Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Primul camion pe hidrogen pentru piata europeana

Nikola Corporation proiecteaza si produce vehicule electrice sau hibride cu sistem electric-celule de hidrogen (H2), trenuri de rulare electrice pentru vehicule, diferite componente specifice, precum si unitati de stocare pentru H2 si energie electrica. Grupul este foarte bine cunoscut in America de Nord, iar recent a prezentat camionul Nikola Tre, cu propulsie hibrida – energie electrica plus celule de H2 – special dezvoltat pentru piata europeana. Vehiculul ar putea intra in operare in 2023.


Grupul Nikola Corporation, cu sediul in Phoenix, Arizona, este binecunoscut in Statele Unite ale Americii pentru dezvoltarea tehnologiilor ecologice de propulsie, cum ar fi motoarele electrice si pe celule de hidrogen. Trevor Milton, CEO-ul companiei, este considerat un vizionar, intrucat a incurajat inca de la inceput cercetarea in domenii prea putin accesate anterior si a promovat pe piata produse si sisteme inovatoare. Odata cu investitia in fabrica din Phoenix, dar si in centrul de cercetare si dezvoltare pentru tehnologia pe celule de hidrogen, Nikola a creat 2.000 de locuri de munca.
Camionul Nikola Class 8 reprezinta viziunea grupului privind implementarea tehnologiei de propulsie pe celule de hidrogen la vehiculele comerciale grele si constituie o alternativa ecologica sustenabila in fata motoarelor diesel, gratie designului inteligent al trenului de rulare si posibilitatii stocarii unei capacitati suficiente de hidrogen, care sa asigure o autonomie mare.
Special pentru piata europeana, care a anuntat ca va lua masuri impotriva utilizarii vehiculelor diesel, grupul nord-american a lansat modelul de camion Nikola Tre, cu sistem de propulsie hibrid (electric-celule de hidrogen), care are o autonomie cuprinsa intre 500 si 1.200 km, in functie de greutatea incarcaturii.

Camionul pe hidrogen, o realitate
Pana in prezent au fost primite deja comenzi pentru 13.000 de camioane Nikola in Statele Unite, care pot fi echipate cu motoare hibride (electric-H2), ce dezvolta pana la 1.000 CP. Este vorba de modelul Nikola Two, dezvoltat in colaborare cu Bosch. Acesta functioneaza practic ca un computer pe roti, coordonat de sistemul Bosch VCU (Vehicle Control Unit), care monitorizeaza toti parametrii de functionare si da comenzile. Motorul pe celule de H2 a fost dezvoltat impreuna de Nikola si Bosch, ca si axa motoare prevazuta cu doua propulsoare electrice, cate unul pe fiecare roata. Directia electro-hidraulica Bosch Servotwin include sisteme de asistenta foarte utile pentru sofer, cum ar fi mentinerea vehiculului pe banda de circulatie, ajustarea directiei de deplasare in caz de vant lateral si asistenta in conditii de trafic aglomerat. In plus, pe viitor, platforma Servotwin va permite instalarea sistemelor necesare pentru conducere autonoma.
O particularitate a acestui camion este lipsa oglinzilor retrovizoare, care au fost inlocuite cu un sistem de camere video ce preiau imagini din lateralul si din spatele vehiculului si le transpun pe monitoare amplasate in pozitia unde se afla de regula oglinzile. Mirror Cam System, dezvoltat de Bosch si Mekra Lang, confera mai mare siguranta si o aerodinamica sporita.
Prin diferitii senzori montati, camionul Nikola este conectat la platformele digitale de monitorizare de flota, iar managerii de transport pot comunica in timp real cu soferii printr-o aplicatie instalata pe telefonul mobil.
Nikola Tre, modelul destinat comercializarii pe Vechiul Continent, va avea acelasi tren de rulare ca si versiunea americana Nikola Two, urmand sa fie propulsat de puternicul motor de 1.000 CP. Rezervorul de hidrogen de la bord va putea inmagazina 60 kg H2, mai putin decat versiunea americana, si va fi construit dupa cerintele pietei europene. Eliminarea propulsorului diesel si a cutiei de viteze aduce beneficii importante din punct de vedere al designului interior al cabinei, fiind asigurat spatiu mai mare de miscare si o inaltime utila crescuta cu 30 cm.
Solutia constructiva in sine este similara cu cea a unui vehicul electric. Astfel, atat Nikola Two, cat si Nikola Tre vor putea fi comandate, pe langa versiunea cu propulsie pe hidrogen, si in trei variante cu motorizare electrica (500, 750 si 1.000 kWh).

