Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Ghidul cumparatorului profesionist

Orice achizitie importanta sau investitie implica analizarea ofertelor. Desigur, un element important  in luarea deciziei este pretul, dar nu trebuie sa ne limitam la acesta. Decizia privind achizitionarea unui camion cu box frigorific montat pe autosasiu trebuie sa fie rezultatul unei analize tehnice si comerciale competente. Cumparatorul are doua optiuni: sa aleaga vehiculul pe care i-l recomanda vanzatorul, cu o configuratie si echipare „standard”, sau sa isi configureze vehiculul impreuna cu furnizorii. Am scris acest articol in special pentru cei care participa ei insisi la alegerea solutiilor de carosare si echipare, cu speranta ca unele aspecte pe care ei deja le cunosc le vor deveni mai clare.
 

Consideratiile de mai jos sunt gandite pentru vehiculele comerciale usoare (din gama de 3,5-6,5 t), dar multe se aplica si pentru vehicule din gama medie (> 7,5 t).

Dimensiuni, mase, sarcina utila
Ar fi bine sa incepeti cu raspunsul la intrebarea „ce vreau sa transport cu acest vehicul?”. Doua variabile importante trebuie definite cat mai precis: dimensiunile si masa incarcaturii. Pentru dimensiuni este bine sa mergeti mai in amanunt decat specificarea volumului marfii. Amprenta la sol (Lxl) este extrem de importanta in definirea dimensiunilor caroseriei. Un desen cu amprenta incarcaturii va poate ajuta foarte mult in analiza dumneavoastra si poate duce la o decizie corecta in alegerea autosasiului si a caroseriei. Inaltimea interioara a caroseriei este in general dictata de trei considerente:
1) inaltimea incarcaturii sau inaltimea necesara pentru manipularea acesteia;
2) sa permita unui om de inaltime medie sa lucreze intr-o pozitie confortabila;
3) inaltimea exterioara sa permita montarea agregatului frigorific in consola, deasupra cabinei, aceasta fiind cea mai utilizata configuratie pentru gamele usoara si medie.
Dupa ce ati definit masa incarcaturii, veti cauta un vehicul cu sarcina utila egala sau mai mare decat valoarea maxima pe care o doriti. Aici incep constrangerile cele mai dure. Pentru vehiculele cu masa totala maxima autorizata (MTMA) de 3,5 t, sarcina utila este in general in jur de o tona. In aceste conditii, pentru majoritatea marfurilor perisabile (dar mai ales in cazul celor congelate), 4-5 m3 vor atinge aceasta valoare. De aceea, as recomanda aici alegerea ampatamentului minim pentru autosasiu si a lungimii minime de carosare. Pentru vehiculele cu masa totala maxima autorizata de 5-6,5 t, sarcina utila poate fi de 2-2,5 t si dimensiunile caroseriei pot sa fie mai mari. Daca cineva promite sarcina utila de 1,5 t pentru un vehicul cu MTMA de 3,5 t, respectiv sarcina utila de 4,5 t pentru un vehicul cu MTMA de 6,5 t, este indicat sa verificati; de obicei este prea frumos ca sa fie adevarat.
De cele mai multe ori, aceste oferte promit si volume mari, ceea ce ridica si mai multe semne de intrebare. Pentru conformitate, va prezint urmatorul exemplu: un carosier prestigios din Germania a prezentat la cea mai prestigioasa expozitie europeana din domeniu o caroserie de congelare pe un autosasiu de 3,5 t al unui producator german important. Volumul interior era de 11,5 m3, iar sarcina utila, de 1.015 kg. Este bine de stiut ca unele executii speciale determina o crestere importanta a masei proprii a caroseriei. Cel mai bun exemplu este montarea de sine pentru transportul carcaselor pe carlige. Pentru vehiculele cu MTMA de 3,5 t, o sarcina utila mai mare de 500 kg este dificil de realizat. Reducerea greutatii proprii a caroseriei se poate face fie in detrimentul rezistentei mecanice a structurii, fie folosind materiale foarte scumpe. Recomand o analiza foarte atenta inainte da a lua decizia cumpararii unei astfel de structuri. O situatie similara puteti avea in cazul peretelui transversal mobil, culisabil si basculabil.
Dupa ce ati luat o decizie cu privire la marca vehiculului, ar fi bine sa acordati atentie catorva amanunte legate de corelarea caroseriei cu autosasiul:
1) lungimea bratului oglinzilor exterioare, care sa permita latimea de carosare necesara – modificarea ulterioara a oglinzilor este posibila, dar costa;
2) lungimea de carosare – nu este recomandata depasirea valorii indicate de producator, mai bine alegeti un ampatament mai mare;
3) lampile laterale de gabarit – cei mai multi producatori livreaza lampile laterale legate la instalatia electrica a vehiculului; asigurati-va ca vehiculul este comandat cu aceasta optiune, de multe ori este inclusa in pretul de baza.
Acordati-va timp pentru analiza acestor elemente. Achizitionarea autosasiului fara o analiza prealabila si pelerinajul la carosieri pentru gasirea compromisului satisfacator sunt contraproductive. In final s-ar putea sa fiti nemultumit de rezultat. In cazul flotelor, orice motiv de insatisfactie se inmulteste cu numarul de vehicule achizitionate. Puneti intrebari tuturor celor implicati – dealerul de camioane, carosierul, furnizorul agregatului frigorific. Aceste persoane asteapta intrebari si este interesul lor sa gaseasca si sa va prezinte solutia optima pentru problemele dumneavoastra.
Termoizolatia, K, puterea termica a caroseriei
Rolul principal al unei caroserii frigorifice este sa reduca transferul termic intre interiorul ei si mediu. Este evident ca peretii mai grosi sau dintr-un material mai bun vor asigura o termoizolare mai eficienta. Mai mult, transferul de caldura poate fi calculat matematic si se poate face proiectarea si analiza caroseriilor din punct de vedere al termoizolatiei. Am sa incep cu prezentarea fenomenului; imaginati-va modelul din figura de mai jos:
Am figurat doua incinte separate de un perete. Text si Tint sunt temperaturile din incinta calda, respectiv rece. Caldura (energia) trece prin peretele de separatie din incinta calda in cea rece, fenomen natural, ce poate fi descris de un parametru numit coeficient de transfer termic K. Acesta masoara capacitatea peretelui de separatie de a transmite caldura si reprezinta cata energie trece intr-o secunda prin 1 m2 de perete, daca diferenta de temperatura intre cele doua incinte este de 1°K (sau 1°C). K se masoara in W/(m2x°K). Pentru peretii caroseriilor frigorifice valoarea K este in intervalul 0,2-0,8 W/ (m2x°K). Cu cat peretele este mai gros, cu atat valoarea K este mai buna, adica mai mica.
Fac aici o paranteza si mentionez o alta caracteristica a materialelor termoizolante: conductivitatea termica (lambda), care se masoara in W/(mx°K) si este valoarea factorului K pentru un perete cu grosimea de 1 m. Pentru materialele termoizolante folosite la producerea caroseriilor, lambda are valori intre 0,022 si 0,035 W/(mx°K).
O caroserie frigorifica este o cutie inchisa in care trebuie sa fie mentinuta o anumita temperatura interioara, indiferent care este cea exterioara. Daca temperatura exterioara este mai mare decat cea interioara, o anumita cantitate de caldura va intra in caroserie, ceea ce va creste temperatura din interior. Agregatul frigorific are rolul de a extrage aceasta energie si de a o scoate in exteriorul caroseriei. 
Calculul energetic legat de transferul de caldura se face in termeni de putere (energie/timp, se masoara in Joules/secunda=Watt). Se defineste puterea caroseriei ca fiind cantitatea de energie (caldura) care trece prin peretii caroseriei in unitatea de timp. Valoarea puterii caroseriei depinde de calitatea izolatiei, suprafata totala a caroseriei si diferenta de temperatura intre interior si exterior.                                     
            P = K · Sm · (Text – Tint)
 
