar al infrastructurii. Dar aceasta are toate sansele sa se imbunatateasca in urmatorii ani.

 
Timisoara este cel mai mare oras romanesc apropiat de Europa Centrala, ce beneficiaza de o pozitie geografica strategica, la jumatatea distantei dintre Bucuresti si Viena. Bega-Timis-Dunare a fost primul canal navigabil din Romania, prin care Timisoara devenea port la Dunare. Mirela Scarlatescu, fondatoarea Innerland (foto jos), a reamintit ca Timisoara se bucura de o veche traditie a mestesugarilor, continuata azi in industrii variate, in special automotive si IT&C - domenii in care activeaza aproximativ 8.000 de persoane pentru fiecare dintre ele. Timisoara este al doilea cel mai dezvoltat oras din Romania, cu un important volum de investitii straine directe, care in 2009 au fost de trei miliarde de euro.
De asemenea, Timisoara beneficiaza de toate tipurile de transport: rutier, feroviar, fluvial, aerian. Orasul se afla pe coridorul IV, care va uni portul Constanta cu Europa Centrala, iar portiunea de autostrada dintre Timisoara si Arad este planificata a fi livrata la finalul anului viitor. Coridorul IV urmeaza a fi conectat si cu viitoarea autostrada Transilvania printr-un sistem de drumuri expres. „In consecinta, Timisoara are toate premisele pentru a deveni un veritabil hub logistic european.“
In plus, in regiunea de vest se concentreaza 10% din PIB-ul total al tarii, iar Timisoara este pe locul al doilea dupa Bucuresti/Ilfov in privinta valorii PIB pe cap de locuitor. Anul trecut, in zona de vest erau 2.266 de companii de transport, cu 9.326 de angajati. Printre cele 257 de firme din domeniul logisticii ce au pornit operatiuni in aceasta zona se numara ALL Cargo Expres, FM Romania, Lagermax, NDB Logistica sau edy Logistics.
Din punct de vedere al comertului international, Timisoara a inregistrat cele mai mari valori, iar investitiile de aici au facut ca exporturile sa depaseasca importurile in 2010.
„Printre amenintarile ce pot afecta investitiile de aici, trebuie sa avem in vedere continuarea crizei globale. Legat de tendintele generale, exista riscul sa asistam la un fenomen de dezindustrializare a Romaniei prin migrarea fabricilor catre Asia si India, in cautarea unei forte de munca mai ieftine. O alta amenintare o reprezinta competivitatea serviciilor de transport, logistica, productie din restul tarilor est-europene, in special in fata noilor companii multinationale care vor sa intre pe piata europeana.“
Pentru potentialii investitori sunt foarte importante costul si calitatea fortei de munca de aici, completate de caracterul multilingvistic si multicultural al zonei. „Privind catre viitor, se intrevad multe oportunitati pentru Timisoara si Regiunea de Vest, printre care extinderea serviciilor de cercetare si dezvoltare, cu impact pozitiv in investitii si reducerea somajului. De asemenea, daca vom asista la tot mai multe relocari de fabrici in Asia si India, atunci trebuie sa atragem la noi activitati de asamblare si finisare pentru produsele destinate Europei de Est. Fireste, avem cu totii in vedere si extinderea serviciilor oferite clientilor actuali, atat prin volum, cat si prin diversificare“, a precizat Mirela Scarlatescu.

Vin producatorii 
Interesul pentru Timisoara este demonstrat si de numarul dezvoltarilor din zona, dar si al companiilor care s-au grabit sa ocupe spatiile industriale. Astfel, potrivit Cushman& Wakefield Romania, suprafata totala de depozitare in Timisoara se ridica la circa 300.000 m2, care include atat spatiile de clasa A, cat si pe cele de clasa B modernizate. Iar in prezent, spatiul disponibil este de numai 20%.
In ultimii ani, chiriile pentru spatii industriale din Timisoara au inregistrat o scadere de circa 10%, anul acesta ajungand la 3-4 euro/ m2 pentru cele noi si 2,5-3,5 euro/ m2 pentru cele modernizate. Iar estimarile Cushman&Wakefield sunt ca in urmatorii ani se vor inregistra cresteri de maximum 5% ale acestor valori.
Timisoara are dezvoltari industriale in toate punctele cardinale ale orasului. „Pe platformele industriale din sud se gasesc companii precum Procter&Gamble, Lisa Draxlmaeier, in nord e Continental, in sud-vest, pe platforma Freidorf, se gasesc Philips, Continental ContiTech sau Nestlé, iar in sud, Lipoplast sau Siliken“, a explicat Gabriel Sfetcu, head of industrial la Cushman&Wakefield.
Potrivit acestuia, primele sase luni ale anului au fost caracterizate in principal de tranzactii de prelungire a contractelor de inchiriere existente pentru spatiile de logistica. In schimb, spatiile de productie au inregistrat o crestere aproape dubla fata de 2010, in special de la firme care cerceteaza si dezvolta produse, nu doar asambleaza. In special firme in cautare de forta calificata de munca.
Inainte de a dezvolta aici platforma logistica Olympian Logistic Parc, Helios Real Estate si GE au studiat atent intreaga tara si au ales Timisoara deoarece este orasul cel mai apropiat de vestul Europei. „Pentru cei care vor sa faca schimburi comerciale cu Asia, aceasta este cea mai potrivita locatie, deoarece este mai ieftina decat in restul Europei. In plus, legaturile de transport sunt bune si se imbunatatesc continuu, desi exista probleme cu infrastructura. Dar aici perspectiva de construire a infrastructurii este mai mare decat in restul Europei. Deja multe companii mari sunt aici, iar altele se uita la aceasta piata“, a spus Leslie Warren, reprezentantul Helios Real Estate.

