Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

140 de milioane de euro pentru viitoarea fabrica proprie din Dolj

Compania de origine elvetiana Clariant a inceput luna trecuta, in cadrul unei ceremonii oficiale, constructia fabricii de etanol celulozic sunliquid® din Podari (Dolj), care va necesita o investitie de peste 140 de milioane de euro, va avea o capacitate de productie de 50.000 t pe an si va reprezenta prima folosire a tehnologiei sunliquid® la scara industriala. Acesta va avea potentialul de a aduce venituri de peste 20 de milioane de euro, va crea 100-120 de locuri de munca directe si 300 indirecte in agricultura si logistica, iar in faza de constructie aici lucreaza circa 800 de persoane. Si, pentru ca piata noastra sa se familiarizeze cu acest nou investitor, in ajunul evenimentului cativa ziaristi din Romania au vizitat laboratorul sau din Planegg si fabrica pre-comerciala din Straubing-Sand (ambele in Germania), care are o capacitate de 1.000 t/an.


Clariant este unul dintre actorii principali de pe piata mondiala a produselor chimice de specialitate, implicat in patru domenii de activitate, ceea ce ii permite o dezvoltare durabila (produse chimice de ingrijire, catalizatori, resurse naturale si plastice si acoperiri) si are o experienta de peste 10 ani de cercetare si dezvoltare, investind in asta in 2017 peste 200 de milioane de euro.
Compania a ales tara noastra in primul rand datorita surselor de aprovizionare cu materii prime si infrastructurii, iar investitia din Romania este cu atat mai importanta cu cat Clariant nu-si propune de fapt sa fie un producator de etanol, ci doar sa vanda licenta, pastrand „reteta“ (modul cum se combina enzimele), si sa-si sprijine partenerii pentru a exploata propriile lor fabrici. Concret, aceasta colaborare presupune un acord de licenta (pachet integrat de tehnologie de proces incluzand toate etapele lantului de productie), un acord de aprovizionare (Clariant livreaza culturi starter optimizate pentru fiecare extindere noua, pentru a mentine o performanta de varf, culturi starter pentru organisme proprii de fermentare care transforma zaharurile C5 si C6 in etanol, si separarea proprietara de etanol, pentru a mentine puritatea inalta a produsului) si acord de service (testarea materiei prime a partenerului in fabrica pre-comerciala din Straubing-Sand si in laborator si testari pilot pentru optimizarea enzimelor, suport in timpul ingineriei de baza si detaliate, in timpul punerii in functiune si autorizarii fabricii si in timpul certificarii, instruirea angajatilor la fabrica pre-comeriala si suport de materie prima din punct de vedere al achizitiilor si logisticii). Pachetul sunliquid® este conceput pentru fabrici industriale cu o capacitate de la 50.000 la 150.000 t de etanol celulozic pe an.
Prima licenta, pentru o fabrica de 50.000 t/an, a fost vanduta in Slovacia, catre Enviral, cel mai mare producator de etanol de acolo.
Decizia de a construi totusi si o fabrica proprie, cea din Podari, a fost luata pentru a sublinia increderea pe care Clariant o are in tehnologia sunliquid®, pe care o considera „competitiva, sustenabila si viabila la scara industriala“, asa cum declara Christian Kohlpaintner, membru al Comitetului Executiv Clariant. Uzina va fi realizata folosind 100 de milioane de euro din fonduri proprii, dar si fonduri de la Comisia Europeana si de la parteneriatul public privat Bio Based Industries Joint Undertaken, si va fi operationala in 2020.
Activitatea din Romania va fi condusa de Dragos Gavriluta, care, dupa 17 ani in care a fost plecat din tara, timp in care a studiat in SUA si a lucrat la Clariant in SUA si Canada, a declarat ca este o oportunitate sa conduca un proiect de o asemenea anvergura, cu atat mai mult cu cat o va face in tara in care s-a nascut.

Avantaje pentru mediu, dar si pentru agricultori
La capacitate maxima fabrica din Podari va procesa circa 250.000 t de paie de grau si alte cereale provenite de la fermierii locali (unul dintre avantajele principale ale acestei tehnologii este folosirea unor materii prime altfel neutilizabile), iar produsele rezultate, in afara de etanol, vor fi folosite pentru obtinerea energiei regenerabile (lignina, care face ca productia de etanol sa fie autosuficienta din punct de vedere energetic), astfel ca centrul va functiona independent de combustibilii fosili. Utilizarea etanolului mai are ca avantaje faptul ca emisiile de CO2 se reduc cu pana la 95% fata de combustibilii folosi, deci scad si emisiile de gaze cu efect de sera, ca ofera o sursa sustenabila si competitiva de energie regenerabila pentru sectorul transporturilor si sprijina independenta de carburantii fosili din regiuni instabile din afara UE, creeaza noi locuri de munca si stimuleaza economiile bazate pe agricultura, mai ales in zone rurale, si sprijina transformarea dintr-o economie bazata pe carburanti fosili intr-una bazata pe carburanti bio.

