Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Investitia in noua locatie, o decizie pe termen mediu si lung

Luna trecuta, Still Romania a inaugurat noul sediu cu o suprafata construita de peste 2.600 m2 (depozit 2.031 m2, birouri 626 m2), inchiriat la km 13 pe A1, o mutare facuta pentru a tripla actuala capacitate de depozitare, pentru a centraliza procesele logistice intr-o singura locatie, dar si cu scopul de a gestiona mai bine toate serviciile oferite clientilor. Chiar daca decizia strategica si operationala nu vine intr-un moment neaparat propice, piata fiind in scadere dupa un 2018 exceptional, miscarea e facuta ca o investitie pe termen mediu si lung, cu privirea indreptata catre automatizare si digitalizare, tendinte deja manifestate in tarile vestice prin prisma unei lipse acute de personal calificat, dar si a nevoii accelerarii livrarilor catre clienti.


La mai bine de zece ani de la deschiderea unei filiale proprii aici, piata romaneasca este considerata de producatorul german de echipamente drept un pilon important din regiunea Europei Centrale si de Est, cu posibilitati de crestere. „Romania este importanta in mod specific pentru ca este o tara cu potential pe termen mediu si lung, o tara mare, cu populatie semnificativa, in care Still a inregistrat peste opt ani de crestere continua. De asemenea, aici avem un portofoliu semnificativ de clienti internationali, companii din intreaga lume care isi doresc suport si servicii standard de la Still, precum cele din Germania sau Franta, ce nu puteau fi oferite de toti furnizorii externi. Ca urmare, pentru a aduce plus valoare pietei romanesti, era important sa avem o organizatie proprie aici“, a justificat Frank Mueller, membru al boardului Still, mutarea intr-o noua locatie, mai ofertanta. In completare, Marek Juhas, Managing Director Still Material Handling Romania SRL, explica: „am realizat ca este mult mai bine sa gestionam toate procesele din propria «casa». Ca urmare, am hotarat sa triplam capacitatea de depozitare si sa centralizam procesele logistice aici, pentru a gestiona si controla mai bine si serviciile pentru clienti. Si nu ne referim doar la piesele de schimb, ci si la pregatirea stivuitoarelor potrivit cerintelor speciale venite de la clienti. In plus, ne asteptam la o crestere a industriei in urmatorii 5-10 ani, deci este o decizie operationala, dar si strategica.“

Scadere a vanzarilor, insa dupa opt ani de crestere
In ultimul timp, Frank Mueller observa ca situatia economica internationala pune presiune pe business-ul si pe piata Still nu numai in Romania, ci in intreaga Europa. „Anul acesta va fi provocator. Dupa un prim semestru cu o scadere de doua cifre, cel mai probabil vom inregistra o contractare pe intregul an, comparativ cu 2018. Romania e aproximativ pe aceeasi linie cu trendul general, variatii putand aparea doar in functie de produse.“ Marek Juhas priveste situatia insa din alta perspectiva: „dat fiind faptul ca in ultimii trei ani cresterea a fost extrema, am putea spune ca situatia este doar putin mai slaba decat anul trecut, pentru ca cifrele de anul acesta sunt mai mari decat cele de acum doi ani. Deci piata inca se afla la un nivel inalt.“
Insa ambii recunosc ca nu numai in Romania, ci si in alte tari, companii foarte mari din mai multe industrii ezita tot mai mult in a face investitii, preferand sa monitorizeze situatia si sa astepte. „Ne-am bucurat mai bine de opt ani de o crestere dinamica si continua in Europa si in lume, deci nu trebuie sa fim surprinsi de o scadere acum, mai ales ca nici politicile internationale nu ne sprijina.“
Ca urmare, la nivel european Still nu gaseste motive pentru a-si schimba strategia, mai ales ca astfel de cicluri economice au mai fost experimentate de-a lungul deceniilor. „Nu modificam strategia pentru o scadere temporara a pietei. Nu privim doar catre anul acesta sau cel viitor, cand cifrele poate vor continua sa scada, ci la urmatorii cinci ani. Vom investi in Europa, ca si in Romania, in servicii noi, pentru a fi pregatiti la revenirea cererii. Oricum, orice strategie se adapteaza cel putin la fiecare doi ani.“

