Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pasi simpli de business, invatati din mers

Cu achizitii de masini limitate de lipsa soferilor, dar cu volume de transport in crestere, mai ales pe segmentul frigorific, Kalomin Impex din Baicoi (Prahova) a reusit sa isi majoreze anul trecut cu 9% cifra de afaceri si cu 5% profitul net comparativ cu 2015. Si asta pentru ca si-a dorit sa invete din greselile de inceput, constientizand ca o masina noua inseamna plus-valoare, ca nu e bine sa depinda exclusiv de un singur client si ca trebuie sa ofere servicii din ce in ce mai bune pe o piata orientata tot mai mult catre calitate, si nu catre pret. Avantul este insa franat de vesnicele nemultumiri ale soferilor, de ingradirile vesticilor care isi doresc o semi-monopolizare a pietei, dar si de un an atipic in care inca incearca sa recupereze inceputul slab din primele luni.
 

Kalomin Impex a inceput activitatea de transport in 1997 cu un camion Mercedes-Benz de 7,5 t cu care tatal fratilor Gabriel si Ionut David, administratorii de azi ai companiei, efectua curse zilnice intre Ploiesti si Bucuresti. „Noi am lucrat ca soferi din 1999 pana in 2004, cand ne-am hotarat sa mai achizitionam un Mercedes-Benz Atego second-hand, astfel incat sa lucram in transport national pe cont propriu. Mai apoi am cumparat inca un Iveco si o semiremorca second-hand“, a precizat Ionut David, subliniind ca, in acele vremuri, parcul auto al Romaniei era destul de invechit, astfel incat achizitia unei masini noi era o adevarata aventura pentru o firma tanara. Flota s-a dezvoltat de la an la an, cele cinci masini de 7,5 t fiind subcontractate de Flanco si TCE, pentru curierat rapid. „La acel moment era o zona de nisa cu volume mari si preturi acoperitoare. Reversul medaliei s-a aratat insa atunci cand TCE s-a «clatinat», iar noi am ramas cu datorii nerecuperate, dar cu o lectie invatata: aceea de a nu miza pe un singur client, chiar daca uneori te duce valul in aceasta directie.“
Odata cu declansarea crizei, acest tip de masini nu a mai fost solicitat, compania fiind nevoita sa pastreze un singur vehicul de 7,5 t si sa se reorienteze catre transportul de mare tonaj specializat pe marfa cu temperatura controlata. Astfel, in 2008 a inceput sa achizitioneze numai masini noi cu care sa poata face si transport in regim international.

Fara marfuri perisabile la export
Flota Kalomin este formata in prezent din 38 de autotractoare Volvo si Scania, achizitionate cu contracte de service, si 45 de semiremorci Schmitz (frigorifice, plus cinci prelate). „80% din flota este Euro 6, iar cel mai vechi camion este din 2013, cu motor Euro 5 EEV. Toate autotractoarele care ies din leasing, dupa patru ani si parcurgerea a aproape un milion de kilometri, sunt date in sistem buy-back ca avans pentru urmatoarele noi“, a precizat Ionut David, mentionand ca din momentul achizitiei primei masini noi, in 2008, a constatat in mod direct care sunt avantajele achizitiei de unitati noi, prin prisma diferentelor de costuri. „Dezvoltarea parcului o facem precaut, cresterea fiind treptata, in functie de cerinte si de planurile pe termen lung, plecand de la premisa ca pe o piata instabila pasii mici sunt cheia succesului. De exemplu, doar spre sfarsitul anului, cand vor fi livrate cele doua unitati Volvo si o Scania comandate, flota va creste cu inca o masina.“
Pentru ca administratorii de azi ai companiei au lucrat ca soferi, in momentul in care fac achizitii au in vedere si confortul angajatilor, mai ales ca de foarte multe ori se lucreaza in echipaj, marfa perisabila cerand acest tip de transport. „De obicei plecam din tara cu marfuri generale, cu toate ca pretul este mai mic, si ne intoarcem cu produse proaspete sau congelate, dar si cu fructe sau legume ce sunt livrate catre platformele marilor retaileri si la depozitele de legume-fructe“, a spus Ionut David, completand: „de regula, pentru import avem curse fixe, insa mai apelam si la burse, pentru ca sunt unele perioade in care nu facem fata, iar altele in care venim «pe bucati» ca sa acoperim tot.“
Circa 70% din curse sunt pe relatia Germania, 5% pe Anglia, iar in rest se merge catre Spania, Italia, Belgia si Olanda, dupa ce firma a renuntat la transporturile catre si din Grecia din cauza deficitului privind retururile. Problema cea mai grava ramane totusi gasirea marfurilor pentru export, mai ales pentru dube frigorifice. „Cand facem planurile pentru saptamana urmatoare, prioritare sunt camioanele pentru clientii nostri externi cu care avem contracte, iar marea aventura incepe atunci cand trebuie sa gasim marfa pentru export, astfel incat camioanele sa mearga pe un minimum de profit, si nu pe pierdere. Piata de transport fluctueaza atunci cand cererea este foarte mare, iar tariful pentru transport creste, insa acest lucru este sezonier. De obicei, cererea de export este mica, iar preturile scad, transportatorii fiind obligati sa se lupte pentru curse, sublicitand“, a spus Ionut David, completand: „apar in presa afirmatii precum ca pretul bunurilor de larg consum creste din cauza transportatorilor care isi modifica tarifele in functie de pretul combustibilului, asigurarilor sau altor scumpiri care ii afecteaza direct. Insa realitatea e diferita: Romania importa mult mai mult decat exporta, ceea ce face ca firmele care solicita transport sa impuna si sa dicteze pretul, transformand domeniul transporturilor in ceva subsidiar afacerilor si intereselor lor.“
Desi ar fi un tip de transport rentabil, compania nu face si grupaje, acest serviciu urmand sa fie oferit doar in momentul in care va investi intr-un depozit frigorific. „Grupajele pentru marfuri cu temperatura controlata sunt foarte greu de realizat si complica mult gestionarea unui transport, mai ales daca nu detii si un depozit frigorific.“ In 2015 firma si-a mutat sediul administrativ intr-un spatiu nou care dispune de o parcare de aproximativ 10.000 m2, un spatiu generos pentru birouri si un spatiu de depozitare. „In prezent, spatiul de depozitare este utilizat pentru marfuri in tranzit sau pentru bunurile firmei. Compania nu si-a propus sa dezvolte o afacere in acest sens, spatiul fiind folosit ocazional pentru mentenanta camioanelor si semiremorcilor.“

2016 pe crestere, 2017 atipic
Potrivit datelor publicate de Ministerul Finantelor, Kalomin a inregistrat in 2016, comparativ cu 2015, o crestere a cifrei de afaceri de 9%, de la 34,47 la 37,72 milioane de lei, iar profitul net a avut un plus de 5%, datorat in principal cresterii volumelor. Astfel, daca anul trecut volumele au crescut, in 2017 activitatea a inceput mai greu si a continuat atipic. „In anii trecuti in perioada verii aveam probleme cu retururile, insa anul acesta am avut probleme cu exporturile. De obicei varfurile erau in ianuarie-februarie si intre Paste si iunie. Apoi, in iulie-august cererea era foarte slaba, revenindu-si abia din octombrie spre Craciun.“

Articole similare