Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Punctul de intalnire a economiei si confortului

Renault Trucks a organizat in 2018 mai multe teste pentru jurnalistii europeni din presa de specialitate, unul dintre ele, care s-a desfasurat si in Romania la inceputul lui septembrie, avand in prim-plan modelul T High 480, cu echipari si sisteme menite sa scada consumul de carburant, dar si cu o cabina spatioasa si bine dotata, cu nivel de echipare Comfort. Cu alte cuvinte, un camion care cauta sa satisfaca si cerinta managerilor de transport de a reduce cat mai mult costurile, si dorinta soferilor de a se bucura de un timp cat mai placut la bord, mai ales acum, in conditiile crizei de forta de munca. Am parcurs cu acest camion, alaturi de mai vechea noastra cunostinta, soferul oficial de teste Renault Trucks Gaetan Fonsatti, 191,6 km, de la sediul Renault Trucks din Bolintin-Deal pana la Pitesti si inapoi, deci aproape numai pe autostrada, in doua ore si 24 de minute – o medie de viteza de 81,1 k/h si un procent foarte bun, de 0,1%, de timp petrecut la ralanti – si cu un consum de 22 l/100 km, obtinut in conditiile unei greutati totale de 40 t.


Camionul testat are motor de 480 CP la 1.404-1.800 rpm si cuplu maxim de 2.400 Nm la 950-1.404 rpm, similar cuplului maxim al cutiei de viteze Optidriver cu 12+3 trepte.
Conform raportului descarcat din sistemul de management al flotei Optifleet, in 91,6% din timp s-a folosit EcoCruise nivelul 2, in 7,5% din timp s-a folosit Optiroll si au existat 2,6 franari/100 km, un numar foarte mic si nicio activare a ABS, ESP sau a asistentei la franare.
Din cantitatea totala de motorina folosita, 97,8% a fost consumata in zona economica (1.000-1.500 rpm). In plus, camionul a consumat si 1,5 l de AdBlue la 100 km.

