VANURI  | 
01.04.2011 / 

Organizat de revistele Autotekniikka ja Kuljetus din Finlanda, Anlegg&Transport din Norvegia si Transport&Logistik iDag din Suedia, Arctic Van Test, ajuns la a 18-a editie, a adunat la start, la inceputul lui februarie, patru vehicule, care au concurat pe trasee inzapezite, in conditii de iarna finlandeza. Chiar daca vanurile nu sunt din aceeasi gama (unul din categoria 3,5 t, iar celelalte de 3 t), Mercedes-Benz Vito a fost preferat pentru usurinta cu care se conduce, motor, cutie de viteze, suspensie, confort si zgomot redus, devansand Fiat Ducato, Renault Trafic si Volkswagen Transporter.

 
Testul de anul acesta s-a desfasurat pe o raza de circa 300 km in jurul Helsinki, atat pe drumuri principale, cat si pe sosele mai mici, si a inclus trei parti. Prima a constat dintr-un traseu prin oras si din probe de manevrabilitate in zona limitrofa, a doua, din condus pe autostrada si drumuri principale, cu plecare/intoarcere din/in Helsinki si trecere prin Lahti, Kangasala si Hämeenlinna, iar a treia, din condus pe drumuri secundare pe ruta Helsinki-Karjaa-Helsinki.
Toate vehiculele participante la test au fost incarcate cu 500 kg, dar masa lor totala a fost diferita: cel mai greu este Fiat Ducato, cu 3.500 kg (de altfel, singurul din gama vanurilor „grele“, de 3,5 t), urmat de Mercedes-Benz Vito (3.050 kg), Renault Trafic (3.035 kg) si VW Transporter (3.000 kg).
Si puterea motoarelor celor patru vanuri este usor diferita: Vito are 163 CP, Ducato, 157, Trafic, 146, iar Transporter, 140 CP, la 3.800 rpm (Vito) si 3.500 rpm (toate celelalte). Cuplul maxim este de 400 Nm la Fiat, 360 la Mercedes, 340 la VW si 320 la Renault si este atins la 1.700, 1.600-2.400, 1.750-2.500, respectiv 1.500 rpm. Doua dintre modele au motor Euro 4 - Ducato (singurul fara filtru de particule) si Trafic - iar celelalte doua, Euro 5.
Toate cele patru vanuri au suspensie McPherson cu bara antiruliu in fata, dar pe spate Ducato si Trafic au axa rigida (primul cu foi de arc, al doilea, cu arcuri spiralate), iar Vito si Transporter, suspensie independenta. Franele sunt toate pe discuri, atat pe fata, cat si pe spate, nelipsind de la niciun model ABS, distributia electronica a fortei de franare, asistenta la franare si frana de parcare, mecanica, pe rotile spate.
Cutia de viteze are, in toate cele patru cazuri, 6+1 trepte. Ducato este singurul van testat dotat cu transmisie automatizata, celelalte trei fiind manuale. Iar tractiunea este pe spate doar la Vito, la celelalte fiind pe fata.
Nici in ceea ce priveste capacitatea de incarcare cele patru autovehicule nu seamana leit: Fiat Ducato are un volum util de 10 m3, urmat la mare distanta de VW Transporter, cu 6,7 m3, MB Vito, cu 6,2 m3, si Renault Trafic, cu 5,9 m3.
Competitia a fost organizata cu participarea a sase soferi de teste din Finlanda, Suedia si Norvegia, care au acordat puncte in functie de mai multi parametri, prezentati in tabele.
MB Vito a obtinut cele mai multe puncte, 139, din 160 posibile, VW Transporter a primit 136, Fiat Ducato, 134, iar Renault Trafic, 127 - dupa cum se poate observa, diferentele dintre participanti nu sunt foarte mari.
MB Vito a primit aprecieri pentru usurinta cu care se conduce, puterea si elasticitatea motorului, cutia de viteza, cuplul motor, confort, suspensie, zgomot redus si pozitia pe scaune, dar a avut ca puncte slabe spalatorul de parbriz, schimbatorul de viteze putin greoi si montantii A prea grosi si vizibilitatea redusa, mai ales in dreapta.
VW Transporter a fost bine punctat pentru arhitectura cutiei de viteze, puterea si cuplul motor, dar sta mai slab la capitolele zgomot in cabina, pedala ambreiajului, care se ridica prea mult, montantii A prea grosi si vizibilitatea redusa, mai ales in dreapta.
Conform evaluarii soferilor de teste, Fiat Ducato se remarca prin usurinta cu care se conduce, dotarea cu suport pentru bloc-notes, spatiile disponibile pentru documente format A4, stabilitatea pe sosea, motor si cutia de viteze automatizata, agreabila dupa ce te obisnuiesti cu ea sau daca nu esti grabit, si a primit critici pentru scaunul soferului, montantii A mari, zgomot si pentru intervalul de schimb al vitezelor destul de mare in modul automat.
Renault Trafic s-a distins prin posibilitatile numeroase de ajustare a scaunului soferului pe inaltime si placerea cu care se conduce, dar a fost mai putin apreciat pentru zgomotul facut pe drumuri proaste, pentru faptul ca aerul cald cade direct pe spatiul de depozitare a sticlei cu bauturi racoritoare, pentru scrisul prea mic de pe panoul de bord si suspensiile rigide pe drumuri grele.

Soferii au mai facut evaluari si in urma testului de manevrabilitate de pe aeroport.
MB Vito a fost apreciat in ansamblu, este usor de manevrat, dar are un ESP prea puternic, intra in functiune imediat ce se bruscheaza putin directia sau se accelereaza in curba, iar ESP permite o inclinare mai mica daca se trage putin de volan.
VW Transporter are directie precisa si logica, buna si usor de manevrat, franeaza usor, dar si el are ESP prea puternic, care opreste deodata toata puterea.
La Fiat nu exista diferenta intre cutia de viteze manuala si cea automata, cand viteza scade se schimba automat intr-o treapta inferioara, dar fara a mai oferi putere, si, in plus, vehiculul este incet pe pista, nu are suficienta putere, este monoton, reactioneaza incet la comenzi si pare putin „slabit“. Dar ESP ajuta soferii neexperimentati.
Si Renault Trafic a primit aprecieri in ansamblu, dar fara ESP nu este potrivit pentru soferi neexperimentati. Vehiculul se comporta bine si franeaza uniform la iesirea de pe sosele, reactioneaza imediat ce este eliberata pedala de frana, are directie precisa si este usor de manevrat.

Comentarii (0)




Au mai ramas 1000 caractere

Comentariile vor fi publicate doar după moderarea acestora de către redactori. Nu vor fi publicate comentariile care conţin injurii, un limbaj licenţios, instigare la încălcarea legii, la violenţă sau la ură, precum şi acuzaţii fără acoperire. De asemenea, pentru o mai bună comunicare, vă rugăm să oferiţi o adresă de mail validă. Vă mulţumim!
Cancel or