CAMIOANE  | 
01.07.2011 / 
Elena Dedu
Galerie foto/video
1

Perioada de criza i-a obligat pe importatorii de camioane sa fie tot mai creativi in promovarea produselor, deschiderea unui centru de vanzari si service nemaifiind suficient pentru a vinde. Dupa testarea leasingului operational in 2010, Scania Romania a lansat la inceputul lunii trecute serviciul de inchiriere de camioane. Dupa modelul european, firmele romanesti de transport si expeditii se vor extinde treptat si catre servicii integrate de logistica, aducatoare de profituri mai mari decat transporturile clasice. In aceste conditii, investitiile vor fi axate in special pe centre de logistica si softuri integratoare, in timp ce camioanele si echipamentele ar putea fi inchiriate. Pe aceasta tendinta mizeaza si Scania, care a pus la punct o oferta completa de inchirieri de camioane, in prima faza autotractoare pentru marfuri generale si cereale.

 
Scania Rental presupune inchirierea de camioane noi, modelele Scania G Highline de 420 CP si Scania R Highline de 440 CP. „Produsul nostru este unic pe piata, deoarece nu se refera doar la inchirierea unui camion, ci inglobeaza mai multe servicii. Pe langa pachetul de baza, care include vehiculul, reparatiile si mentenanta, noi adaugam si anvelope si garantii, care se manifesta prin plata unor penalitati in caz de neindeplinire a obligatiilor asumate - in cazul opririi accidentale a camionului din cauze tehnice, acesta va fi pus in functiune din nou in maximum 24 de ore. Daca acest lucru nu se va intampla, vom plati clientului suma de 200 de euro pentru fiecare zi de imobilizare a camionului dupa 24 de ore. De asemenea, oferim si discount pentru combustibil, plus management al vehiculului si training pentru sofer, ceea ce inseamna ca am inclus totul intr-un pachet complet, motiv pentru care credem ca avem un avantaj fata de ceea ce ofera competitorii nostri pe piata in prezent", a declarat Mike Sells, directorul de vanzari Scania Romania (foto).
Acesta a capatat o experienta bogata pe piata serviciilor de inchiriere de camioane in Marea Britanie, afirmand ca oferta Scania Rental este acelasi serviciu cunoscut in toata Europa de Vest, cu mici adaugiri, referitoare la includerea anvelopelor, prin serviciile Bridgestone Romania, in chiria lunara platita de client. Printr-un alt parteneriat, clientii Scania Rental pot beneficia de combustibili Mol cu discount de 0,1-0,15 lei/litru de motorina si termen de plata la 30 de zile, cu conditia aprobarii dosarului de catre comitetul de creditare Mol.

Service-ul nu mai e in grija transportatorului
In cadrul Scania Rental, transportatorul nu mai are nicio grija in caz de defectiuni sau accidente. Dosarele sunt analizate rapid in reteaua de service Scania, iar decontarea se face direct cu asiguratorul. Exista un cost fix pentru toate operatiile de service si intretinere iar prin programul de verificari bine organizat, imobilizarea camionului este mult redusa.
In afara de problemele tehnice cauzate de accidente, serviciul acopera si problemele cauzate de infrastructura sau de conditiile meteorologice. „Dar in situatii in care, spre exemplu, soferul primeste pe computerul de bord o avertizare cum ca instalatia de racire nu functioneaza cum ar trebui, iar el isi continua drumul si motorul se defecteaza, acesta este clar un abuz. Soferul are obligatia sa raporteze defectiunile imediat ce acestea apar si este indrumat catre cel mai apropiat punct de service Scania pentru reparatii de urgenta“, a explicat Mike Sells.
In ceea ce priveste anvelopele, Bridgestone impune patru verificari pe an, doua dintre ele se fac la punctele Scania, odata cu verificarea generala, iar celelalte doua, la locatiile Bridgestone. Tot reteaua Bridgestone realizeaza inlocuirea anvelopelor, deoarece Scania nu are nici cunostintele, nici experienta necesara si, in plus, ar fi nevoie de investitii in echipamentele specializate.
In cadrul programului Scania Rental, toate camioanele sunt dotate cu sistem de monitorizare, iar datele sunt stocate la un birou din cadrul Scania Romania. Clientul primeste saptamanal rapoarte privind performantele vehiculului si modul de conducere al soferului: daca se merge prea mult la relanti, daca soferul are un stil agresiv de condus etc.
Scania Romania are deja experienta pentru oferirea acestui serviciu, mai ales ca de la inceputul lui 2011, sistemul de fleet management a intrat in oferta standard pentru orice vehicul livrat in Romania. In primele sase luni acest serviciu este gratuit, daca clientul este multumit, dupa aceea poate opta pentru unul dintre cele trei pachete disponibile. „Pentru ca este un produs nou, care nu este acceptat imediat de catre client, ii dam ocazia sa il testeze gratuit o jumatate de an“, a aratat reprezentantul companiei.
La acest moment, circa 20% din camioanele vandute de Scania Romania includ si un contract de mentenanta.

