Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Perturbare in lantul de aprovizionare, dar si oportunitate pentru multe companii

In termeni amiabili sau fara acord, cel mai probabil Marea Britanie va parasi UE la finalul lui martie, iar asta va aduce de la sine si modificari ale schimburilor comerciale cu celelalte state europene, mai ales din perspectiva vamala si supply chain. In contextul pregatirilor pentru un Brexit dur, companiile romanesti implicate in relatii bilaterale cu UK trebuie sa ia masurile necesare pentru o minima perturbare a activitatii dupa 29 martie 2019. Pentru importurile de marfuri din UK, pe langa formalitatile vamale, care ar putea genera intarzieri in cascada pe intregul lant logistic si de transport, trebuie sa se aiba in vedere si costurile suplimentare generate de taxele vamale datorate. In contextul unei rupturi fara acord, se va aplica nivelul standard al taxelor vamale stabilit de UE pentru importuri. Totusi, pentru TVA datorata in vama pentru importul de marfuri cu provenienta UK pentru care formalitatile vamale de punere in libera circulatie sunt efectuate in Romania, importatorii care sunt operatori economici autorizati (AEO) vor avea in continuare un tratament preferential, similar cu cel al achizitiilor intracomunitare de bunuri.
 

Amendamentele legislative si reglementarile in curs vor avea un impact semnificativ asupra activitatii companiilor romanesti care au relatii cu Marea Britanie, in primul rand datorita valorilor mari de import si export. Comertul bilateral Romania-Marea Britanie, conform datelor oferite de Ambasada Romaniei la Londra pentru 2016 si 2017, se ridica la circa patru miliarde de euro.
Marea Britanie reprezinta pentru Romania al saselea partener comercial dintre statele membre UE in ceea ce priveste comertul total de marfuri, astfel ca relatia si modul in care acesta se va modifica in urma Brexit au o importanta deosebita. Marea Britanie este a cincea tara de destinatie a exporturilor romanesti. Fluxurile comerciale bilaterale sunt dominate de produse cu inalt grad de prelucrare. 44% din exporturile Regatului Unit au ca destinatie UE, in timp ce doar 7% din exporturile UE merg catre englezi. Valoarea totala a exporturilor din Marea Britanie catre UE s-a dublat intre 2003 si 2015, ajungand de la 110 la 230 de miliarde de euro.
Potrivit lui Mihai Petre, senior manager Deloitte Tax, cel mai mare impact in eventualitatea unui Brexit fara acord va fi nevoia de a depune declaratii vamale, iar asta va duce la intarzieri in cascada pe intreg lantul logistic si de transport, in plus fata de ce sunt obisnuiti agentii economici. In momentul de fata, operatorii pot tranzactiona marfuri originare sau cu statut unional in mod liber intre cele doua state si nu sunt aplicabile formalitati vamale in schimburile de marfuri. „Nu sunt aplicabile taxe vamale si nici TVA la import in schimburile comerciale, tranzactiile fiind tratate ca livrari intraunionale. Produsele accizabile armonizate (tutun, alcool, produse energetice) pot circula cu acciza platita sau in regim suspensiv de accize intre UE si Marea Britanie, Marea Britanie si UE“, a spus Mihai Petre.
In cazul unui scenariu soft, prin care Marea Britanie paraseste cu acord blocul statelor comunitare, aceasta ramane in Uniunea Vamala si pe piata unica a UE care functioneaza pe principiul liberei circulatii a marfurilor fara bariere tarifare si cu un tarif vamal comun UE-UK. Pe de alta parte, un Brexit fara acord ar aduce, potrivit lui Mihai Petre, aplicarea regulilor care reglementeaza schimburile comerciale dintre membrii Organizatiei Mondiale a Comertului, pentru ca Marea Britanie ar parasi, in acest context, si piata unica, si Uniunea Vamala a UE. „Importurile si exporturile vor fi tratate la fel cum sunt gestionate in prezent relatiile cu statele non-UE. Asta va genera noi sarcini in controlul si gestionarea riscurilor“, a mai explicat Mihai Petre.

