Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Incepe ofensiva electrica

Cu numai cateva luni inainte de IAA Hanovra, toti producatorii de camioane se intrec in a arata presei si politicienilor ca sunt gata sa treaca la propulsia electrica daca clientii doresc acest lucru.
Dupa ce Mercedes-Benz a initiat parteneriatul cu statul german pentru testul in conditii reale de operare a e-Actros impreuna cu 20 de clienti din Germania, Elvetia si Austria, a venit randul Volvo Trucks sa faca parteneriate strategice cu municipalitati din Suedia si Germania, iar cooperarea initiata cu Primaria Hamburg este descrisa in paginile acestui numar. Tot aici am scris despre noile camioane electrice concepute de producatori de autobuze – Irizar si VDL (ultimul in colaborare cu DAF) – care au o experienta mai mare in productia de vehicule electrice.
 

Iar lista nu s-a incheiat. Scania a lansat luna trecuta noua gama de distributie usoara, segment pe care o versiune electrica este asteptata in curand, toti ceilalti avand sub o forma mai mult sau mai putin experimentala vehicule electrice in dezvoltare.
In timp ce producatorii consacrati de camioane nu se arunca foarte tare sa produca in serie camioane electrice fara subventii de stat importante pentru achizitia de vehicule electrice sau limitarea accesului in orase a altui tip de propulsie cu exceptia electricului, megaproiecte de acest gen se anunta de peste mari, in SUA si China mai ales. Tesla si Nicola se lauda cu proiecte importante de constructie a unor „mega uzine” de baterii electrice, in timp ce chinezii de la BYD, care detin cea mai avansata tehnologie de productie a bateriilor electrice, au anuntat ca vor intra in Europa din aceasta toamna cu o gama completa de camioane de la 3,5 t pana La 40 t. Dupa ce a intrat pe piata europeana cu autobuze electrice, ce se vor produce in curand in Ungaria, si cu stivuitoare, unde tehnologia electrica este deja matura, BYD anunta planuri mai ambitioase ca ale Tesla, pe care inca multi europeni nu il iau in seama, pe segmentul greu. Pe partea de autoturisme, Tesla a vandut extraordinar de bine in special in tarile nordice, Norvegia mai ales, care ofera scutirea platii TVA la masinile electrice, dar si in Olanda. Norvegienii insa deja se plang ca au destul de multe autoturisme electrice nefunctionale din cauza unor probleme mecanice la axe, pe care nu prea are cine sa le rezolve din cauza lipsei retelei de service.
Service-ul si partea de reciclare a bateriilor sunt punctele sensibile pe care le reclama producatorii europeni cu vechime in industrie, pe langa legislatie si facilitati fiscale care sa faca tehnologia electrica atractiva si pentru clienti, nu doar pentru politicieni. Tocmai de aceea cei sapte producatori europeni de camioane adopta pozitia mai rezervata a unei combinatii de propulsii alternative la diesel: gazul natural (comprimat sau lichefiat), bioetanolul, biometanul, electricul s.a.
Scania a organizat la sfarsitul lui mai un summit cu participarea clientilor si municipalitatilor din toata lumea interesate in reducerea emisiilor de dioxid de carbon. Mesajul a fost ca Scania poate produce vehicule comerciale care sa nu foloseasca deloc combustibili fosili, asa cum prevede acordul de la Paris, insa are nevoie sa lucreze in parteneriat cu politicienii, cu clientii si cu clientii clientilor sai pentru a putea face fezabil un astfel de plan maret menit sa reduca impactul fenomenului de incalzire globala si sa asigure viitorul planetei pentru generatiile urmatoare.
Scania a insistat asupra faptului ca transportul sustenabil poate fi si viabil economic pentru clienti, numai ca preturile la bateriile electrice si energie electrica pot fi oricand modificate. Iar daca multe tari au marsat pe incurajarea propulsiei electrice doar din dorinta de a iesi de sub presiunea tarilor arabe care dicteaza pretul barilului de petrol si al dezvoltarii economice, suprematia araba ar putea fi inlocuita acum cu cea chineza, lideri absoluti in productia bateriilor electrice. Europenii incurajeaza productia de vehicule electrice in China, fara sa investeasca deloc in productia bateriilor pe Continent. Sau, cei cativa care produc baterii aici folosesc celulele importate din China, astfel ca, inainte de a vorbi despre restrictionarea propulsiei fosile, Europa ar trebui sa isi pregateasca si strategia pe domeniul energetic, pentru a putea sustine revolutia electrificarii.
Din pacate, momentan politicienii europeni se lupta pentru interese nationale, vesticii incearca sa restrictioneze accesul esticilor pe piata muncii, desi acestia sunt singurii care pot sustine competitivitatea produselor europene la nivel global.

Articole similare