Infrastructura, o lipsa resimtita din plin
Una din companiile care opereaza in zona Timis este DB Schenker, care anul acesta a inregistrat o crestere a activitatii de aici de 40%, iar pentru anul viitor are prevazut un plus de 60%, influentat si de cresterea capacitatilor de productie de aici.
DB Schenker este una din companiile care incearca sa se indrepte tot mai mult catre modalitati ecologice de transport, insa se loveste de problema infrastructurii feroviare de la noi. „Daca trenurile de marfa ajung din Olanda sau Belgia in 36 de ore, de la Timisoara la Bucuresti fac chiar si 72 de ore, timp de tranzit care nu este garantat de CFR. Astfel ca nici noi nu putem garanta clientilor acest timp, motiv pentru care pierdem transporturile ecologice“, a explicat Robert Pasaniuc, reprezentantul DB Schenker.
Un alt dezavantaj este legat de terminalele de cale ferata, care nu sunt intotdeauna aproape de operatorii logistici sau de producatori. Iar acest fapt se traduce in costuri suplimentare de transport si transbordare. Alte lipsuri cu care se confrunta companiile de aici tin si de lipsa autostrazii. „Colegii nostri din afara spun ca, atunci cand se trece granita in Romania, s-a terminat autostrada si incepe campul.“
Una din provocarile cu care compania s-a confruntat in aceasta zona a fost gasirea de personal calificat. „Insa compania noastra are un program de atragere a studentilor in zona de logistica, numit «Learning by doing».“

Timisoara atrage bani pentru investitii
Cristin Cistelecan, sef birou Investitii Directe in cadrul Agentiei pentru Dezvoltare Regionala Vest (ADR Vest), organizatie cu rol de Organism Intermediar pentru Programul Operational Regional in Regiunea Vest, a explicat faptul ca dezvoltarea urbana este sustinuta si prin fonduri structurale si, in mod specific pentru Municipiul Timisoara, prin polul de crestere din cadrul Regio - Programul Operational Regional. Suma alocata pentru polul de crestere Timisoara este de 70,49 de milioane de euro.
Proiectele din cadrul acestui pol de crestere vizeaza reabilitarea infrastructurii urbane si imbunatatirea serviciilor urbane, inclusiv transportul urban, dezvoltarea durabila a mediului de afaceri si reabilitarea infrastructurii sociale, cu locuinte sociale si imbunatatirea serviciilor sociale.
Realizarea unui Centru de Competenta pentru dezvoltarea furnizorilor sectorului de automotive este un exemplu de proiect realizat si depus spre finantare in cadrul polului de crestere Timisoara.
In ceea ce priveste situatia proiectelor pentru drumuri din Regiunea Vest, valoarea totala a celor depuse spre finantare cu fonduri nerambursabile (345,45 de milioane de euro) depaseste cu mai mult de 325% suma alocata (88,84 de milioane de euro). Situatia va determina finantarea proiectelor din lista de rezerva in urmatoarea perioada de programare, insa platile pentru aceste proiecte sunt intarziate.
„Proiectele pentru sosele de centura au dus la obtinerea unor rezultate foarte bune in sensul in care orasele care beneficiaza de astfel de sosele au reusit sa elimine circulatia camioanelor si a masinilor cu tonaj mare si sa contribuie la fluidizarea circulatiei in spatiul urban, precum si tranzitul masinilor prin oras, cum este Lugojul. Timisoara mai are de lucru la acest capitol, doar o parte a centurii orasului fiind finalizata.“
ADR Vest reprezinta una dintre cele opt regiuni de dezvoltare ale Romaniei si actioneaza pentru dezvoltarea si promovarea regiunii in ansamblu, la nivel national si international.
Rolul agentiei e acela de a contribui la dezvoltarea durabila si prosperitatea Regiunii Vest prin incurajarea investitiilor, angajarea permanenta in procesul de restructurare industriala si de creare de noi locuri de munca. Aceasta elaboreaza, in parteneriat cu actorii regionali, o serie de documente de planificare cu caracter strategic, in vederea atingerii obiectivului de coeziune economica si sociala.

Comentarii (0)




Au mai ramas 1000 caractere

Comentariile vor fi publicate doar după moderarea acestora de către redactori. Nu vor fi publicate comentariile care conţin injurii, un limbaj licenţios, instigare la încălcarea legii, la violenţă sau la ură, precum şi acuzaţii fără acoperire. De asemenea, pentru o mai bună comunicare, vă rugăm să oferiţi o adresă de mail validă. Vă mulţumim!
Cancel or