Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Consilierul de siguranta, o obligatie si pentru intermediere

De la 1 ianuarie 2011, conform art. 1391 din Ordinul 1892/2006 cu modificarile si completarile ulterioare, orice intreprindere care intermediaza marfuri periculoase – incarca, descarca sau expediaza – este obligata sa aiba consilier de siguranta. In ce masura firmele de profil au aflat de aceasta noua obligatie este dificil de determinat, deoarece ARR inca nu a inceput controalele. De la biroul ADR al acestei institutii am aflat insa care sunt cele mai frecvente nereguli intalnite in cazul transportatorilor de marfuri periculoase.


Asa cum declara Mihai Cuciureanu, sef birou ADR in cadrul ARR, la una din conferintele Tranzit de anul trecut a intrebat mai multi expeditori – prezenta numeroasa, deoarece o mare parte din tematica li se adresa – daca lucreaza cu marfuri periculoase. Cum raspunsul unanim a fost „nu“, si cum, teoretic, este aproape imposibil ca acele firme sa nu aiba de-a face macar cu vopseluri, spray-uri etc., reprezentantul ARR a tras concluzia ca managerii acestor firme nu intelegeau foarte bine conceptul de „marfa periculoasa“ deoarece nu aveau consilieri de siguranta, asa cum sunt obligati sa aiba transportatorii care lucreaza cu astfel de produse.
Si astfel a aparut reglementarea care impune ca, de la 12 ianuarie 2011, si expeditorii sa aiba un angajat cu aceasta pregatire, „ceea ce nu e rau deloc, dimpotriva, e benefic sa stii cat mai multe. Cursurile nu dureaza mult, nu sunt scumpe, si daca dupa aceea pastrezi legatura cu centrul de formare profesionala, care are informatia actualizata si interpretata corect, poti fi mereu la curent cu ce e nou.“ Este dificil de determinat in ce masura firmele vizate au luat cunostinta de noua prevedere, insa informatia a ajuns in agentiile ARR, a fost publicata in MO si este afisata si pe site-ul ARR.

Controalele in trafic, armonizate in UE
In ceea ce priveste controalele ADR in trafic, ele urmaresc mai multe aspecte, conform buletinului de control impus prin directiva in toate statele UE si disponibil la noi in engleza si romana.
Datorita multitudinii de aspecte vizate, verificarea dureaza cel putin 25 de minute. Aceeasi directiva, pe care Romania a transpus-o integral in legislatia nationala, cuantifica neregulile in functie de gravitate. Astfel, din categoria intai, a neregulilor severe, fac parte transportul cu un vehicul fara certificat de agreare – acordat de RAR dupa ce a verificat trenul rutier si IPROCHIM a controlat suprastructura – sau transportul efectuat de un sofer care nu poseda certificat ADR. Prima neregula se intalneste destul de rar, dar si sanctiunea e foarte mare, de la 8.000 la 10.000 de lei si, in plus, vehiculul este imobilizat si trebuie transbordata marfa. Din categoria a doua, a neregulilor de gravitate medie, face parte lipsa de la bord a stingatoarelor impuse sau a echipamentului mentionat in instructiunile scrise si cu ajutorul caruia soferul poate interveni si semnaliza in caz de pericol. Amenzile nu sunt nici aici mici, 5.000-7.000 de lei, iar cazurile sunt mai frecvente, desi aceste probleme s-ar putea rezolva usor cand se pregateste cursa. Printre neregulile minore se numara nedetinerea de catre sofer asupra lui a certificatului ADR.
Asa cum remarca Mihai Cuciureanu, pe drumurile de la noi se intalnesc, aproape in proportii egale, probleme din toate cele trei categorii.
Inspectorii ARR fac frecvent controale in trafic pe teme de ADR, fie dedicate, fie in vama, fie la sediul transportatorilor – in cazul din urma se verifica documentele de transport, existenta  consilierului de siguranta si a soferilor cu atestate profesionale si certificat ADR, dotarea vehiculelor cu echipamentele adecvate, folosirea instructiunilor scrise si prezenta lor la bord. ARR a participat, in aprilie, la o actiune coordonata de Euro Control Route (ECR), desfasurata in toate statele UE si, in plus, exista actiuni nationale sau coordonate cu alte institutii, cum ar fi Transport 2011, alaturi de Politie si Garda Financiara, pentru prevenirea si combaterea comertului ilicit.
In ceea ce priveste transportatorii straini controlati de ARR, ei au rareori nereguli, deoarece nu-si permit sa plece la drum cu probleme stiind ca vor trece prin cel putin doua tari, deci mai multe controale. Neregula cea mai intalnita la acestia este, asa cum remarca reprezentantul ARR, nerespectarea timpilor de condus si odihna – dar asta nu tine de ADR. Iar la finalul lui mai ARR a programat o actiune de control la nivel national pe tema transportului de marfuri periculoase in cisterne.

Articole similare