Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Industria online e pe val

Piata de curierat din Romania s-a maturizat in ultimii ani deoarece marii integratori au intrat pe piata noastra si deja s-au trasat niste directii clare. In 2011, jucatorii importanti au inregistrat volume mai mari decat in anul precedent, un aport semnificativ avand si comertul online care a luat avant, acesta fiind un domeniu catre care s-au indreptat mai toate firmele mari de curierat.
 
Pentru a activa pe piata cumparaturilor online, companiile de curierat trebuie sa fie capabile sa asigure un nivel inalt de securitate a produselor, pentru ca poate fi vorba de marfuri extrem de fragile si este inadmisibil ca produsul sa ajunga la destinatar spart sau ciobit.

In domeniul online lumea cumpara orice. In acelasi timp, dezvoltarea acestui segment este benefica pentru firmele de curierat, asa cum declara Lucian Aldescu, CEO DPD Romania: „industria online vine cu tot felul de cerinte. Livrarea B2C este foarte complicata, trebuie sa anunti sosirea coletului, sa-i dai clientului posibilitatea sa ofere curierului un feedback, destinatarul nu este acasa tot timpul, curierul trebuie sa stabileasca impreuna cu clientul ora la care sa livreze coletul si astfel incepe o interactiune cu clientul, mesaje, emailuri, amanari, iar pentru asta ai nevoie de tehnologie, IT si soft. Aici se da batalia intre companiile mari acum. O firma mica nu are cum sa ofere servicii de acest nivel, asa ca vine pe portofolii de clienti locali.“

