Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Transporturile se supun directivei detasarii transnationale de personal!

Cu atatea legi protectioniste implementate de statele vestice, conferinta privind noutatile in transportul international a fost una din cele mai asteptate la ExpoTranzit 2017. Organizat si de aceasta data la Cluj, evenimentul s-a bucurat de o prezenta numeroasa din partea transportatorilor, care au dorit sa afle de la reprezentantii autoritatilor si asociatiilor patronale ce este de facut pentru a putea supravietui prigoanei impotriva esticilor. Au fost puse pe tapet cele mai recente informatii privind aplicarea directivei pentru detasarea transnationala in statele in care s-a implementat deja legea salariului minim, au fost impartasite experiente pozitive in ceea ce priveste obtinerea formularului A1 in contextul Regulamentului 883/2004, s-a discutat despre cum poate fi incadrata diurna astfel incat sa fie considerata parte a salariului minim in Franta sau Austria si s-au oferit exemple pentru a nu cadea in capcana dumpingului social in Belgia. S-a dorit astfel sa se gaseasca solutii de compromis pentru a fi respectate aceste reglementari fara a periclita afacerea.
 

Se aplica sau nu legislatia privind detasarea transnationala si in transporturile rutiere?
Aceasta a fost intrebarea care a stat pe buzele tuturor inaintea conferintei organizate de revista noastra. Cu ocazia ExpoTranzit, reprezentantul ITM Cluj, Remus Chiciudean, a concluzionat amar ca, din pacate pentru transportatori, ea se aplica. De altfel, acesta a reamintit ca singura exceptie de la aplicarea Directivei 96/71/CE o constituie personalul navigant al intreprinderilor din cadrul Marinei Comerciale. Pe aceasta prevedere importanta se bazeaza unele state membre (Germania, Franta si Austria) atunci cand aplica un regim extrem de sever in ceea ce priveste detasarea. Potrivit directivei, prin lucrator detasat se intelege „un lucrator care, pe o perioada limitata, isi desfasoara munca pe teritoriul unui stat membru diferit de cel in care lucreaza in mod normal“. Totodata, la art. 2, alineatul (2), se mai precizeaza ca notiunea de lucrator este cea care se aplica in legislatia statului membru pe teritoriul caruia este detasat lucratorul. „Adica tarile pe teritoriul carora este detasat un lucrator vor stabili regimul juridic al acelui salariat in functie de legislatia interna“, a precizat Remus Chiciudean.
Legat de criteriile detasarii, art. 3 din directiva – Conditii de munca si de incadrare in munca – stabileste ce conditii de munca din legislatia statului membru se aplica fiecarui salariat detasat. Astfel, companiile care detaseaza salariati trebuie sa se asigure ca respecta, printre altele, salariul minim, inclusiv plata orelor suplimentare si durata minima a concediilor anuale platite. Practic, pentru toti salariatii detasati se aplica legislatia statului membru in care acestia isi desfasoara activitatea. Totodata, conform normelor comunitare, lucratorii care se deplaseaza pe teritoriul Uniunii Europene trebuie sa faca obiectul unei singure legislatii in materie de securitate sociala …

Articole similare