Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Adoptarea tahografului inteligent e iminenta. Noul sistem, imposibil de pacalit

Obligativitatea echiparii tuturor camioanelor noi cu tahograf inteligent va intra in vigoare din 15 iunie 2019. Noul sistem, care va asigura o verificare mai riguroasa si mai eficienta a respectarii timpilor de conducere si de odihna, va fi imposibil de fraudat, intrucat va transmite in permanenta semnale catre receptorii montati pe vehiculele institutiilor de control aflate in proximitate. Cum manipularea incorecta sau chiar fraudarea aparatului tahograf se afla in topul abaterilor constatate la controalele in trafic, introducerea tahografului inteligent pare indreptatita. Dotarea institutiilor de control din toata Europa cu logistica necesara interactiunii cu tahograful inteligent nu se va putea face insa peste noapte, astfel ca, intr-o prima faza, in trafic se va verifica doar echiparea cu noul aparat, controlul urmand sa fie facut dupa modelul clasic.

Cele mai multe sanctiuni aplicate in urma controalelor efectuate de Inspectoratul de Stat pentru Control in Transportul Rutier (ISCTR) in ultima perioada au fost pentru manipularea incorecta a tahografului, conducerea fara cartela tahograf si nerespectarea timpilor de conducere si de odihna, alaturi de defectiuni tehnice sau efectuarea de curse fara existenta documentului de transport, a confirmat Laurentiu Marin, Inspector-sef teritorial IT3, prezent la conferinta Tranzit de la Suceava.
Astfel, in cadrul ultimei actiuni concertate de control in Portul Constanta, desfasurata la sfarsitul lui martie, in care au fost controlate peste 800 de autovehicule, nu mai putin de 30% dintre acestea au fost sanctionate pentru fraudarea tahografului. Principalele metode au fost utilizarea magnetului sau a altor dispozitive de manipulare similare, conducerea folosind cardul altui sofer sau chiar conducerea fara card.
Separat, in cadrul actiunii Truck & Bus a Politiei Rutiere din februarie, la care au participat si echipe ale ISCTR si RAR, peste 10% din sanctiunile aplicate intr-o saptamana operatorilor de transport au fost pentru manipularea incorecta sau fraudarea tahografului. (In cadrul Truck & Bus au fost controlate 3.526 de vehicule, dintre care 3.044 apartinand transportatorilor romani si 482, celor straini, fiind aplicate in total 515 sanctiuni.)
Toate vehiculele comerciale a caror prima inmatriculare va fi facuta dupa 15 iunie 2019 vor trebui dotate cu tahograf inteligent. Diferenta fata de sistemul actual este senzorul de miscare modificat, cu preluare de semnal secundar de la un satelit (GNSS). Acesta va inregistra punctul de plecare si sosire al vehiculului, precum si pozitionarea acestuia dupa trei ore de condus efectiv. Datele vor fi transferate la distanta, iar echipajele de control le vor putea accesa fara sa mai opreasca vehiculul. Astfel, se vor putea scana wireless date ca cea mai recenta incercare de incalcare a securitatii, cea mai lunga intrerupere cu energie electrica, defectiunea unui senzor, eroare de date de miscare, conflict de miscare a vehiculului, conducerea fara card valid, introducerea cardului in mers, datele de ajustare a timpului, datele de calibrare, inclusiv cele mai recente doua calibrari, date de inregistrare vehicul, viteza inregistrata de tahograf.
Chiar daca termenul limita pe care trebuie sa-l respecte carausii este foarte apropiat, asta nu inseamna ca din ziua urmatoare tahograful inteligent va putea fi si pus la treaba. Si asta pentru ca institutiile de control din statele membre UE nu dispun inca de toata logistica necesara. De altfel, in regulamentul 165/2014 este prevazut un termen maxim de 15 ani pentru dotarea cu sisteme de interactiune cu tahografele inteligente, iar in legislatia nationala a fost transpus un termen de 10 ani. Chiar si daca se vor adopta propunerile de modificare a Pachetului Mobilitate 1, care impune limite mai stricte de aliniere la noile prevederi, tot se mai lasa un ragaz pana in 2024.
Astfel, intr-o prima faza, ISCTR va verifica doar existenta tahografului inteligent la vehiculele noi inmatriculate dupa 15 iunie 2019, controlul datelor din tahograf urmand sa se faca la fel ca pana acum.
Special pentru a fi mai bine pregatiti si informati la control, inspectorii ISCTR folosesc in prezent un sistem de clasificare a operatorilor de transport, in functie de tipul de sanctiuni aplicate anterior (foarte grave, grave si minore). Practic, pe baza sanctiunilor aflate in evidentele institutiei se stabileste un coeficient de risc pentru fiecare transportator in parte, iar la control inspectorii stiu cu ce fel de tip de companie se confrunta. De asemenea, institutia a implementat si o aplicatie dezvoltata in sistem propriu, prin care orice suspiciune sau neconcordanta este transmisa automat Politiei Rutiere sau RAR, dupa caz, pentru solicitarea unui control mai amanuntit.

Articole similare