Principala piedica: reteaua de alimentare cu H2
Nu mai putin de 800 de camioane Nicola Class 8 au fost comandate de catre Anheuser-Busch, producatorul berii Budweiser, clientul de referinta al Nikola, ca parte a strategiei de dezvoltare sustenabila a companiei. „Vrem sa transformam industria de transport. Cu viziunea Nikola, lumea va fi mai curata, mai sigura si mai sanatoasa”, a declarat Trevor Milton, CEO Nikola, cu prilejul evenimentului de lansare ce a avut loc la jumatatea lui aprilie in Scottsdale.
Reteaua de alimentare este principala piedica in calea popularizarii H2, iar Nikola a deschis deja prima statie proprie la sediul central din Phoenix. Alte statii de H2 urmeaza sa fie construite in perioada urmatoare.„Suntem pionieri in aceasta industrie si lucram impreuna cu alti constructori la dezvoltarea unor standarde in ceea ce priveste exploatarea H2, dar si implementarea unei tehnologii de alimentare in mai putin de 15 minute. Scopul este siguranta si interoperabilitatea, astfel incat toate vehiculele cu motorizare pe H2 sa poata alimenta de la orice statie. Pe masura ce se va populariza ideea utilizarii hidrogenului drept carburant, costul de achizitie al acestuia va deveni mult mai accesibil”, a declarat Jesse Schneider, vicepre­sedinte executiv Nikola Hydrogen. Pentru a asigura o retea optima de vanzare si service, Nikola a incheiat parteneriate cu Ryder System Inc. si Thompson Machinery, care opereaza impreuna peste 800 de locatii in America de Nord.
Intregul laborator cu echipamente de testare pentru sistemele electrice si pe celule de H2 va fi furnizat de AVL Test Systems Inc., care are experienta in dezvoltarea motorului pe H2 pentru aplicatii in industria usoara. AVL va oferi solutii de testare pentru diferite componente ale trenului de rulare al camionului Nikola, dar si un dinamometru performant pentru testarea sasiului. De altfel, AVL si HyCentA (Hydrogen Center Austria, TU Graz) au dezvoltat cel mai modern stand de incercari pentru vehicule pe hidrogen, ce permite simularea unor conditii reale de operare si cu diferite sarcini.
Dupa perioada de testare, Nikola Two va fi lansat oficial pe piata americana in 2022. Modelul Nikola Tre, pentru Europa, va fi disponibil un an mai tarziu.

Solutii ecologice pentru diferite segmente de piata
Cu prilejul lansarii modelelor de camioane Nikola Two si Nikola Tre, grupul american si-a aliniat toata gama de produse cu zero emisii, cu care doreste sa revolutioneze industria transportului. Unul dintre acestea este autovehiculul de teren Nikola Reckless, care se conduce pe baza de telecomanda si se remarca prin silentiozitate. „Estimam ca toate vehiculele militare vor trece la motoare electrice sau pe celule de hidrogen in viitor”, a declarat Andrew Christian, vicepresedinte Nikola Powersports.
Autovehiculul de teren NZT Off-Highway (OHV) cu propulsie electrica a fost dezvoltat impreuna cu Bosch si este prevazut cu patru motoare electrice montate direct pe roti, ce dezvolta impreuna 500 CP. Acceleratia este impresionanta, de la 0 la 60 km/ora ajungand in doar 3,5 s. Vehiculul a fost disponibil si pentru testare, pe un traseu special din cadrul complexului WestWorld Scottsdale, inchis publicului larg.
A fost prezentat, de asemenea, si conceptul de vehicul Nikola Water Adventure (WAV), primul vehicul electric, cu zero emisii, care se deplaseaza pe apa, creand o senzatie unica pentru pasageri.

Articole similare