Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

FMX Xpress, performanta livrata „la pachet“

La aproape un an de la lansarea oficiala a noului model de constructii Volvo FMX, producatorul suedez propune o solutie care se potriveste „manusa“ pietei romanesti, ce abia da semne de revigorare dupa criza severa de pe acest segment: FMX Xpress. Aceasta se traduce in livrarea rapida (in nu mai mult de doua saptamani) a unei configuratii speciale Volvo FMX, impreuna cu o solutie de finantare flexibila prin Volvo Financial Services, aspecte demne de apreciat de catre constructorii romani, care au iesit din criza destul de sifonati din punct de vedere financiar si cu flotele de camioane mult reduse.

Daca la aceasta adaugam un curs de perfectionare pentru sofer si contract de service Blue pentru camion si suprastructura, pachetul este menit sa stranga relatia de parteneriat dintre vanzator si cumparator, pentru rezultate cat mai bune in exploatarea vehiculului. Oferta include un autosasiu Volvo FMX 8×4 cu motorizare de 420 CP cu bena basculabila, unui astfel de exemplar incercandu-i si noi luna trecuta puterea si agilitatea in balastiera Florea Grup din Alba.

Unul dintre candidatii de anul trecut la „Camionul Anului 2011“, Volvo FMX a adus o multime de noutati fata de vechea generatie de vehicule de constructii a producatorului suedez, care, dupa consolidarea pozitiei excelente pe segmentul de transport pe distante lungi, a vrut sa obtina aceeasi recunoastere si in constructii.
Cum in Romania anul trecut piata de constructii aproape ca nu a miscat deloc, primele FMX au inceput sa fie livrate la noi abia de la inceputul lui 2011. Cu scopul de a putea oferi termene de livrare cat mai mici si preturi mai avantajoase, producatorul suedez a conceput o configuratie cat mai standardizata, care sa indeplineasca cele mai multe cerinte ale majoritatii constructorilor din Europa. Autosasiul FMX 8×4 cu motor de 13 l si putere maxima de 420 CP a constituit astfel cea mai potrivita alegere, pachetul Xpress presupunand o livrare in maximum doua saptamani.
Chiar daca transmisia I-Shift adaptata domeniului constructiilor a reprezentat cea mai interesanta inovatie adusa de noul model FMX, pentru „produsul Xpress“ s-a optat pentru cutia de viteze manuala cu 14 trepte (7 „mari“ si 7 „mici“, cu splitter).

Elemente de protectie solide…
Una dintre principalele critici aduse in trecut generatiei vechi de camioane pentru constructii, FM10, era aspectul mai… „delicat“, deloc agresiv, care-l facea parca mai potrivit pentru aplicatii on-road decat pentru sarcinile dure din santier. Tocmai de aceea, principalele modificari aduse FMX au constat in ranforsarea la maximum a elementelor afectate cel mai mult in lucrul pe santier.
Am vrut sa testam noul FMX intr-un mediu foarte solicitant – o cariera de marmura – insa zapezile din prima decada a lunii trecute ne-au impiedicat sa intram acolo, drept pentru care am ales sa facem un test de incarcare cu pietris din balastiera Florea Grup din Alba.
Primele observatii legate de aspectul exterior al FMX le-am facut impreuna cu Marcel Florea, unul dintre actionarii firmei-gazda, care are in flota in majoritate camioane MAN, dar a apreciat calitatile off-road ale Volvo FMX, desi activitatile principale ale firmei necesita mai ales camioane care se deplaseaza pe sosea.
Scutul pentru protectia motorului este cel care marcheaza cel mai tare aspectul partii frontale a noului FMX. Pe langa constructia dintr-un otel mai dur, cu o grosime de 3 mm, scutul motorului, montat sub baia de ulei a acestuia, pe intreaga sa lungime, sporeste rezistenta la conditiile foarte grele intalnite in balastiere si pe terenuri accidentate.
Scutul motorului e integrat in spoilerul din fata robust, pregatit pentru conditii foarte grele, alaturi de dispozitivul de remorcare si scara de acces.
Bara de protectie rezistenta, din otel, este alcatuita din trei parti: colturi exterioare din otel gros tot de 3 mm, scut robust si o bara rezistenta, care protejeaza componentele importante situate in spatele acesteia. In mijlocul ei s-a amenajat o treapta antiderapanta pe care soferul poate urca in siguranta pentru a curata parbrizul. Pentru un acces chiar si mai usor sunt disponibile optional o treapta rabatabila suplimentara si un maner de sustinere fata, amplasat pe grila superioara, pe care insa configuratia Xpress nu le include.
Si treapta de acces in cabina asigura cea mai buna aderenta posibila, indiferent de vreme, terminandu-se cu o treapta rabatabila, disponibila optional. O noutate la acest model o constituie scara si „balustrada“, disponibile pentru cabina de zi, care permit soferului verificarea rapida si usoara a incarcaturii, chiar din dreptul usii.
Tot de la prima vedere se remarca robustetea oglinzilor retrovizoare, special proiectate pentru constructii. Carcasa acestora este mai rezistenta la lovituri si la zgariere, iar bratul ingust al oglinzii permite reducerea unghiului mort din aceasta zona, asigurand si o vizibilitate imbunatatita de pe scaunul soferului.
La capitolul „robustete“ se incadreaza si farurile cu protectie rezistenta din plasa care previne impactul cu pietrele.

