Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Intralogistica, motorul economiei germane

Dupa ce in 2009 a avut o scadere de 24%, activitatea de intralogistica din Germania are toate sansele sa inregistreze anul acesta o crestere de 9%. Domeniul este considerat de specialisti drept unul din cele mai puternice motoare de export ale tarii, astfel ca tema editiei din 2011 a expozitiei CeMAT de la Hanovra este „Sustenabilitatea in intralogistica“. Cea mai mare piata de export pentru intralogistica germana a devenit China, unde anul trecut au plecat produse si sisteme in valoare de 946 de milioane de euro, cu peste 40% mai multe decat in 2009. Cresterea vine si ca urmare a relansarii economice a Germaniei, tara al carei guvern a avut un rol decisiv prin introducerea angajarilor temporare si schimbarea regulilor pentru cele pe termen scurt.

Problema cu care se confrunta in prezent aceasta tara este lipsa specialistilor: numai in intralogistica mai este nevoie de circa 40.000. Tocmai de aceea, editia din acest an a CeMAT include si un „colt” destinat recrutarii si instruirii specialistilor din intralogistica de oriunde din Europa.

Mai mult de 1.000 de expozanti isi vor prezenta la CeMAT noutatile pe o suprafata de circa 80.000 m2, si aproximativ jumatate dintre ei vin din afara Germaniei, in special din Italia, China, Olanda, Marea Britanie, Suedia, Spania, Franta, Belgia, Austria, Finlanda si Elvetia. Acestia vor completa intregul spectru al tehnologiei din intralogistica, prezentand stivuitoare si accesorii, instalatii de manipulare, logistica cu roboti, utilaje, platforme mobile, management logistic, sisteme RFID etc.
Problema sustenabilitatii aduce o provocare speciala pentru intralogistica in conditiile actuale ale cresterii pretului la energie si ale dezbaterilor privind mediul. In acest context, sustenabilitatea tine de mentinerea unui echilibru intre cerintele de mediu, succesul economic si responsabilitatea sociala. „Intralogistica livreaza solutii tehnice care pot aduce o productivitate mai mare cu un consum minim, ajuta la reducerea pierderilor, usureaza munca fizica si creeaza un mediu de munca mai bun“, a explicat Christoph Hahn-Woernle, director al viastore systems GmbH.
Pentru prima data, Asociatia federala de logistica (BVL) organizeaza Forumul CeMAT, care va acoperi intregul spectru al operatiunilor logistice, de la crearea de lanturi logistice sigure si de incredere pana la distributia bunurilor in reteaua de transport si operarea in hub-uri intermodale.
Un forum al porturilor va fi organizat de Asociatia Porturilor Publice de la Rauri (BÖB) si Asociatia Operatorilor Portuari Maritimi (ZDS). Aici se va discuta despre cum logistica verde din porturi poate contribui la dezvoltarea unui lant logistic sustenabil si cum va afecta acest lucru activitatea expeditorilor, a agentilor de shipping si a specialistilor in logistica ce vor sustine asemenea concepte. Subiectele vor include si discutii despre piata in crestere pentru sistemele intermodale de transport.
Vizitatorii vor mai putea vedea la CeMAT si modul in care curentul continuu de date face posibila optimizarea trasabilitatii, a transparentei si a costului fluxului de marfuri.
Conceptul de „Fabrica logistica“ se bazeaza pe solutii inovative de automatizare care se extind dincolo de aplicatiile productiei conventionale si se adapteaza la procesele logistice.

China depaseste Germania la productia de echipamente
Dupa doi ani de recesiune, comenzile si cifra de afaceri din domeniul intralogisticii au crescut pana la nivelul de dinainte de criza. Cristoph Hahn-Woernle a explicat ca se asteapta ca acest domeniu sa genereze in 2011 o cifra de afaceri de peste 16 miliarde de euro, cu 9% mai mare decat cea din 2010, ca urmare a cresterii numarului de comenzi de anul trecut. Cresterea vine dupa ce domeniul intralogisticii a scazut in 2009 cu 24% fata de 2008. Intralogistica este unul din cele mai puternice motoare de export ale Germaniei, iar multe din sectoarele acesteia cuprind companii medii, care se concentreaza pe obtinerea succesului pe termen lung.
In 2010, China a devenit cea mai mare piata de desfacere pentru produsele de intralogistica din Germania. Companiile nemtesti au exportat catre China produse si sisteme evaluate la 946 de milioane de euro, cu 43% mai mult decat in 2009. In premiera, acest lucru pune China pe primul loc in topul pietelor de vanzare a produselor din intralogistica, dupa ce in 2009 a fost pe locul al treilea dupa SUA (care a avut mai mult de 702 milioane de euro in 2010) si Franta (658 de milioane de euro in 2010). Dupa China, in 2010 au crescut si exporturile clientilor germani din domeniul intralogisticii catre Brazilia, unde au ajuns la 414 milioane de euro, mai mult cu 133% fata de anul anterior, Rusia unde au crescut cu 39% si India, cu o crestere de 31%. 

