Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Costin Anghelescu repeta performanta de la Lisabona

„Speed is the key“! Acesta a fost mesajul Renault Trucks pentru participantii la Optifuel Challenge 2019, cea de-a cincea finala internationala a concursului menit sa-l descopere pe cel mai bun dintre cei 25 de soferi castigatori ai etapelor nationale. In premiera, aceasta editie a fost organizata la sediul central al companiei, in Lyon Saint-Priest (Franta), iar cel care a profitat din plin de viteza a fost Frantisek Oravec, un sofer din Slovacia, proprietarul firmei cu acelasi nume, urmat de polonezul Piotr Krahel si de francezul Pascal Bosser. Reprezentantul Romaniei, Costin Anghelescu, chiar daca nu se afla la volanul camionului zi de zi, este un impatimit al concursurilor de acest gen si ne-a reprezentat cu onoare, situandu-se pe pozitia a patra, la doar 3 puncte din 100 de castigator, exact ca in urma cu patru ani, la Lisabona, in cadrul aceleiasi competitii.


Anul acesta finala Optifuel Challenge s-a desfasurat la mijlocul lunii octombrie si a avut loc, in premiera, chiar acasa la gazde, respectiv la sediul central al Renault Trucks din Lyon Saint-Priest. Cei 25 de soferi au concurat pe sapte camioane T High cu motorizare Euro 6 Step D de 13 l si 480 CP, care tractau o semiremorca incarcata cu 24,5 t, pentru un total de 39,5 t, calibrate pentru a oferi aceleasi performante. In plus, vehiculele au fost incalzite in prealabil, fiecare dintre concurenti conducand, fara a fi punctati, pe un traseu de aproximativ 13 minute pana la punctul de start, o parcare aflata pe autostrada A43. A existat si un al optulea ansamblu, camionul de referinta, cu aceleasi configuratii, care a parcurs aceeasi ruta de mai multe ori, pentru a inregistra mai multe rezultate prin intermediul carora parametrii obtinuti de concurenti puteau fi ajustati astfel incat diferentele legate de conditiile de trafic sau de vreme sa nu fie in dezavantajul nimanui. De altfel, in ziua concursului vremea a fost extrem de frumoasa la Lyon, soare aproape toata ziua si o maxima de 20 OC, perfecta pentru o competitie de sofat economic.
Concursul s-a desfasurat in doua etape, una teoretica si una practica reprezentata de testul propriu-zis de condus. Aceasta din urma cantarea si cel mai mult in valoarea punctajului final, 90%, restul fiind rezultatele examenului scris constand din 10 intrebari. Testul de condus tinea de principiile unui condus economic – 30% (rulare libera, numar de apasari pe pedala de frana, consum in zona verde) – de viteza medie – 30% (concurentii erau depunctati cu un punct daca nu respectau limitatoarele de viteza intalnite pe traseu) – si de consumul de carburant/100 km – 30%. Puncte de penalizare au mai fost acordate si pentru neincadrarea corespunzatoare pe banda la intrarea intr-un sens giratoriu, neacordarea de prioritate sau folosirea telefoanelor mobile.
Interesant de mentionat, fata de editiile anterioare, este ca de aceasta data concurentii nu au avut un dispozitiv de navigatie pe care sa se bazeze, GPS-ul lor fiind demo-driver-ul Renault Trucks care ii ghida dupa un road-book facut de organizatori special pentru concurs. Din acest punct de vedere, Costin Anghelescu s-a simtit mult mai confortabil comparativ cu editia de la Lisabona, deoarece „am avut parte de un demo-driver bun, care a stiut exact cum sa ma ghideze si astfel am putut sa abordez din timp intersectiile si sa stiu cum sa ma incadrez“. Revenind la traseu, organizatorii au detaliat ca acesta a fost in lungime de 27,5 km, fiind configurat astfel incat sa includa mai multe portiuni ondulate – rampe cu inclinatie de 5% si vai destul de pronuntate, dar si zone de autostrada, inclusiv o statie de taxare unde concurentilor li s-a recomandat sa opreasca, alaturi de zone de drum national si multe sensuri giratorii.
Tot ca un detaliu foarte important si o noutate in aceasta finala, camionul de concurs, Renault Trucks T High 480 CP STEP D Euro 6, a trebuit sa fie presetat manual de fiecare concurent in parte, inclusiv intrarea in functiune a sistemului Optiroll (care se comporta similar cu mutarea transmisiei in modul neutru la rularea din inertie) si a setarilor pentru pilotul automat, timpul alocat pentru asta fiind de trei minute.
Fata de camionul pe care s-a antrenat in ultima saptamana Costin Anghelescu alaturi de Gheorghe Dragnea, demo-driver Renault Trucks Romania – cu aceeasi motorizare de 13 l si 480 CP Euro 6 STEP D FUEL ECO – cel de concurs a avut un alt raport in puntea spate, 2,31, fata de 2,46, cat a avut in Romania (setat pentru un trafic mai aglomerat). De asemenea, sistemul de franare de motor Optibreak a fost singurul folosit, vehiculul de concurs nefiind echipat cu retarderul Voith folosit in tara.

