Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Noi provocari pe piata anvelopelor

Asa cum am precizat in articolele dedicate Equip Auto, Salonul a avut mai multe dosare tematice, unul dintre acestea fiind dedicat pietei anvelopelor, in crestere, puternic concurentiala, si care trebuie sa faca fata la numeroase provocari, cum ar fi scumpirea materiilor prime si criza anvelopelor de iarna.
 

In plus, profesionistii din domeniu, in special producatorii premium, asteapta etichetarea obligatorie din iulie 2012 pentru toate anvelopele noi si din noiembrie 2012 pentru toate produsele, care va oferi informatii referitoare la rezistenta la rulare, aderenta pe suprafata uda si nivelul de zgomot al pneurilor. Astfel, ele vor fi clasificate, ca electrocasnicele, si clientul va putea alege in cunostinta de cauza.

Piata anvelopelor a crescut in 2010 cu 8% fata de 2009, dar este doar revenirea la o situatie normala a vanzarilor, dupa criza din 2008-2009. Volumele sunt stabile la nivel global, indiferent de segment, cu exceptia anvelopelor pentru vehicule grele, celor agricole sau celor care echipeaza masini pentru lucrari publice, domenii unde impactul situatiei economice nu tocmai bune este mult mai puternic.

Materie prima tot mai scumpa si mai putina
In primul trimestru al anului, preturile anvelopelor au reusit sa fie mentinute, in ciuda scumpirii materiei prime (numai cauciucul s-a scumpit in ultimul trimestru din 2010 cu 20%, ajungand acum sa coste de patru ori mai mult decat in 2008), companiile mizand in acest demers pe cresterea productiei. Totusi, din al doilea trimestru, Michelin, de exemplu, a anuntat cresteri medii de 7,5% pentru anvelopele vehiculelor cu doua roti si cele de santier, de 7% pentru camioane, de 5% pentru autoturisme si de 4% pentru masini agricole. Iar reprezentantii Goodyear estimau cresteri de 10-15% ale preturilor in 2011.
In afara de scumpire, specialistii se asteapta si la o criza de pneuri, deoarece in tarile emergente din Europa de Est cererea de vehicule este tot mai mare, deci vor fi livrate mai multe anvelope producatorilor auto, clienti prioritari, si vor ramane mai putine pentru echipare ulterioara. Pe de alta parte, insa, unii producatori de autovehicule au mai inchis sau relocat din fabricile europene, iar productia se face oricum just-in-time. In orice caz, pe fondul acestei crize, multi distribuitori ajung sa se angajeze in fata producatorilor ca vor realiza anumite volume de vanzari, pentru a fi deserviti cu prioritate.

Nici anvelopele de iarna nu fac fata cererii
Tot in primavara a fost anuntata, pentru intreaga Europa, si o criza a anvelopelor de iarna, care s-a simtit, de altfel, si in ultimele doua ierni, din cauza ca au fost foarte grele. Lipsa de anvelope de iarna este cauzata de faptul ca astfel de modele se fabrica din mai pana in octombrie, iar pentru estimarea necesarului se ia in calcul o iarna medie. Si daca volumul realizat nu ajunge, este dificil de repornit productia, care nu este deloc flexibila.
Piata anvelopelor de iarna a crescut anul trecut in Europa cu 20%. Raportul dintre acestea si cele de vara difera mult de la o tara la alta: in Franta anvelopele de iarna detin circa 10% din total, in Germania sunt mai multe anvelope de iarna decat de vara, mai ales ca, din 2006, folosirea lor este obligatorie, iar in Romania anvelopele de iarna detin 55-65% din vanzarile totale ale unui distribuitor – dar este un procent determinat de faptul ca obligativitatea folosirii lor intra in vigoare abia anul acesta, or toti cei care isi cumpara acum in numar mare anvelope de iarna le vor putea folosi si in 2012, deci anul viitor vanzarile vor scadea semnificativ.

Anvelopele progreseaza in pas cu intreaga industrie
Dosarul Equip Auto pune in evidenta si faptul ca in jurul pneurilor graviteaza numeroase componente, ca suspensiile si sistemele de franare. Un exemplu foarte bun al legaturii stranse intre acestea este ESP, care intervine asupra tinutei de drum analizand de 25 de ori pe secunda daca traiectoria reala a vehiculului este cea dorita de sofer. Sistemul se bazeaza pe senzori aflati in contact cu soseaua, iar producatorii de pneuri lucreaza in stransa cooperare cu cei de componente.
Michelin are o astfel de colaborare cu Bosch, Pirelli va lansa in 2012-2013 Cybertire, un pneu inteligent dezvoltat impreuna cu Brembo si Magneti Marelli, care deduce starea aderentei si interactioneaza cu senzorii vehiculului, de exemplu cu ESP. De asemenea, Bosch si Delphi lucreaza la tehnologii care sa faca sasiul mai „activ“, optimizand tinuta la drum a anvelopelor, iar Arvin Meritor face acelasi lucru, dar pentru vehicule comerciale. Active Wheel de la Michelin integreaza un motor electric pentru propulsie, Valeo propune o alta inovatie, discurile de frana „sport“ cu rulmenti integrati, iar lista poate continua. 

Articole similare

Ad