Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Noile serii LF, CF si XF, pregatite pentru orice aplicatie

Dupa lansarea noii generatii de motoare MX-11, DAF Trucks si-a innoit toata gama de camioane grele si usoare deopotriva, care au primit un „refresh” nu numai la nivelul cabinei (exterior si interior), ci si al intregului grup motopropulsor, al auxiliarelor si functiilor de asistenta. Gama completa de camioane DAF a fost prezentata la Sitges, Spania, la inceputul lui octombrie, cand patru camioane seria LF, patru CF si trei XF, in diferite configuratii, au fost disponibile spre testare pe diferite trasee de pe Costa Daurada, combinand conditii de trafic urban, autostrada si drum national. Vehiculele s-au remarcat prin manevrabilitate si confort la rulare, beneficiind de cele mai noi combinatii de propulsor+axa motoare+cutie de viteze.
 

Odata cu lansarea noii serii LF, DAF Trucks a terminat de innoit toata gama de camioane grele CF si XF cu structurile rigide. Jurnalistii presei de specialitate au fost invitati la Sitges, in apropiere de Barcelona, pentru primul test drive european, la care au fost aliniate nu mai putin de 11 vehicule, dintre care patru din gama mica. DAF LF poate fi echipat cu noile motoarele PX de 6,7, 4,5 si 3,8 l, avand combustie optimizata si sistem imbunatatit de management al aerului. Consumul de carburant a fost redus cu pana la sase procente, iar cuplul motor a crescut cu 5-12%. Cel mai mic motor, PX-4, este disponibil in variantele de 156 sau 172 CP, in tandem cu cutie de viteze manuala cu 5+1 trepte. Configuratia LF sasiu-cabina poate fi carosata cu box sau bena basculabila, fiind oferita cu mai multe variante de ampatament. O aplicatie deosebita este autocamionul pentru uz municipal, cu ampatament de 3,75 sau 4,15 m si greutate totala maxim autorizata de 19 t. Propulsat de motoarele PX-5 sau PX-7, vehiculul poate fi echipat cu cutie de viteze automata Allison.
Cel mai mic model al seriei, DAF LF 150 FA, a fost prezentat in premiera la Sitges cu motorul DAF PX-4, de 3,8 l, ce dezvolta 156 CP la 2.600 rpm, si un cuplu motor maxim, de 500 Nm, atins intre 1.200 si 1.900 rpm. Special pentru acesta, traseul de teste a fost gandit in interiorul orasului, asa cum se desfasoara de regula activitatile de distributie. Cutia de viteze manuala Eaton, cu cinci trepte plus marsarier, este usor de manevrat si bine sincronizata cu motorul, astfel ca la vitezele cele mai uzuale – 45 km/ora (treapta a patra) si 60 km/ora (treapta a cincea) – turatia motorului este de doar 1.200 rpm, adica la nivelul minim al plajei optime de turatii, care se intinde pana la 2.200 rpm. Soferul isi poate imbunatati stilul de conducere urmarind evaluarea oferita in timp real de catre computerul de bord. Acesta din urma analizeaza eficienta franarii si conducerea anticipativa.
Vehiculul, avand masa maxima totala autorizata de 7,5 t, a fost incarcat la capacitate. Desi suspensia este integral pe arcuri, soferul se bucura de un confort optim, cel mai mic membru al seriei LF fiind silentios si manevrabil la fel ca o utilitara. Pentru decelerare soferul dispune de frana de motor, care se actioneaza prin apasarea unui buton amplasat pe volan. Aceasta este foarte utila in special in pante, pentru a controla viteza fara actionarea pedalei de frana.
O configuratie recomandata pentru transportul si distributia marfurilor voluminoase este LF 290 FA (4×2), cuplat cu remorca avand o singura axa montata central. Ansamblul are o masa totala maxima autorizata de 26 t, iar pentru test a fost incarcat la 22 t. Vehiculul, configurat cu cabina de dormit, este propulsat de cel mai puternic motor PX de 6,7 l, care dezvolta 295 CP la 2.300 rpm, iar cuplul motor maxim de 1.100 Nm este atins la 1.000-1.700 rpm.
Particularitatea remorcii cu axa centrala este aceea ca nu urmareste exact linia de deplasare a vehiculului, iar in viraje remorca intra putin in interior. Tocmai de aceea, in interiorul orasului, soferul trebuie sa supravegheze tot timpul remorca in viraje si sa se foloseasca de tot spatiul pe care in are la dispozitie, mai ales ca lungimea ansamblului este de 15 m. Acest lucru nu reprezinta insa un inconvenient, pentru ca nu afecteaza cu nimic manevrabilitatea camionului. Motorul de 295 CP ofera suficienta putere in trafic, iar cutia ZF AS-Tronic poate fi trecuta manual intr-o treapta de viteze inferioara, pentru mai multa putere la franare. Este adevarat ca pe autostrada, pe o panta usor ascendenta, dar lunga, a fost necesara reducerea treptei de viteze din a 11-a in a 10-a si apoi a 9-a, pentru a avea suficienta putere. Ajustarea treptei de viteza cea mai potrivita se face fara disconfort pentru sofer si, la fel ca in cazul modelul mic LF, nivelul de zgomot in cabina este redus.
Alte variante disponibile pentru testare au fost LF 210 FA cu cabina de zi, de 12 t si incarcat la capacitate, cu motor PX de 4,5 l si 213 CP, in tandem cu transmisia robotizata ZF AS-Tronic, si LF 290 FA pentru constructii, carosat cu bena Meiller si propulsat de motorul PX-7. Acesta din urma are masa totala maxim autorizata de 19 t, a fost incarcat cu 15,5 t si, potrivit aplicatiei, are cutie de viteze manuala cu noua trepte.

