Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Noi produse si servicii pentru optimizarea activitatii

Toyota Material Handling Europa pregateste pentru 2011 lansarea mai multor produse pentru gama warehouse, de manipulare in depozit, ca raspuns la trei directii impuse de piata: cresterea densitatii in interiorul depozitului, eficientizarea proceselor de order-picking si interesul tot mai mare pentru automatizare. Toate acestea, impreuna cu sistemul inteligent de management al flotei Toyota I-Site, au rolul de a optimiza costurile companiilor de logistica, prin eficientizarea proceselor, eliminarea timpilor „morti” si reducerea accidentelor.

Noile BT Vector seriile C si R, a patra generatie de BT Radioshuttle, BT Optio seriile H si L, BT Autopilot si transpaleta electrica pentru preluarea comenzilor (Automated Order Picker – AOP) au fost prezentate presei de specialitate in cadrul unui eveniment organizat, in martie, la fabrica TMH din Mjölby (Suedia) si vor fi expuse luna viitoare la standul de la CeMAT al grupului japonez. Tot atunci vor fi lansate in premiera si alte echipamente, care la Mjölby au fost insa pastrate secret.

Pe fondul solicitarilor din partea clientilor de a creste eficienta manipularii produselor si de a reduce costurile, automatizarea unui numar cat mai mare din operatiunile desfasurate in depozit devine o idee tot mai atractiva. De altfel, eliminarea pe cat posibil a factorului uman este principalul mijloc de reducere a cheltuielilor, in conditiile in care nici nu mai exista riscul accidentelor si, in acelasi timp, se diminueaza timpul petrecut cu fiecare operatie in parte. Solutia Toyota Material Handling (TMH) este seria de echipamente BT Autopilot, comandate prin tehnologie laser. Senzori speciali ajusteaza in permanenta viteza de deplasare, iar sistemul de ghidare se integreaza foarte usor in cel local de management al depozitului. In aceasta varianta, angajatul doar insoteste echipamentul in depozit pentru a face munca de picking propriu-zisa, iar computerul calculeaza cel mai scurt drum pana la locul de colectare a produselor si inapoi, la livrare. „Principalul rol al operatorului in order-picking este de a identifica si de a lua marfa de pe raft, restul operatiunilor fiind doar pierdere de timp pretios”, a explicat Hans Larsson, directorul diviziei TMH de Dezvoltare si Solutii Logistice.
Cercetarile efectuate impreuna cu clienti avand diferite aplicatii au aratat ca inlocuirea muncii operatorului cu echipamente automatizate determina o crestere cu 40% a productivitatii.

BT Vector, cele mai noi VNA-uri
Modelele VNA din gama BT Vector, destinate aplicatiilor in depozite cu culoare inguste, au rolul de a maximiza utilizarea spatiilor si de a reduce costurile. Noile echipamente ale seriei C pot incarca marfuri de 1-1,5 t, la o viteza maxima de 12 km/ora. Sistemul BT Optipace, care optimizeaza viteza de deplasare in functie de inaltimea la care se afla furcile, asigura operarea in conditii de siguranta. Ridicarea si coborarea simultana a cabinei si a furcilor permit operatorului sa se mute rapid intre locurile de unde are de preluat marfa, pentru un plus de productivitate. Designul sistemului hidraulic a fost optimizat nu doar pentru performante mai bune la ridicare si coborare, ci si pentru a conserva energie, acest lucru traducandu-se in perioade mai lungi de operare intre doua reincarcari ale bateriei. Toate componentele cabinei sunt ajustabile si permit o modificare rapida a pozitiei pentru a se potrivi cerintelor operatorului in manipulare sau picking. Nu in ultimul rand, conceptul BT Totalview asigura in permanenta maximum de vizibilitate de jur imprejurul echipamentelor.
Seria R a BT Vector este destinata marfurilor avand intre 1,25 si 1,5 t, diferenta fata de seria C fiind ca operatorul nu se mai ridica la raft pentru a prelua produsele, ci incarca paletii cu ajutorul furcilor. Echipamentele sunt construite pe platforma electrostivuitoarelor cu catarg retractabil BT Reflex si ofera flexibilitate la operarea in spatii inguste. Cu o inaltime maxima de ridicare de 11 m, BT Vector R atinge o viteza maxima de 14 km/ora. Sistemul de propulsie pe curent alternativ recupereaza energia eliberata la franare si la coborarea furcilor, prelungind durata de functionare a bateriei.
Sistemele de siguranta activa sunt foarte importante in vederea protejarii marfurilor manipulate, a bunurilor si a operatorilor. Astfel, SAS monitorizeaza in permanenta toate operatiunile si face automat corectiile necesare pentru a preveni eventualele accidente, in timp ce sistemul de control al translatiilor (TLC) disponibil pentru stivuitoarele BT face ca marfurile sa poata fi ridicate si coborate la viteza maxima in conditii de perfecta siguranta.

