Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Leasingul operational este complicat pentru vehiculele comerciale

Firmele de leasing din Romania considera ca un parc compus din autoturisme este mult mai atragator decat unul format din vehicule comerciale deoarece vehiculele comerciale efectueaza mai multi kilometri si au mai multi utilizatori, astfel incat riscul de accidente si de defectiuni este mult mai mare. Din acest motiv, piata de leasing operational nu s-a indreptat foarte mult catre vehiculele comerciale. In plus, in cazul acestui tip de finantare se prefera un numar limitat de kilometri la care, de obicei, vehiculele comerciale ajung foarte repede. Despre toate acestea s-a discutat, la finalul anului trecut, cu ocazia unui eveniment dedicat managementului flotelor organizat de Evensys.
 

Cosmin Florea, reprezentantul LeasePlan Romania, a explicat ca, analizand piata in cautare de alternative de dezvoltare a companiei, a constatat ca segmentul vehiculelor comerciale, dar si al vehiculelor de peste 3,5 t, nu este penetrat de piata de leasing operational, desi ar putea fi o buna oportunitate de crestere.
Acest segment nu a fost foarte interesant pentru companiile de leasing deoarece aici riscurile sunt mai mari decat in cazul autoturismelor, unde, de multe ori, exista un singur utilizator pe vehicul. Pe cand utilitarele sunt instrumente principale de lucru, trebuie sa produca bani si au mai multi utilizatori pe zi. In plus, aceste vehicule ruleaza mai mult decat autoturismele, iar piata de leasing operational este limitata in ce priveste proiectia de costuri pentru kilometraje foarte lungi. „Cel putin pana in prezent. De aceea, discutia cu clientii de vehicule comerciale nu a evoluat pana acum. Tendinta cu aceste vehicule este de a fi folosite pentru kilometri foarte multi si pentru perioade mult mai mari, uneori chiar depasind limita impusa de lege. Acestea sunt diferentele pe care incercam sa le rezolvam prin crearea unui produs pentru vehiculele respective.“

Vehicule la schimb
De asemenea, o provocare pentru companiile de leasing este inlocuirea unor astfel de vehicule in cazul imobilizarii lor. Cosmin Florea a explicat ca la semnarea contractelor LeasePlan a dorit sa ofere clientilor servicii complete, care includeau si inlocuirea vehiculelor.
„Analizand piata de inchirieri am vazut ca acest lucru nu era posibil in 2009, atunci cand am semnat contractele cu Petrom sau CEZ. Atunci solutia a fost finantarea in regim propriu a unor autovehicule aproape identice cu cele pe care clientii nostri urmau sa le contracteze, in numar limitat stabilit in urma unei statistici privind durata de stationare in service si numarul de vehicule blocate in acelasi timp pe o flota de X vehicule. Am rezolvat pentru anumite categorii de autovehicule si aceleasi principii putem sa le aplicam si pentru alte tipuri de vehicule, cum sunt cele frigorifice sau atelierele mobile. In functie de dimensiunea flotei clientului putem asigura un numar limitat care ar trebui sa acopere necesarul de inlocuire.“

Utilizare comuna, costuri ridicate
Ursus detine 64 de autovehicule comerciale, care sunt folosite pentru transport de marfuri, iar pe circa 60% dintre ele lucreaza cate doi utilizatori, ceea ce conduce la un cost de mentenanta mai mare decat la alte tipuri de vehicule.
Ludovic Bajko, managerul de flota al Ursus Breweries, a explicat ca piata de leasing operational a limitat numarul de kilometri la care poate ajunge masina, iar daca acestia sunt depasiti inseamna costuri totale/vehicul mult mai mari. In plus, kilometrii multipli influenteaza inclusiv service-ul programat, ceea ce aduce alte costuri. Un alt cost este cel cu inlocuirea mai repede a pieselor uzate. La acestea se adauga si daunele cauzate de soferi, prin utilizarea necorespunzatoare a vehiculului, dar si defectiunile ce apar in spatiul de marfa, unde deseori se distrug podeaua, incuietorile, usile etc. „Cand o masina este folosita de mai multe persoane, apar defectiuni la ambreiaj, vehiculul este bruscat, sau nu este igienizat.“
Cu alte cuvinte, daunabilitatea unui vehicul comercial este cu 20% mai mare decat la autoturisme, la care se adauga reparatiile accidentale, care se pot face numai in service-uri specializate.

