Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Estul inca livreaza soferi pentru vest

Daca sistemul de plata a soferilor din Germania nu aduce prea multe avantaje financiare fata de venitul oferit astazi de un transportator roman, in Olanda si Belgia un sofer care lucreaza la international si doarme in camion in majoritatea noptilor castiga cu peste 500 de euro mai mult decat ar putea primi de la un operator autohton. Iar daca lucreaza la intern, aceasta diferenta de bani este inlocuita de confortul de a dormi seara intr-un pat si de a nu mai manca si spala la roata camionului. In plus, asigurarea unei contributii mai mari la pensie si a unor servicii medicale de mai buna calitate convinge tot mai multi soferi romani sa ia drumul Occidentului. Cateva sute de soferi din Romania si Polonia lucreaza in prezent la firme din Olanda, fiind recrutati si retribuiti de 1ToDrive, o agentie de plasare de personal al carei portofoliu de clienti creste in fiecare an.
 

Compania isi propune sa rezolve criza de soferi profesionisti mergand la cauza ei, pe care o defineste intr-un mod poate inedit pentru transportatori, dar cat se poate de realist. „Firmele din est nu au soferi nu pentru ca acestia nu exista, cum este cazul in vest, unde nu mai sunt de gasit“, puncteaza Claudius Serban Bot, manager 1ToDrive pentru Europa de Est, „ci pentru ca soferii estici cauta oportunitati in alta parte, in timp ce transportatorii estici coteaza la licitatii sub pretul real, neputand asigura veniturile cautate de soferi”.
Daca firmele romanesti ar fi inteles fenomenul, mai explica acesta, nu s-ar fi ajuns la o lipsa atat de acuta de forta de munca. „Problema transportatorilor vestici nu a fost ca se gasesc soferi, dar sunt scumpi, ci ca nu se gasesc soferi. Spaima industriei de transport din Romania a fost ca vestul alege soferii romani pentru ca sunt ieftini. Dar vestul alege romanii pentru ca exista, iar de platit ii plateste la fel ca pe vestici.“

Crestere de cel putin 37% pe an, si potential inca mare
1ToDrive face parte din grupul 3D Salaris BV, care are trei divizii: 24/7 (agentie ce recruteaza doar soferi profesionisti vorbitori de olandeza, indiferent de nationalitate), 365 (agentie de payroll, care angajeaza personalul clientilor si administreaza contractele de munca) si 1ToDrive (agentie de recrutare de soferi profesionisti vorbitori de engleza). Aceasta din urma s-a infiintat acum sase ani, cand actionarii grupului au constatat ca piata fortei de munca din Olanda era tot mai greu de accesat, ba chiar aproape inexistenta, pentru a gasi soferi de camion vorbitori de olandeza. Ulterior s-a extins in Romania (Cluj-Napoca) si Polonia (Katowice), existand in prezent o echipa de 10 recrutori in Europa de Est. Iar in acest an isi incepe activitatea in Lituania si Cehia.
1ToDrive are 45 de clienti activi in industria transporturilor din Olanda, carora le pune la dispozitie peste 450 de soferi. Firma are clienti doar in vestul Europei. „Am vrea sa avem drept clienti si transportatori din Romania, Lituania, Polonia, adica din tarile unde suntem activi“, declara Claudius Serban Bot, „dar intrebarea este de unde aducem soferi pentru aceste tari. Trebuie sa-i aducem din alta parte ca sa existe un avantaj pentru client. Altfel, la soferii romani au si ei acces. Dar acesta este in prezent jocul intre vest si est: operatorii din vestul Europei au nevoie de soferii de aici si nu au acces la ei si, la fel, soferii de aici doresc angajatori seriosi din vest.“

Soferii pot alege daca se stabilesc sau nu in Olanda
1ToDrive promoveaza posturile vacante ale clientilor sai transportatori, recruteaza, plaseaza si se ocupa de partea administrativa pentru noii angajati, deoarece, fiind vorba de un contract de munca in conformitate cu legislatia olandeza, sunt multe aspecte ce trebuie rezolvate inainte ca soferul sa se poata stabili in aceasta tara si sa-si inceapa activitatea acolo. Soferul are doua optiuni: sa se stabileasca in Olanda cu tot cu familie sau sa lucreze in sistem 3 cu 1 (trei saptamani de munca si una libera in care se poate intoarce in tara de origine), 6 cu 2 etc. In primul caz, compania ii ofera consiliere in alegerea facilitatilor necesare – locuinta cu chirie (un apartament se inchiriaza in Olanda cu 800-900 de euro pe luna), gradinita pentru copii, firme de asigurare etc. Si, pentru ca oricum in vederea semnarii contractului de munca angajatii trebuie sa aiba o adresa in Olanda, chiar daca lucreaza cate trei saptamani din patru sau sase din opt (sistem 3+1 sau 6+2), angajatorul le faciliteaza inchirierea unei camere (costul e de 95-110 euro/saptamana daca ocupa singur sau cu inca cineva respectiva camera).

