Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Isuzu L35 a convins la consum

Camioneta Isuzu L35 a incheiat cel de-al doilea test de anduranta din acest an, dupa ce in perioada iunie-august a facut parte din flota Aquila de livrare de bauturi racoritoare. Vehiculul a prins practic varful de sezon pe litoral, parcurgand in medie 150 km/zi, ceea ce depaseste usor ritmul de functionare al celorlalte furgoane din parcul auto al distribuitorului prahovean. Neconfigurat special pentru transportul de bauturi, Isuzu a fost folosit mai ales pentru comenzile „bulk“, catre clientii mari din zona, dar a facut si livrari in regim door-to-door la terasele din principalele statiuni dintre Constanta si Mangalia, plus Mamaia. La fel ca la testul efectuat la inceputul anului de edy Spedition, L35 s-a remarcat printr-un consum foarte bun de combustibil raportat la incarcatura transportata.

 
Camioneta Isuzu L35, testata la inceputul anului de edy Spedition, si-a petrecut vara pe litoral, fiind utilizata de Aquila la distributia de bauturi racoritoare in lunile iunie, iulie si august. Fiind in perioada de vara, a prins varful sezonului, astfel ca vehiculul a fost folosit intens, fiind transportati, de regula, 4-5 paleti odata. Rezultatele sunt interesante din perspectiva capacitatii de transport a masinii (3,5 t masa totala maxima admisa – MTMA) raportate la consumul de combustibil inregistrat, in conditiile in care a fost folosita pentru distributia bauturilor racoritoare in sistem „bulk“. Au fost alesi in principal clientii cu comenzi mai mari, pentru ca L35 nu a beneficiat de cea mai fericita echipare din perspectiva configuratiei suprastructurii.
Au fost insa si situatii cand s-au efectuat doua curse si  au fost deserviti chiar si 19 clienti, in regim de exploatare door-to-door. Indiferent de tipul de distributie pe fiecare zi (door-to-door sau cativa clienti mai mari), Isuzu a fost evaluat pozitiv de la sofer (acelasi pe toata perioada de desfasurare a testului), din perspectiva manevrabilitatii si usurintei la incarcare/descarcare.
A aparut o mica problema tehnica, la un semering. „Lucruri inerente, pana la urma, in exploatare, dar ne-a surprins. Am fost la service-ul autorizat de la Constanta si problema s-a remediat rapid“, a precizat George Dragomir, manager de flota Aquila.
Isuzu L35 este propulsat de motor Isuzu 4JJ1E5N diesel, de 3 l, cu patru cilindri, supraalimentat cu turbocompresor cu geometrie variabila, intercooler, si injectie directa common-rail. Cu o putere maxima de 150 CP la 2.800 rpm, motorul dezvolta un cuplu maxim de 375 Nm, pe o plaja intre 1.600 si 2.800 rpm. Standardul Euro 5 este atins gratie tehnologiei EGR, vehiculul fiind echipat in plus cu filtru de particule.
Isuzu L35 are ampatament de 2.800 mm, iar distanta de la sol la sasiu este de 700 mm. Lungimea autosasiului este de 5.580 mm, iar latimea, de 1.855 mm.

Medie de 7,18 clienti si trei curse pe zi
Consumul mediu inregistrat la furgoanele Aquila este intre 10,5 si 13 l/100 km, in functie de categoria de drum pe care ruleaza vehiculele, de utilizarea sau nu a aerului conditionat etc. Pentru masinile mai mari, de 12-16 t MTMA, la distributie se inregistreaza 25-26 sau 32-33 l/100 km. Este putin diferit de un consum normal realizat in transport intern din cauza specificului activitatii, iar camioneta Isuzu a obtinut printre cele mai bune valori din plaja optima de consum considerata.
Aquila merge la toate vehiculele pe sistemul FAZ (fisa de activitate zilnica) si acolo este trecut numarul de kilometri pe fiecare cursa. Masinile au card de alimentare si se monitorizeaza consumul raportat la tonaj si la numarul de kilometri parcursi. Toate datele se introduc electronic in sistemul de gestionare a parcului auto si la finalul fiecarei luni se genereaza rapoarte. Si pentru Isuzu s-a facut o fisa similara, in care s-a evidentiat in plus numarul de clienti si de curse. Media inregistrata a fost de 7,18 clienti pe zi si trei curse. Aceasta valoare este foarte buna, pentru ca ilustreaza o exploatare intensa. Viteza medie de deplasare, de aproape 60 km/ora, este destul de ridicata pentru o asemenea aplicatie.
De altfel, masina testata a facut chiar mai multi kilometri decat alte vehicule din flota care au activat tot pe zona Constanta, pe distributie de bauturi. Cu toate acestea, s-a incadrat in cele opt ore de program, care sunt respectate intotdeauna, indiferent de cum este reglata activitatea soferului in functie de nevoile clientului.
Strict din perspectiva numarului de kilometri, raportat la o masina de distributie din flota care functioneaza in regim door-to-door, distanta parcursa a fost clar mai mare. Mai ales in prima luna, cand ponderea curselor in regim bulk a fost in medie de 165 km/ zi. In iulie vorbim numai de 116 km/zi, dar aici s-au facut mai multe curse door-to-door, fiind si mai multe solicitari.
In activitatea de FMCG, cursele door-to-door reprezinta 70% din numarul de kilometri parcursi, in timp ce transporturile bulk, 30%.