Se inchiriaza exclusiv camioane noi
Spre deosebire de alti competitori care au creat serviciul de inchiriere in special pentru a pune la treaba camioanele rulate aflate pe stoc, Scania Rental ofera spre inchiriere numai camioane noi, pe o perioada de 2-3 ani, dupa care clientul poate, eventual, sa reinnoiasca contractul de inchiriere pentru alte autovehicule, tot noi. Asta pentru ca vehiculele second-hand au costurile de service si mentenanta mai scumpe, iar sumele de platit nu ar fi competitive. In plus, cumparatorii de second-hand-uri sunt de obicei companiile mici, cu 2-3 camioane, care isi fac singure service-ul.

Principalul avantaj: preluarea riscurilor de finantare
Pentru exemplificare, Scania Romania a estimat rata de inchiriere a unui G highline de 420 CP la 2.175 de euro pe luna (pentru un contract de trei ani), respectiv 2.278 de euro pe luna (contract pe doi ani), in timp ce pentru un camion din seria R (440 CP), rata lunara este cu 120-130 de euro mai mare.
„Noi credem ca pretul ratelor este foarte corect pentru ceea ce oferim, pentru ca preluam de la client toate riscurile traditionale presupuse de statutul de proprietar, riscurile financiare referitoare la reparatii, mentenanta si asigurari, dar si cele referitoare la valoarea de revanzare ulterioara a camionului, anvelopelor. Clientii vor simti din plin in profitul brut beneficiile acestui serviciu, adica o crestere de 15%, excluzand cheltuielile de operare, si cele administrative“, explica Mike Sells.
Sunt acoperite si extrariscurile specifice activitatii de transport: incarcarea/descarcarea, ancorarea marfii, tractarea camionului etc.
In afara de transferul de risc, transportatorul care apeleaza la un astfel de serviciu isi poate face un plan bugetar clar, prin faptul ca primeste o singura factura, pentru mai multe servicii. In plus, are o imagine clara asupra costurilor, deci isi poate stabili mult mai corect tarifele.
Clientul isi poate alege singur specificatiile, in anumite limite, daca nu doreste vreo varianta deja existenta pe stoc.
In aceasta oferta nu sunt incluse si semiremorcile. Scania a demarat deja discutiile pentru un parteneriat cu unul dintre furnizorii de pe piata romaneasca, insa sunt abia la inceput.