1ToDrive prefera contractele pe termen lung
Contractele de munca se incheie intre soferi si 1ToDrive, de aspectele operationale (instruire, plata unor amenzi, cursele de zi cu zi etc.) ocupandu-se dispecerii transportatorului la care sunt plasati.
1ToDrive incheie contracte pe termen lung cu transportatorii si isi permite luxul de a-si selecta clientii, preferandu-i pe cei cu volume mari, care au nevoie de cel putin 10 soferi, si care sunt dispusi la o colaborare de durata, bazata pe intelegere reciproca. Unul dintre principalele avantaje aduse transportatorilor este flexibilitatea, la care se adauga capacitatea de a gestiona perioadele de varf din punct de vedere al volumelor de munca pe care orice companie de transport le cunoaste, fara ca aceasta sa-si extinda departamentul de resurse umane. In plus, avand o retea bine pusa la punct, 1ToDrive poate sa ajunga foarte repede pe pietele cu potential si sa gaseasca persoana potrivita pentru nevoia clientului.
Iar daca un sofer aflat in cautarea unui loc de munca apeleaza la 1ToDrive, dupa ce trece de etapa de preselectie poate primi intr-un timp foarte scurt mai multe oferte. Potrivit TLN (Asociatia Olandeza pentru Transport si Logistica), retribuirea soferului tine cont de mai multe incadrari, de la D0 la D6, venitul brut fiind de la 11 la 14 euro/ora. Daca soferul doarme noaptea in camion mai primeste 47,5 euro/noapte, iar daca se indeparteaza de casa mai mult de 40 km primeste o suma, e drept, modica, de cativa centi/zi, „coffee money“.
Astfel, un conducator auto care lucreaza doar pe timpul zilei ajunge la 500-600 de euro net/saptamana, in timp ce unul care lucreaza la international, deci petrece noptile in cabina, poate ajunge la maximum 850-1.000 de euro net/saptamana cu tot cu sporuri. Asa cum apreciaza Claudius Serban Bot, 40% dintre soferii angajati de 1ToDrive lucreaza in transport national, pentru ca prefera sa petreaca mai mult timp cu familia sau pur si simplu nu mai vor sa doarma in camion, iar 60% merg la international. De mentionat este faptul ca veniturile pot varia, plata fiind la ora cu sau fara sporuri. Concret, primele 40 de ore de munca/saptamana sunt platite cu una din cele sase valori (D0 pana la D6), iar incepand cu ora 41 se adauga un spor de 30%. Pentru lucrul sambata sporul e de 50%, iar duminica se plateste dublu.
Cei care lucreaza la international sunt platiti doar in zilele in care lucreaza, pentru saptamanile in care se intorc in tara de origine apeland la concediul de odihna (24 de zile pe an, pentru care este platit insa mai putin decat pentru zilele lucrate) sau „fara plata”.
Proiectele pentru soferi in regim „international” in Olanda, insa, sunt sporadice si pe termen definit, industria cautand in permanenta sa eficientizeze lantul logistic.

Un serviciu menit sa gaseasca soferi la un cost rezonabil
Serviciul oferit de 1ToDrive nu este menit sa aduca o economie clientului, asa cum declara reprezentantul firmei, „ci sa rezolve o problema – a avea sau nu un camion pe sosea – care nu are doua solutii, ci numai una. Obiectivul nostru este sa generam un profit, dar asta nu inseamna ca diferenta de costuri pentru operatorul de transport este peste limitele pietei. „Daca tinem cont si de cheltuielile unui departament de resurse umane, de concediul de odihna al soferului, care cade in sarcina noastra, de logistica pe care o atrage dupa sine o echipa de 70-80 de soferi profesionisti, si care cade tot in sarcina noastra, putem estima pe termen mediu sau lung o crestere a marjelor de profit pentru operatorii de transport. Aceste costuri nu mai sunt in rapoartele companiei de transport, ci exclusiv pe birourile noastre. In plus, fiind o piata volatila, credem ca resursele umane in transport si logistica trebuie luate foarte in serios daca se doresc rezultate remarcabile, iar preocuparea transportatorilor trebuie sa fie aceea de renegociere a tarifelor in loc de a scadea remuneratia personalului.“

Soferii filipinezi sau venezuelieni ar putea ajunge in Romania
1ToDrive intentioneaza sa extinda cautarea de soferi si mai spre est de Romania (deocamdata are conexiuni in Filipine si Venezuela), dar nu mai devreme de sase luni, si in felul acesta va putea atrage in portofoliul de clienti transportatori de la noi din tara.
Claudius Serban Bot tine insa sa sublinieze inca o data faptul ca „abordarea noastra nu este aceea de a face economii angajand soferi filipinezi si platindu-i mai putin decat pe romani, acestia renuntand la a mai lucra dupa sase luni. Noi dorim sa aducem forta de munca din America de Sud sau Asia, remunerandu-i conform pietelor in care activeaza, obiectivul fiind sa crestem volumul si calitatea fortei de munca. Important pentru noi este sa gasim soferi buni, calificati, seriosi, care, pentru a-i avea pe termen lung, trebuie sa primeasca aceleasi salarii ca europenii.“

Articole similare