            P este puterea caroseriei (W)
            K este coeficientul de transfer termic (W/(m2/oK))
            Sm este suprafata medie a caroseriei (m2)
            Text este temperatura exterioara (oC).
            Tint este temperatura interioara (oC).
 
Valoarea puterii caroseriei este elementul determinant in alegerea agregatului frigorific. La limita, puterea agregatului frigorific (se numeste de fapt capacitate frigorifica) trebuie sa fie mai mare sau egala cu puterea caroseriei definita mai sus. In realitate trebuie sa fie sensibil mai mare, pentru ca realitatea este diferita de modelul teoretic. Alegerea agregatului frigorific trebuie sa fie atributia exclusiva a furnizorului acestuia. Reprezentantul producatorului sau dealerului de agregate frigorifice are acces la expertiza maxima din domeniu. Experienta echipei din care face parte este cea mai buna sursa de informatie. Pe de alta parte, furnizorul garanteaza pentru functionarea sistemului, deci trebuie sa aiba ultimul cuvant in alegerea agregatului. Compensarea unor factori dificil de abordat matematic, de exemplu pierderile prin convectie la deschiderea frecventa a usilor, se bazeaza exclusiv pe experienta.
Va recomand sa luati in considerare faptul ca un agregat cu capacitate frigorifica mai mare se va defecta mai rar, iar unul cu capacitate de refrigerare apropiata de limita teoretica va fi suprasolicitat in perioadele de canicula. Calculele se fac pentru temperatura exterioara de +30°C. La +40°C la umbra, pentru un vehicul care este blocat in trafic, in plin soare, in centrul orasului, temperatura exterioara reala este mult peste valoarea de +30°C. Considerati ca agregatul frigorific trebuie dimensionat pentru aceasta situatie, extrema, dar posibila, chiar probabila. Pentru vehiculele care transporta marfuri la peste 0°C este necesara achizitionarea unui agregat cu optiunea de incalzire. Daca temperatura exterioara este negativa, (de exemplu -25°C) marfa transportata se poate deprecia prin congelare, in absenta unui sistem de incalzire.