Lipsa fortei de munca duce la automatizare
Producatorul german a realizat o serie de sondaje in industrie, cu focus pe solutiile de automatizare, din care a reiesit ca va fi o crestere pe termen mediu si lung in zona de echipamente de manipulare, sectorul comertului international si miscarile fizice de marfuri continuand sa creasca. „Observam un potential tot mai mare de crestere pe segmentul solutiilor de automatizare a depozitarii. Pe termen mediu si lung va fi o crestere supradimensionata, comparativ cu business-ul nostru traditional, iar asta se reflecta in strategia noastra aplicata in toate tarile, insa cu grade diferite, in functie de maturitatea economica si de cadrul care justifica sau nu investitiile in astfel de tehnologii noi. De exemplu, pe pietele africane se foloseste foarte putin automatizarea, pentru ca exista resurse foarte mari de forta de munca, la o rata foarte competitiva, in vreme ce in Europa se manifesta o lipsa acuta de forta de munca. In Romania, chiar daca forta de munca este inca la un cost mai mic decat cea din vest, lipsa acesteia o scumpeste tot mai mult, si astfel locatia devine tot mai putin atractiva pentru business-uri“, a spus Marek Juhas, subliniind ca si aici tendinta catre automatizare este tot mai puternica. „Se observa ca se construieste foarte mult. Apar noi centre de depozitare care nu vor putea fi gestionate prin oameni, ci vor necesita automatizare. De asemenea, lumea e tot mai grabita in ultimii ani, dorind servicii de livrare cat mai rapide, astfel ca vor fi procese ce nu mai pot fi gestionate prin forte proprii. Se observa si o crestere a consumului care va necesita automatizarea multor procese din productie si logistica, pentru a putea respecta cererile clientilor si timpii de livrare. Sunt magazine de la care comanzi azi pe internet si maine ai produsele, iar asta are legatura cu automatizarea proceselor.“
De remarcat ca si comertul electronic vine tot mai tare din spate, mai ales in tarile estice. Aici se observa deschiderea de e-shops-uri, dar si schimbari in comportamentul clientilor care cauta pe internet mai ales produse cu specificatii tehnice reduse sau produse mai ieftine. „In acest moment, sectorul de e-commerce nu reprezinta foarte mult din business-ul Still. Deocamdata exista doar o gama mica de produse utilizate in logistica interna a acestor firme, insa pe viitor vor fi tot mai multe. Consider ca standardizarea va fi tot mai mult folosita si in e-commerce“, a mai spus Marek Juhas.

Solutiile noi si integrate sunt bine primite in Romania
In Romania, cel mai bine vandut produs este stivuitorul electric cu contragreutate. De asemenea, sunt cerute echipamentele pentru centre logistice mari, cu rafturi foarte inalte, in special stivuitorul pentru picking MX-X si EK-X.
In plus, in ultimii trei ani a crescut si cererea pentru echipamente inchiriate, mai ales ca multi clienti mari nu sunt pregatiti sa astepte 3-4 luni pentru livrarea unui produs nou. „Acestia opteaza pentru o flota inchiriata pentru a o avea la dispozitie in perioada dintre adoptarea deciziei de achizitie si livrarea noului produs. Practic, piata dicteaza acum schimbarea, flexibilitatea fiind una dintre cererile cele mai inalte ale pietei actuale, spre deosebire de cea de acum 5-10 ani“, a precizat Frank Mueller.
Still Romania are in portofoliu clienti importanti, atat din sectorul automotive, cat si din FMCG. Anul trecut, producatorul german a incheiat un contract cu Carrefour pentru livrarea a 560 de unitati, acesta devenind cel mai mare client, insa si Continental foloseste in multe fabrici echipamentele Still. In ceea ce priveste preferintele clientilor, Romania tine pasul cu celelalte state europene, fiind o piata deschisa pentru implementarea unor proiecte integrate care sa cuprinda, pe langa echipamentele de manipulare, si rafturi si software, de la un singur furnizor. „Astfel de proiecte am implementat in ultimii ani si in Europa de Est, iar acum am inceput sa le integram si in Romania. Putem oferi solutii complete si suport, iar in 1-2 ani vom instala o parte din proiectele castigate deja la licitatii“, a spus Marek Juhas, remarcand ca in Romania sunt imbratisate cu usurinta si tehnologiile noi, precum cea a bateriilor Li-Ion. „Dupa trei ani in care am lucrat in Norvegia, o tara in care folosirea bateriilor Li-ion era des intalnita, aici fiind inregistrati cei mai multi posesori de autoturisme electrice Tesla din Europa, cand am ajuns in Romania am fost surprins ca aici era o tehnologie mai de succes decat in Norvegia, in domeniul echipamentelor de depozitare. Ca urmare, avem in desfasurare licitatii pentru stivuitoare electrice cu baterii Li-Ion, in special pentru clientii internationali, dar si pentru firmele mari locale care inteleg economiile facute in costuri.“
Frank Mueller detaliaza situatiile in care este profitabila folosirea unei astfel de tehnologii: „punctul cheie este selectarea aplicatiei potrivite. Astfel, daca un client foloseste echipamentul doar doua ore pe zi, investitia nu se justifica, aceasta fiind potrivita mai degraba pentru aplicatii grele si lucrul in 2-3 schimburi. Mai mult, cei care opteaza pentru aceasta solutie trebuie sa-si adapteze procesele pentru oportunitatea incarcarii la orice pauza, fara sa se astepte ca bateria sa fie complet descarcata. Pentru asta este nevoie de procese bine structurate si de o infrastructura potrivita. De asemenea, operatorii trebuie instruiti, pentru ca altfel riscul de a distruge bateria este mare.“

Articole similare

Ad