Companiile medii, principalul client
Produsul Scania Rental este adresat transportatorilor de marfuri generale si de cereale, pentru curse interne si internationale. Aceste camioane nu pot fi folosite in cadrul dislocarilor in comunitate, pentru ca, daca e nevoie de reparatii, camionul nu ar putea fi adus imediat inapoi in Romania pentru service. Totusi, programul ofera asistenta prin reteaua europeana 24/7, reparatii de urgenta la orice reprezentanta Scania din Europa. Dar, toate operatiunile de rutina, programate, trebuie sa fie realizate in reteaua Scania din Romania.
Acest program nu se adreseaza oricarei companii de transport, ci companiilor cu flote medii, stabile din punct de vedere financiar, care isi cunosc costurile operationale. Unui transportator cu un singur camion nu i s-ar parea eficient, iar flotele mari prefera leasingul financiar, deoarece obtin economii substantiale din organizarea propriului service.
In plus, piata ideala pentru acest produs sunt distribuitorii si producatorii care nu au niciun interes in a detine camioane.
„Am considerat ca este momentul sa lansam acest gen de parteneriat pentru clientii care vor sa isi dezvolte flota, dar care nu vor neaparat sa investeasca in camioane, ci in alte segmente din afacerea lor. Noi credem ca recesiunea este pe sfarsite si ca transportatorii medii sunt cei mai avantajati in aceasta perioada si nu ar trebui sa isi foloseasca sumele disponibile pe construirea de ateliere de service si pe achizitia de camioane, ci sa le foloseasca in dezvoltarea afacerii. In viitor, in Romania, vor fi aplicate din ce in ce mai mult modelele europene de business, ale companiilor care au inceput sa ofere servicii complete de logistica. Veniturile obtinute pe acest segment de activitate aduc mai mult profit decat transporturile in sine. Ca urmare, ar fi mai bine pentru companiile medii sa isi dezvolte servicii complete de logistica decat sa blocheze banii in camioane“, este de parere reprezentantul Scania Romania.

Proprietar (de leasing)
Traditional, piata romaneasca de camioane este una bazata pe vehicule in proprietate si, cu atat mai mult, pentru Scania Romania va fi o provocare sa deruleze o oferta de service complet pe o piata unde traditia spune sa cumperi, nu sa inchiriezi.
Dar, in Romania, flota proprie nu inseamna neaparat camioane proprii pentru ca aici, in mod traditional, camioanele se cumpara cu bani imprumutati, si atunci transportatorii se gasesc in postura de a fi blocati din cauza imprumuturilor pe cel putin cinci ani. Daca la un moment dat transportatorul vrea sa vanda camionul, va trebui fie sa gaseasca pe cineva care sa preia leasingul, fie sa achite leasingul in totalitate, plus comisioanele de plata anticipata, dar si aici exista riscul ca banii primiti la vanzarea camionului sa nu acopere suma platita pentru leasing. „Prin programul nostru, la sfarsitul perioadei de contract, transportatorul nu trebuie decat sa returneze cheile. Si in eventualitatea in care volumele de marfa scad, acest mod de lucru este mult mai flexibil decat daca ar fi vorba de camioane «detinute» in leasing. Pentru noi, acest produs este unul strategic, nu incercam sa scapam de stocuri in acest fel. Nu incercam sa ne schimbam drastic activitatea sau sa inlocuim ceva prin acest program, este doar o oportunitate pentru clientul care intelege ca un partener poate prelua un segment din partea administrativa si toate riscurile“, a incheiat directorul de vanzari al Scania Romania.
Mike Sells estimeaza ca 5% din camioanele livrate in acest an vor fi inchiriate. Fara a preciza numarul de camioane livrate pana la acest moment, directorul de vanzari Scania Romania a precizat numai ca volumul total de camioane vandute in 2011 se va dubla fata de anul trecut.
Serviciile de inchiriere vor fi oferite in paralel cu leasingul operational. Pentru evaluarea clientului se foloseste acelasi sistem ca si la Scania Credit, iar clientul poate inchiria oricate camioane doreste daca indeplineste conditiile de analiza.           

Comentarii (0)




Au mai ramas 1000 caractere

Comentariile vor fi publicate doar după moderarea acestora de către redactori. Nu vor fi publicate comentariile care conţin injurii, un limbaj licenţios, instigare la încălcarea legii, la violenţă sau la ură, precum şi acuzaţii fără acoperire. De asemenea, pentru o mai bună comunicare, vă rugăm să oferiţi o adresă de mail validă. Vă mulţumim!
Cancel or