Flexibilizarea pietei muncii, raspunsul Germaniei la criza
2010 a fost anul recuperarii economice a Germaniei. Potrivit Camerei de Industrie si Comert din aceasta tara, economia a crescut cu 3,4% fata de 2009. Analistii germani au ajuns la concluzia ca aici criza a luat forma literei „V“, lucru care se datoreaza industriei locale, dar si masurilor pe care le-a luat guvernul pentru a depasi cat mai repede situatia dificila.
In Germania s-a format o „Alianta pentru munca“, iar guvernul a introdus pe agenda de anul trecut angajarea temporara ca o componenta esentiala pentru a relansa piata muncii si a o face mai flexibila. Iar in timpul crizei guvernul a contribuit la aceasta dezvoltare flexibila prin schimbarea regulilor la angajarile pe termen scurt. In plus, industria a lucrat cu prudenta, iar sindicatele au actionat in acelasi sens mai degraba decat sa accentueze criza, cerand saptamani si mai scurte de munca, cum a fost in anii 80 si 90.
In plus, guvernul german a contribuit la relansare prin pachetul de stimulare economica ce a inclus masuri pentru salvarea bancilor. „De aceea suntem in pozitia de a ne reveni, in timp ce altii sunt loviti de greve generale, schimbari fundamentale si situatii fara iesire. Consecinta unor cereri nerealiste s-a vazut in Franta si Grecia“, a explicat Christoph Hahn-Woernle. Potrivit acestuia, doar cateva state au mai avut parte de o criza in forma literei „V“, dar cu o revenire mai putin pronuntata decat Germania, pe cand altele au avut parte de curba literei „U“. 
Woernle a explicat ca s-a schimbat si structura statelor care cumpara produsele germane. Iar lipsa unui numar mare de comenzi poate afecta economia, deoarece companiile de acolo si-au optimizat intregul proces de supply chain, pentru a obtine livrari in timp scurt, fara intarzieri. „Pe de alta parte, economia poate fi afectata si de cresterea rapida a comenzilor, daca firmele nu le pot procesa. Supply chain-ul mai este vulnerabil si la speculatorii care incearca sa mentina piata la nivelul actual. De aceea, este posibil ca fluctuatia extrema a economiei care s-a petrecut in ultimii trei ani sa se repete si in viitor.“

Germania are nevoie de specialisti
In ciuda declinului cifrei de afaceri in 2009 si 2010, numarul angajatilor din intralogistica a ramas aproape constant, deoarece guvernul german a introdus mai multe instrumente care sa ajute companiile sa angajeze personal pe termen scurt.
Dezvoltarea acestui domeniu in Germania nu a tinut pasul cu forta calificata de munca din acest domeniu disponibila pe piata, unde in prezent mai este nevoie de inca 40.000 de ingineri.
Germania a inregistrat ani de-a randul pozitia fruntasa in ceea ce priveste „inteligenta” si „proiectarea” de sisteme intralogistice, insa reprezentantii VDMA au atras atentia ca „competitia nu doarme”, iar lucrurile s-ar putea schimba, mai ales ca varsta medie a specialistilor din domeniu a trecut de 50 de ani, astfel ca in 10 ani pana la 450.000 vor parasi piata muncii. De aceea, in Germania se vorbeste tot mai des despre cresterea varstei de pensionare.
Christoph Beumer, presedintele comitetului executiv al CeMAT, a explicat ca acest lucru nu va ajuta la continuarea cresterii capacitatii inovative si a performantei de afaceri.
O solutie ar fi, in opinia sa, implicarea femeilor in acest domeniu, dar si cresterea investitiilor in educatie si instruire. „In Finlanda merge la universitate un numar dublu de persoane fata de Germania, iar China acorda o atentie o atentie tot mai mare educatiei.“
Beumer a pledat si pentru o imigrare vizata pentru muncitorii calificati, spunand ca piata de munca din Germania si structura de cost cu angajatii trebuie sa fie cat mai atractive. „Cati academicieni straini vin in Germania sa studieze si apoi sunt trimisi in tara lor de origine cu diploma proaspat obtinuta, deoarece isi pierd dreptul de a ramane aici dupa absolvire? De ce nu ii ajutam sa ramana aici? Ar fi destul de lucru pentru ei. Lipsa angajatilor priceputi este o amenintare pentru recuperarea Germaniei si a intralogisticii.“
CeMAT va oferi studentilor de toate varstele posibilitatea de a lua contact cu universitati si companii din domeniu, ceea ce le va putea folosi pe viitor.

Articole similare

Ad