Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Soferii trebuie sa explice mai clar ce cer si ce ofera

In cadrul celei de-a patra editii a Conferintei Anuale a Transportatorilor Express de Marfuri din Romania, organizate de Kefren Expres si Euromaidec Touring, s-a vorbit atat despre noile reglementari comunitare care afecteaza si firmele cu vehicule de pana la 3,5 t, despre licentiere, cu argumente pro si contra, si despre criza de soferi bine pregatiti, cat si despre oportunitatile mari de dezvoltare din domeniu, datorate in special cresterii numarului de produse cumparate online. Capul de afis l-a tinut si de aceasta data discutia dintre managerii prezenti in sala si doi reprezentanti ai soferilor care fac transport express, dar Zsolt Gogucz, directorul general Kefren, a tinut sa sublinieze ca nu va mai organiza in alti ani o dezbatere pe aceeasi tema daca nici de data aceasta nu se clarifica foarte bine ce asteptari au soferii de la patroni si ce standard de pregatire si conduita pot oferi in schimb.
 

In deschiderea conferintei, Gabriel Sirbu (Trans.eu) a facut o analiza a punctelor tari si slabe, precum si a oportunitatilor si amenintarilor din transportul express, care la nivel european reprezinta 76% din sectorul B2B si realizeaza o cifra de afaceri de circa 50 de miliarde de euro pe an, in crestere cu circa 3% de la un an la altul. Iar estimarile indica un plus de 10 miliarde de euro pana in 2021.
Tot cu aceasta ocazie, Augustin Hagiu, presedintele FORT, a aratat ca numarul soferilor profesionisti a scazut si in transportul express cu circa 20% fata de 2016 – o parte au migrat spre firme occidentale, o parte s-au indreptat spre firme de transport cu vehicule grele care lucreaza in Comunitate – fiind acum o „gaura“ de 10.000 de persoane in domeniu. Si tendinta va continua.

Timpul prea scurt de tranzit ramane principala problema
Principalele probleme ale soferilor care fac transport express sunt, asa cum au punctat reprezentanti lor la conferinta, Cristian Balan si Tamas Mehesz, timpul prea scurt de tranzit care li se impune, si care ii face sa conduca uneori si 20 de ore pe zi, consumul si viteza normate, perioadele prea scurte in care stau acasa – in cazul celor care lucreaza intracomunitar – si retinerile din salariu din diverse motive.
Participant si la discutia din 2016 pe aceeasi tema, Tamas Mehesz s-a declarat de acord cu Zsolt Gogucz ca nu s-a schimbat nimic de atunci in ceea ce priveste timpii de tranzit, „care deranjeaza tot mai multi soferi. In plus, in Franta sunt tot mai multe radare, iar amenzile sunt foarte mari.“
Managerii prezenti in sala au subliniat si ei faptul ca diferenta la ofertare nu o mai face pretul, ci timpul de tranzit, dar presedintele FORT este de parere ca, daca un client forteaza un timp de tranzit anormal de scurt, soferul si patronul firmei de transport express ar trebui sa refuze comanda – fie de comun acord, fie unul dintre ei. „Insa daca o firma refuza o comanda intotdeauna se va gasi una care sa o preia. Daca, pe de alta parte, se va crea un curent de opinie care sa spuna ca e mai bine sa nu risti sa preiei o astfel de comanda, pentru ca pierderea ar putea fi mult mai mare decat castigul, sansele de a se termina cu aceasta practica sunt mai mari. Dar raspunsul e clar: daca se respecta, nici soferii, nici patronii nu ar trebui sa accepte un timp de tranzit prea scurt.“
Directorul general Kefren Expres a tinut si el sa sublinieze faptul ca, atunci cand da anunturi de angajare, principala intrebare din partea celor care cauta un loc de munca nu este legata de salariu, ci de cati kilometri trebuie sa parcurga intr-o luna. Deci este evident ca e inca cea mai sensibila problema in domeniu. Pe de alta parte, „pentru soferi kilometri inseamna salariu, pentru firme kilometri inseamna venituri, si de aceea apar presiuni asupra soferilor si accidente in trafic – in ultimul an au fost 7-8. Nimeni nu vrea asta, dar cineva trebuie sa spuna «nu» si de aceea trebuie sa ne unim fortele, altfel intotdeauna se va gasi si cineva care sa spuna «da».“
Zsolt Gogucz a mai aratat ca de cand face intermediere in transporturi a trecut de la a-i spune doar o jumatate de adevar clientului despre faptul ca sunt probleme pe traseu care vor duce la intarzieri la a-i spune intregul adevarul. „Dar e bine sa facem asta inca de cand apar problemele, pentru a-l pregati pe client din timp. Altfel incep presiunile asupra dispecerilor si soferilor. Iar daca, desi puteti dovedi ce s-a intamplat, clientul renunta la contract, il pierdeti cel mult pe el, dar salvati vieti si va creati o reputatie care sa va ajute la angajare in aceste vremuri de criza de soferi buni – si tocmai acum ar fi momentul sa incercati sa rezolvati aceasta problema.“