Certificatul ATP
ATP este un acord cu privire la transporturile internationale de produse perisabile si la mijloacele de transport speciale ce trebuie folosite pentru aceste transporturi, adoptat la Geneva la 1 septembrie 1970. In multe state, prevederile ATP se aplica si pentru transporturile interne. In Romania, normele ATP sunt implementate prin Reglementarile privind agrearea si verificarea tehnica a vehiculelor destinate transportului de produse perisabile – RNTR 5. Acordul ATP stabileste:
• marfurile perisabile pentru care se aplica regulile si temperaturile maxime permise in timpul transportului
• clasificarea mijloacelor de transport dupa metoda de mentinere a temperaturii:
– refrigeratoare (R) cu sistem de racire „pasiv” – de exemplu placi eutectice;
– frigorifice (F) cu sistem de racire mecanic;
– calorifice (C) prevazute cu sistem de incalzire.
• clasificarea mijloacelor de transport dupa nivelul de izolare termica:
– IN K  0,7 W/(m2xoK) – izoterm normal
– IR K  0,4 W/(m2xoK) – izoterm sporit
• clasificarea dupa domeniul de temperatura pe care il realizeaza; iata trei dintre cele sase clase pentru mijloacele de transport frigorifice (F):
– clasa A – permite alegerea temperaturii interioare intre +12oC si 0oC;
– clasa B – permite alegerea temperaturii interioare intre +12oC si -10oC;
– clasa C – permite alegerea temperaturii interioare intre +12oC si -20oC.
• conditiile tehnice pe care trebuie sa le indeplineasca mijloacele de transport si procedurile de testare si certificare a acestora
• forma si continutul certificatelor ATP, ale placii de atestare ATP si ale inscriptionarilor.
Atestatul ATP initial are o valabilitate de sase ani, dupa care poate fi prelungit inca trei. Certificatul si placa ATP vor contine urmatoarele informatii: autoritatea emitenta, denumirea vehiculului, numarul de identificare a vehiculului (seria de sasiu, numarul de inmatriculare), numele proprietarului, numele utilizatorului, codificarea ATP, termenul de valabilitate (luna si anul).
Codificarea ATP:
• Prima litera defineste metoda de mentinere a temperaturii R, F sau C.
• A doua litera defineste nivelul de izolare termica N pentru normal (IN), R pentru sporit (IR).
• A treia litera defineste clasa de temperatura A, B, C.
• A patra litera poate fi X daca agregatul nu are motor propriu si este actionat de motorul vehiculului
Exemplu: inscriptia FRCX 08-2012 se citeste astfel: F = vehicul frigorific (cu sistem de racire mecanic); R = nivel de izolare sporit; C = clasa de temperatura intre +12oC si -20oC; X = agregatul frigorific este actionat de motorul vehiculului; certificat ATP valabil pana in luna 08 anul 2012.
Cateva consideratii privind alegerea caroseriei de retinut:
3 Un volum mai mare al caroseriei inseamna o masa proprie mai mare, deci o sarcina utila mai mica, suprafata totala mai mare, deci o putere termica mai mare. Fie va trebui sa alegeti un agregat frigorific mai puternic (si mai scump), fie agregatul va fi solicitat mai intens, adica va determina o crestere suplimentara a consumului de carburant si interventii mai frecvente in service.
3 O caroserie cu termoizolatie mai buna va determina reducerea consumului de carburant si interventii mai rare in service. Orice investitie in calitate se va amortiza si va duce la economii semnificative. Recomand achizitionarea unei caroserii cu nivel izoterm sporit si in cazul transportului produselor refrigerate. Achizitionarea unui agregat care sa poata face si congelare creste versatilitatea vehiculului. Daca veti dori sa-l revindeti, veti gasi mai usor un client. Abordati achizitionarea unui vehicul frigorific in mod profesionist; faceti o analiza mai complexa decat compararea preturilor; raportul calitate/pret este mai important pentru dumneavoastra. Este o investitie, ganditi in termeni de eficienta si amortizare. Nu neglijati nici designul, vehiculul este o parte a imaginii companiei dumneavoastra.

Articole similare

Ad