Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Progres foarte rapid si ca volume, si ca tehnologie

Comertul online reprezinta motorul principal de crestere a pietei de curierat expres din China, care a inregistrat in 2017 un plus de 25% fata de anul anterior si a generat venituri de 496 de miliarde de CNY (yuan chinezesc, care echivaleaza cu 0,61 lei). Mai mult decat atat, piata chineza de curierat expres este cea mai mare din lume si reprezinta 40% din volumul total de livrari la nivel global, fata de 1% cu un deceniu in urma. Iar companiile din domeniu, care sunt printre pionierii in implementarea de tehnologii inovatoare, intentioneaza ca pana in 2020 sa imbunatateasca sistemele computerizate, serviciile si conexiunile internationale si sa extinda reteaua de curierat, pentru a ajunge la o cifra de afaceri de 800 de miliarde de CNY.


Conform datelor Ministerului Chinez al Comertului, retailul online a crescut in aceasta tara cu 32% in 2017, pana la 7,18 trilioane de CNY, in special datorita vanzarilor online in mediul rural, care au fost cu 39% mai mari decat in 2016 si au atins 1,24 de trilioane de CNY. Aceasta activitate vine insa si cu provocari pe masura, cata vreme densitatea livrarilor la sate este mica, deci costurile sunt mari, iar zonele rurale si montane ocupa aproape doua treimi din suprafata Chinei. Populatia rurala a tarii era de 590 de milioane in 2016.
In perioada urmatoare comertul electronic se va dezvolta mai ales in mediul rural, in regiuni unde inca exista loc pentru crestere. De aceea JD, cel mai mare retailer din China, a anuntat ca vrea sa construiasca 185 de aeroporturi pentru drone in sud-vestul tarii, pentru livrari, iar Alibaba este in proces de scalare a platformei sale Rural Taobao, investind recent 716 milioane de dolari in Huitongda, o platforma destinata mediului rural, existenta pe piata de opt ani, care are 80.000 de magazine membre in 18 provincii. Scopurile acestor companii, de a merge tot mai mult spre vestul tarii, coincid si cu planurile guvernului, de a dezvolta aceasta regiune ramasa in urma.
Ca sa acceseze insa zonele rurale curierii ar trebui sa adopte noi tehnologii, mai ales vehicule autonome pentru livrari de produse.
Conform datelor de pe piata locala, livrarile last mile cu roboti pot reduce costurile de la 7 CNY/livrare folosind oameni la 1,5 CNY/livrare, iar utilizarea dronelor ar aduce o ieftinire cu inca 50% daca s-ar folosi la scara larga.

