Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Transportatorii vestici nu pot fi competitivi fara o baza estica

Daca in trecut firme precum Willi Betz sau LKW-Walter erau blamate pentru utilizarea soferilor ieftini din Bulgaria sau alte tari estice, in prezent nicio firma vestica de transport – fie ca are 4.000 de camioane, fie 50 – nu isi mai poate permite sa nu aiba o baza in est.
Potrivit lui Marco Rossetti, care gestioneaza site-ul autistitir.ro, in prezent costurile unei firme de transport din vest cu un sofer (in care intra salariul, impozitul, asigurarile sociale, orele suplimentare etc.) ating intre 40.000 si 45.000 de euro pe an, la limita superioara situandu-se Belgia, care are unul dintre cele mai ridicate niveluri de asigurari sociale din Europa.

O firma de consultanta belgiana apreciaza ca economia pe care o companie din aceasta tara o poate face folosind soferi romani este de circa 1.000 de euro/sofer/luna. Diferenta provine mai ales din cuantumul asigurarilor sociale, salariul net fiind de 1.400-1.500 de euro atat pentru un roman, cat si pentru un belgian.
Marco Rossetti apreciaza ca inregistrarea unei firme in Romania devine interesanta pentru flote de minimum cinci camioane si sase soferi. Altfel, castigul este prea mic pentru toate eforturile de organizare si de gasire a unui administrator roman/persoana desemnata in care sa aiba incredere.
Potrivit acestuia, sunt doua tipuri de investitori italieni interesati de companii de transport din Romania: cei cu o flota de 10-50 de camioane in Italia, care vor sa aiba si in Romania o companie de transport cu camioane si soferi care sa lucreze exclusiv in Comunitate, si cei care au un client-doi in Romania si se gandesc sa-si consolideze prezenta aici si poate sa si castige alti producatori italieni stabiliti la noi.
In general sunt cautate firmele „tinere”, de cativa ani vechime, cu cat mai putine camioane (daca se poate, doar un autotractor, deoarece semiremorcile sunt foarte ieftine in prezent in Italia) si un istoric cat mai scurt, deoarece pot aparea probleme (contracte dezavantajoase de care cumparatorul nu are cunostinta), ce nu sunt vizibile in bilantul contabil.
Pentru evitarea oricaror riscuri, sunt si companii care vor sa infiinteze firme de la zero. In acest caz, daca achizitioneaza camioane de pe piata locala, toate demersurile de inregistrare a firmei – inmatricularea camioanelor, obtinerea licentelor necesare, inregistrarea in Registrul Operatorilor Comunitari etc. – pana la emiterea primei facturi dureaza trei luni, iar cand camioanele trebuie transferate din flota din Italia, ca urmare a catorva operatiuni suplimentare legate de importul camioanelor, se ajunge la patru luni.
Marco Rossetti atrage atentia asupra faptului ca Romania nu este numai o alternativa mai ieftina la vest, ci este in competitie cu alte piete estice: Slovacia (cel mai important concurent), Bulgaria sau Lituania. „Avantajul pietei romanesti este ca exista un numar mare de soferi disponibili si foarte multi vorbesc si limbi straine, spre deosebire de bulgari sau slovaci.”
Daca anii trecuti (2010-2011) multe firme deschideau doar un birou in Romania, angajau soferi si apoi ii detasau in alte tari din UE, din a doua jumatate a lui 2011 s-a preferat infiintarea sau achizitia de firme romanesti si inmatricularea de camioane aici, ca urmare a unei reglementari din 2010, care taxa suplimentar detasarea de personal pentru a munci in Italia, si a controalelor mai intense incepute de Ministerul Muncii din Italia in 2011 in acest sens.
Fenomenul a luat amploare nu numai in cazul firmelor italiene, ci si belgiene, olandeze, germane si chiar elvetiene, dar nici companiile romanesti nu au stat cu bratele incrucisate. Astfel, unul dintre cei mai mari transportatori romani a inceput sa „exporte” soferi romani pe piata europeana, dupa ce sunt instruiti in scoala proprie de formare profesionala. Iar cei interesati nu sunt deloc putini. Sunt sute de cereri de angajari de soferi pe portalurile specializate pentru Italia, Danemarca, Germania, Franta sau Olanda, salariile oferite plasandu-se intre 1.000 si 1.800 de euro/luna.
Invazia esticilor a fost observata si de revistele germane de camioane, ale caror vanzari au scazut spectaculos in ultimii doi ani, din cauza faptului ca soferii din Germania… nu cunosc germana, fiind majoritatea din est!

Articole similare