Maximizarea spatiului de depozitare
La fel ca BT Vector, sistemul automat BT Radioshuttle de transport al paletilor, aflat acum la a patra generatie, permite maximizarea spatiului de depozitare. Acesta opereaza in sistemele de rafturi inchise, fara culoare intre ele. Paletii sunt adusi pana la marginea rafturilor, de unde sunt preluati mai departe. De altfel, costurile cu depozitarea sunt destul de mari – circa trei euro pe saptamana pentru fiecare pozitie de palet si de 2,5 ori mai mult in cazul bunurilor ce necesita temperatura controlata, este de parere Hans van Leeuwen, vicepresedinte TMHE Vanzari si Service.
BT Radioshuttle are capacitate de maximum 1,5 t. Exista mai multe versiuni, in functie de dimensiunea paletilor, iar mai multe unitati pot fi controlate de la o singura unitate de transmisie. Fiecare unitate dispune de o baterie reincarcabila, este operata prin telecomanda si poate fi transferata cu usurinta intre diferite zone de depozitare cu ajutorul unui stivuitor obisnuit. Pentru a preveni utilizarea neautorizata se foloseste un cod PIN. BT Radioshuttle poate fi utilizat atat pentru sistemele de depozitare FIFO, cat si pentru cele FILO. Printre avantajele aduse de noua generatie Radioshuttle se numara sistemul propriu de protectie a echipamentului, prin scannere laser si semnale acustice si luminoase, posibilitatea de conectare cu sistemul local de management al depozitului, interfata imbunatatita si display-ul digital.
Cresterea masiva a segmentului de cumparare on-line a generat presiuni in sensul eficientizarii procesului de colectare a bunurilor – order-picking. BT Optio H, disponibil cu platforma joasa sau ridicata, este raspunsul TMH la aceasta tendinta a pietei. Echipamentul poate ridica sarcini cu greutati intre 1si 1,2 t si ofera posibilitatea de picking pentru bunurile depozitate pana la inaltimi de 12 m. In plus, BT Optio H ofera productivitate sporita prin viteza de 12 km/ora, accelerare rapida si timpi buni de ridicare si coborare a furcilor. Si aici energia este recuperata si reutilizata, prelungind intervalele de incarcare a bateriei. Echipamentul poate fi utilizat atat pe culoare largi, cat si inguste, exceland la operarea in „diagonala“ – deplasarea si ridicarea sau coborarea furcilor in acelasi timp. Nu in ultimul rand, sistemul BT Optipace monitorizeaza incarcatura si inaltimea de ridicare, ajustand viteza de deplasare in functie de acestea.
Pentru maximum de siguranta, sistemul „Multiple presence” blocheaza utilajul pana in momentul in care operatorul are ambele maini pe comenzi si se afla in interiorul cabinei cu picioarele, iar conceptul Totalview asigura optimum de vizibilitate. Optio H dispune si de sistem de autodiagnoza, prin care sunt semnalate cu promptitudine orice probleme tehnice.

Reducerea costurilor operationale, esentiala
Toyota Material Handling dispune la nivel european de 4.500 de ingineri pentru serviciile after-sales si 1.000 de reprezentanti de vanzari. Zilnic se fac peste 15.000 de contacte cu clientii in intreaga retea TMHE in vederea reviziilor si intretinerii, astfel incat echipamentele sa fie disponibile 24 de ore pe zi. Feedback-ul oferit de clienti arata ca principalele lor preocupari sunt legate de productivitate si costuri. Iar pentru a influenta pozitiv acest ultim aspect trebuie avute in vedere costurile totale raportate la durata de viata a echipamentelor. Analizele desfasurate de expertii TMH in ultimii 20 de ani demonstreaza ca, pentru fiecare utilaj, cheltuielile cu combustibilul si service-ul reprezinta 20% din total. 70% din costuri sunt facute cu operatorul (in cazul in care nu exista automatizare), iar acestea pot fi chiar mai mari in cazul aplicatiilor in care se lucreaza in mai multe schimburi. Astfel, costul cu achizitia echipamentului este de numai 10% sau chiar mai putin. Prin urmare, cel mai simplu este sa tai din cheltuielile efectuate pe perioada de viata a utilajului in vederea obtinerii unor rezultate cat mai bune.
Acesta este un alt motiv pentru care se incurajeaza utilizarea echipamentelor automatizate, care, controlate electronic, nu intra in coliziune cu diferite obstacole din depozit, sunt intotdeauna exploatate optim, iar din acest motiv reparatiile efectuate asupra lor sunt minime. Mai mult, eliminand riscul accidentelor in depozit se elimina si posibilitatea deteriorarii produselor, lucru care ar atrage dupa sine consecinte grave. Din acest punct de vedere, utilizarea Toyota I-Site a demonstrat o reducere cu 70% a incidentelor nedorite in depozit.
Durata de viata a echipamentelor este si ea importanta, iar reprezentantii TMH garanteaza inclusiv pentru transpaletele manuale, fabricate in Suedia, o rezistenta sporita la exploatare, chiar si cu pana la de cinci ori mai mare in comparatie cu alte produse de pe piata, care insa sunt mai ieftine.