Investitii uriase in tehnologii care sa scada costurile de livrare
Piata CEP (curierat, servicii express si coletarie) din China este foarte fragmentata, aici activand circa 19.000 de curieri, iar cresterea de capital duce la o competitie mai puternica si la presiune mai mare asupra unora dintre ele. Datorita cresterii volumelor vandute online, numeroase firme nationale si internationale cresc investitiile si incheie parteneriate pentru a atinge o cota de piata semnificativa.
Astfel, in iunie 2018, gigantul chinez din retail, Alibaba, a lansat Cainiao G Plus, un nou vehicul autonom pentru livrari last mile, care poate sa duca pana la 9 kg si sa livreze colete si alimente in campusuri si cartiere rezidentiale, avand o viteza de pana la 15 km/h.
Dar investitiile in China nu se opresc aici, ci sunt tot mai mari, pentru a transforma sectorul CEP din prezent, unde se munceste intens, intr-o industrie inteligenta. De exemplu, ZTO Express (una dintre cele mai importante patru companii de coletarie, alaturi de STO Express, YTO Express si Shanghai Yunda Express, care au procesat impreuna aproape 15,4 miliarde de colete in 2016) a facut ca din primul trimestru al anului trecut 94% din documentele aferente livrarilor expres sa fie disponibile electronic. Astfel numarul de colete livrate a crescut cu 36%, iar forta de munca a crescut doar cu 7%. In 2017, compania a investit cu 108% mai mult in cercetare si numarul angajatilor din acest departament a crescut si el.
In martie 2018, SF Express a obtinut prima licenta de operator domestic de drone si astfel livrarea cu drone a intrat intr-o faza legala in China, cu operatiuni in zonele pilot desemnate de autoritatea aviatica. In plus, firma si-a extins si flota de avioane la 40 la final de 2017, fata de 11 in 2013.
Iar vehiculele electrice joaca si ele un rol important in livrarea de colete in China.
Comertul electronic international creste in ritm record
In ceea ce priveste comertul electronic international, importurile Chinei au crescut cu 116,4%, iar exporturile cu 41,3% in 2017, 220 de tari si regiuni din intreaga lume fiind parteneri comerciali ai acestei tari.
In 2016 vanzarile internationale ale retailului chinez online s-au ridicat la 78,5 miliarde de dolari, iar pana in 2021 se asteapta sa se depaseasca 140 de miliarde.
Cresterea comertului international se datoreaza in primul rand numarului tot mai mare de chinezi care merg la munca, la studii sau in vacante peste hotare, si iau astfel contact cu marcile si produsele internationale care fie nu sunt disponibile in China, fie sunt prea scumpe in magazinele locale.
Un alt motiv pentru care cresc schimburile comerciale internationale este preocuparea tot mai mare pentru siguranta alimentara si a consumatorului, care ii face pe chinezi sa se indrepte spre marci internationale, considerate mai de incredere, mai ales cand vine vorba de produse pentru copii, sanatate, nutritie, ingrijire sau alimente organice.
Pentru comenzile din strainatate chinezii pot apela fie la platforme autohtone de e-commerce ca Alibaba TMall Global sau JD Worldwide, fie la vanzatori internationali neoficiali care au sediul in strainatate, cumpara marfuri autentice din alte tari si apoi folosesc platforme locale ca WeChat si Taobao pentru a ajunge la clientii chinezi.
Comertul international creste si datorita crearii, din 2015 incoace, a unor zone pilot de comert electronic international in 13 orase, la care intre timp s-au mai adaugat 22. Acestea ofera un sistem ce simplifica reglementarile legate de examinarea si aprobarea marfurilor, vama si disponibilitatea informatiilor despre importurile si exporturile online. In plus, unele companii chineze, ca Alibaba, au promovat zone speciale de e-commerce in Malaiezia sau Thailanda.

Cu un pas inainte in ceea ce priveste mixul de magazine fizice si e-commerce
In timp ce in Occident, dupa achizitia Whole Foods Market de catre Amazon, se fac tot felul de speculatii in legatura cu modul in care cele doua firme vor produce o noua generatie de retail conectat digital, in China astfel de situatii sunt deja la ele acasa, asa cum arata un studiu realizat de compania de consultanta Mordor Intelligence. Alibaba si JD deschid in ritm rapid magazine de retail in intreaga tara, Hema si 7Fresh, ce ofera o gama larga de experiente de cumparare conectate digital. De exemplu, clientii isi pot folosi telefonul pentru a scana codul de bare al oricarui produs din magazine si a afla astfel mai multe despre originea lui, informatii nutritionale si pret. Iar livrarile se fac in ambele magazine in 30 de minute dupa ce s-a facut achizitia. Aceste concepte noi de magazine reasigura consumatorii de prospetimea si calitatea produselor – adica tocmai unul dintre motivele pentru care ei apelau la achizitii online din strainatate.
Cu toate dezvoltarile de pana acum, inca mai este loc de inovatie, ca rezultat al unor investitii pe scara larga, diversificate, realizate de marile corporatii tehnologice chinezesti. Ele nu vor aduce beneficii doar consumatorilor chinezi, ci si infrastructurii, sigurantei produselor si comertului international, si vor fi un motor de dezvoltare economica si sociala pentru intreaga tara.

Articole similare

Ad