Plata TVA la import, impact major asupra lichiditatilor
Plata TVA datorata la import va avea un impact major asupra lichiditatilor unui agent economic. „Tot ce se achizitioneaza acum intracomunitar, inclusiv din UK, este scutit de TVA. In momentul in care UK va deveni un stat tert se va achita TVA la import, care devine deductibila dupa aceea si o putem recupera de la stat, dar se plateste in momentul importului pentru ca altfel nu se primeste liberul de vama“, a declarat Mihai Petre. Exista si anumite facilitati: de exemplu, pentru importuri anuale de peste 100 de milioane de lei se poate primi un certificat de amanare de la plata TVA. De aceasta facilitate beneficiaza si companiile care detin AEO, iar obtinerea lui nu este conditionata nici de valoarea importurilor, nici de cifra de afaceri.
Mihai Petre a subliniat faptul ca societatile romanesti ar trebui sa ia serios in calcul un Brexit dur si sa se pregateasca in consecinta. „Daca ne pregatim pentru ce este mai rau, cu siguranta vom traversa operatiunea Brexit cu perturbari minime. Eforturile facute nu vor fi pierdute chiar daca se ajunge la un acord, intrucat astfel de exercitii scot la iveala de multe ori oportunitati de imbunatatire. Un minimum pe care trebuie sa-l aiba orice companie pentru a putea procesa o declaratie vamala este codul EORI, un contract cu un comisionar vamal sau parole de acces la sistemul RCDPS daca doreste sa proceseze declaratii vamale in nume propriu.“

AEO, o solutie pentru aglomeratia din vami
Pentru obtinerea certificarii AEO este nevoie de depunerea dosarului in vederea auditului din partea autoritatii vamale pe proceduri. „Auditul vizeaza efectiv modul de lucru, de la procedura de acces in incinta la selectia personalului, securitatea IT etc.“, a mai explicat Mihai Petre, tot procesul avand o durata de 4-5 luni, asa cum estimeaza acesta.
Ghidul pentru obtinerea AEO a fost emis de Comisia Europeana, iar printre criteriile de baza pentru eligibilitate se numara solvabilitatea si lipsa datoriilor catre stat sau a incidentelor penale.
„AEO este benefic atat pentru transportatori, cat si pentru operatorii logistici. Orice societate implicata in miscarile de bunuri necomunitare este indreptatita sa aplice pentru AEO, mai ales daca vorbim de marfuri proprii la import, pentru a beneficia de scutirea de TVA la import.“ In plus, pe anumite sectoare, asa cum este granita Romania-Republica Moldova, exista culoare preferentiale de trecere pentru vehiculele care detin un certificat AEO. La fel este si pe relatia cu Serbia.
„In ceea ce priveste operatorii de transport care deschid tranzit in nume propriu, acestia trebuie sa depuna o garantie care este de multe ori 100% din valoarea taxelor. Cei care au AEO o pot reduce cu pana la 80%“, a subliniat Mihai Petre.
O alta facilitate oferita de statutul AEO este vamuirea la domiciliu. „Poti duce marfa in depozitul propriu, apoi se notifica vama prin sistem, iar in maximum trei ore fie se primeste liberul de vama, fie, in functie de analiza de risc, firma este instiintata ca se va verifica marfa sau o anumita parte. Partea care a primit liber de vama poate fi livrata.“ Fara AEO, toate aceste proceduri sunt realizate la sediul vamii.
Producatorii AEO pot beneficia de exporturi in afara orelor de program ale autoritatii vamale, iar asta ajuta si transportatorul, pentru ca poate prelua marfa oricand si poate avea o imagine mai clara a planificarii curselor. „Sunt 70-80 de societati la nivelul tarii care detin astfel de autorizatii de vamuire la domiciliu si care le pazesc cu sfintenie pentru a nu le fi perturbata activitatea“, a mai spus Mihai Petre.
Brexitul va reprezenta si o oportunitate de crestere a gamei de servicii oferite de companiile care au deja certificare AEO, de catre operatorii de antrepozite vamale, de catre comisionarii vamali etc.
Reevaluarea pentru prelungirea AEO are loc in medie la fiecare trei ani.

Procedurile vamale pot fi realizate in orice stat european
Prin prisma Brexitului, achizitiile si livrarile intracomunitare de bunuri in relatia cu UK vor deveni operatiuni de import si export, iar asta inseamna ca marfurile vor fi supuse vamuirii. Vama poate fi realizata oriunde in Europa, neexistand obligatie legala de a aduce marfa in tranzit in tara doar pentru asta. Pentru transportatorii care au incarcari intr-un stat necomunitar si marfurile au ca destinatie un stat comunitar, vama, in mod normal, ar trebui facuta in primul punct de intrare aflat in Comunitatea Europeana. „Regimul de tranzit iti permite sa mergi pentru vama unde doresti, dar trebuie sa optezi de la deschiderea tranzitului pentru locul ales pentru vama“, a mai explicat Mihai Petre. „Pentru incarcarea intr-un stat necomunitar si descarcarea tot intr-un stat necomunitar, dar cu tranzit prin Comunitate, ai nevoie de declaratie de export (sau tranzit), pentru ca nu se mai pune problema unui import in UE, iar marfa va circula fie sub acoperirea unui tranzit sau carnet TIR in Turcia, fie sub declaratie vamala de export, in functie de tara de destinatie si acordurile existente.“