Sase ani de testare a proceselor inainte de productia la scara larga
Fabrica din Straubing-Sand este aproape complet automatizata si nu pune in pericol mediul, iar cea din Podari va avea aceleasi caracteristici. Asta nu inseamna ca nu e nevoie de oameni pregatiti, deci angajatii uzinei din Romania vor merge in Germania si vor invata tot ce trebuie despre controlul proceselor si intretinerea echipamentelor, astfel ca totul sa functioneze in siguranta. De sase ani, se cand s-a deschis centrul din Germania, s-a lucrat mult la detalii, astfel incat, cand se va deschide o uzina de 50 de ori mai mare, cum e cea din Podari, sa nu apara surprize, au dat asigurari reprezentantii companiei.
Etanolul celulozic este fabricat din reziduuri agricole – paie de grau si resturi vegetale de porumb – care sunt transformate in zaharuri celulozice, proces urmat de fermentatie. Deoarece sunt utilizate reziduurile de plante, etanolul celulozic permite extinderea productiei curente de biocarburanti la noi materii prime, imbunatatind si eficienta, si sustenabilitatea biocarburantilor. Iar zaharurile celulozice au potentialul de a servi ca baza pentru productia viitoare de substante chimice biologice.
Tehnologia sunliquid® presupune un proces complet integrat, construit pe o tehnologie consacrata, care are printre caracteristicile inovatoare pretratarea fara substante chimice (reducand astfel costurile de productie si investitiile, precum si riscurile pentru mediu, sanatate si siguranta), productia integrata de enzime specifice pentru materiile prime si fermentarea simultana a zaharului C5 si C6, care asigura o eficienta foarte buna.
Un procentaj mic din materia prima tratata in prealabil este utilizat pentru productia enzimelor, ceea ce este o parte integranta a procesului si are loc chiar la fabrica de etanol, aspect care contribuie semnificativ la eficienta economica a intregului proces si la reducerea costurilor de productie. Utilizand microorganisme optimizate, procesul sunliquid ofera o fermentare eficienta si un randament maxim de etanol, sistemul de tip vas transformand zaharurile C5 si C6 in etanol si producand cu pana la 50% mai mult etanol decat in cazul unui proces conventional, care transforma doar zaharuri C6.
Dupa distilare si rectificare, care sunt procese standard, adaptate in functie de proprietatile fiecarei materii, etanolul ajunge in cisternele de langa fabrica si este distribuit cat mai curand pe piata, iar apa rezultata se intoarce pe linia de productie si este refolosita, un aspect important, deoarece altfel in procesele biologice se pierde multa apa. In afara de etanol, apa si lignina mai rezulta si fertilizatori pentru teren.
Capacitatea maxima a fabricii este de 1.000 t/an, de 50 de ori mai mica decat va avea centrul din Podari, unde vasele sunt si mai mari, si mai multe.
In fabrica functioneaza si un birou de supraveghere a proceselor, unde in fiecare din cele trei schimburi lucreaza 3-4 operatori.

Piata de biocarburanti este in crestere
In 2030 se asteapta ca in lume sa fie peste doua miliarde de automobile, care sa necesite 60% din intregul petrol consumat, deci e nevoie de carburanti bazati pe resurse regenerabile, dar disponibilitatea si stocarea acestora, ca si a energiei alternative, sunt probleme inca nerezolvate.
In 2015 sectorul de transport a fost responsabil pentru 23% din emisiile de gaze cu efect de sera din lume si pentru 25,8% din cele din Europa, deci si din aceasta perspectiva e clar ca e nevoie de biocombustibili, de o noua tehnologie pentru vehicule, de transport intermodal si de dezvoltarea unei infrastructuri energetice eficiente. Cererea pentru mobilitate sustenabila este in continua crestere in Europa si in prezent nu exista un furnizor de tehnologie si de solutii care sa satisfaca cerintele clientilor. Iar testele realizate pana acum arata ca pentru autovehiculele comerciale grele, cel putin cu tehnologia din prezent, bateriile si propulsia electrica nu sunt o optiune. Etanolul, pe de alta parte, este, asa cum considera Markus Rarbach, seful diviziei de Biocombustibili si Derivate de la Clariant. Etanolul celulozic a fost testat de companie timp de 12 luni pe o flota Mercedes Benz de productie standard, in varianta sunliquid® 20, un combustibil produs de benzina Haltermann Carless cu 20% etanol celulozic de la fabrica din Straubing. Compania are, de asemenea, o colaborare cu Scania in Brazilia, o piata traditionala a biocarburantilor, care valideaza din punct de vedere tehnic etanolul din cea de-a doua generatie ED95 (etanol 95% si aditiv de 5%) fabricat din trestie de zahar cu tehnologia sunliquid®. Iar in Scandinavia acest combustibil este folosit pe autobuze.
ED95 este un produs special care nu se gaseste in statiile de distributie traditionale, deci va fi nevoie de o retea de distributie, si acesta este un alt domeniu in care Clariant are nevoie de sprijin suplimentar din partea altor parteneri din lantul valoric.
Markus Rarbach vede mari oportunitati in acest segment pentru compania pe care o reprezinta. Ar putea exista numeroase fabrici de dimensiunea celei din Podari, dar, pe de alta parte, piata este, de asemenea, mare: conform Directivei Revizuite privind Energia Regenerabila (REDII) pana in 2030 procentul biocarburantilor avansati din sectorul combustibililor pentru transport ar trebui sa atinga cel putin 3,5%, adica 10,5 milioane de tone (calculat pe baza cererii de combustibil pentru 2016). Iar in studiul „Wasted“ ICCT estimeaza ca pana la 225 de milioane de tone de biomasa din deseuri si reziduuri ca materie prima pentru biocarburantii avansati vor fi disponibili in UE pana in 2030. Daca aceasta materie prima ar putea fi transformata in biocombustibili avansati, ar putea furniza aproximativ 36,7 milioane de tone de petrol echivalent petrol pe an de combustibil lichid, adica pana la 16% din consumul de combustibil proiectat in 2030.

Articole similare

Ad