Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Marii producatori, din nou pe val

Equip Auto ne-a oferit posibilitatea de a sta de vorba cu reprezentantii unora dintre cei mai mari producatori de piese auto din lume, chiar lideri de piata pe segmentul lor, si astfel am remarcat ca nu toti au fost afectati in aceeasi masura de criza economica: multe din aceste companii au o prezenta puternica in America de Nord si si-au  diminuat vanzarile inca din 2008, pentru ca in 2009 si 2010 sa simta deja o crestere, iar altele au simtit contractarea pietei abia in 2009. Oricum, intre timp, situatia a revenit la normal.


Grupul Delphi este originar din America, dar Europa este o piata foarte importanta, unde s-a realizat anul trecut 43% din cifra de afaceri. Pe intregul continent, compania are aproape 40 de centre de productie in Franta, Germania, Spania, Portugalia, Anglia, Polonia, Rusia, Ungaria, Cehia, Slovacia, Maroc (care e asimilat zonei europene) si Romania. Cele mai mari piete europene sunt Germania, Italia, Spania, Franta si Anglia, cu 60% din totalul activitatii companiei, urmate de Rusia. Iar una dintre tarile cu mare potential este Polonia, drept pentru care vor continua investitiile acolo, ca si pe pietele emergente, asa cum declara Gaël Escribe, vicepresedintele companiei, responsabil pentru Europa, Orientul Mijlociu si Africa.
De altfel, oferta Delphi este foarte extinsa, ceea ce presupune numeroase linii de productie, pentru arhitectura electronica, sisteme de propulsie pentru motoare pe benzina si motorina, sisteme termice si mai ales sisteme diesel de injectie etc., dar si, pentru after-market, componente pentru sasiu, directie, suspensie, aer conditionat, electronica sau diagnoza.
In Europa, Honeywell are fabrici in Germania, Franta si Spania, fiecare pentru anumite modele Jurid sau Bendix, dar compania este interesata si de alte zone din lume, iar in perioada targului era pe punctul de a deschide o a doua unitate de productie in China. In prezent nu se lucreaza la capacitate, nu se atinge nici macar nivelul de dinainte de 2008, dar, pe de alta parte, „acum avem o capacitate mai mare in Asia, unde producem si pentru piata locala, dar si pentru export“, declara Miquel Tintoré, vicepresedintele companiei, responsabil cu vanzarile de pe segmentul after-market. Honeywell are o pozitie foarte puternica, in sensul ca este chiar lider de piata, in Germania, Austria si Elvetia, dar este prezenta si in est, mai ales in Ungaria, Cehia si Polonia.
Texa are o singura fabrica, in Italia, complet automatizata, pentru toate tipurile de instrumente din oferta sa, iar in 2012 langa ea se va inaugura un nou sediu, care va tripla suprafata actuala de 12.000 m2. In prezent se lucreaza intr-un regim foarte bun, asa cum declara Gabriel Popescu, responsabil training in cadrul companiei: in 2010 au fost depasite 50.000 de unitati fabricate, iar pentru gama Konfort de aparate de aer conditionat a fost deschisa a treia linie de productie.
Texa este prezenta cu filiale proprii in Franta, Spania, Marea Britanie, Germania, Polonia si Rusia. Pietele cele mai afectate sunt cele aflate si acum in dificultate – Grecia, Spania, si intr-o oarecare masura, Italia – in timp ce Franta, Germania si Marea Britanie nu au incetinit ritmul vanzarilor, iar in Polonia si Rusia s-au inregistrat chiar cresteri.
ZF are vanzari anuale de 1,1 miliarde de euro, circa 2.600 de angajati si este prezent in 77 de locatii din 39 de tari, cu 650 de service-uri partenere in intreaga lume. Clientii sai principali sunt producatorii de autovehicule, revanzatorii de piese, companiile de logistica si autoritatile de transport public.
In Europa, compania are fabrici in aproape toate tarile vestice, dar si in Ungaria si Turcia, in vreme ce in est e prezenta doar cu reteaua de service. „Dar avem planuri mari pentru extindere in zona si detinem deja in Rusia o platforma unde importam componente pentru producatorii auto locali si vrem sa deschidem cat de curand o subsidiara acolo, de unde sa distribuim componentele in intreaga tara“, explica Marina Lakomczyk, area sales manager ZF pentru Rusia.
Cea mai buna piata europeana pentru ZF este Germania, urmata de Franta, Spania si Italia.