Consumul de carburant este complicat
De asemenea, un cost important in cazul flotelor de vehicule comerciale il reprezinta consumul de carburant. Ludovic Bajko a explicat ca pentru flota Ursus monitorizarea se face prin sistemul LeasePlan digital montat pe autoturisme si vehicule, care poate oferi informatii cu privire la consumul de carburant si la alimentari, cu detalii privind ora, data, locatia la care s-au facut.
Potrivit lui Cosmin Florea, in situatia in care clientul opteaza sa cumpere combustibilul prin LeasePlan, facturile venite de la furnizorul de combustibil sunt inregistrate in sistemul companiei de management de flota, iar pentru client este disponibila o interfata care preia datele, unul dintre rapoartele care pot fi emise de acolo fiind cele de consum de carburant, care nu sunt intotdeauna 100% exacte si depind de corectitudinea cu care utilizatorul introduce numarul de kilometri.
Daca informatia este introdusa gresit, raportul este dat peste cap. „Cel mai precis instrument este pompa de alimentare, care ar trebui sa aiba o abatere de 0,5%. Daca firmele primesc o factura la final de luna, nu se poate decat constata cresterea consumului, insa daca aceste valori se primesc constant zi de zi atunci se pot lua masuri din timp pentru reducerea lui.“
Cosmin Florea a mai explicat ca exista sisteme de monitorizare prin GPS care permit, printr-o interfata CAN ce se conecteaza la computerul de bord al vehiculului, sa se preia informatiile in timp real de la acesta. „Acum cei mai multi producatori de interfete CAN au ajuns la performanta de a acoperi peste 1.000 de marci si tipuri de autovehicule. Iar printr-un sistem de monitorizare prin GPS, care este interfatat cu sistemul CAN, poate fi preluat in cadrul unei aplicatii consumul real din computerul de bord.“
Pentru vehiculele mai vechi, care nu au interfata CAN sau protocolul de comunicatii nu este public, acestea s-au activat. „La camioane si vehiculele de peste 3,5 t exista alte sisteme care preiau din rezervor nivelul de carburant si se pot monitoriza mai multe actiuni: consumul, alimentarea etc.“
Reprezentantul LeasePlan a explicat ca sunt firme din America ce schimba sistemele de monitorizare la o norma stabilita anterior, nu neaparat pentru ca acestea au o uzura mare.

La OMV s-au stabilit limite
La flota OMV, deoarece volumul este de circa 2.500 de vehicule, s-a stabilit la fiecare masina rezervorul, plus un buffer. Deoarece, de exemplu, la Dacia Logan, desi in cartea tehnica scrie ca rezervorul are o capacitate de 50 l, se pot alimenta 60 l. In plus, s-a stabilit un istoric pe tip de masina si mod de utilizare reprezentand consumul de carburant si se primesc alerte saptamanale de la sistemul de carduri cand s-a depasit nivelul de carburant alimentat. Iar atunci cand se primesc alerte din sistem este contactat utilizatorul, caruia i se cer informatii, iar intre timp se transmite si solicitarea catre statia de carburant, care trimite imaginea de acolo pentru a vedea ce s-a intamplat. Statiile de combustibil pastreaza imaginile video timp de circa 20 de zile. In schimb, sunt si statii care nu sunt de acord sa trimita inregistrarile video, spunand ca acest lucru se poate face doar cu acordul tuturor persoanelor care apar in inregistrare.

Articole similare