4-6 saptamani in Comunitate fara pat in masina
O alta problema foarte mare cu case se confrunta multi soferi din transportul express, mai ales cei care stau in Comunitate 4-6 saptamani, este, asa arata Tamas Mehesz, faptul ca dorm in masini fara pat. Si, desi patul se poate atasa usor la vehiculele usoare, exista chiar si firme mari care au zeci de masini fara aceasta dotare. Din perspectiva managerilor prezenti in sala, cazurile in care un sofer este trimis in Comunitate fara pat sunt izolate, dar, pe de alta parte, Zsolt Gogucz a atras atentia asupra faptului ca o masina care are pat artizanal poate fi amendata. „Eu am echipat masinile cu pat in Polonia si am documente de omologare care atesta ca pot sa circul cu ele asa. La prelate cele mai multe cabine sunt autorizate, dar la dube, din cauza ca multi au construit paturi prin taierea panoului din spate, politia din Germania vaneaza masinile inmatriculate in Romania si le opresc doar pentru a le deschide sa vada ce fel de pat au.“
O alta problema, de data aceasta cauzata de soferi, este ca multi circula cu paturile deschise, ceea ce este un pericol pentru siguranta.

Grija si respectul, la fel de importante ca veniturile
In ceea ce priveste veniturile, Tamas Mehesz este de parere ca soferii pe care ii reprezinta ar fi multumiti cu salariul minim pe economie plus minimum 40 de euro pentru fiecare zi lucrata, ceea ce inseamna cel putin 1.450 de euro pentru o luna in care sunt plecati 30 de zile.
In ceea ce priveste programul, pentru cei care fac intracomunitar ar fi bine sa fie plecati cinci saptamani si apoi sa stea 7-10 zile acasa, dar multi nu beneficiaza de astfel de conditii.
Pentru ca si soferii si patronii au admis ca relatiile dintre ei se stabilesc inclusiv pe baza unor criterii mai greu cuantificabile, ca respectul sau grija si interesul fata de celalalt, directorul general Kefren Expres a propus ca firmele din domeniu sa creeze un fond pentru ajutor in cazul decesului unui sofer, in cazul in care acesta are o problema de sanatate in strainatate si nu-si permite sa plateasca spitalizare sau in cazul in care un accident il impiedica sa conduca mai multe saptamani. In ultimul an au fost sapte accidente grave pentru care s-au facut strangeri de fonduri, „dar am fi mult mai bine vazuti de soferi daca am face un fond special. Nu e vorba de sume mari, poate 100-200 de euro pe luna, insa astfel transmitem ca ne pasa. Pentru ca aceasta este una dintre problemele cele mai mari in relatia dintre soferi si angajatori.“
Si FORT a avut o idee similara, asa cum a aratat Siegfried Mayer, secretar general adjunct al asociatiei, tocmai pentru ca „soferii sunt cea mai de pret avutie a firmelor si trebuie sa cautam cai de colaborare si solutii la problemele lor“. Propunerea nu este insa de a crea un fond la care sa cotizeze angajatorii, ci sa fie cooptati asiguratorii, care sa dezvolte un produs special pentru decese sau accidente ce presupun intreruperea activitatii.

Pregatire profesionala aproape inexistenta
Deoarece transportul express nu este reglementat, pregatirea profesionala – si a patronilor, si a soferilor din domeniu – lipseste cu desavarsire, „de aceea ne documentam pe FaceBook sau in parcari in legatura cu timpul legal de condus sau cu diurna legala“, este de parere Zsolt Gogucz. Tot din aceasta cauza nu exista un standard certificat la care sa trebuiasca sa se ridice soferii.
„Noi am incercat sa implementam un proiect de formare profesionala pentru transportul cu vehicule de 3,5 t impreuna cu IFPTR, dar nu s-a dorit asta. Ar fi bine daca ati putea produce in grupul vostru de pe FaceBook o schimbare si sa luati legatura cu Gabor Sandor pentru a face un curs. Pentru ca cei care sunt la inceput, dar vor sa invete, sa fie ajutati.“

Articole similare