Preocupare pentru sustenabilitate
Unul dintre principalele obiective ale TMH Europa este de a mentine un echilibru intre cresterea economica si protectia mediului inconjurator, fara a pierde din vedere siguranta la locul de munca. Scopul este de a limita impactul asupra mediului pe intreaga perioada de viata a echipamentelor, prin reducerea consumului de energie si a altor resurse. In plus, toate utilajele Toyota si BT sunt reciclabile aproape 100%.
La CeMAT, reprezentantii TMH vor pune accent pe recuperarea energiei, sub motto-ul „sustenabilitate in intralogistica”.
Stivuitorul Toyota Traigo HT demonstreaza in acest sens cum un echipament electric cu contragreutate poate sa faca cele mai multe dintre operatiunile rezervate stivuitoarelor diesel, fiind o solutie viabila pentru reducerea utilizarii modelelor cu ardere interna pe viitor. In acelasi timp, stivuitorul hibrid este o solutie pentru diminuarea costurilor operationale si protejarea mediului, alaturi de echipamentele cu propulsie pe celule de hidrogen, care sunt inca in stadiu de testare. De precizat ca stivuitorul hibrid Toyota a intrat deja in productia de serie in Japonia, unde a fost livrat la mai multi clienti.
Pentru a atrage atentia asupra importantei unei operari sigure in interiorul depozitului, Toyota propune un joc educativ – Safety Dojo – prin care clientii beneficiaza de training cu privire la conditiile de securitate ce trebuie intotdeauna respectate. Diferite filmulete cu Dojo vor putea fi urmarite la CeMAT, alaturi de acestea fiind disponibil si un simulator care va prezenta avantajele sistemului de stabilitate activa (SAS) ce echipeaza utilajele Toyota. Safety Dojo subliniaza si participarea TMH la campania pentru o operare in conditii de siguranta, sponsorizata de Agentia Europeana pentru Siguranta si Sanatate la Locul de Munca (EU-OSHA).
Tot pentru a garanta o activitate rapida si sigura in depozit, programul Toyota I-Site le ofera clientilor o interfata activa pentru utilizarea sistemului de management al operatiunilor din depozit si pentru a obtine alte informatii.

2010: lichidarea stocurilor si cresterea productiei
2009 a reprezentat o adevarata lovitura pentru piata europeana de echipamente, iar Toyota Material Handling a luat mai multe masuri drastice, atat in ceea ce priveste stocurile, cat si in productie, a declarat Hans van Leeuwen. „Dar nu am vrut sa reducem personalul din vanzari sau din after-sales, pentru ca relatia cu clientii trebuia mentinuta la acelasi nivel. Nici nu au fost restructurate proiectele de investitii si de dezvoltare. In 2010 am cules practic roadele masurilor implementate in anul dinainte. Pe fondul restructurarii am avut o companie noua, mai puternica, astfel ca avem rezultate foarte bune. In acelasi timp, si piata a inceput sa isi revina, chiar peste estimarile noastre. Din aprilie 2010 s-a constatat o crestere, o revenire a pietei, dupa scaderile dramatice din 2009. Faptul ca nu a fost inchisa nicio fabrica a reprezentat un avantaj, pentru ca productia a putut fi crescuta foarte usor, prin marirea volumelor de materie prima achizitionata si reorganizarea programului de lucru. Cererea pentru service a ramas in continuare, doar cu o mica scadere, astfel ca mentinerea echipelor era esentiala. A existat o presiune din partea clientilor in ceea ce priveste pretul. Aici insa s-au cautat solutii. De exemplu, s-a facut o recalculatie a reviziilor in raport cu intensitatea cu care a fost exploatat echipamentul (pentru ca vorbim de o scadere a activitatii), ceea ce a diminuat costurile totale cu intretinerea. Au fost situatii cand rata lunara a fost diminuata pe perioada cand echipamentul a fost tras pe dreapta din lipsa de activitate, urmand a fi reluata din momentul in care a intrat din nou in exploatare. A returna echipamentele nu este o solutie, pentru ca blocheaza activitatea si este greu de reluat pe perioada de crestere.”
TMH Europa si-a planificat mereu o politica de stocuri minime. Cu toate acestea, prima reactie in momentul aparitiei crizei a fost lichidarea stocurilor existente. „Vorbim de o revenire incepand cu aprilie 2010, pentru ca am ajuns pe stoc zero. Si de atunci situatia s-a imbunatatit.
Recomandam furnizorilor nostri locali sa mentina un flux moderat al comenzilor. Oricum, din momentul plasarii comenzii in fabrica si pana la livrare mai trec cateva saptamani“, a precizat vicepresedintele TMH Europa.
Efectul evenimentelor din Japonia asupra activitatii Toyota la nivel european nu va fi pe moment foarte mare (desigur, daca nu luam in calcul o catastrofa nucleara). „Productia pentru ceea ce livram pe piata europeana este localizata aici, astfel ca nici din acest punct de vedere nu se pun probleme serioase. In ce masura vor fi preluate o parte dintre comenzile adresate fabricilor din Japonia ramane de vazut. Suntem ingrijorati insa de cresterea preturilor carburantului, pentru ca acestea influenteaza costurile noastre de distributie si de service. Iar in cazul materiilor prime, cresterea pretului otelului si cuprului este, de asemenea, un element semnificativ, la fel ca cel al plumbului, pentru baterii. Suntem presati sa reevaluam preturile echipamentelor, dar incercam sa absorbim cat mai mult din scumpirea materiilor prime si sa negociem cu furnizorii. Daca cresterea va continua, atunci se va reflecta si in pretul echipamentelor.“