Fara Uniune Vamala, taxele vor creste
Pe langa timpii de asteptare pentru vamuire, vor creste si costurile si vor aparea si taxele vamale. „Vor exista costuri pentru fiecare declaratie vamala, de 50-200 de euro, in functie de complexitatea marfurilor, de volum etc. In plus, la import vom avea TVA si eventuale taxe vamale care ar putea aparea, daca UK devine o tara terta si nu va mai avea niciun acord preferential cu UE, iar in loc de taxe zero, sau 2-3% in functie de produse, va intra pe tarif standard, care este foarte mare, de 5-10% si chiar 20-30%, in functie de produse, grupe etc. La export cele mai mari probleme vor fi ridicate de nevoia de licente de export, mai ales in cazul produselor cu dubla utilizare. Aceasta povara administrativa nu se rezolva de azi pe maine. Ideal ar fi ca toti agentii economici care au de-a face cu Anglia, indiferent ca vorbim de importuri sau exporturi, sa-si faca o simulare a taxelor vamale pe grupele lor de produse. Tariful vamal este disponibil online, publicat pe 31 octombrie 2018 pentru anul acesta. In plus, daca pentru 90% din portofoliu ai nevoie de licenta de export, situatia este delicata“, a atentionat Mihai Petre. Pentru anumite clase de produse, cum sunt chimicalele periculoase, exista interdictii de import din afara UE si, cum UK nu va mai fi stat comunitar, importatorii au nevoie de alternative.

Schimburi comerciale asemanatoare Turciei, insa doar in caz de acord
In conditiile unui Brexit fara acord, UK ramane descoperita din punct de vedere al acordurilor de import si export cu alte state terte pentru ca pana la momentul separarii acesta functioneaza sub acordurile semnate de UE. „UK a inceput negocierile, inca din 2016, pentru acorduri proprii, intrucat in prezent pentru cele 70 de acorduri titularul este UE“, a mai spus Mihai Petre. Potrivit acestuia, in cel mai bun caz taxele vamale se vor mentine la acelasi nivel redus sau chiar zero daca UK primeste statut de tara semieuropeana, dar operatorii romani tot vor fi nevoiti sa depuna declaratii vamale. In prezent, schimburile cu Turcia sunt acoperite de declaratii vamale, desi exista o Uniune Vamala intre Turcia si UE, si asta doar din perspectiva TVA datorata la import.

Atentie sporita pentru conditiile Incoterms
Beneficiarii marfurilor de import pot negocia cu furnizorii ca acestia sa le aduca marfa direct vamuita pentru a simplifica procedurile vamale. Prin al doilea set de reguli al Incoterms, si anume DDP (Delivered Duty Paid – taxe vamale si de livrare achitate), riscurile sunt transferate de la vanzator la cumparator la momentul predarii marfii la o locatie stabilita sau catre un alt transportator. Prin DDP vanzatorul are aproape toate responsabilitatile pe parcursul procesului de transport. De asemenea, el se asigura ca bunurile sunt pregatite pentru descarcare si ca indeplinesc formalitatile de import/export si achita toate taxele, iar asta se va vedea in multe cazuri in pretul la raft al anumitor produse.
„Asta poate genera extracosturi, dar furnizorul se ocupa de tot. Responsabilitatile sunt transferate furnizorului intr-o maniera transparenta. La fel si la export, sunt societati care se ocupa de formalitatile vamale si activitatea poate continua ca pana acum.“
Din punct de vedere financiar exportatorii si importatorii vor simti plusurile date de taxele vamale. „Va fi o incarcare suplimentara la nivelul declarantilor vamali pentru ca nu pot face fata volumului. Nu exista atat de multi declaranti vamali pentru ca este o piata care, desi a crescut constant in ultimii ani, creste cu indici mici“, a mai spus Mihai Petre.
Brexitul ar putea aduce costuri suplimentare pentru companii, mai ales in cazul greselilor de incadrare tarifara. Daca in momentul de fata riscurile de costuri aditionale sunt minime, daca se fac greseli, dupa iesirea UK din UE vor creste semnificativ. „Chiar daca va exista un acord asupra taxelor vamale, formalitati tot vor fi. Daca declaratiile vamale sunt depuse gresit sunt rezolvate fie cu amenzi, fie cu revizuire la momentul depunerii. Problema apare daca gresesti incadrarile tarifare, si de la 0% ai de fapt 20%, iar asta se observa cu ocazia derularii controalelor ulterioare. In acest caz se acumuleaza datorii suplimentare, dobanzi etc.“, a atras atentia senior managerul Deloitte Tax.

Articole similare