TRANZIT  | 
01.08.2011 / 
Mariana Bleort

Daca pana acum s-a lucrat la trei variante ale legii transporturilor, se pare ca cea care va ramane pana la urma in picioare este cea lucrata de ministerul transporturilor si care urma sa fie facuta publica la sfarsitul lunii trecute. La conceperea acestei variante se pare ca oficialii din minister au tinut cont de propunerile asociatiilor profesionale.


Luna trecuta a avut loc conferinta Mediafax despre sectorul de transport si logistica. Cu aceasta ocazie, William Padina, reprezentantul UNTRR, a expus modificarile propuse de asociatie la actuala lege a transporturilor. Acesta a explicat ca in prezent exista in paralel trei variante ale legii transporturilor. Pe de o parte, exista Ordonanta 27 care a ajuns in Parlament si trebuia aprobata prin lege, unde si asociatiile profesionale au fost invitate sa isi exprime punctul de vedere. Mai exista o varianta de lege pe care au lucrat reprezentantii asociatiei, dar si una la care au lucrat reprezentantii ministerul transporturilor si care urma sa fie facuta public abia la finalul lunii trecute.
Printre schimbarile propuse de UNTRR la viitoarea lege se numara coresponsabilizarea firmei alaturi de managerul de transport, dar si a asiguratorului alaturi de transportator daca se va opta pentru asigurare la demonstrarea capacitatii financiare.
William Padina, reprezentantul UNTRR a explicat ca viitoarea lege ar trebui sa clasifice incalcarile in functie de gravitatea faptelor, iar amenzile sa fie proportionale cu faptele produse, ceea ce nu se intampla in prezent la noi. Asociatia a mai cerut si introducerea unui cazier al soferilor, care sa includa si o punctare a acestora, iar la cumularea, spre exemplu, a 15 puncte in decurs de sase luni, soferul in cauza sa fie nevoit sa reia cursurile de formare profesionala.
In plus, pentru eliminarea preturilor de dumping, UNTRR a mai solicitat includerea in legislatie a elementelor minime de cost in stabilirea tarifului de transport pentru evitarea preturilor de dumping.
Asociatia s-a pronuntat pentru liberalizarea transportului de persoane pentru eliminarea coruptiei existente in acest domeniu.

Copii conforme pe 10 ani
UNTRR a mai solicitat eliberarea copiei conforme pe 10 ani, pastrandu-se pretul actual de 260 de lei pentru cele valabile un an.
Radu Dinescu, secretar general UNTRR, a explicat ca in Germania copiile conforme se elibereaza la cererea transportatorilor in limita capacitatii financiare, cu valabilitate egala cu cea a licentei de transport. Acesta a explicat ca ARR nu este de acord cu eliberarea acestui document pe 10 ani la pretul de 260 de lei, deoarece asa ar pierde foarte multi bani. „O copie conforma la noi este 260 de lei. Daca anul trecut erau circa 25.000 de companii de transport marfa, anul acesta sunt 32.000, iar parcul a crescut de la 103.000 la 114.000 de unitati, la care se adauga si cele 4.000 de firme si 20.000 de copii conforme de la transportul de persoane. Rezulta circa 36.000 de firme si 134.000 de copii conforme, care inmultite cu 260 de lei inseamna circa opt milioane de euro.
In plus, exista o taxa de consultanta pe care autoritatea o furnizeaza oricarui transportator care intra pe usa, astfel ca in total este vorba de circa noua milioane de euro pe an. Iar noi le propunem aceasta suma pentru 10 ani.“ In schimbul acestor bani obtinuti, ARR ar trebui, in opinia lui Radu Dinescu, sa protejeze transportatorii cinstiti. El a mai spus ca legea trebuie sa fie foarte usor de aplicat, iar pentru a reusi acest lucru, ar trebui responsabilizata autoritatea. „In momentul in care si noi avem dreptul de a sanctiona autoritatea pentru abuzuri sau pentru ca actioneaza incorect, legea va deveni extrem de aplicabila. Acest lucru se intampla si in alte state, ca cetateanul sa poata atrage raspunderea autoritatii.“
Secretarul de stat in Ministerul Transporturilor, Eusebiu Pistru, a explicat ca in elaborarea viitoarei legi a transporturilor, oficialii din minister au tinut cont de opiniile asociatiilor profesionale.

Din nou se discuta de Organismul Unic de Control
Eusebiu Pistru a explicat ca, in paralel cu legea transporturilor, la minister se lucreaza in prezent si la formarea unui organism unic, diferit de cele trei aflate in subordinea ministerului si care va fi format in majoritate de oameni noi.
Acesta a mai explicat ca ARR urmeaza sa ramana doar cu activitatea de licentiere. Ideea nu este una noua, insa de fiecare data s-a invocat problema finantarii pentru formarea unei noi institutii.
In plus, toata legislatia de pana acum a conferit puteri sporite ARR-ului, in ideea ca aceasta institutie sa devina organismul unic de control.

Comentarii (0)




Au mai ramas 1000 caractere

Comentariile vor fi publicate doar după moderarea acestora de către redactori. Nu vor fi publicate comentariile care conţin injurii, un limbaj licenţios, instigare la încălcarea legii, la violenţă sau la ură, precum şi acuzaţii fără acoperire. De asemenea, pentru o mai bună comunicare, vă rugăm să oferiţi o adresă de mail validă. Vă mulţumim!
Cancel or