Piata romaneasca isi revine din criza
La nivel european, evolutiile pietelor de profil au fost diferite. Germania a fost prima tara care si-a revenit din criza si toti cei care au fost in directa legatura cu ea au vazut revirimentul. Mai avem zona Rusia-Turcia, unde pietele au cunoscut o dezvoltare buna, plecand insa de la un nivel foarte scazut, pentru ca au fost lovite puternic de criza si nu mai putin de 90% din companii au disparut. Partea de sud a continentului s-a confruntat cu probleme financiare care au pus in pericol moneda europeana, iar aici nu s-a cunoscut nicio crestere. Fluctuatiile sunt acum minore si nu se mai intrevede o scadere semnificativa a pietei.
In concluzie, 2011 va fi un an de crestere, chiar daca la un nivel destul de scazut. Nu vom mai ajunge asa de repede la volumele inregistrate inainte de criza, iar unul dintre principalele motive il reprezinta evolutia tarilor din Europa de Est. Acestea au fost «motorul» si in anii precedenti – pana in 2009, prin proiectele de infrastructura pe care le aveau si tot ele trebuie sa isi revina pentru a relansa cresterea economica.
Pietele occidentale, cum ar fi Germania, Franta, Marea Britanie, vor reveni la nivelul lor obisnuit, dar incet, probabil va mai dura cativa ani.“
Pe piata romaneasca in particular, criza a facut sa fie sistate investitiile straine directe, marii retaileri si-au oprit toate proiectele, astfel ca acest lucru s-a tradus intr-o diminuare a cererii pentru echipamentele de depozit. De altfel, impartirea pietei intre stivuitoarele IC, electrice si echipamentele de depozit nu mai este la fel ca inainte de criza.
„Am constatat o scadere semnificativa a echipamentelor cu ardere interna (gama IC), ca si pe celelalte piete europene. Motivul este acela ca stivuitoarele diesel sau pe gaz sunt echipamente multifunctionale, utilizate in industriile mici sau in constructii, domenii care au fost printre cele mai afectate. Este adevarat ca rata cea mai mare de crestere in 2010 a fost pentru diesel si apoi pentru utilajele electrice. Echipamentele de depozit nu au cazut atat de mult pe perioada crizei, astfel ca nici revenirea nu a fost la fel de spectaculoasa, iar in cifre absolute, volumele inregistrate de acestea au fost cele mai mari“, a mai aratat vicepresedintele TMH Europa.
In ceea ce priveste investitia Toyota in Romania, aceasta a fost deja amortizata. Activitatea a fost profitabila chiar si pe timp de criza, pentru ca, desi vanzarile au scazut, segmentul after-sales a fost imbunatatit. Acum se constata si la noi o crestere a pietei. Referitor la prioritatile pentru 2011, Hans van Leeuwen a precizat ca se va pastra aceeasi politica de flexibilitate fata de clienti, acestia urmand sa dicteze cota de piata pentru fiecare furnizor in parte.
„Echipa TMH Romania se descurca foarte bine si nu este necesar aportul financiar al TMH Europa in niciun fel de proiecte“, a incheiat vicepresedintele Toyota Material Handling.   

Articole similare

Ad