Noile serii CF si XF, cu focus pe eficienta
Noile serii de camioane CF si XF dispun de un tren de rulare nou, cu performante imbunatatite, greutate proprie redusa si aerodinamica optimizata. Foarte important, in functie de aplicatie, consumul de combustibil este redus cu pana la 7% comparativ cu generatia anterioara, asa cum a si fost demonstrat in conditii reale de operare, vehiculele fiind testate in flota unui client dedicat DAF din Ungaria.
Noile propulsoare MX-11 si MX-13 au cuplul motor crescut cu 5-8%, in conditiile in care regimul de turatii a fost imbunatatit, cu un nivel redus la viteza de croaziera. In functie de aplicatie, cuplul motor crescut este atins in treapta a 12-a de viteze sau in treptele a 11-a si a 12-a. In consecinta, a fost crescuta si puterea franei de motor. Propulsoarele sunt compatibile cu bio-combustibili, beneficiaza de sisteme de combustie si de management al aerului optimizate, iar pompele cu flux variabil pentru ulei, lichid de racire si lichidul cutiei de directie asigura consumul optimizat al fluidelor.
Sistemul de tratare a gazelor de evacuare este acum cu 50 kg mai usor si are un volum redus cu 40%, ceea ce permite incalzirea mai rapida si eficienta crescuta in reducerea oxizilor de azot.
O economie importanta de carburant este realizata prin utilizarea noii cutii de viteze ZF TraXon, impreuna cu axe motoare noi. In plus, manevrabilitatea la viteze reduse este optimizata. Programul de schimbare a treptelor de viteza permite trecerea lina dintr-o treapta in alta, astfel ca soferul se bucura de confort la operare. Sunt disponibile mai multe moduri de conducere: economic, off-road, transport greu, transport pe distante lungi sau de produse lichide. Dupa primele doua schimbari ale treptei de viteza senzorul de sarcina identifica greutatea ansamblului si selecteaza automat intre modul de conducere standard sau greu. Camionul poate fi comandat din start pentru sarcini grele, ajustandu-se ulterior, daca este cazul.

Articole similare