Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cargo si CMR nu se exclud, se completeaza

Chiar daca au aceeasi menire, de a asigura riscurile la care este supusa marfa in timpul transportului, Cargo si CMR sunt diferite. Care sunt riscurile pe care le asigura fiecare le-au explicat transportatorilor, in cadrul conferintei Tranzit „Trasabilitatea – o cerinta de calitate sau o obligatie legala“, reprezentatii companiilor Asko Assekuranz si GrECo JLT Romania GmbH Viena.
 

Cele mai frecvente cazuri particulare ale transportului ce necesita temperatura controlata constau in defectarea agregatului frigorific. „In momentul in care se pierde mentinerea controlului pe parcursul transportului si semiremorca este deschisa, in unele situatii marfa nu mai respecta standardul calitatii, iar raspunderea in cazul contaminarii este in totalitate a transportatorului“, a explicat Alin Dicu, reprezentantul Asko Assekuranz. Potrivit Conventiei CMR, transportatorii sunt responsabili de preluarea marfii in conditii de siguranta si trebuie sa verifice temperatura inainte de incarcare. „Transportatorul este responsabil de la incarcare pana la descarcare, trebuie sa respecte timpii de livrare si sa duca la destinatie intreaga cantitate de marfa in conditii bune“, a mai spus Dicu.
Marfurile afectate de anumite calamitati naturale nu intra in responsabilitatea transportatorului, ci a beneficiarului, pentru ca, in acord cu alineatul 2, art. 17 din Conventia CMR, transportatorul este exonerat de raspundere in caz de forta majora. „Acest tip de incident nu este asigurabil pentru transportator, ci pentru beneficiar, prin asigurarea-cadru a marfii. CMR asigura raspunderea transportatorului, iar transportatorul are o raspundere limitata. „Tocmai acesta este motivul pentru care este foarte important ca transportatorul sa urmeze/respecte instructiunile oferite de expeditor sau de producator si, cu titlu generic, sa faca dovada ca a luat toate masurile de siguranta cu privire la transportul marfii respective“, a completat Eduard Simionescu, reprezentantul GrECo JLT Romania GmbH Viena. Doar prin indeplinirea tuturor conditiilor impuse, transportatorul este exonerat de raspundere.
Potrivit celor doi brokeri, in general proprietarii marfurilor transportate nu isi fac asigurari, considerand ca in timpul transportului marfa se afla in totalitate in raspunderea carausului.
In cazul multor incidente raspunderea este plasata asupra transportatorului, insa valoarea comerciala a marfii este adesea mai mare decat cuantumul despagubirii. In aceste conditii, asigurarea Cargo este indispensabila pentru beneficiarul marfii.
„In industria transporturilor s-a creat o impresie falsa ca asigurarea CMR a transportatorului acopera toate riscurile la care marfa este supusa“, a declarat Simionescu. Cargo si CMR sunt doua tipuri de asigurare care se completeaza reciproc, tocmai de aceea multe dintre riscurile la care este supusa marfa in timpul transportului, care sunt excluse de CMR, sunt acoperite de Cargo.

Articole similare