DPD Romania a intrat puternic pe piata cumparaturilor online si are deja un portofoliu cu nume mari de pe segmentul B2B, dar si B2C. Compania s-a specializat pe coletarie de pana in 30 kg/colet, care include servicii adaugate, printre care ramburs, semnatura, verificare buletin etc. Serviciile de curierat local pe acest segment sunt completate si de serviciile pentru rute internationale. „Avem clienti carora le aducem marfa din Germania direct pe raft in Romania sau dam posibilitatea romanilor care vand deja online sa isi transporte produsele in Bulgaria, Ungaria. Incet, romanii incep sa vanda online si in alte tari, acum cu ajutorul internetului devii vizibil oriunde. Comertul online va evolua, sper ca si romanii sa inceapa sa efectueze mai frecvent platile prin card bancar, mult mai sigure si eficiente decat cele cash, iar jucatorii de pe piata online sa gaseasca noi solutii de comert“, a mentionat directorul DPD Romania.
In general, in domeniul online, politica marilor clienti este sa aiba cel putin doi furnizori de servicii de curierat, lucru benefic si pentru clientul final care beneficiaza tot timpul si de o a doua varianta.
Pentru anul acesta se estimeaza ca industria online se va dezvolta in continuare avand in vedere gradul de penetrare a internetului, de la oras spre sat, dar asta numai in cazul in care consumul va fi mai mare. Cumparaturile online vor creste avand in vedere si faptul ca in general cumparatorii incep sa vada avantajele lor si apreciaza faptul ca nu mai trebuie sa piarda timpul prin magazine.
Clientii vor preturi tot mai mici
Piata romaneasca de curierat este destul de mica in comparatie cu alte tari mai mici decat a noastra. „Piata de curierat maghiara este dubla fata de cea romaneasca, cu toate ca ei au un teritoriu si populatie mai mica decat a Romaniei. Problema este legata, pe de o parte, de obiceiurile de consum, si pe de alta parte, de penetrarea acestei piete. Avem o cota de piata de 6%, iar pe segmentul curierat domestic pentru colete de pana in 30 kg ne pozitionam pe locul 5. Piata s-a cam asezat, integratorii mari au venit in Romania, dar pentru companiile mici intotdeauna va mai fi loc pe anumite nise. Nu consideram ca firmele mici sunt competitori pentru noi, ba chiar colaboram cu o parte din ele. Noi avem, de exemplu, un serviciu rutier international foarte bun, pe care si companiile mici vor sa il vanda, iar noi le putem oferi solutia“, a aratat Lucian Aldescu.
Pe timpul crizei, piata de curierat a scazut semnificativ, iar pentru DPD a fost cu atat mai greu cu cat 2008-2009 a fost un interval de asezare si de organizare a afacerii. Dupa achizitionarea Pegasus in 2008, urmatorul an a fost dedicat implementarii sistemelor IT, dar si educarii clientilor, aspect care le-a revenit oamenilor din vanzari, care trebuia sa ii obisnuiasca sa foloseasca etichetele autocolante etc. 2010 a fost primul an de crestere, iar anul trecut s-a inregistrat o crestere de 25% fata de anul precedent, cifra de afaceri atingand nivelul de aproape noua milioane de euro, conform estimarilor interne. Cresterea volumelor a fost insa mai mare, ceea ce demonstreaza faptul ca, la fel ca in orice alt domeniu, se pune o presiune enorma pe pret, ceea ce a dus la modificarea portofoliilor de clienti.
„Unii clienti stiu ce inseamna calitatea si ce isi doresc pentru ca si-au dat seama ca a duce un colet la timp si in siguranta la o anumita destinatie conteaza foarte mult, pentru ca in caz de intarziere sau daune asta il costa si pe curier, si pe client. Dar sunt si clienti care au cerut oferte noi de pe piata. Noi ne dorim sa le oferim tuturor clientilor un serviciu constant. Pentru asta, am fost nevoiti, cateodata, sa incetam colaborarea cu cei interesati strict de pretul cel mai mic. Activam pe o piata competitiva, cu furnizori mari, dar si foarte multi furnizori mici. Noi am ales sa ne pozitionam intr-un punct care ne permite sa oferim calitate intr-un mod profitabil“, considera Lucian Aldescu. Acesta a adaugat ca „impreuna cu clientii am incercat sa eficientizam, am cautat solutii prin care sa ne reducem costurile de ambele parti, s-a observat ca eliminarea unui singur document reduce costurile, daca in loc sa tiparesc trei pagini tiparesc o singura eticheta autocolanta costurile scad, iar clientii au inteles asta.“
Infrastructura, o problema inca nerezolvata
Pretul carburantului este in crestere, acesta fiind un cost semnificativ pentru cei care opereaza vehicule. Primul pas spre reducerea sa este micsorarea consumului, dar ea e posibila pana la o anumita limita, chiar si in cazuri ideale. In tara noastra, reducerea consumului nu este chiar atat de simpla, de vina fiind infrastructura, motiv sustinut si de Lucian Aldescu. „Din pacate, reteaua rutiera din Romania trece printr-un proces lent de modernizare, motiv pentru care soferii nostri intampina probleme pe 80% din drumuri, atat pe cele judetene, cat si pe cele aflate in reconstructie sau reparatii. Calitatea drumurilor nationale a fost relativ imbunatatita, insa prioritate ar trebui sa aiba drumurile judetene, unde traficul se deruleaza in conditii dificile (viteze relativ reduse, costuri mari, accidente). In plus, o infrastructura bine dezvoltata ar eficientiza timpii de livrare cu pana la 50%. Noi, ca sa putem oferi livrare in 24 de ore, trebuie sa circulam cu o anumita viteza, or, pe drumurile noastre, asta nu prea se poate.“