Antrenament inainte de concurs
Asa cum il stiu destul de multi oameni din breasla, Costin Anghelescu este un impatimit al camioanelor, intrand in aceasta industrie in urma cu 20 de ani, ca mecanic in cadrul service-ului Volvo Romania. Pasionat, energic si dornic de noi provocari, Costin a ales sa-si cumpere un camion si sa inceapa o afacere in transport, asupra careia s-a dedicat in totalitate cativa ani mai tarziu, cand a parasit filiala romaneasca a companiei suedeze. In prezent, Costi Trans, firma pe care o conduce, are un parc auto de opt camioane si deruleaza transport de vehicule comerciale si utilaje grele. Desi nu conduce constant, concursurile dedicate sofatului economic l-au atras intotdeauna pe Costi, care a reusit mereu sa-si imbunatateasca stilul de conducere, dovada fiind si cele doua finale internationale la care a luat parte (cea de la Lisabona din 2015 si cea de acum, din Lyon).
Pentru aceasta din urma, administratorul Costi Trans s-a pregatit temeinic o saptamana alaturi de trainerul Gheorghe Dragnea, atat in teorie, cat si in practica, iar demo-driverul Renault spune despre el ca este un sofer experimentat, care simte foarte bine camionul si traficul, cu care a putut sa lucreze foarte usor. „Este un sofer foarte bun, stie cum sa utilizeze toate functiile camionului, cum sa accelereze dinamic si cum sa anticipeze traseul. In plus, isi gestioneaza foarte bine emotiile si are o buna stapanire de sine.“ La prima incercare, pe un traseu mixt – Bucuresti-Slatina (tur/retur), o distanta de 378 de km – consumul obtinut de Costin a fost de 24,87 l/100 km, cu o viteza medie de 71 km/h si o incarcatura de 20,6 t. Pe un al doilea traseu, mai dificil de aceasta data, Bucuresti-Pitesti-Ramnicu-Valcea-Sibiu-Bucuresti, valorile medii totale au aratat 25,8 l/100 km si o viteza medie de 65 km/h. Antrenamentul a fost efectuat pe un T High 480 CP, cu motorizarea noua, STEP D. „Am fost la Slatina, un traseu cu destul de multe urcari si coborari, dupa care am ales Sibiul, pentru ca are portiuni mixte, autostrada si drum national, cu multe curbe. Costi a abordat un stil economic si anticipativ, mentinand pe tot parcursul o viteza constanta, ceea ce i-a permis sa controleze consumul.“

Emotii mari la aflarea rezultatelor
La tragerea la sorti din dimineata concursului, Costin Anghelescu a fost ales in grupa a patra din cele opt, alaturi de alti doi soferi, unul din Turcia si celalalt din Luxemburg. Romanul nostru a sustinut proba incepand cu 11:15, ora locala, terminand traseul in 29 de minute. La finalul celor 27,5 km parcursi, alaturi de Costin, am fost invitati de catre unul dintre arbitrii Renault Trucks intr-o sala de conferinte, unde ne-au fost aratate cifrele inregistrate in sistemul Optifuel Infomax: un consum mediu de 32,6 l/100 km, din care 98% in zona verde (unul din cele mai bune din concurs, daca nu chiar cel mai bun), o viteza medie de 56,6 km/h, 40 de franari/100 km, 26,5% rulare libera. Toate aceste cifre, atat noua, jurnalistii romani, cat mai ales echipei Renault Trucks Romania – Costin Anghelescu si Gheorghe Dragnea – ne-au dat sperante in legatura cu sansele de a urca pe podium la finalul zilei. De altfel, soferul roman s-a simtit sigur pe el imediat ce a terminat cursa, caracterizand traseul ca fiind unul „destul de dificil, cu multe sensuri giratorii, cel putin trei, unul dupa celalalt, la mijlocul probei, acolo unde faceai intoarcerea“. Comparativ cu cel din urma cu patru ani din finala de la Lisabona, desi apropiat ca grad de dificultate, aici au fost mai multe urcari si coborari, mai multe sensuri giratorii si foarte multe „schimbari de directie, care nu ofereau o buna vizibilitate pentru a sti cum abordezi virajul. Un consum mai bun cred ca am obtinut la sensurile giratorii, in care am intrat in rulare libera. La primele doua, insa, a trebuit sa franez, o data pana la blocarea rotii, la al doilea aproape de blocare. In rest nu m-am oprit deloc. La un moment dat am dezactivat pilotul, pentru ca sistemul Optiroll stia ca am greutate mare (26 t) si scazuse viteza destul de mult. Atunci l-am dezactivat si am accelerat. Consumul in zona verde a fost scos asteptand cateva secunde la turatii joase, in jur de 1.400 rpm, in treptele mici. Si la franari am stat mai bine decat camionul de referinta, desi am avut acele doua sensuri giratorii“, a punctat increzator Costin Anghelescu dupa aflarea statisticii din Optifleet.
Astfel, pe hartie, calculele aratau un verosimil punctaj de 89 de puncte, suficiente pentru o clasare pe podium. Cateva ore mai tarziu, odata cu anuntarea rezultatelor, in sala unde s-a organizat cina s-au revarsat tone de emotii, iar Costin Anghelescu, desi nu o arata, a trait la intensitate momentele anuntarii castigatorilor. Din nefericire, numele sau nu a fost strigat pentru a urca pe scena, abia la primirea plicului cu rezultatul oficial afland ca a ocupat locul al patrulea, la doar 3 puncte din 100 in spatele castigatorului, slovacul Frantisek Oravec, de la compania cu acelasi nume, care a anuntat in direct ca isi va imbogati flota cu inca un Renault Trucks T High, pe langa cel castigat in aceeasi seara. Managerul slovac a mai primit si un voucher Renault Trucks in valoare de 6.000 de euro, in timp ce locul al doilea – polonezul Piotr Krahel (Concept Cargo Logistics) – a fost recompensat cu un voucher de 3.000 de euro, iar locul al treilea – francezul Pascal Bosser (Transports Rollin) – a castigat un voucher in valoare de 1.500 de euro.
De mentionat si organizarea foarte buna, modul de jurizare profesionist, alaturi de interesantele workshop-uri despre noul model sau diversele sisteme Renault Trucks pe care compania le-a pus la dispozitia participantilor.

Articole similare