Masinile japoneze se impun incet, dar sigur
Flota de livrare pentru activitatea de distributie Aquila numara 320 de masini, inclusiv cele destinate logisticii producatorului de bauturi racoritoare (120 de unitati). Pe proiectele celelalte de vanzare directa de marfa se foloseste restul vehiculelor. In perioada de varf, pentru distributia de bauturi se apeleaza la subcontractori, pentru ca este vorba de numai doua luni pe an. De trei ani se lucreaza cu aceiasi subcontractori, pentru ca este vorba de o activitate aparte si atunci trebuie o firma profesionista, care sa faca fata unui volum de marfa extrem de variat. Oricum, la orice transport efectuat de subcontractor merge si un angajat Aquila, pentru buna desfasurare a lucrurilor.
In ceea ce priveste contractul cu marele producator de bauturi racoritoare, prelungirea acestuia poate presupune, pe de o parte, mentinerea celor trei locatii actuale, iar pe de alta parte, o eventuala extinderea a colaborarii.
In functie de directia pe care se va merge se va decide innoirea flotei si achizitionarea de masini noi. Aquila are 20 de Mitsubishi Canter specializate pe transportul de bauturi, astfel ca nu sunt la prima experienta cu o masina japoneza. „Nu excludem sa folosim si camionete japoneze ca alternativa la clasicele europene pe care le avem in parcul auto, respectiv Fiat Ducato si Iveco Daily. In timp, vom vedea care este cea mai fericita alegere. O comparatie acum intre Mitsubishi si Isuzu este greu de facut, pentru ca prima are tonaj mai mare si o capacitate crescuta de incarcare. In plus, avand in vedere faptul ca flota de Mitsubishi face si distributie door-to-door, regimul de functionare e diferit. La prima impresie, Isuzu ar putea sa stea totusi mai bine la consum, chiar si la compararea unor modele similare. Pe de alta parte, cabina Canter este mai mare, permite transportul mai lejer a trei persoane. In situatii de varf se folosesc un sofer plus doi manipulanti, pentru ca trebuie sa ne miscam repede mai ales pe litoral, unde sunt numai anumite ore cand se permite accesul firmelor de distributie. Tocmai de aceea, atunci cand cererea a fost prea mare, catre Mangalia au plecat numai masini de capacitate mai mare“, a aratat Dragomir.
Aquila are mai multe linii de business: transport intern si extern, respectiv distributie tip FMCG, care include si o flota dedicata pentru logistica unui mare producator de bauturi racoritoare. Autocamioneta Isuzu a activat in aceasta din urma si aici se si preta datorita gamei in care se incadreaza si configuratiei.
Pe parte de distributie, Aquila opereaza mai multe tipuri de produse, cu diferite necesitati de transport. Vorbim aici de marfuri generale, care se pot transporta cu utilitare usoare avand MTMA de pana la 12 t in regim normal de transport, precum si produse care necesita temperatura controlata (gama Ferrero).

Achizitii noi pe flota de distributie
In toamna anului trecut, Aquila a achizitionat 40 de masini destinate transportului de produse la temperatura controlata. „Aveam nevoie sa crestem parcul auto, pentru ca la momentul respectiv am facut un pas important in relatia cu Unilever, in sensul in care am devenit unic distribuitor national al companiei. Este vorba de mai multe marci, chiar daca majoritatea sunt tot Fiat Ducato si Iveco Daily.“
Avand in vedere contractul cu producatorul de  bauturi racoritoare, si pe acest segment se impune reinnoirea flotei, dedicata acestui segment. „Putem spune ca am inceput sa prospectam piata si mai ales sa vedem catre ce categorii de vehicule ne indreptam. Legislatia ne forteaza sa mergem catre tonaje cat mai mici, dar necesarul este de capacitati mari, astfel ca trebuie gasita o solutie de mijloc. Fiind o linie de business separata, dezvoltarea acesteia nu va afecta ceilalti clienti ai companiei. Produsele se transporta separat, cu flota dedicata. Si oricum vorbim de configuratii diferite ale vehiculelor. Pe liniile de activitate unde se face si vanzare (Unilever, Ferrero, Wrigley, Phillips etc.), cele mai bune sunt utilitarele de 3,5 t. Pe transportul bulk, mergem pe masini de pana la 12 t MTMA.
La bauturi, lucrurile se schimba, din cauza greutatii marfii. Iar sarcina utila necesara este de 4,5-5 t pentru majoritatea masinilor care fac distributie in oras. Oferta din piata fie te duce intr-un MTMA de 6-7 t, care nici macar nu atinge 4,5 t util, fie incerci sa faci compromisuri. Legislatia este din ce in ce mai greu de respectat. Spre exemplu, acum avem in proiect experimentarea de lize electrice in centrul istoric al Bucurestiului, unde masinile de distributie nu mai au acces. Din punct de vedere al caroseriei, ideale sunt cele care pot incarca sase paleti“, a mai aratat directorul Aquila.
Toate cele 40 de masini au fost achizitionate dublu-compartimentate, pentru a putea transporta in acelasi timp marfuri generale si alimentare si a optimiza activitatea. Spre deosebire de o caroserie 100% frigorifica costurile de executie au fost mai mici, iar tendinta generala este in aceasta directie, in vederea utilizarii la maximum a spatiului de incarcare.
Gratie impresiei foarte bune pe care a facut-o pe perioada testului de anduranta, directorul de flota Aquila s-a aratat interesat de a vedea consumul Isuzu L35 si intr-un regim de door-to-door clasic, cu mult mai multe opriri si trafic preponderent in interiorul localitatii. Pentru ca pe perioada testului distributia kilometrilor parcursi a fost de 60% trafic in afara localitatilor si 40% in interior.

Articole similare

Ad