Pentru a tine pasul cu tariful pentru carburant, DPD Romania a introdus un indice de ajustare a tarifului, insa, din cauza ca nu toate companiile de curierat aplica un astfel de indice, uneori clientii sunt reticenti in a accepta cresteri de tarif pe acest considerent. Sunt companii mici care, din dorinta de a castiga o cota de piata cat mai mare, vin cu preturi reduse. Avem clienti care au ales sa renunte la serviciile noastre pentru preturile mici practicate de aceste companii, dupa care s-au reintors la noi“, a adaugat CEO-ul companiei.
Si traficul din orase este o problema pe care DPD incearca sa o rezolve printr-o rutare cat mai buna, prin impartirea pe zone, prin experienta oamenilor. Insa mai grava este imposibilitatea de a opri masina pe dreapta. „Ne-am dori sa gasim o intelegere cu primariile prin care sa ne permita sa oprim masinile. In orase problema este ca nu ai unde sa opresti, in cartiere poate e mai       simplu, dar in cazul coletelor B2B este mai greu. Soferul opreste masina, dar risca sa o gaseasca ridicata sau cu rotile blocate. Nimeni in curierat nu are timp sa caute loc de parcare, nu poate merge cu coletul in brate prin ploaie, de exemplu. In strainatate exista un sistem prin care pe masina este un cronometru pe care curierul il porneste si are voie sa stationeze un anumit numar de minute. Daca depaseste acel interval, atunci politia poate sa ii lase amenda pe parbriz, dar nu se ridica masina. Curieratul e o etapa a comertului si trebuie sa se inteleaga asta, mai ales ca s-a ajuns sa livram marfa in colet la magazin“, este de parere directorul DPD Romania.
Eficientizare, acolo unde se poate
DPD Romania are 12.000 de expeditii zilnice. Pen-tru a eficientiza activitatea, compania foloseste depozitul din Sibiu ca hub central. In plus, de cand au crescut volumele au fost deschise si linii directe de transport. Coletele din vestul si centrul tarii trec prin Sibiu, iar pentru Moldova s-a optat pentru linie directa Iasi-Bucuresti, la fel si pentru zona Constanta, care este legata direct de Bucuresti. Pe masura ce vor creste volumele, vor aparea mai multe linii directe, dar asta depinde si de infrastructura, a carei stare nu permite acum planificarea exacta a liniilor.
Activitatea a fost imbunatatita si prin tehnologizarea hub-ului din Sibiu. Pentru reducerea timpilor de operare au fost aduse benzi rulante de descarcat si sortare.
Si softul de rutare este de un real ajutor pentru optimizarea activitatii. Acesta a fost implementat in 2008. „A fost destul de dificil sa ne educam clientii in utilizarea codurilor postale, avand in vedere faptul ca rutarea se face in baza lor. Pe baza acestor coduri postale, DPD si-a creat niste rute, iar sistemul dicteaza automat pe ce masina merge un colet, in functie de codul postal. Din pacate, in Romania codul postal este rar folosit, clientii nu il cunosc suficient si acest lucru ne creeaza dificultati“, explica Lucian Aldescu.
Sistem de tip franciza, plus de flexibilitate
DPD Romania opereaza cu o flota de peste 300 de vehicule in sistem de franciza. Exista contracte stricte cu mai multe companii de transport. „Operarea unui astfel de sistem nu este dificila. Francizorii isi asuma folosirea in totalitate a sistemele noastre, sunt dotati in acest sens, sunt antrenati, branduiti de noi, trebuie doar sa respecte indicatorii. De obicei, pentru fiecare depozit exista un francizor pentru partea de curierat, doar in Bucuresti, fiind o zona mai mare, avem mai multi. Orice colet din sistemul DPD primeste un cod unic, orice miscare a lui este urmarita. Din moment ce ai un sistem de scanare si urmarire bine pus la punct, acest mod de lucru nu este greoi. Bineinteles ca toate aceste mijloace de transport sunt asigurate, in cazul unui eveniment neplacut suntem oricand pregatiti sa acoperim pierderea“, a explicat Lucian Aldescu.
Acest sistem asigura si un grad de flexibilitate mai mare, pentru ca ofera posibilitatea de a creste sau micsora oricand capacitatea de transport, in functie de volume. „Daca am fi avut flota proprie pe timpul crizei ne-ar fi fost foarte greu, am fi stat cu masinile in curte, pentru ca volumele au crescut foarte greu. Consider ca pe aceasta piata si in conditiile economice actuale trebuie sa fii foarte flexibil, nu se stie ce se intampla maine“, a intarit reprezentantul companiei.
Investitiile in soft continua
Anul acesta, DPD Romania va continua investitiile in modernizare, tehnologizare si IT, tehnologii de scanare si comunicare cu clientii si softuri. Compania are la nivel european un proiect foarte mare de implementare a unei platforme IT noi.
„Aceasta ne va permite sa fim foarte flexibili in construirea ofertelor si a serviciilor adaugate si vom avea o mai buna raportare la nivel de client, marketing etc. Este o platforma a carei implementare se va face in doua etape: prima pana la finalul lui martie, iar a doua, pana la sfarsitul anului. Apar tot felul de noi cerinte si, daca nu ai softul necesar, nu ai cum sa te descurci. Acest soft va putea fi folosit in urmatorii cinci ani si cu ajutorul lui ne vom putea adapta la orice cerinta a pietei. In 2012 se vor investi circa 500.000 de euro in acest sens“, a aratat Lucian Aldescu.

Articole similare

Ad