Vanzari mai slabe mai ales pe segmentul de prima echipare
La nivel mondial, 90% din productia Delphi este pentru prima echipare si restul pentru after-market, iar criza s-a simtit diferit pe cele doua segmente, cu scaderi importante in 2008 si 2009, respectiv ramanand aproape constant. Volumele au inceput insa sa creasca la finalul lui 2009, iar de atunci, in 18 luni, Delphi a inregistrat o cifra de afaceri de 500 de miliarde de dolari.
Honeywell a simtit criza economica in 2008, cand a avut o scadere importanta a vanzarilor pe segmentul de prima echipare (care reprezinta 40% din totalul productiei companiei) si, la fel, o scadere insesizabila la after-market, pentru ca in 2009 si 2010 sa inregistreze cresteri, mai ales in Germania, Austria, Rusia si Ucraina. Iar pietele cele mai vulnerabile sunt Grecia, Portugalia, Spania si Italia.
Anul trecut, Texa a facturat aproape 50 de milioane de euro si a avut un Ebitda de peste 12 milioane de euro, dupa ce, in 2009, ca majoritatea firmelor auto, a simtit conjunctura economica internationala defavorabila si si-a diminuat vanzarile cu 4-5%.
Pentru ZF, scaderea vanzarilor a inceput tot in 2009 si a fost de 25%, mai ales pe segmentul de prima echipare (care reprezinta circa 80% din totalul activitatii), dar la inceputul lui 2010, adica mai devreme decat era estimat, asa cum declara reprezentantii ZF, a inceput o noua crestere, care la nivelul anului trecut a atins 25%, fiind astfel depasit volumul din 2008. Estimarile pentru 2011 indica o noua crestere de 15% si, in ciuda problemelor financiare din unele state vestice, reprezentantii companiei nu prevad o noua criza mai devreme de 3-5 ani.

Delphi continua sa creada in Romania
Reprezentatii acestor companii si-au reafirmat increderea in piata romaneasca, in ciuda situatiei dificile din prezent, fiecare fiind prezenta aici macar cu un furnizor important si o retea de service.
Delphi are chiar patru fabrici in Romania: la Sannicolau Mare, Ineu si Moldova Noua, pentru sisteme de cablaje electrice si electronice, si la Iasi, pentru sisteme diesel. O mare parte a productiei se exporta, dar unele componente sunt livrate la Dacia. Pentru vanzari, compania e reprezentata mai ales de Autonet, Autototal si Rohe, aceasta din urma pentru injectoare si pompe diesel de camioane, iar in ceea ce priveste reteaua de service a pornit deja un concept pentru motoare diesel si sisteme de climatizare.
Reprezentantul Texa declara ca, datorita noilor statii de aer conditionat Konfort Serie 7 si capacitatii principalului dealer din Romania, compania nu a avut de suferit din cauza crizei, iar pentru 2011 se asteapta o crestere cu 19% a volumului activitatii.

Crestere modica a preturilor
Asa cum afirma reprezentantul Honeywell, „noi suntem presati sa scumpim produsele, deoarece materia prima e tot mai scumpa, dar, pe de alta parte, puterea de cumparare e mica, astfel ca am crescut preturile, dar nu cu mult.“
Preturile produselor Texa se actualizeaza de obicei cu evolutia inflatiei, dar in ultimii ani nu au inregistrat cresteri excesive, asa cum declara Gabriel Popescu, in ciuda faptului ca se folosesc materiale si tehnologie de prim nivel si sunt oferite instrumente inovative.
Nici ZF nu are in plan scumpirea produselor, decat cu o valoare moderata, deoarece clientii nu prea isi mai permit asta. Iar scumpirea materiei prime si a energiei poate fi compensata prin eficientizarea productiei si distributiei.

Articole similare