Util pentru soferii neexperimentati, odihnitor pentru soferii buni
Pentru cei care se gandesc ca un traseu destul de scurt, parcurs in conditii de autostrada, pe teren in general plat, nu ridica mari probleme, astfel incat sa fie pus mai bine in evidenta rolul sistemelor de asistenta a soferului, Gaetan Fonsatti, care are o experienta extrem de bogata ca sofer de teste in cadrul Renault Trucks, explica faptul ca „tocmai pe autostrada sistemul predictiv de cruise control Optivision, conectat la GPS, merge mai bine decat mine. De aceea eu nu folosesc decat patru butoane de pe volan si foarte putin frana de motor, in rest intervin cat mai putin posibil si astfel sunt foarte odihnit. Dar pe drumurile aglomerate din localitati, desi se poate activa Optivision daca se merge cu peste 60 km/h, e posibil ca eu sa conduc mai bine, pentru ca am ochi, gandesc diferit si anticipez diferit. Si Optivision anticipeaza, dar pe autostrada timpul lui de reactie este clar mai bun decat al meu.“
Reamintim ca Optivision, care a fost lansat in urma cu doi ani – dar continua sa fie imbunatatit – face posibila adoptarea unei trepte de viteze, a unei acceleratii si a unei viteze corespunzatoare traseului urmat. La rularea in panta acesta profita cat se poate de mult de inertia vehiculului, astfel ca noi am inregistrat la vale un consum instantaneu foarte bun, de 1 l/100 km, deoarece se trecea la ralanti pentru a se mentine presiunea in motor si in cutia de viteze. La urcarea unei rampe Optivision evita trecerea la o treapta inferioara de viteza daca nu este necesara si cand ajunge in punctul cel mai inalt al rampei camionul ramane in cea mai economica treapta, pentru ca stie ca urmeaza o panta, sistemul regland progresiv viteza folosind retarderul exact cand e nevoie. Iar in caz de coborare urmata imediat de o alta urcare se foloseste Optiroll pentru a maximiza beneficiile legate de consum. In plus, acceleratia este mai supla decat daca nu s-ar folosi Optivision, cu efecte benefice tot in planul economiei.
In timpul fiecarei calatorii, sistemul inregistreaza traseul, nu numai pentru camionul respectiv, ci si pentru toate celelalte camioane echipate cu Optivision care au urmat acelasi itinerariu, si astfel permite obtinerea de economii de carburant inca de prima data cand se merge pe un anumit drum daca un alt camion echipat cu acest sistem a trecut inainte pe acolo.
Pentru ca Optivision sa se activeze, transmisia trebuie sa fie in modul automat si sa fie activ Eco Cruise Control in modul Eco 1 sau 2.
Noi am avut ocazia sa vedem sistemul in actiune la atacarea unor mici pante si in cateva momente in care s-a intamplat ca masinile din fata sa incetineasca, iar Optivision a intervenit deoarece a detectat ca ne-am apropiat prea mult de ele. Astfel, franand din timp, consumul a fost mai mic decat cel realizat, eventual, daca soferul ar fi decis singur cum sa schimbe treptele. Am avut, insa, si situatii in care Gaetan Fonsatti a fost factorul principal de decizie: la cele doua iesiri de pe autostrada, in care, stiind din timp ca urmeaza sa vireze, a redus treptat viteza si astfel consumul de carburant a fost mai mic. Optivision nu trebuie dezactivat atunci cand soferul intentioneaza sa intervina el insusi in schimbarea treptelor, ci este suficienta apasarea pe acceleratie sau pe frana. De aceea, conducatorul auto se obisnuieste foarte usor sa-l foloseasca. „Mai greu e sa se obisnuiasca pe urma fara el“, puncteaza Gaetan Fonsatti.
Optivision isi dovedeste cel mai bine calitatile in curse pe trasee deluroase sau cand la volan se afla soferi neexperimentati, deci cu atat mai mult ar putea fi o optiune acum, pe fondul crizei de personal, cand firmele angajeaza oameni fara prea multa experienta si ii trimit in curse inainte de a fi instruiti foarte bine in ceea ce priveste condusul economic.
Clientilor care achizitioneaza pachetul Fuel Eco+ de pe camionul testat, ce combina Optivision cu Fuel Eco (incluzand modul de limitare a puterii, eco-cruise control cu sistem Optiroll, compresor de aer decuplabil, pompa de directie cu flux variabil si sistem de oprire automata a motorului) li se promite o economie de pana la 5% sau o reducere a costurilor ce poate ajunge la 1.768 de euro/an.
De altfel, pentru ca se lucreaza permanent la optimizarea acestui sistem, Gaetan Fonsatti remarca faptul ca versiunea de camion testata in 2018 consuma cu 3-5% mai putin decat cea din 2017, echipata si ea cu Optivision.

Numeroase detalii pentru un timp agreabil la bord
Confortul in cabina spatioasa si in general atmosfera placuta de la bord sunt asigurate de suspensia pneumatica in patru puncte, scaunul pe perna de aer, incalzit si ventilat, al soferului, care ofera o pozitie inalta de condus, scaunul Easy Acces al pasagerului, care se poate intoarce la 120O, patul care se poate lungi cu 7 cm, parbrizul incalzit si fumuriu laminat, de sistemul de aer conditionat s.a.
Spatiul de depozitare este generos: patru compartimente cu usa, din care unul se poate incuia, patru module ISO, doua compartimente sub cuseta, din care unul accesibil si din exterior, si chiar in locul patului de sus care e transformabil in spatii de depozitare.
Frigiderul de 40 l, pozitionat central, sub pat, este silentios si are termostat si sistem de management al bateriei, televizorul poate fi echipare optionala din fabrica, iar pentru ca toti consumatorii de energie care fac viata la bord mai usoara si mai placuta sa nu impiedice pornirea dimineata – mai ales iarna, cand se foloseste si incalzirea – camionul are sistem dual battery: o baterie este pentru dotarile din cabina si o alta, separata, este numai pentru demaraj. Vehiculul mai dispune de telecomanda cu infrarosu pentru radio si de preechipare pentru telefon, pentru a-l folosi handsfree sau pentru a asculta in cabina muzica din memoria acestuia.
Cabina vehiculului testat are nivel de finisaje Comfort. Ca orice camion de teste care se respecta, acesta a fost si foarte atractiv, avand cabina vopsita in galben cadmiu, o prezenta destul de rara pe sosele, si semiremorca frigorifica Frappa, care nu doar ca are o contributie importanta la reducerea consumului, dar este si deosebit de aspectuoasa.

Articole similare