Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Regii asfaltului sunt si ai zapezii

Luna trecuta, prin ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii, s-au modificat unele prevederi referitoare la prevenirea si combaterea inzapezirii drumurilor publice, cu scopul de a reduce costurile si timpii de interventie. Concret insa, aceste doua obiective trebuie atinse prin reducerea cu 20% a numarului de utilaje si dotarea lor cu echipamente de mare eficienta si, daca la primul e logic, nu stiu cum ne vom descurca in cazul celui de-al doilea.

CNADNR estimeaza ca in aceasta iarna deszapezirea autostrazilor si drumurilor nationale va costa circa 401,7 milioane de lei, fata de aproximativ 608,3 milioane de lei, cifra avansata anul trecut pe vremea asta – in cele din urma in 2010-2011 au fost decontate lucrari de numai 333,4 milioane de lei.
Deszapezirea este unul dintre domeniile in care nu prea gasim firme straine interesate sa vina in Romania. Sigur, conditiile din caietele de sarcini nu sunt nici pe departe atat de dure ca la constructia de autostrazi, astfel ca numeroase societati romanesti se califica, dar, chiar si asa, ne putem intreba daca cele cateva consortii multinationale care se mai ocupa la noi de constructia de drumuri chiar nu au nevoie de activitati suplimentare pe timp de iarna, pentru a nu-si imobiliza camioanele si utilajele.
Pentru ca de lucru sigur este: contractele de deszapezire vizeaza autostrazile Bucuresti-Pitesti si Bucuresti-Constanta, precum si 50 km din A3, alaturi de 15.934 km de drumuri nationale.
De circa 3.309 km din Moldova se vor ocupa UMB Spedition, Tehnostrade si Com-Axa, in asociere cu Baldassini Tognozzi Pontello. Iar valoarea contractului este de 45,4 milioane de lei. Detinatorul celor trei firme, Dorinel Umbrarescu, mai are contracte pentru curatarea si intretinerea pe timp de iarna a drumurilor din administrarea SND Oradea, Baia Mare, Satu Mare, Targu Mures si Miercurea Ciuc, contra a circa 40 de milioane de lei.
De A1 si A2 se vor ocupa Straco Grup, respectiv Romstrade, carora li s-au alocat 24,3 milioane de lei – aici este inclusa si centura Pitestiului – fata de 13,1 milioane de lei, cat a decontat CNADNR anul trecut pe aceleasi portiuni, ceea ce poate insemna ca noul ordin de ministru nu asigura neaparat costuri mai mici pentru deszapezire.
Romstrade se va ocupa, alaturi de Nova Force, si de curatarea drumurilor nationale din administrarea SND Ploiesti si Alexandria, contra sumei de 25,5 milioane de lei.
Nici Delta ACM nu va duce lipsa de munca in iarna aceasta, urmand sa realizeze, alaturi de Tehnologica Radion, deszapeziri pe drumurile judetene din Constanta, Braila, Tulcea, Slobozia si Calarasi, in valoare de 21,2 milioane de lei, si singura, in Buzau si Slatina, pentru alte 20,23 milioane de lei.
Nu putea lipsi Euroconstruct Trading '98, cu circa 50 de milioane de lei, in asociere, e drept, cu alte firme.
In ciuda acestei desfasurari de forte, Autostrada Transilvania a fost inchisa pentru cateva ore din cauza poleiului. Si, chiar si atunci cand s-a putut interveni si au fost trimise utilaje, ceata le-a cam pus bete in roate.
Insa nu se poate spune ca nu au inceput deja pregatirile de iarna: noiembrie a fost, ca in fiecare an, o luna de varf pentru vanzarile de sare, care au ajuns, in trei saptamani, la 12.900 t (mai ales pentru material antiderapant, dar si pentru consumul populatiei). Salinele lucreaza intensiv, dar reprezentantii lor tot nu pot spune ca firmele se inghesuie sa se aprovizioneze pe masura necesarului. Poate pentru a fi luate si ele a nu stiu cata oara prin surprindere si a cere autoritatilor sa le aprovizioneze cu prioritate.
Faptul ca, pentru prima data dupa mult timp, n-am mai vorbit despre esecurile unor proiecte de infrastructura, nu inseamna ca am vrut sa vedem ce nereguli sunt si in alte sectoare de activitate. Inseamna in primul rand ca vine iarna, vin sarbatorile si vine noul an, pe care vi-l dorim mai plin de satisfactii decat acesta care tocmai se sfarseste. Sarbatori fericite!

Articole similare