… si o tinuta stabila in orice conditii
In loc sa incarcam si sa descarcam succesiv basculanta in balastiera, am ales sa facem un transport „real“ de pietris de la balastiera din Alba la statia de beton detinuta tot de Florea Grup in Cluj, pentru a vedea cum se comporta noul model de constructii al Volvo si in conditii de sosea. Am incarcat, asadar, bena Carnehl de 18 m3 cu numai 10,3 m3 de pietris, de teama amenzilor usturatoare pe care CNADNR si ARR le aplica pentru o depasire cat de mica, iar pentru a face un transport de agregate ca la carte am rulat si prelata peste bena.
Incalzitorul suplimentar pentru filtrul de motorina si incalzitorul electric pentru pornirea la rece au fost de mare ajutor, motorul pornind de la prima cheie chiar daca afara erau  -15oC, iar camionul stationase cateva zile intr-un frig de inghetau pietrele.
Inainte de a lua drumul Clujului, am facut cateva curse pe muntii de pietris din balastiera. Desi totul era acoperit cu un strat de zapada de vreo 20-25 cm, iar gerul aspru facea sa scartaie zapada sub roti, FMX nu a avut nicio problema in a urca rampele mai mult alunecoase decat abrupte de pietris, repornind foarte precis in rampa, chiar si in lipsa Hill Start Aid.
Sasiul de tip X-high ofera camionului o garda la sol excelenta si un unghi de atac generos, care contribuie la urcarea si coborarea oricaror movile de pietris. Configuratia 8×4 este, de altfel, dedicata utilizarii majoritare pe teren dificil si mai putin pe sosea, unde, ca urmare a raportului mare de transmisie, care favorizeaza tractiunea, determina un consum mai mare de combustibil decat configuratiile 4×2. Sasiul ranforsat, cu un cadru cu o grosime de 8 mm, este completat cu rezervor de combustibil robust, din otel, amplasat mai sus, pentru a asigura o garda la sol mai confortabila pe drum accidentat.

Parcurs confortabil pe Feleac
Incarcati cu 21 t, am pornit in cele din urma spre Cluj, efectuand in circa doua ore cei aproape 140 km pana la statia de betoane Florea Grup dinspre iesirea din Cluj catre Baia Mare.
Drumul prin Turda si apoi pe Feleac ne-a permis sa ne jucam cu schimbatorul de viteze manual, care se manevreaza, de altfel, foarte usor. Motorul de 13 l dezvolta o putere maxima de 420 CP si un cuplu maxim de 2.100 Nm.
Zona verde este intre 1.000 si 1.500 rpm, pentru un consum minim de combustibil recomandandu-se rularea intre 1.150 si 1.300 rpm. Astfel, pentru rularea pe cat posibil in zona verde, soferul poate schimba atat trepte intregi de viteza, cat si jumatati, important este sa se tina cont permanent de inclinarea si lungimea rampei. Motorul este suficient de puternic pentru a mentine viteza la un anumit nivel, chiar si atunci cand camionul se deplaseaza incarcat la deal, si ofera o frana auxiliara puternica, ce reduce eficient viteza de deplasare in panta. Volvo Engine Break (VEB) are o forta de franare maxima de 300 kW (la 2.300 rpm), care actioneaza cu maximum de eficienta pe zona albastra de pe turometru (intre 1.500 si 2.300 rpm).
Descarcarea sorturilor s-a facut cu usurinta, bascularea comandandu-se, confortabil, din cabina. Modelul testat dispune de o priza de putere cu motor cu conexiune directa DIN, iar cuplul maxim transmis prin priza de putere de pe motor este de 650 Nm. Cilindrul de basculare de la Hyva este actionat de o pompa hidraulica cu o capacitate de 81 cm3/rot.

Cabina simpla, pozitie confortabila
Pachetul Xpress prevede configurarea cu cabina clasica de zi, care ofera tot confortul necesar unei slujbe de opt ore pe zi. Pozitia soferului este optima la volanul FMX, scaunul pe perna de aer contribuind la amortizarea socurilor preluate de coloana vertebrala atat in timpul deplasarii pe o sosea cu denivelari, cat mai ales in santier.
Scaunul pasagerului este, in schimb, standard, mai ales ca, de regula, soferul lucreaza neinsotit. Cabina beneficiaza de suficiente compartimente de depozitare, dispuse atat pe tunelul motor, cat si in fata sau pe peretele din spate.
Panoul de bord nu este dintre cele mai elegante, insa pentru a obtine un pret bun de achizitie este suficienta si aceasta echipare medie, care ofera tot confortul necesar. Pachetul de dotari DRIVE include trapa, inchidere manuala cu comanda la usa din dreapta, aer conditionat, parasolar exterior fumuriu, oglinzi operate electric, oglinzi unghi mort si bordura, sistem audio de baza, cu radio-CD player.

Finantare, contract de service si cursuri de instruire sofer
Pentru ca pachetul Xpress sa fie complet, Volvo Trucks a inclus si un contract de service Blue cu garantie pentru intregul vehicul, special adaptat pentru aplicatiile de constructii, ca si cursurile de perfectionare pentru sofer.
Volvo Romania a lansat in august 2010 un program nou de instruire pentru soferi odata cu prezentarea noului FMX. Din punct de vedere al eficientei consumului de combustibil, soferii implicati au obtinut o economie de 5-10%.
Foarte apreciata, mai ales in aceasta perioada, este solutia de finantare, adaptata segmentului de constructii: leasing financiar pentru o perioada de cinci ani, prin divizia interna Volvo Financial Services, cu plata sezoniera a ratelor, avand in vedere nivelul scazut al activitatii din segmentul constructiilor in lunile de iarna.          

Articole similare